DE4201734C2 - High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum - Google Patents

High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum

Info

Publication number
DE4201734C2
DE4201734C2 DE19924201734 DE4201734A DE4201734C2 DE 4201734 C2 DE4201734 C2 DE 4201734C2 DE 19924201734 DE19924201734 DE 19924201734 DE 4201734 A DE4201734 A DE 4201734A DE 4201734 C2 DE4201734 C2 DE 4201734C2
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
guide tube
patient
ring
sphincter
narrowed
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired - Fee Related
Application number
DE19924201734
Other languages
German (de)
Other versions
DE4201734A1 (en
Inventor
Kurt Seuberth
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Priority to DE19924201734 priority Critical patent/DE4201734C2/en
Publication of DE4201734A1 publication Critical patent/DE4201734A1/en
Application granted granted Critical
Publication of DE4201734C2 publication Critical patent/DE4201734C2/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Expired - Fee Related legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B18/00Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body
    • A61B18/04Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body by heating
    • A61B18/12Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body by heating by passing a current through the tissue to be heated, e.g. high-frequency current
    • A61B18/14Probes or electrodes therefor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B18/00Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body
    • A61B18/04Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body by heating
    • A61B18/12Surgical instruments, devices or methods for transferring non-mechanical forms of energy to or from the body by heating by passing a current through the tissue to be heated, e.g. high-frequency current
    • A61B18/14Probes or electrodes therefor
    • A61B2018/1405Electrodes having a specific shape
    • A61B2018/1407Loop

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Plasma & Fusion (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Otolaryngology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Endoscopes (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)

Description

Die Erfindung geht aus von einer hochfrequenzchirurgischen Vorrichtung zum Durchtrennen des verengten Schließmuskels der Mündung des Gallenganges in den Zwölffingerdarm.The invention is based on a high-frequency surgical Device for severing the narrowed sphincter the mouth of the bile duct in the duodenum.

Eine solche Vorrichtung ist grundsätzlich bereits aus der DE 24 26 781 C3 und in einer die Reproduzierbarkeit von Folgeschnitten mit vergrößerter Schnitttiefe verbessernden Weiterbildung gemäß der DE 33 47 122 C1 bekannt.Such a device is basically already from DE 24 26 781 C3 and in one the reproducibility of subsequent cuts with improved cutting depth further training according to known from DE 33 47 122 C1.

Mit diesen hochfrequenzchirurgischen Papillotommessern werden die konventionellen chirurgischen Eingriffe zur Behandlung von Entzündungen der Gallengangsmündung (Papilla Vateri) bei einem deutlich verminderten Behandlungsrisiko vermeidbar. Bei den häufig auftretenden anatomischen Varianten der Papilla bereitet es jedoch mit den bekannten Papillotommessern Schwierigkeiten, sie in die richtige Position zu bringen, in wlecher näömlich der Schneidedraht genau auf das Papillendach ausgerichtet ist.With these high frequency surgical papillotome knives the conventional surgical procedures for the treatment of Inflammation of the mouth of the bile duct (papilla Vateri) in one significantly reduced risk of treatment avoidable. Both prepares frequently occurring anatomical variants of the papilla but with the well-known papillotome knives, to put them in the right position, namely in the Cutting wire is precisely aligned to the papilla roof.

Nach den deutschen Gebrauchsmustern DE 86 06 883 U1 und DE 86 15 364 U1 ist es zwar bekannt, bei über umhüllte Zugseile betätigbaren medizinischen Instrumenten an der Bedienungsseite, d. h. am patientenfernen Ende, eine Vorrichtung zur Verdrehung des Zugseils innerhalb seiner Umhüllung vorzusehen, eine für ein drehbares Papillotommesser erforderliche Ausgestaltung des patientennahen Endes geht jedoch aus diesem Stand der Technik nicht hervor.According to German utility models DE 86 06 883 U1 and DE 86 15 364 U1 it is known, however, in the case of medical devices which can be actuated by means of covered pulling cables Instruments on the operator side, d. H. on away from the patient End, a device for twisting the pull rope to be provided within its envelope, one for a rotatable one Papillotome knife required design of the patient-near In the end, however, it does not emerge from this prior art.

Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine hochfrequenzchirurgische Vorrichtung der eingangs genannten Art zu schaffen, bei welcher der Schneidedraht auf zuverlässige Weise genau in die gewünschte Richtung gedreht werden kann. The invention has for its object a high-frequency surgical To create a device of the type mentioned at the outset, where the cutting wire is reliably in the desired direction can be turned.  

Die Lösung dieser Aufgabe gelingt erfindungsgemäß mit den im Hauptanspruch angegebenen Merkmalen.This object is achieved according to the invention with the Main claim specified features.

Mit der Erfindung kann ein optimales Behandlungsergebnis sowie eine niedrige Komplikationsrate bei der Papillotomie erreicht werden.With the invention, a optimal treatment result and a low complication rate can be achieved during papillotomy.

Ein Ausführungsbeispiel der Erfindung wird nachfolgend unter Bezugnahme auf die Zeichnungsfiguren näher erläutert. Es zeigtAn embodiment of the invention will be described below with reference to the drawing figures explained in more detail. It shows

Fig. 1 eine grundsätzliche Gesamtdarstellung der Vorrichtung, Fig. 1 is a basic general view of the device,

Fig. 2 eine vergrößerte Darstellung des Schneideendes der Vorrichtung in Schnittposition mit Drehmechanismus, Fig. 2 is an enlarged view of the cutting end of the device in the cutting position with the rotary mechanism,

Fig. 3 den Aufbau des Drehmechanismus im Schnitt. Fig. 3 shows the structure of the rotary mechanism in section.

Gemäß Fig. 1 umfaßt die hochfrequenzchirurgische Schneidevorrichtung eine Halterung 1, einen an ihr befestigten Führungsschlauch 2, beispielsweise aus elastischem Kunststoff, sowie ein Griffstück 3, das in der Halterung 1 axial verschiebbar geführt ist. An dem Griffstück 3 ist eine aus rostfreiem Stahl bestehende biegsame Welle 4 befestigt, die sich innerhalb des Führungsschlauches 2 mit genügend Spiel bis zum Flachdraht 5 erstreckt. Am Griffstück 3 ist ein an sich bekannter Anschluß für die Zuführung des zur Durchtrennung des verengten Schließmuskels notwendigen HF-Stromes vorgesehen.Referring to FIG. 1, the high-frequency surgical cutting device comprises a bracket 1, a fixed guide at its hose 2, for example made of elastic plastic, and a handle 3, which is guided in the holder 1 is axially displaceable. A flexible shaft 4 made of stainless steel is fastened to the handle 3 and extends within the guide tube 2 with sufficient play up to the flat wire 5 . On the handle 3 , a connection known per se is provided for supplying the HF current necessary for severing the constricted sphincter.

Soll mit dem hochfrequenzchirurgischen Messer gearbeitet werden, wird der Führungsschlauch 2 bzw. 7 mit der zunächst spannungslosen biegsamen Welle 4 durch den Instrumentierkanal eines an sich ebenfalls bereits bekannten und daher nicht näher zu beschreibenden Endoskops geschoben, welches zuvor bereits in den Körper des Patienten eingeführt wurde. If the high-frequency surgical knife is to be used, the guide tube 2 or 7 with the initially tension-free flexible shaft 4 is pushed through the instrumentation channel of an endoscope which is also known per se and therefore cannot be described in more detail and which has previously been introduced into the patient's body .

Tritt dann der Führungsschlauch 7 aus dem Instrumentierkanal heraus, wird unter Sicht des Endoskops oder gegebenenfalls auch unter Rönt­ genbeobachtung die Sonde in den Gallenweg eingeführt. Der Feder­ draht 8 tritt etwa 3 bis 4 cm vor dem Ende des Führungsschlauches 7 an der mit 7a bezeichneten Stelle aus dem Schlauch heraus und läuft an seiner Außenseite bis zu der mit 7b bezeichneten Stelle, die sich dicht am patientennahen Ende der Sonde befindet. Unter Bildung eines Knickes tritt der Federdraht 8 dann wieder in den Führungs­ schlauch 7 hinein. Im Führungsschlauch 2 befindet sich eine dreh­ bare Welle 9. Diese überträgt die Drehbewegung vom Griffstück 3 über die biegsame Welle 4, den Flachdraht 5 einer ovalen Scheide 6 (in dieser gleitet der Flachdraht 5 in Längsrichtung) und eine Auf­ nahme 10 auf den Führungsschlauch 7 und auf den Federdraht 8.If the guide tube 7 then emerges from the instrumentation channel, the probe is inserted into the biliary tract under the view of the endoscope or possibly also under X-ray observation. The spring wire 8 occurs about 3 to 4 cm before the end of the guide tube 7 at the point labeled 7 a out of the tube and runs on its outside to the point labeled 7 b, which is located close to the patient's end of the probe . Forming a kink, the spring wire 8 then enters the guide tube 7 again. In the guide tube 2 there is a rotatable shaft 9 . This transmits the rotary movement of the handle 3 on the flexible shaft 4 , the flat wire 5 of an oval sheath 6 (in this slides the flat wire 5 in the longitudinal direction) and a measure 10 on the guide tube 7 and on the spring wire 8th

Der Federdraht 8 ist am patientenfernen Ende mit dem Flach­ draht 5 verbunden. Dies kann beispielsweise durch Verlöten, Ver­ schweißen oder andere geeignete Verbindungsverfahren geschehen. Durch die besondere Gestaltung der drehbaren Welle 9 wird der Feder­ draht 8 mit dem Führungsschlauch 7 gleichzeitig in eine Richtung gedreht.The spring wire 8 is connected to the flat wire 5 at the far end of the patient. This can be done for example by soldering, welding or other suitable connection methods. Due to the special design of the rotatable shaft 9 , the spring wire 8 is simultaneously rotated with the guide tube 7 in one direction.

Beim Zug am Griffstück 3 kann der am patientennahen Ende befestigte Federdraht nicht bei 7b herausgezogen werden. Das sich daran an­ schließende Drahtstück 8a wird eine vorgegebene Strecke 7a bis 7b außerhalb des Führungsschlauches 7 geführt. Beim Einführen des Führungsschlauches 7 in das Endoskop nimmt dieser zunächst eine gestreckte Form an. Beim Herausziehen des Griffstückes 3 aus der Halterung 1 geht der Führungsschlauch 7 dann in die in Fig. 2 dar­ gestellte Lage über. Dabei stützt sich der Führungsschlauch 7 an der verengten Mündung des Gallenganges ab, während das Draht­ stück 8a als eigentliches "elektrisches Messer" sehnenartig gespannt und gegen den verengten Schließmuskel der Mündung des Gallen­ ganges gedrückt wird. Nunmehr kann durch Anlegen des HF-Stromes der Schnitt und damit die Erweiterung der Gallengangmündung durch­ geführt werden. Dies geschieht zweckmäßigerweise unter Beobachtung durch ein Duodenoskop.When pulling on the handle 3 , the spring wire attached to the end near the patient cannot be pulled out at 7 b. The adjoining piece of wire 8 a is guided a predetermined distance 7 a to 7 b outside the guide tube 7 . When the guide tube 7 is inserted into the endoscope, it first assumes an elongated shape. When pulling the handle 3 out of the holder 1 , the guide tube 7 then passes into the position shown in FIG. 2. The guide tube 7 is supported on the narrowed mouth of the biliary duct, while the wire piece 8 a as an actual "electric knife" is stretched like a string and pressed against the narrowed sphincter of the mouth of the biliary duct. Now the cut and thus the expansion of the bile duct mouth can be performed by applying the HF current. This is conveniently done under observation through a duodenoscope.

Um das Einführen in die engen Körperkanäle zu erleichtern, ist das patientennahe Ende des Führungsschlauches 7 mit einem im wesentli­ chen kegelstumpfförmigen Ansatz 16 versehen.In order to facilitate insertion into the narrow body channels, the end of the guide tube 7 near the patient is provided with a frustoconical approach 16 .

Claims (2)

1. Hochfrequenzchirurgische Vorrichtung zum Durchtrennen des verengten Schließmuskels der Mündung des Gallenganges in den Zwölffingerdarm, bestehend aus:
  • - einem flexiblen ersten Führungsschlauch (2), in dem eine biegsame Welle (4) geführt ist,
  • - einem zweiten Führungsschlauch (7), der einen Außendurchmesser hat, welcher kleiner ist als der Innendurchmesser des ersten Führungsschlauchs (2) und im patientennahen Endbereich des ersten Führungsschlauches (2) von diesem teilweise geführt wird,
  • - einem im ersten Führungsschlauch (2) befindlichen Aufnahmeteil (10), das in seinem patientenfernen Bereich als ovale Scheide (6) ausgebildet ist und an seinem drehrund auslaufenden patientennahen Ende mit dem patientenfernen Ende des zweiten Führungsschlauches (7) verbunden ist,
  • - einem auf der ovalen Scheide (6) befestigten ersten Ring (12),
  • - einem zweiten Ring (14) und einem dritten Ring (15), wobei diese beiden Ringe im patientennahen Bereich des ersten Führungsschlauches (2) festsitzen und zwischen ihnen sich der erste Ring (12) befindet, wodurch der zweite Führungsschlauch (7) gegen Längsverschiebung gesichert wird,
  • - einem in der ovalen Scheide (6) in Längsrichtung verschiebbaren Flachdraht (5), mit dem die biegsame Welle (4) an ihrem patientennahen Ende fest verbunden ist,
  • - einem Federdraht (8), der an seinem patientenfernen Ende mit dem Flachdraht (5) verbunden ist, eine bestimmte Wegstrecke (7a bis 7b) am patientennahen Endbereich außerhalb des zweiten Führungsschlauches (7) verläuft, hakenförmig in diesen zurückgeführt ist und eine Sehne (8a) bildet, wobei ein am patientennahen Ende des ersten Führungsschlauches (2) auf die Welle (4) ausgeübter Zug die Sehne (8a) unter Ausbildung eines vergrößerten Bogens des patientennahen Endes des zweiten Führungsschlauches (7) spannt,
  • - einem drehbaren Griffstück (3), durch welches über die biegsame Welle (4) der Flachdraht (5) zusammen mit der ovalen Scheide (6) und damit der zweite Führungsschlauch (7) um seine Längsachse verdreht werden kann.
1. High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the mouth of the bile duct into the duodenum, consisting of:
  • - a flexible first guide hose ( 2 ) in which a flexible shaft ( 4 ) is guided,
  • - a second guide tube (7) having an outer diameter which is smaller is performed as the inner diameter of the first guide tube (2) and in the near-patient end of the first guide tube (2) of this part,
  • - A receiving part ( 10 ) located in the first guide tube ( 2 ), which is designed as an oval sheath ( 6 ) in its area remote from the patient and is connected at its rotating and tapering end close to the patient to the end of the second guide tube ( 7 ) remote from the patient,
  • - a first ring ( 12 ) attached to the oval sheath ( 6 ),
  • - A second ring ( 14 ) and a third ring ( 15 ), these two rings being stuck in the area of the first guide tube ( 2 ) near the patient and between them the first ring ( 12 ), whereby the second guide tube ( 7 ) prevents longitudinal displacement is secured
  • a flat wire ( 5 ) which can be displaced in the longitudinal direction in the oval sheath ( 6 ) and with which the flexible shaft ( 4 ) is firmly connected at its end near the patient,
  • - A spring wire ( 8 ), which is connected to the flat wire ( 5 ) at its end remote from the patient, runs a certain distance ( 7 a to 7 b) at the end region near the patient outside of the second guide tube ( 7 ), is hook-shaped and fed back into it Tendon ( 8 a) forms, wherein a tension exerted on the shaft ( 4 ) at the end of the first guide tube ( 2 ) near the patient tensions the tendon ( 8 a) to form an enlarged arc of the end of the second guide tube ( 7 ) near the patient,
  • - A rotatable handle ( 3 ) through which the flexible shaft ( 4 ) of the flat wire ( 5 ) together with the oval sheath ( 6 ) and thus the second guide tube ( 7 ) can be rotated about its longitudinal axis.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der zweite Führungsschlauch (7) an seinem patientennahen Ende kegelstumpfartig ausgebildet ist.2. Device according to claim 1, characterized in that the second guide tube ( 7 ) is frustoconical at its end near the patient.
DE19924201734 1992-01-23 1992-01-23 High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum Expired - Fee Related DE4201734C2 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19924201734 DE4201734C2 (en) 1992-01-23 1992-01-23 High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19924201734 DE4201734C2 (en) 1992-01-23 1992-01-23 High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum

Publications (2)

Publication Number Publication Date
DE4201734A1 DE4201734A1 (en) 1993-09-23
DE4201734C2 true DE4201734C2 (en) 1994-03-03

Family

ID=6450082

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE19924201734 Expired - Fee Related DE4201734C2 (en) 1992-01-23 1992-01-23 High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE4201734C2 (en)

Family Cites Families (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2426781C3 (en) * 1974-06-01 1984-08-16 Meinhard Dr.med. 8520 Erlangen Classen Device for severing the narrowed sphincter muscle at the mouth of the bile duct in the duodenum
DE3347122C1 (en) * 1983-12-22 1985-06-27 Kurt 8550 Forchheim Seuberth High-frequency surgical apparatus for severing the constricted sphincter muscle at the opening of the bile duct into the duodenum
DE8606883U1 (en) * 1986-03-13 1986-05-22 Pauldrach, Georg, 30827 Garbsen Diathermy snare
DE8615364U1 (en) * 1986-06-06 1986-08-14 Pauldrach, Georg, 3008 Garbsen Handle for medical instruments

Also Published As

Publication number Publication date
DE4201734A1 (en) 1993-09-23

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE69020757T2 (en) Sphincterectomy device with controllable bend and orientation.
DE2429462C2 (en) Electrosurgical instrument
DE3231838C2 (en)
DE69827572T2 (en) Multidirectional steerable catheter
DE60031885T2 (en) DEVICE FOR GUIDING A GUIDE WIRE AND FOR JOINING WITH A GUIDE WIRE EXTENSION
DE69734672T2 (en) GALLEN CATHETER FOR REPLACEMENT BY A SINGLE OPERATOR
DE19540731C2 (en) Endoscopic instrument
DE3714560C2 (en)
DE19900161B4 (en) Endoscopic drain tube holder
DE3926320C2 (en) Display device for use with an endoscope
DE2800362B2 (en) Endoscope with controllably movable guide tube for an instrument
DE3045295A1 (en) Surgical instrument for an endoscope
DE10245076B4 (en) Instruments and procedures for the operative treatment of female urinary incontinence
DE9422184U1 (en) Zebra exchange guide wire
DE19936207A1 (en) Catheter and introducer with separator
DE2426781C3 (en) Device for severing the narrowed sphincter muscle at the mouth of the bile duct in the duodenum
DE19849964B4 (en) Endoscopic insertion instrument
EP0200919B1 (en) Guide wire
CH700478A1 (en) Catheter.
EP0510624B1 (en) Guide catheter with pre-bent end region
DE19515626C2 (en) Instrument for positioning at least one working sleeve
DE3347122C1 (en) High-frequency surgical apparatus for severing the constricted sphincter muscle at the opening of the bile duct into the duodenum
DE1944087A1 (en) Semiconductor radiation detector as a catheter
DE2657256A1 (en) HF diathermic cutting instrument - has wire anchored in tip of endoscope tube, pulled to bend over tip
DE4201734C2 (en) High-frequency surgical device for severing the narrowed sphincter of the bile duct into the duodenum

Legal Events

Date Code Title Description
OP8 Request for examination as to paragraph 44 patent law
D2 Grant after examination
8364 No opposition during term of opposition
8339 Ceased/non-payment of the annual fee