• 12.643 nieuwsartikelen
  • 167.789 films
  • 10.882 series
  • 31.246 seizoenen
  • 626.136 acteurs
  • 195.637 gebruikers
  • 9.155.681 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dune (1984)

Sciencefiction | 137 minuten / 177 minuten (tv-versie) / 178 minuten (Alternatieve “spicediver” redux versie)
2,83 932 stemmen

Genre: Sciencefiction

Speelduur: 137 minuten / 177 minuten (tv-versie) / 178 minuten (Alternatieve “spicediver” redux versie)

Alternatieve titel: Duin

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

IMDb beoordeling: 6,3 (183.960)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 2 mei 1985

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dune

"A world beyond your experience, beyond your imagination."

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Paul Atreides

Lady Jessica

Gurney Halleck

Shadout Mapes

Padisha Emperor Shaddam IV

The Baron's Doctor

Thufir Hawat

Piter De Vries

Duncan Idaho

Princess Irulan

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Basto

Basto

  • 10775 berichten
  • 7045 stemmen

Mulholland Dune

Ik heb David Lynch’s Dune zeker 10 keer gezien. Ook eenmaal de extended versie. Een versie waar hij zelfs zijn naam vanaf heeft gehaald. Nu heb in deze week de schitterende 4K UHD van Arrow binnengekregen en ik besloot op zoek te gaan naar Lynch zijn oorspronkelijke bedoelingen.

De strijd van Lynch met de studio is inmiddels wel bij de meeste liefhebbers bekend. Hij wilde een versie van 3 uur, met veel minder uitleg. De producent maakte zich zorgen dat de kijker het niet zou begrijpen en greep in. Iets waar Lynch zich in geen enkele van zijn films ooit iets om heeft gegeven. Integendeel, hij weigert zelfs elke toelichting. Maar goed, de producent nam het tijdens de montage over zette de schaar erin en voegde een introductie toe. En dat werd de versie van 137 minuten die we allemaal kennen. Dit heeft Lynch zo gestoken dat hij er tegenwoordig zelfs helemaal niet meer aan herinnerd wil worden. De film wordt ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Veel kijkers verwachten waarschijnlijk een boel actie. Iets dat nooit Lynch zijn metier is geweest. Wie actie wil kan bij Villeneuve’s Dune terecht. Dit is geen science fiction film voor de zaterdagmiddag.

Maar dit alles neemt niet weg dat Lynch wel het scenario volledig zelf heeft geschreven en alle scene van a tot z heeft geregisseerd. Het is wat mij betreft dat ook absoluut een Lynch film. Zijn films sturen op mood en sfeer en spelen zich grotendeels af in het onderbewuste. Zowel bij zijn personages als bij het publiek. Zo ook in dit meesterwerk!

Bij Lynch draait het om wat zich onder de oppervlakte afspeelt. Wat opvalt is dat vrijwel alle personages hebben een verhoogt bewustzijn niveau kennen. Of het nu intuïtie is en voorspellende dromen (zoals bij Paul), helderziendheid of een verhoogde perceptie door overmatig gebruik van de ‘spice melange’. In Lynch zijn Dune draait het grotendeels om de diverse niveau’s bewustzijn.

Het zijn enkel de Harkonen, de bad guys die op een weinig verlicht niveau opereren. Slechts gedreven door hebzucht en uiterlijk vertoon. Niet voor niets wordt de baron geïntroduceerd, terwijl hij behandeld wordt aan een huidaandoening en wordt zijn neefje Feid (Sting), juist als een perfect ogende jongeling gepresenteerd. Ze zijn dan ook een makkelijke speelbal van de keizer die hen voor zijn karretje spant.

Dune gaat vooral om wat zich onder de oppervlakte afspeelt: “The plans behind plans’. Veder kenmerkt de film zich als typisch lynch door de constant aanwezige industriële noise, de duistere vormgeving en een keur aan bizarre personages. Veel scenes uit deze film hadden moeiteloos in Twin Peaks the Return of Eraserhead gepast.

Maar goed, wat was Lynch zijn oorspronkelijke bedoeling? Ik denk dat hij het plot juist veel minder had willen toelichten. Het is bekend dat hij geen voorstander was van de intro door de prinses aan het begin, maar waar ik niet uitkom zijn de vele voice-overs. Lynch gebruikt die in geen enkele film en hier zijn ze er ook enkel om de gedachten van de personages te onthullen. Wellicht is dat nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar omdat ik de film goed ken, vond ik ze ditmaal eigenlijk storend. Zonder zou de film vele malen mysterieuzer zijn geweest en was dit waarschijnlijk net zo’n ondoorgrondelijke film geweest als Mulholland Drive of Inland Empire. Geen idee of Lynch dat zo gewild heeft, maar ik vind het een intrigeerde gedachte. Snap ook wel dat de producenten daar niet op zaten te wachten. Het was op dat moment een van de duurste films ooit.

Wat me verder opvalt (ik ken het boek niet), is dat Lynch zijn scenario toch wel strak in elkaar zat, want Villeneuve’s versie volgt exact dezelfde sleutelscenes. Hij heeft wel een uur langer nodig om tot de ontmoeting met de Fremmen te komen en neemt straks waarschijnlijk ruim anderhalf uur extra voor de grote battle scenes. Iets waar ik zeker naar uitkijk, maar ik vermoed dat Lynch met een uur extra ons vooral meer mysterieuze beelden en innerlijke twijfels zou geven.

Maar goed, gezien het feit dat Lynch niet graag aan deze film herinnerd wordt, zullen we dat waarschijnlijk nooit weten. Of misschien toch? Want volgende maand komt de 4k editie van Koch Media uit, met niet één maar twee extended cuts. Erg benieuwd wat die tweede lange versie is, zou er nog ergens een workprint bestaan die ons daar een kijkje in geeft… Het zou wat zijn, een Lynchiaanse nachtmerrie van 100 miljoen dollar!

Anyway, ik heb wederom enorm genoten van dit onvolprezen meesterwerk

5*


avatar van Walter S.

Walter S.

  • 1566 berichten
  • 1231 stemmen

De producent maakte zich zorgen dat de kijker het zou begrijpen en greep in.

Wel typisch Lynch, maar volgens mij mist er een woordje


avatar van N00dles

N00dles

  • 577 berichten
  • 2259 stemmen

Ja, slecht en vervelend. Jaren geleden eens geprobeerd, toen na een half uur uitgezet, maar nu weer een poging gedaan. Met moeite doorgekomen.

Bij vlagen zijn er nog wel interessante stukjes, maar grotendeels is het vrij cheesy qua script, bevat houterig, zielloos acteerwerk, plotholes, slechte pacing, veel expositie (via voice-over en inner monologues), verouderde special effects en goedkoop ogende kostuums en sets.

Het verhaal deed me ook niet veel. Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik begrijp dat deze versie van Dune veel van het source materiaal heeft aangepast of weggelaten en dat de film beter had kunnen zijn als de studio's zich er niet mee hadden bemoeid. De wereld lijkt me ook veel te complex om in 2 uur te vertellen.

Hoe dan ook, het is duidelijk één van Lynch' slechtste films. Ik ga de nieuwe Dune nog wel een kans geven, misschien dat een moderne verfilming door Villeneuve de Dunesaga beter weet te vertalen naar het witte doek.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Basto schreef:

maar waar ik niet uitkom zijn de vele voice-overs. Lynch gebruikt die in geen enkele film en hier zijn ze er ook enkel om de gedachten van de personages te onthullen. Wellicht is dat nodig om het verhaal te kunnen volgen,

Ze zitten in het boek. De gedachten van de personages worden schuingedrukt verteld. Ik vond het daarom wel een creatieve manier om het boek te volgen.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12258 berichten
  • 10480 stemmen

Redelijke film waarin de bewoners van verschillende planeten strijden om een magisch kruid. Een simpel plot, maar deze toch wat langdradige film zit iets te volgepropt en het wordt ook vrij rommelig gebracht. De hand van David Lynch is hier en daar zeker zichtbaar (en dan heb ik het zeker niet alleen over de cast). Groots opgezet met mooie decors en kostuums.


avatar van stormfox

stormfox

  • 303 berichten
  • 679 stemmen

Gisteren heb ik de oude Dune weer gezien voordat ik mij ging wagen aan de nieuwe.

Dune 1984 is een zeer oude film waarbij de special effects pijn deden aan mijn ogen, maar

waar ik mij het meest aan stoorde was dat de film voelde als een groot verhaal wat gehaast

binnen 3 uur verteld moest worden. Desondanks heb ik mij wel vermaakt.

Vraag: Tijdens het zien van de Extended Cut zag ik niet de mooie prologue van Virginia Madsen.

Hier had ik mij op verheugd, maar ik vermoed dat andere versies die wel hebben, klopt dit?


This 2021 version should be more and bigger than the almost 40 year older version, but i is not.

my all time favorites is still the DUNE 1984 version.

So much expected from this but i have tried to watch this 2021 version but fall a sleep 3 times and 1 time i turned it of because it is turned into a boring movie.


avatar van Basto

Basto

  • 10775 berichten
  • 7045 stemmen

Net de 4K ultimate edition van Koch media ontvangen. Misschien wel de mooiste uitgave ooit.

Dune - Der Wüstenplanet (Ultimate Edition, 4K-UHD + 5 Blu-rays) (exklusiv im Koch Films Shop) - shop.kochfilms.de


avatar van John Milton

John Milton

  • 22370 berichten
  • 12093 stemmen

Eigenlijk is het best wel wonderlijk dat ik met bouwjaar 1980 en 9000+ stemmen Dune (1984) nog nooit had gezien. Misschien komt dat ook omdat eigenlijk alleen al de credits met 'A David Lynch Film', tezamen met de gepeperde kritieken die de film altijd kreeg te verduren, hem mij een tikkeltje tè bizar deden lijken. Het trok me in ieder geval niet, zo vaak horen dat het een legendarische flop was. Maar waarom dan nu opeens wel?

Tot en met de feestdagen had ik Denis Villeneuve's Dune (2021) op plekje 1, wat een wervelende ervaring in de bioscoop. Op zich niet de allerbeste reden om met die bewondering in full swing, een schijnbaar inferieure versie te gaan kijken. Maar ik merkte dat ik na het zien van Villeneuve's versie, echt heel gek was op de wereld die Herbert geschapen had. En daardoor werd ik alsnog ontzettend benieuwd wat een auteur als Lynch daarmee zou doen. Laat ik vooropstellen dat ik de boeken niet gelezen heb, dus ik vergelijk louter de films met elkaar.

En is die vergelijking eerlijk? Uiteraard niet. Een film die ik altijd vermeden heb, vergeleken met praktisch mijn favoriete film van het hele jaar; het is geen complete verrassing dat ik Villeneuve's versie superieur vond. Al was het alleen maar de manier waarop het verhaal verteld wordt. Maar slecht vond ik het allerminst, en een deel van me heeft spijt dat ik deze film niet eerder heb gezien, als was het bepaald geen straf om de mooie decors en kostuums nu in de 4k remaster te zien, in plaats van destijds op een gare VHS. Lynch's film doet meer goed dan ik had verwacht gezien de reputatie, al ziet de ene scène er beter uit dan de andere, Maar er valt genoeg te genieten. Toffe muziek ook van Brian Eno en Toto, naast alle visuals die me zeker niet tegenvielen.

Lynch mag deze film disownen, en met zijn filmografie snap ik het ook wel wat. De man had geen final cut, en die gedachte tergde hem tijdens het maken al. Dat hij er spijt van heeft en tot op de dag van detail niet graag over praat, is voor zo'n eigenzinnige filmmaker niet moeilijk te begrijpen.

Maar ik ben positiever over Dune (1984) na hem gezien te hebben, dan ik ervoor was, en dat is toch iets waard. En nu heb ik nog meer zin in Dune: Part Two (2023). En uiteraard in de versie van Jodorowsky, die we nooit zullen zien. Maar ik ben blij dat films tegenwoordig beter gemonteerd worden, dit voelt wel behoorlijk knullig.

3,5*


avatar van frans123

frans123

  • 4188 berichten
  • 1093 stemmen

Toen 40 jaar geleden een hit . Nooit gezien. Hij staat op Viaplay ( nooit doen!!) dus ik zette hem op... Ik heb in 10 minuten nog nooit zoveel onzin gehoord en gezien . Weg er mee 0*. Ik las ergens dat Lynch er ook niet zo blij mee is.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5740 berichten
  • 2289 stemmen

Het is eigenlijk nauwelijks mogelijk om deze film serieus te beoordelen op basis van de beroerde gekraste transfer van de Boxxz-DVD die het beeld niet alleen tot het 4:3-formaat bijknipt maar ook het geluid doffer maakt en de kleuren fletser. Daardoor ogen ook de sets goedkoper en de FX knulliger dan ze misschien in werkelijkheid zijn, en zo lijkt alles meer op een TV-film met zeer beperkt budget of een goedkope fifties-B-horrorfilm dan op een grote bioscoopfilm met bijbehorende gepaste production-values (zodat de CGI van de ruimteschepen me doet denken aan Pigs in space, hoewel de zandworm er dan weer redelijk goed uitziet).

        Wat ik wèl kan zien is dat van de talloze bekende namen in de cast eigenlijk alleen Jürgen Prochnow en de gruwelijk mooie Francesca Annis overtuigen dankzij hun koninklijke gravitas, Kenneth McMillan is heerlijk onsmakelijk en Sting oogt lekker gemeen, maar Kyle MacLachlan is tamelijk inadekwaat (en zijn enorme haardos helpt ook niet, maar goed, dat zijn voornamelijk de eighties debet aan). De algemene knullige sfeer zorgt er uiteindelijk vooral voor dat er voor mij geen spoor van mysterie of romantiek in de film zit, waardoor eigenlijk alle hoop op ware grootheid vervliegt. Gelukkig wordt hij ook nergens echt saai, zodat ik de 130 minuten toch redelijk probleemloos (en ook al meerdere malen) heb kunnen uitzitten, maar ik gevoel niet de minste aanvechting om op te zoek te gaan naar de extended en/of opgepoetste versie.


avatar van Basto

Basto

  • 10775 berichten
  • 7045 stemmen

Het doet echt pijn om te lezen dat je m niet alleen op dvd zag, maar zelfs 4:3! Dan heb je sowieso de halve film gemist .

Overigens is er een prima 4k disc uit van Arrow, maar als je de lange versie wilt zien, of nog beter de fan cut die Lynch zijn versie het meest benaderd, zul je deze prachtige box moeten aanschaffen.

Dune - Der Wüstenplanet (Ultimate Edition, 4K-UHD + 5 Blu-rays) (exklusiv im Koch Films Shop) - shop.kochfilms.de


avatar van teigertje

teigertje

  • 2383 berichten
  • 2727 stemmen

Na het opnieuw bekijken van deze beroemde science fiction classic.

Is deze film inmiddels, iets achterhaald en oudbollig geworden.

Nog steeds een prima film.

De film muziek van de beroemde band Toto blijft wel prachtig.


avatar van Basto

Basto

  • 10775 berichten
  • 7045 stemmen

The Alternative Cut Redux

Stel je eens voor dat David Lynch nu een budget zou krijgen van 300 mjn om zijn favoriete sciencefiction boek te verfilmen?

Kansloos natuurlijk, maar 1984 was dat wel het geval. Met 42 mjn, toen het hoogste budget ooit mocht hij Dune verfilmen.

Op voorhand kreeg het nieuwe wunderkind carte blanche. Hij schreef het script, was verantwoordelijk voor de casting, liet de meest extravagante en uitbundige decors maken sinds Metropolis, regisseerde elke scene, bemoeide zich nadrukkelijk met de score en monteerde de film naar eigen inzicht. Het leverde een film op van 3 uur…..

Maar toen greep de producent in en werd hem verzocht de film met 50 minuten in te korten. Dat zag hij niet zitten en het werd een traumatische ervaring voor hem. De film werd hem uit handen genomen en vereenvoudigd. Lynch werd er diep ongelukkig van.

Die versie van 130 minuten heb ik altijd is indrukwekkende cinema gevonden. Vertoontop 70 mm met een 6 kanaals soundtrack zag ik m in 1984 driemaal in de bioscoop.

Later kwam er nog een langere tv versie van 177 minuten, waar Lynch helemaal niks mee van doen wilde hebben.

Fast foreward naar 2022. Koch Media brengt drie versies van Dune uit. De theatrical release op 4k, de TV versie op blu ray en de ‘Alternative Cut Redux’ op blu ray, maar met een 720P resolutie en stereo soundtrack. Die laatste 179 minuten laang

Die versie wordt ook wel de ‘Spicediver cut’ genoemd. Dit is een fan edit waarbij het uitgangspunt was om Lynch’s originele versie zoveel mogelijk te benaderen. Het maakt gebruik van footage van de film, de tv serie en enkele deleted scenes. En dat levert echt een geweldige film op!

Geen idee in hoeverre dit echt Lynch’s versie was. Maar vast staat dat Lynch wel elke scene zelf geschreven en geschoten heeft en meestal ook gemonteerd. Het is een veel coherente meer epische vertelling. Veel meer een ontzettend spannende politieke thriller, dan een actie- of sciencefiction film. Deels traditioneel, maar ook vol met prachtige soms Lynchiaanse scenes.

Het past wat dat betreft prima tussen The Elephant Man en het lineaire Straight Story in.

Nu vraag ik me af of deze versie wel omarmd was door het grote publiek. Lynch kiest zelden de makkelijke weg en de vormgeving is niet bepaald toegankelijk. Een duistere barokke wereld, vol intriges en verraad, waarbij je regelmatig tussen de regels door moet kijken. Maar ik vind het zonder twijfel de beste versie.

Het is wel jammer dat de beeldkwaliteit iets minder is. Vooral omdat de special effects daardoor wat minder overtuigend overkomen. In de 4k versie zoet echt alles er prachtig uit, maar op 720p is het beeld soms wat blurry met edge enhancement op plekken waar je dat juist niet wilt hebben. Maar uiteindelijk staat dat een indrukwekkende vertoning niet in de weg. Dus mocht je nog aan deze prachtige box set kunnen komen, schroom niet.

5*

En misschien maar eens een crowdfunding actie en petitie opzetten om Lynch zelf zijn final cut te laten maken.


avatar van redfish71

redfish71

  • 113 berichten
  • 90 stemmen

Nu we een jaar langer op Dune 2 van Villeneuve moeten wachten, deze toevallig langs zien komen op Amazon prime.

Net zoals enkelen hier kon ik me de film nauwelijks herinneren, of heb ik hem half geskipt of afgezet bij een eerdere viewing. Dit keer wel de hele film af weten te kijken, meer vanuit het oogpunt van vergelijk met de nieuwste versie van Dune.

Zelf heb ik de boeken ook ooit als audio book gelezen. De wereld spreekt tot de verbeelding, er zit veel achter, dus je kunt je voorstellen dat 6 boeken allemaal in een 2 uur durende film te stoppen een (te) grote uitdaging is.

Nu kom ik er net achter dat er ook een bijna 3 uur lange versie is. Misschien dat ik me daar nog es aan waag.

Edit: net nog even door geskipt op 2x speed op youtube. Ja: dit is al een stuk beter, want de goede dingen heeft Villeneuve ook meegepikt. Er zijn in de korte versie enkele rare keuzes gemaakt om zaken weg te snijden die niet echt goed uitpakken.

De 2uur versie is te oppervlakkig. Karakters praten enkel als ze het verhaal verder moeten helpen en er wordt veel 'uitgelegd' door gedachten hoorbaar te maken, of een voice over die wat dingen vertelt (voornamelijk in het begin).

Een karakter als Patrick Stewards Gurney heeft volgens mij nog geen 10 regels tekst in de korte versie film. Dat geldt voor vrijwel elk karakter zoals ook Duncan, Shadout Mapes etc. In de 3 uur SpiceDiver versie krijgen deze karakters gelukkig wel de verdiende extra tijd. In de 2 uur versie zit een totaal onnodige scene met Thufir die nooit payoff krijgt, terwijl die in de 3 uur versie wel logisch is.

De baron is extreem 1 dimensionaal, een 'bad' guy die raar schreeuwt maar waar eigenlijk 0 dreiging van uit gaat. Dat is in de nieuwe versie van de film wel beter voelbaar. Ik vermoed dat Villeneuve in deel 2 een aantal veranderingen gaat doorvoeren, bepaalde karakters misschien vervangt door andere zodat het verhaal wat coherenter wordt ipv een aaneenschakeling van hele korte gebeurtenissen die niet heel goed samenhangen, maar puur in de film zitten omdat het in het boek gebeurt.

Het begin van de film is eigenlijk verrassend mooi, de sets, de kleding de sfeer, alles ziet er helemaal top en ook origineel uit. Dit is ook het gedeelte waar de meeste diepgang in gegeven wordt. Niet gauw daarna wordt het een aaneenschakling van scene van een paar seconden tot een minuut die een samenvatting zijn van een heel hoofdstuk. Mensen hebben zomaar relaties met elkaar, of krijgen een bepaalde rol toegedeeld zonder dat we iets van geschiedenis zien of moeite, of ze kunnen ineens wat. Het lijkt wel Rey de laatste Star Wars films. Het gaat allemaal te makkelijk en zonder enige tegenslag.

De finale viel ook zwaar tegen. Er wordt iets bijgehaald dat in de Villeneuve films niet genoemd is, en dat de gevechten eigenlijk dusdanig makkelijk maakt voor Paul en de Fremen dat het niet meer interessant is. Ik heb wel wat ideeën hoe Villeneuve dit gaat ondervangen, maar we moeten nog even wachten tot volgend jaar om te kijken hoe hij het invult.

De soundtrack van Toto komt ook niet verder dan 4 power chords 100x herhalen als iets spannend moet zijn, en waarom zit Sting überhaupt in deze film? Heeft echt 0 nut en ook hetgene dat hij doet op het einde kan zo makkelijk weggelaten worden.

Dus ja leuk als fan om je boek verfilmd te zien, leuk om te vergelijken met de andere verfilmingen, maar als film niet echt geslaagd ivm de te makkelijke voortgang van het verhaal en de compleet oppervlakkige karakters rondom Paul.

2.5/5 omdat het visueel mooi gemaakt is en de lore gewoon goed in elkaar zit.

3/5 voor de 3 uur versie, omdat deze slechts enkele kritische cuts toevoegt en het verhaal wat beter maakt, maar nog steeds in grote mate hetzelfde is.


avatar van JdeBoer

JdeBoer

  • 57 berichten
  • 6 stemmen

op donderdag 29 februari 2024, Veronica, 20:30-23:35 was niet de oude (deze dus) maar de nieuwe versie van 2021 - (Dune: Part One (Film, 2021) - MovieMeter.nl)


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 2987 berichten
  • 2327 stemmen

Basto schreef:

The Alternative Cut Redux

Stel je eens voor dat David Lynch nu een budget zou krijgen van 300 mjn om zijn favoriete sciencefiction boek te verfilmen?

Kansloos natuurlijk, maar 1984 was dat wel het geval. Met 42 mjn, toen het hoogste budget ooit mocht hij Dune verfilmen.

Op voorhand kreeg het nieuwe wunderkind carte blanche. Hij schreef het script, was verantwoordelijk voor de casting, liet de meest extravagante en uitbundige decors maken sinds Metropolis, regisseerde elke scene, bemoeide zich nadrukkelijk met de score en monteerde de film naar eigen inzicht. Het leverde een film op van 3 uur…..

Maar toen greep de producent in en werd hem verzocht de film met 50 minuten in te korten. Dat zag hij niet zitten en het werd een traumatische ervaring voor hem. De film werd hem uit handen genomen en vereenvoudigd. Lynch werd er diep ongelukkig van.

Die versie van 130 minuten heb ik altijd is indrukwekkende cinema gevonden. Vertoontop 70 mm met een 6 kanaals soundtrack zag ik m in 1984 driemaal in de bioscoop.

Later kwam er nog een langere tv versie van 177 minuten, waar Lynch helemaal niks mee van doen wilde hebben.

Fast foreward naar 2022. Koch Media brengt drie versies van Dune uit. De theatrical release op 4k, de TV versie op blu ray en de ‘Alternative Cut Redux’ op blu ray, maar met een 720P resolutie en stereo soundtrack. Die laatste 179 minuten laang

Die versie wordt ook wel de ‘Spicediver cut’ genoemd. Dit is een fan edit waarbij het uitgangspunt was om Lynch’s originele versie zoveel mogelijk te benaderen. Het maakt gebruik van footage van de film, de tv serie en enkele deleted scenes. En dat levert echt een geweldige film op!

Geen idee in hoeverre dit echt Lynch’s versie was. Maar vast staat dat Lynch wel elke scene zelf geschreven en geschoten heeft en meestal ook gemonteerd. Het is een veel coherente meer epische vertelling. Veel meer een ontzettend spannende politieke thriller, dan een actie- of sciencefiction film. Deels traditioneel, maar ook vol met prachtige soms Lynchiaanse scenes.

Het past wat dat betreft prima tussen The Elephant Man en het lineaire Straight Story in.

Nu vraag ik me af of deze versie wel omarmd was door het grote publiek. Lynch kiest zelden de makkelijke weg en de vormgeving is niet bepaald toegankelijk. Een duistere barokke wereld, vol intriges en verraad, waarbij je regelmatig tussen de regels door moet kijken. Maar ik vind het zonder twijfel de beste versie.

Het is wel jammer dat de beeldkwaliteit iets minder is. Vooral omdat de special effects daardoor wat minder overtuigend overkomen. In de 4k versie zoet echt alles er prachtig uit, maar op 720p is het beeld soms wat blurry met edge enhancement op plekken waar je dat juist niet wilt hebben. Maar uiteindelijk staat dat een indrukwekkende vertoning niet in de weg. Dus mocht je nog aan deze prachtige box set kunnen komen, schroom niet.

5*

En misschien maar eens een crowdfunding actie en petitie opzetten om Lynch zelf zijn final cut te laten maken.

Ik snap geen bal van je verhaal. De lange cut was van lynch maar mocht niet. De korte was ie het niet mee eens. Toen daarna de lange 177min weer kwam was het ook niets?


avatar van Basto

Basto

  • 10775 berichten
  • 7045 stemmen

ILDIB schreef:

(quote)

Ik snap geen bal van je verhaal. De lange cut was van lynch maar mocht niet. De korte was ie het niet mee eens. Toen daarna de lange 177min weer kwam was het ook niets?

Lynch had zelf een versie van rond de 170 min gemaakt. Die moest hij terugbrengen naar 140 min. Daar was hij erg verbolgen over.

Later heeft de producent zelf een versie van 177 minten uitgebracht voor tv. Lynch vond die versie ook niet goed. (Er werd te veel uitgelegd, waar Lynch het juist mystieker wilde houden en wilde focussen op het onser bewust zijn.

Later is er een fan cut gemaakt, die zegt meer richting de originele lange versie van Lynch te gaan. Zonder extra uitleg. Maar in hoeverre dit echt Lynch zijn versie was is onduidelijk.

Reconstructing Lynch's 'Dune:' A Look at 'Dune Redux' | Futurism - vocal.media


avatar van teigertje

teigertje

  • 2383 berichten
  • 2727 stemmen

Nu ik deze opnieuw gezien heb, op 4 k waardeer ik deze classic film van Dune met een halve ster omhoog.

Deze versie is ontzettend mooi opgepoetst.

Knap staaltje werk.

Een voor die tijd prima film nog steeds.

Natuurlijk verouderd maar nog steeds een hele goede science fiction film met een grote nostalgische waarde, voor de liefhebbers.

Van 3,5 * naar 4 * voor deze prachtige 4 k versie van deze film.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2383 berichten
  • 2727 stemmen

Deze classic science fiction film herzien op de 4k media boek uit 2021 na deze classic eighties film opnieuw nog is gezien te hebben.

Bekoorde hij mij deze keer iets minder.

En stel ik mijn waardering bij van 4 sterren naar 2,5 sterren.