
 
 

 

 

 

Neues Deutschland After the Wende 

Randall L. Bytwerk 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Randall L. Bytwerk is professor in the Department of Communication Arts and 

Sciences at Calvin College (bytw@calvin.edu). 

 

This paper was presented at the New Hampshire Symposium on the GDR in 

1990 and has not been revised or updated since 1992.  I post it for those who 

might find it interesting. 

  



Neues Deutschland         2       
 

 2 

 

Neues Deutschland After the Wende 

 

 On 2 October 1989 Neues Deutschland (ND), the “Organ of the Central 

Committee of the Socialist Unity Party of Germany,” took editorial notice of the 

tens of thousands of citizens of the German Democratic Republic (GDR) who 

had recently left the country: “They have trod on all moral values by their 

behavior and removed themselves from our society. One should shed no tears 

over them” (2). According to the paper, all was well with socialism. The GDR’s 

few problems were the consequence of action by the class enemy. On 19 

March 1990, ND, now calling itself simply “a socialist daily newspaper,” 

reported on the electoral defeat of its owner, the former Socialist Unity Party 

(SED), renamed the Party of Democratic Socialism (PDS).  

 In the intervening five-and-a-half months, almost every aspect of the 

newspaper had changed, as had its role in the nation. In October it was the 

organ of the ruling party of the state, firmly under the Marxist-Leninist 

principle of democratic centralism, indispensable reading for anyone wanting 

to know the official position of the GDR’s leadership. By March, ND was 

caught uncomfortably between its Marxist-Leninist past and an undefined 

future. Although still widely read, it no longer spoke for the government. It had 

different editors, a new format, altered coverage, and unprecedented fear for 

its future. The “market” no longer valued Marxist fidelity. The more Marxist 

ND now appeared, the less likely its survival. 

 After reviewing the situation before October 1989, I will examine the 

changes in ND’s self image, the steady growth of criticism of social problems, 

party and government, changes in coverage, and conclude with a discussion of 

ND’s role in a transformed society. 

 



Neues Deutschland         3       
 

 3 

Neues Deutschland  in Context 
 

 The GDR tightly controlled entrance to the field of journalism. Those who 

wished to study at the Karl-Marx-University in Leipzig, the single GDR 

university at which journalists were trained, demonstrated their political 

reliability long before admittance through active participation in the Free 

German Youth, the SED, or other organizations. The four-year program 

centered on Marxism-Leninism. Regular continuing education courses and the 

Verband deutscher Journalisten reminded working journalists of their duties 

(Blaum, 27-33; Holzweißig 1989, 34-43). 

 If journalists in general were watched carefully to guarantee political 

reliability, those who worked for ND faced particular scrutiny. A journalist in 

the provinces might occasionally manage a small deviation from the party line 

and survive. ND was different. ND was a typical newspaper of a ruling pre-

Glasnost communist party, with all that entails. Over a million copies were 

sold each day; fewer were read. It printed, but did not influence, the party line. 

Copy included pages of long, dull and repetitive speeches. Journalistic 

independence was tightly limited. Editors received daily directives from the 

Party leadership that included not only what to print, but sometimes where it 

should be placed and what wording should be used. Günter Schabowski, ND’s 

editor from 1978 to 1985, recalled that the newspaper was one of Honecker’s 

hobbies (1990, 26), and that it was often a topic of criticism while Politbüro 

members had lunch together (1990, 46). The phrase cited in the first 

paragraph of this essay, for example, “No one should shed any tears over 

them,” was added by Erich Honecker (ND, 10 January, 2; 18 January, 2; 24 

January, 1; Schabowski, 1990, 81).   

 Although the GDR constitution prohibited censorship, the consequences of 

violating well-known rules (or Erich Honecker’s directives) were clear. 



Neues Deutschland         4       
 

 4 

Censorship was replaced by self-censorship, die Schere im Kopf. Those who 

worked to maintain some mental independence (and many did not) faced an 

impossible challenge. Every slight victory was won only by abject adherence to 

the party line in many more instances. The result was inevitable: journalists 

faced an unpleasant choice between “cynicism, schizophrenia, or corrupted 

silence.” (ND, 10 January, 2). Only in the arts was it possible to address some 

controversial issues; literature became the real newspaper of the land. 

 

A Changing Self-Image 
 

 Later we shall examine how ND responded to steadily increasing 

journalistic freedom. To begin, we shall look at ND’s explicit statements of 

what it was doing.  

 Editorial Statements 

 The first editorial comment came on 16 November, and that in startling 

way. The previous editor was no longer on the masthead; only four of the 

thirteen names on the former masthead remained. There was no explanation 

of how or why the staff changes occurred. However, ND did announce new 

goals: 

     Our readers will find a new masthead on page 2 of this edition. As of 

  today, Neues Deutschland has new leadership. 

As in all the base organizations of our party, the comrades in the 

editorial staff and the firm have worked intensively to discuss their past 

work, to analyze the causes of the serious failures, and to develop a 

basis on which we journalists, as workers at the organ of the Central 

Committee of the SED can contribute to the renewal of socialism in the 

GDR, to the renewal of our party. The result of these discussions is not 



Neues Deutschland         5       
 

 5 

only a new editorial staff, but above all a new concept for the 

newspaper. 

 It is a matter of new contents, more information, political viewpoints 

 and timely journalistic forms. We see ourselves as a forum for 

democratic opinion building in our party.… Closeness to life, 

truthfulness, and party-spiritedness [Parteilichkeit]—from these we must 

and will be led in the future (1). 

Although the statement indicates significant changes, it also signaled the 

intent to remain true to the SED. The “new editorial staff” was new to its 

positions, but not to ND. The word Parteilichkeit was particularly important, a 

word with clear meaning within the Marxist-Leninist system. As a standard 

GDR reference work defined the term:  

  Parteilichkeit indicates the class character of all forms of social  

  consciousness and human action in the class society, and means  

  representing the interests of a certain class.… In Marxism-Leninism, 

  P[arteilichkeit]. is at the same time a theoretical-methodological  

  principle: it demands that all questions of social life be addressed from 

  the standpoint of the interests of the working class, its struggle for 

  freedom, social progress, and the establishment of socialism and  

  communism (Kleines politisches Wörterbuch, 738). 

 The next significant statement came on 4 December, when the line under 

the title on page one changed from “Central Organ of the Central Committee of 

the Socialist Unity Party of Germany” to “Central Organ of the Socialist Unity 

Party of Germany.” There was pressing reason for the change; the central 

committee no longer existed, having resigned under pressure. The change 

prompted another statement of ND’s goals: 

 This change is also a response to growing demands from the base of the 

 party that Neues Deutschland should in the future pay more heed to the 



Neues Deutschland         6       
 

 6 

 opinion and the opinion building process of the party base. By the way, 

 the party organization within the editorial staff and publishing firm of 

 our newspaper, by a majority vote, also agreed to make such changes. 

 ND’s staff now see as its most important task to contribute effectively  to 

the reformation of a modern socialist party, and not only in the two  short 

weeks before the emergency party congress.… 

 Today’s decision is less a look back than a step forward. We want to  

 be a stronger forum in which comrades discuss the unity and the future 

 of the party, in which the problems of today (e.g., a necessary economic 

 reform or questions of the ability to act and of the self concept of the  

 SED) can be discussed and solved (4 December, 1). 

This statement retained a firm commitment to the party, but broadened the 

definition of what was open for discussion. The paper claimed now to be the 

paper of the whole party, not only of its leadership. 

 On 18 December, the slogan changed again. Now the paper claimed simply 

to be “A Socialist Newspaper,” in part responding to the decision of the just 

concluded emergency party congress to change the name of the SED to the 

Sozialistische Einheitspartei Deutschlands—Partei des Demokratischen 

Sozialismus (SED-PDS), rather a long name to repeat every day. Although the 

masthead on page 2 retained the party connection, its disappearance from 

page 1 was significant, underscored by the simultaneous removal of the 

slogan “Workers of the World, Unite!” from the top of page 1.  

 The change was not noted editorially on the 18th, but on the following day 

a page 1 statement further refined the paper’s goals. After reaffirming the 

statement of 4 December, it continued: 

 Meanwhile, the emergency party congress met. Major decisions   

 resulting in a new concept of our party were made, and our party  

 received a new, expanded name. That alone required our reaction. And 



Neues Deutschland         7       
 

 7 

 why should we continue to call ourselves an organ instead of what we 

 really are, a socialist daily newspaper? 

After reporting that many readers questioned dropping the quotation from 

Marx, the statement continued with a pledge that ND would now encourage 

pluralism: 

 Of course we affirm our commitment to the work of Marx, Engels,  

 and Lenin. The Communist Manifesto is among these. But our new  

 modern socialist party also includes social democratic, socialist, anti- 

 Fascist, and pacifist traditions. The stereotypical repetition of slogans or 

 phrases—this too we should learn from the past—helps neither in  

 advancing this tradition nor in attempting to build a politics dedicated 

 to a realistic, to a democratic socialism (19 December, 1). 

 This statement represented the most significant change yet in the paper’s 

professed goals. It affirmed a continuing relationship with the SED-PDS, but 

rejected the slogans and the rigidity of the past, admitting that there was 

value to be found in the non-Marxist-Leninist traditions it previously had 

forcefully rejected. It remained difficult, however, to imagine a Marxist-

Leninist newspaper that could could take press freedom seriously. 

 The last major statement came with a total make over of ND’s appearance, 

first seen on 19 February. Almost everything about the paper changed, from 

type face to layout to the nature of the stories. The accompanying page 1 

statement also differed significantly from what had been said before: 

  ND appears today to its readers in a new form. The new layout goes 

  along with efforts to enrich the contents. More understandable and 

  better prepared information, more opinions by leaders in politics and 

  the economy are part of the change. The editorial staff will continue 

  their own thoroughly researched articles on political life in the GDR  

  and the world. 



Neues Deutschland         8       
 

 8 

The article listed the numerous changes being made, thanked readers for their 

loyalty, and noted that the price for ND, as the price of all GDR periodicals, 

would increase significantly in April as press subventions ended. 

  That price increase was a matter of considerable concern to ND. Before 

April, newspapers were extraordinarily cheap. ND sold for 15 pfennig, about 

nine cents at the official rate of exchange.                                                                                                                                                 

On 2 April, however, ND’s price increased to 55 pfennig. On 14 March, a 

columnist reported on reader reaction to the format change. Most was 

favorable. But the writer went on: 

 As the media market gradually fills, many readers are talking about the 

 higher prices. Some tell us that they want to subscribe only to our  

 newspaper, and therefore expect better local news from us. We agree  

 that the room for a broader offering of short news items will be found  

 through shortening all articles, which should not thereby lose their  

 essence (16). 

 There was nothing about loyalty to the party, now called the Party of 

Democratic Socialism (PDS), nothing about seeing the world from a Marxist or 

socialist standpoint. The claim was simply that the paper was useful and 

interesting to its readers.  

 Past Sins 

 The statements we have so far examined are positive, announcing what the 

newspaper intended to do. But that implies that in the past improper things 

had been done. Understandably ND preferred to look more to the promising 

future than to the embarrassing past, but it did carry occasional analyses of 

past errors, and even several apologies, something previously inconceivable. 

 The most interesting apology dealt with a blatantly false story carried 

during the exodus of GDR citizens through Hungary. On 21 September, ND 

ran a remarkable interview on page 1 with a GDR citizen who claimed to have 



Neues Deutschland         9       
 

 9 

been drugged and kidnapped by FRG [Federal Republic of Germany] agent in 

Budapest. The day before, a major story had accused the FRG of responsibility 

for the tens of thousands of GDR citizens fleeing the country through 

Hungary. 

 The story was absurd on its face. On 3 November, ND retracted the story 

and apologized for printing it: 

  Our publication of 21 September, “I Experienced how FRG Citizens 

  Are ‘Made,’” unleashed continuing criticism from our readers. The  

  editors received numerous letters that doubted the story, because the 

  case was not typical of the many GDR citizens who left. Given what we 

  know today, we must accept this criticism and regret the story (2). 

After summarizing the story, ND told its readers it had hired an attorney to 

investigate the matter, and they would learn the results. 

 Readers did learn the facts, but the news came first from a television 

report on 4 January, not from ND. The following day, ND ran an editorial that 

began by reviewing the situation. It continued: 

  The story is a truly bitter one for everyone concerned. Its deeper  

  causes lie in the deformed social and media policies before the Wende. 

  As we also know from other events, it was frequently characterized by 

  wishful thinking, glossing things over, and always a well-refined  

  commando system with regards to ND, television, radio, and the news 

  agency. This was an exemplary case. The then SED leadership accused 

  the FRG media of being entirely responsible for the mass exodus. The 

  former ND editor received orders from the Agitation Section of the  

  Central Committee on 19 September to publish the kidnapping story as 

  quickly as possible.… 

  The TV story made clear…what human misery can be caused by such 

  campaigns, ordered by “media czars.” We want to apologize.… (2). 



Neues Deutschland         10       
 

 10 

 ND itself had been less than energetic in researching the story, but when 

the facts were clear, it at least confessed its error, and vaguely hinted at 

similar cases. ND made several other apologies public, including one to Walter 

Janka, whom the paper had falsely accused in 1961 as part of an orchestrated 

government campaign. On 2 February ND carried an interview with Janka 

about the affair and noted that it had apologized to him the previous day (3; 

see also Holzweißig 1992, 33-34). 

 There were in fact plenteous examples of interference in the past, but 

during the period examined ND never carried a clear story dealing with the 

policies it had followed only months earlier. The information that readers got 

came, as was on also the case on other matters, most often in the middle of 

other stories. For example, on 7 December a letter from a reader complained 

about an article downplaying the effects of Stalinism that had been carried the 

previous May. ND replied that it had not commissioned the article. Rather, 

Joachim Herrmann, then the Politbüro member responsible for the mass 

media, ordered the editor to print it, although the edition was already set. The 

reply ended by noting that ND had adopted a new editorial policy on 2 

December that would prevent such events in the future (7). Details on the 

policy were not given. ND made other references to the tight controls it had 

previously endured when Herrmann was interrogated by a parliamentary 

committee investigating the corruption of former SED leaders, but at no time 

did it print a clear article analyzing its past weaknesses. 

 

Criticism: Social Issues 
 

 That the GDR had major problems was clear to its citizens, who daily 

experienced shortages, pollution, and petty corruption. Foreigners who relied 

on ND to understand the GDR had a very different picture. All was well in the 



Neues Deutschland         11       
 

 11 

land of “real existing socialism.” According to the official line, printing negative 

news or forthright accounts of problems would only aid the enemy 

(Schabowski 1990, 41). ND adapted uncertainly and uncomfortably to its new 

freedom to criticize. In this section, I shall consider ND’s progress in printing 

unpleasant but often obvious facts.  

 Growing Criticism 

 ND was understandably cautious in making critical comments about 

controversial issues. Even slight mistakes in the past meant expulsion from 

the profession as the mildest sanction. Just before Honecker’s fall on 18 

October, there was evidence the government was beginning to permit broader 

criticism. On 12 October, for example, ND published a statement by the 

Politbüro that, in contrast to the notorious statement of 2 October, said:  

 Socialism needs everyone.… We cannot be indifferent when people who 

 lived and worked here leave our German Democratic Republic.… The  

 causes for the step may be varied. But we must also look for the reasons 

  here, each in his place, all of us together (1).  

The statement mentioned in general terms other problems of the GDR, 

problems that needed to be solved, though certainly not with the help of the 

FRG. It called for discussions throughout the country. Only a month later the 

statement seemed hopelessly out of touch, but at the time it was 

unprecedented in its willingness to grant limited license to criticize..  

 Two days later, ND carried the last major report of a speech by Erich 

Honecker. Although he repeated the old empty slogans, he also said that it 

could not be a matter of indifference that so many were leaving the country 

(14/15 October, 1).  

  In the same issue, ND carried 22 brief letters from citizens supporting the 

Politbüro statement of 12 October. This had been common practice in the past. 

Such letters, always improbably uniform in praise of whatever the government 



Neues Deutschland         12       
 

 12 

or party had done or said, were regularly invented by the editorial staff 

(Steiniger interview). Some of these letters were of the old ilk. One, typical of 

thousands that preceded it, said: 

  The declaration strengthens my confidence in the party of the  

  working class and its policies. In creative dialog with all levels of the 

  people, with initiative and action, we will with determination solve all 

  problems. For that I give my entire strength (2). 

Other letters hinted at criticism. The most forceful: 

  In my opinion it was high time to make a statement about the tense 

  and for me most unsettling situation in our republic. The time for  

  accurate reporting in the mass media is long overdue, and I hope and 

  wish that the ratings of ZDF and ARD [the two FRG television networks, 

  widely watched in the GDR] in the GDR will finally drop (2). 

 In the same issue, ND reported on the visit of a Politbüro member to a 

shipyard. The criticisms he heard, e.g., pay inequalities, insufficient vacation 

opportunities for families with children and poor quality consumer goods, 

were mentioned, but no specifics were given (3). The following issue continued 

on these lines. Another Politbüro member in Magdeburg heard workers criticize 

“the insufficient information of the past weeks and months,” as well as “what 

hampers productivity in their factory (16 October, 3). Again, ND gave no 

specific details. 

 On 17 October, ND carried a report on a factory visit. This time, more 

specific comments were printed. One worker, for example, complained that he 

and his comrades passed the truth up the line, but the answers they got back 

could be stretched like a rubber band (3). An editorial praised the new 

openness: 

   How many critical questions, constructive proposals and new ideas, 

  unvarnished opinions and thoughtful answers there were just in our 



Neues Deutschland         13       
 

 13 

  reports of discussions with workers in Magdeburg, with the ship  

  builders from Boizenburg, with employees of Bergmann-Borsig in Berlin 

  and coal workers in Oberlausitz (2). 

Although the reports ND had carried did not justify this high praise, they were 

a step forward.  

 Now changes began to appear quickly. On 18 October, Manfred Gerlach, 

head of the Liberal Democratic Party, one of the subservient block parties that 

formerly had followed the SED line, commented that the reasons why so many 

left the GDR had above all to be sought at home (2). In the same issue, an 

article briefly noted the pollution caused by a steel mill. Several letters made 

general criticisms, one even criticized specific building decisions in the city of 

Gera (3). None of the stories could have been printed even two weeks earlier. 

 The next day’s headlines announced that Erich Honecker had resigned for 

reasons of health, and that Egon Krenz was his successor. In the course of his 

speech Krenz revealed a fact known to anyone who listened to FRG media, but 

previously unmentionable in the GDR: “more than 100,000 people, among 

them many who are young, have left our land” (19 October, 2). 

 Following weeks brought a similar surprises. Each issue carried previously 

unprintable information. But ND was still following the leadership. Until 

December, ND displayed limited editorial initiative. It took a step only when 

Egon Krenz or another leader broke the ground. It did not press the limits. In 

short, the new party line was openness, and ND as before followed the party 

line. 

 Three Trends 

 Several trends are clear between October and December. First, there was a 

growing tendency to print specific information. The earliest criticisms were 

general. Goods were shoddy and in short supply, there were housing 

problems, some pollution existed, people were leaving the country. Gradually, 



Neues Deutschland         14       
 

 14 

ND carried more specific information. On 27 October, for example, ND 

reported that 22,000 citizens from the Dresden district had left the country so 

far in 1989, including 600 people from the health care system. That was an 

unprecedentedly precise statistic. A week later came a report on a visit by the 

new head of the trade union to a factory that made light bulbs. One worker 

said he had resigned from the union, since he had never seen a member of the 

leadership on the floor. Another worker complained that, despite the factory’s 

product, lighting was abysmal (4/5 November, 3). The tendency was to raise a 

problem in general terms, then in following days or weeks to provide more 

specific information. 

  Second, that specific information came in bits and pieces, making it 

difficult to form an overall view. Take the Übersiedler situation. The continuing 

stream of people leaving the GDR forced the government to take step after step 

to attempt to stop the flow, and resulted in enormous problems throughout 

the country. Yet ND never provided an overview. On 30 October, in the middle 

of a long article on the problems in Leipzig, readers learned 5600 people had 

left that city in 1989 (4). On 4/5 November, ND reported that 4500 people 

were gathered in the FRG embassy in Prague (2). The next day, the paper said 

that to date 13,000 GDR citizens had left through Czechoslovakia (2). On 9 

November, the day the Wall opened, ND carried the text of a speech by Egon 

Krenz that revealed over 200,000 had left. Krenz went on:  

 With some exceptions, the citizens who left the GDR were neither  

 opponents of socialism nor criminals. They are citizens who saw no or 

 only limited possibilities for the full unfolding of their personality, for  

 the satisfaction of their individual needs and interests (3).  

In the same issue, a story based on Western accounts reported that about 

45,000 citizens had left through Czechoslovakia. Two other stories reported 

that 600 soldiers and 385 employees of State Security were being temporarily 



Neues Deutschland         15       
 

 15 

assigned to the civilian sector as a result of the “current situation in the 

economy and the tense situation in the area of health care” (7). The three 

stories, representing a major area of public concern, appeared on the paper’s 

penultimate page. Although readers might know from personal experience 

which the situation in the health care field was, they did not receive any clear 

picture from ND. 

 The government clearly hoped that removing travel restrictions would 

reduce the exodus. It did not; the opposite occurred. Soon, 2,000 people were 

leaving the country daily, a figure that declined only after the elections on 18 

March 1990. This was matter of enormous importance to the continued 

existence of the GDR as a separate state, but ND gave it but scattered 

attention.  

 An editorial on 15 November noted a decline in the number of Übersiedler, 

quoting a recent poll that found 87% of the GDR’s citizens definitely planned 

to stay. One sentence in a story on travel by GDR citizens to the West reported 

that, since 9 November, 42,000 people had stayed in the FRG (22 November, 

1). A 29 November article covered a demographic conference in Berlin. The 

headline stated that 800,000 people had left the GDR since the building of the 

wall in 1961, and that most were young (1). That was a critical point. The GDR 

was not only losing large numbers of people, it was losing its most productive 

citizens. But no commentary accompanied the story. 

 From December 1989 to March 1990, ND’s reporting was basically the 

same. The figures on the continuing stream of Übersiedler were printed, either 

in brief stories or in the middle of longer ones (e.g., 11 January, 1; 2 February, 

1; 7 March, 1). Occasional stories mentioned in passing the problems 

resulting from missing employees (e.g., 11 December, 9).  



Neues Deutschland         16       
 

 16 

 The editorial comments were vague. A commentary on 14 February 

observed that there had been a drop in the number of Übersiedler, but that 

there had still been 85,000 since the beginning of the year: 

 Even if it were only a thousand or even a few hundred [a day]—each one 

 who departs leaves behind not only tears, but also a gap that for a long 

 time now has been impossible to fill (1). 

That general statement was not fleshed out in interior articles. GDR citizens 

encountered in their daily lives the difficulties resulting from the exodus. 

Colleagues disappeared, overtime became necessary, shops closed more often, 

trams ran less often. But ND did not provide an analysis to help its readers 

understand the situation the country was in. 

 The third general trend is that ND began with “safe” criticism and moved to 

more sensitive issues. The first general criticism dealt with the daily 

difficulties with which GDR citizens were unpleasantly familiar, despite the 

previous failure of the press to pay heed to them. Gradually, more 

controversial topics and data were carried. Pollution, the grim signs of which 

were everywhere evident in the country and which previously had been 

ignored by the GDR’s press, is an excellent case study. Before the Wende, the 

accurate data were classified, known to a few and ignored by the political 

leadership (Ruthe 4-5).  

 The first clear mention of pollution after Honecker’s fall came on 18 

October in an article on a steel mill that mentioned the pollution the plant 

caused (3). No details or consequences were given. On 25 October ND carried 

the text of a Krenz speech that proposed establishing a parliamentary 

committee on environmental protection (1). Several days later, a letter called 

for the publication of accurate environmental data (28/29 October, 7). On 14 

November ND began printing the daily air pollution statistics for Berlin (8). 



Neues Deutschland         17       
 

 17 

Although an article the following day explained how the figures were measured 

(15 November, 8), the article did not explain the health consequences. 

 On 3 January an article treated a Berlin power plant. It noted that the 

plant caused considerable pollution and that hundreds of millions of Marks 

had been invested in British technology to reduce emissions, with limited 

success (3). On 19 January, the former Minister of the Environment was 

quoted as saying that harmful environmental data had been ignored by the 

previous leadership (2). 

 A rather vivid story appeared on 20/21 January. Accompanied by a picture 

of belching smokestacks captioned “An average day in Espenhain,” the article 

began: “There is ever increasing massive public criticism of the enormous 

pollution…” The bulk of the article was an interview with an official in the 

south of the GDR, the area most heavily polluted. He said that the citizens of 

Leipzig endured ten times as much dust and thirteen times as much sulfur 

dioxide as the average citizen of the GDR. Plans existed to close the worst 

polluters. Although the article asked what would happen to the workers in the 

plant, there was no question about the impact of the pollution on the citizens 

of the area (4). Still, it was the most explicit article ND had yet carried on the 

subject of pollution. There were few major stories on pollution for the 

remainder of the period here covered. 

 ND’s near silence on the issue was not due to lack of information. The 

West German periodical Der Spiegel, for example, carried a series on the 

extent of the GDR’s ecological disaster in February 1990, filled with statistics, 

interviews with GDR citizens, and photographs. Although other GDR 

periodicals took note of the interview (e.g., Ruthe 1990), ND failed to provide 

coverage of an issue of critical importance to its readers. 

 In summary, ND’s reporting gradually became more specific, but negative 

information remained scattered and piecemeal, and sensitive issues were 



Neues Deutschland         18       
 

 18 

treated with considerable, and unnecessary, caution. Nowhere are these three 

trends more evident, however, than in ND’s treatment of the its supporting 

party and the government, areas to which we next turn. 

 

Criticism of Party and Government 
 

 Before the Wende, the SED determined the GDR’s course, ignoring 

inconvenient provisions of the constitution. ND’s purposes were clearly 

defined. It, like other means of mass communication, was to: 

 …persuasively report the nature of our republic and the advances in the 

 realization of the social strategy of the SED in the cities and the  

 countryside, and to motivate people to act creatively to strengthen  

 socialism and to solve problems (Kleines politisches Wörterbuch 609). 

From that perspective, negative information would only help the enemy. 

Anything that could be interpreted as criticism of the system, regardless of its 

accuracy, was avoided.  

 The leadership was treated well. Erich Honecker was always addressed by 

his full title: “the General Secretary of the Central Committee of the SED and 

Chairman of the Council of State of the GDR” (even the television news 

provided the full title each day). It was clear from ND’s coverage that he was 

the most important political figure in the state. Neither he nor the actions of 

party or state were questioned. That changed, gradually but steadily. 

 Honecker, Krenz, and Gysi 

 Honecker’s resignation was treated in the traditional way. The front page of 

the 19 October issue carried the communique issued after the ninth session of 

the Central Committee, the text of a speech by Egon Krenz with his picture, 

the text of Erich Honecker’s resignation, and a telegram of congratulation from 

Mikhail Gorbachev. The Central Committee thanked Honecker “for his many 



Neues Deutschland         19       
 

 19 

years of work for the Party and the German Democratic Republic and 

expressed hearty thanks for his political life’s work, along with its best 

wishes.” But the communique also reported that Joachim Herrmann, in 

charge of the media, and Günter Mittag, who ran the economy, had been 

relieved of their Politbüro memberships. They were not thanked, a clear sign to 

those accustomed to reading between the lines that they were leaving 

involuntarily. In fact, Honecker too was forced out, a fact plain to ND’s 

readers, who heard it on West German television.  

 At first, Krenz was treated as Honecker had been. He regularly appeared 

on page 1, although now his full title was sometimes dropped (e.g., 26 

October, 1). But he was a less sacrosanct figure from the beginning. On 27 

October, ND carried an editorial denouncing Wolf Biermann, who in 1976 had 

been stripped of his GDR citizenship, citing Biermann’s description of Egon 

Krenz: “the eternally laughing idiot.… He’s always flashing his teeth in the 

midst of that society of mourners” (2). Such a statement would never have 

been quoted about Erich Honecker. 

 ND began carrying hints of changes in the government, but no criticism 

before the fact. On 2 November, Egon Krenz, then visiting Moscow, was asked 

if Margot Honecker, the wife of Erich Honecker and Minister of Education, 

would remain in office. Krenz replied that was a matter for the parliament and 

the government, and not up to him to decide alone (2). The following day, ND 

reported Margot Honecker’s resignation “for personal reasons” (3 November, 

1). Now other leaders of party and state were resigning or being ousted; 

several committed suicide. But ND had little analysis or background. It simply 

reported departures and arrivals.  

 The 9 November issue carried a long speech by Egon Krenz, which among 

other revelations provided details of Honecker’s fall (3). Krenz also criticized 

other former Politbüro members. That probably provided the crucial signal that 



Neues Deutschland         20       
 

 20 

it was now permissible to attack the previous leadership. Various investigating 

committees were established, which in the coming months provided a 

continuing series of scandals and corrupt practices. ND devoted substantial 

space to sometimes detailed condemnations of past leaders—but only of past 

leaders.  

 Egon Krenz was criticized only after his short reign had ended, but those 

able to read between the lines soon saw evidence that Krenz was in difficulty. 

For example, ND carried an interview in which Krenz was asked questions 

about his past and his political future that would never have been put to Erich 

Honecker (20 November, 1). On 25/26 November ND printed an 

unprecedented public opinion poll that found that only 9.6% of those surveyed 

listed Krenz as a politician whom they respected (1).  

 Even when ND staff members were engaged in protest demonstrations 

against the party leadership, the paper was reluctant to criticize. On 3 

December, the entire party leadership resigned, admitting to a loss of public 

confidence. On 6 December an ND editorial looked back to a demonstration in 

which its staff members had participated: 

  When we demonstrated over the weekend in front of party   

 headquarters in Berlin and demanded the resignation of the Politbüro  

 and the Central Committee, we were working for the rescue of our  

 party. Although a few members of the old leadership have contributed to 

 a first step in the Wende in our party, the Central Committee and the  

 new Politbüro it named at the ninth session proved themselves   

 incapable of taking further steps necessary for the renewal of the party 

 (2). 

What is interesting about this forceful editorial is that the 4 December story 

on this demonstration made no reference to calls for the leadership to resign 



Neues Deutschland         21       
 

 21 

(2), nor had any previous ND editorials called for or even hinted at such a 

step. 

 After Krenz and the Politbüro resigned, the new party leader, Gregor Gysi, 

was burdened with few of the affairs of government. His sole job was to try to 

salvage a disintegrating party. From the beginning, ND printed occasional 

criticisms of him, for example a complaint on 15 December that Gysi was too 

willing to believe that an end had been put to Stalinism in the GDR (6), but he 

was generally given ND’s full support. It was also clear, however, that Gysi 

was a less central figure than former General Secretaries of the SED. 

 There was one former party leader that ND went after with considerable 

vigor: Joachim Herrmann. A 10 January editorial bitterly attacked Herrmann’s 

reign as press head, and called for his expulsion from the party (2). The 

following day Herrmann testified before an investigating committee. ND had 

more critical things to say about his testimony than anyone else’s (see 18 

January, 1, 3; 19 January, 2). 

 The Government is (almost) Always Right 

 During the same period, there was little criticism of current government 

policy or arguments. For example, for years the GDR government had argued 

that a major reason its citizens were not allowed to travel freely was the 

refusal of the FRG to recognize GDR citizenship. That is, the FRG considered 

any citizen of the GDR as one of its citizens. A GDR citizen who reached the 

West was entitled to instant citizenship papers. The real problem was that the 

GDR was not sufficiently attractive to hold its citizens, but as late as the end 

of November ND was still carrying calls for the FRG to change its Basic Law 

(22 November, 1).  

 The most vehement criticisms of existing policy typically came in the texts 

of speeches by GDR leaders. The 11/12 November issue, for example, carried 

seven pages of speeches given at a meeting of the Central Committee. In the 



Neues Deutschland         22       
 

 22 

past such speeches were generally numbingly dull. Now some carried 

criticisms blunter than ND was yet willing to make in its editorials.  

 The newspaper was also unwilling to consider major changes in the GDR’s 

political system until it was clear those changes had the support of the 

overwhelming majority of the population. On 30 October, an editorial 

considered the discussions occurring throughout the country: 

 In a dialog everyone has opportunity to speak. Respect for the opinions 

 and tasks of others is necessary.… But attacks on the constitutional  

 foundations of the GDR as a socialist state of workers and farmers, as the 

 political organization of workers in cities and the countryside under the 

 leadership of the working class and its Marxist-Leninist party, are not in 

 order. The socialist societal order is not in question.  

 That in any event is our position, from which we enter the dialog. It  

 is our  party that has taken charge of the Wende (2). 

Similar editorial remarks appeared on 6 November (2). 

 It was simply not true. The changes were driven by mass protests 

throughout the country, not by the SED leadership, as party leaders 

themselves were shortly admitting. Günter Schabowksi was quoted by ND on 

11/12 November, for example, as saying that the party “had been made 

painfully aware by the popular movement” of the deficiencies in the GDR (11). 

 A month later an editorial applauded what the above editorial claimed was 

out of the question: the just-passed change in the GDR’s constitution that 

removed the leading role of the SED: “Parliament thus brought the 

constitution in accord with the reality of our political life and social 

developments, and also reacted to the millions of voices over recent weeks that 

raised that demand” (2/3 December, 2). But the editorial was after the fact. 

Although ND had printed reports of calls for striking the constitutionally 

privileged position of the SED (e.g., 30 October, 1, 3; 6 November, 4; 21 



Neues Deutschland         23       
 

 23 

November, 2), it made an editorial statement only after action had been taken. 

It also failed to provide an analysis of what such a change would mean until 

after the fact. 

 ND was, however, reporting remarkable information, most of which came 

in the texts of speeches or reports of testimonies by former leaders before 

various investigating committees. On 14 November, for example, readers 

learned that contrary to previous claims that the GDR governmental budget 

was balanced, there was in fact an enormous deficit (3-4). The most startling 

information began appearing in late November, as a parliamentary committee 

investigating corruption provided three months of scandal. Members of the 

former leadership, it turned out, had benefited from a large number of corrupt 

and improper practices. The scale of the scandal dwarfed the Watergate or 

Iran-Contra affairs in the U.S., providing abundant opportunity for ND to 

practice its nascent investigative skills. Early in the process, ND ran a page 

one editorial on the matter: 

  That something is foul in the state of the GDR is all too evident:  

  Misuse of office, corruption and the squandering of public resources by 

  liars, parasites and moral bankrupts. The men of the “old guard” whose  

  behavior damaged the people and the party and give unending  

 examples for the telex and the television screen, are the subject of 

public interest as well as of everyone on the staff of this newspaper. The 

public is as angry as we are. We are as outraged as they. Relentless 

uncovering of everything that the Mittags, the Tisches, the Müllers, and 

whatever else they may be called (for we certainly have not uncovered all 

the skeletons in the closet yet) have wasted, squandered, and done in 

the name of the party, the people, and socialism, that is what the 

people, the party, and our newspaper, Neues Deutschland, demand (1). 



Neues Deutschland         24       
 

 24 

The editorial demanded a full investigation. It was not inclined do that 

investigation itself, since in the coming months most major corruption stories 

were based on what had happened at the parliamentary hearings or were 

taken from other media.  

 ND did on occasion fault government policy. On 7 November, an editorial 

criticized the first draft of a new law regulating travel, and printed letters from 

readers unhappy with it (2), but it was clear from the moment the draft was 

released that it was unacceptable to the majority of the GDR population, so 

that criticism was of little significance. 

  Hans Modrow, named Prime Minister on 13 November, received increasing 

coverage, all of it favorable. During the months leading up to the 18 March 

elections, there ND made not a single critical comment about Hans Modrow, 

who had the highest popularity rating of any GDR political figure. The leaders 

of the other leading GDR political parties that were founded or gained new 

prominence after the Wende, however, came in for considerable and forceful 

attacks in the two months leading up to the election. 

 Local government came in for more criticism than national government. 

For example, on 25/26 November the Berlin page of the newspaper criticized a 

mayor: 

 In some things, e.g., the events of 7 May [the date of 1989’s manipulated 

 election], I hoped for a clearer position from Mayor Günter Polauke, or a 

 clear word that the Council had perhaps not always defended itself with 

 the necessary energy against interference “from outside” (8). 

The same page carried a blunt attack on a second mayor accused of illegally 

occupying a house. Such criticisms increased during the period considered. 

 

 

 



Neues Deutschland         25       
 

 25 

 The Stasi 

 ND’s cautious approach to criticizing matters at the core of the system is 

clearest in its treatment of the State Security, or Stasi, the governmental 

agency that watched the citizenry with impressive thoroughness. It took over a 

month before ND was willing to write about the Stasi at all, and then in a 

remarkable way. It carried a long interview with a high Stasi official who 

maintained: 

  I can provide full assurance that the Ministry for State Security does 

  its  work on the foundation of socialist legality, and that our employees 

  are trained to strictly follow the law.… The “total surveillance state,” 

  “the omnipresent informant system,” exist only in the fantasies of  

  Western media. The Ministry for State Security does not keep the  

  people “under surveillance,” it works with the citizens and in the  

  interests of all in whose hearts socialism and the peaceful life of the 

  people here are dear (3). 

As was already clear to many, these remarks were false. ND, however, printed 

the interview without comment, and avoided for weeks any discussion of a 

topic of enormous public interest.  

 Indeed, at the time of the interview the public was already incensed by the 

activities of the Stasi, as another part of the official’s remarks indicated: 

 In the name of all the employees of our Ministry, I want to speak  

 forcefully against the growing discrimination, slanders, and even threats 

 of force that have recently been made against the offices and employees 

 of the Ministry. 

ND failed to report the events mentioned above until some weeks later.  

 By now, public hostility to the Stasi (which had been covered at some 

length already by the Western press) was too great to ignore. ND began to take 

account of protests directed against the security apparatus. On 14 November, 



Neues Deutschland         26       
 

 26 

a report on the weekly Leipzig Monday demonstration for the first time noted 

that the demonstrators surrounded the local Stasi headquarters (2), although 

that had been part of the weekly routine for several weeks. The following week, 

ND briefly noted that participants in a Dresden demonstration had called for 

public control of the Stasi (21 November, 2).  

 The Ministry for State Security was transformed into an Office for State 

Security (supposedly reducing its significance and power) in response to 

popular pressure. On 23 November, the paper carried an interview with the 

new head of the organization. The official made unsettling admissions: 

 The MfS [Ministry for State Security] took over the responsibility of  

 other governmental organs, which led to a distension of its own  

 structure. This improper development nourished the justified   

 impression that State Security was omnipresent and kept the people  

 under surveillance (4). 

 Now specific details began to appear. On 25/26 November, for example, a 

story briefly mentioned charges that the Stasi had taken over a house for the 

purpose of observing visitors to the adjacent church (8). Two weeks later, the 

head of the Office of National Security said that the lives and health of his 

employees were under threat from the public (8 December, 1-2), although ND 

was still not reporting on such events in news articles.  

 For the next two months there was a deluge of articles on various aspects 

of the Stasi, greatly aided by investigations of the newly established Round 

Table (a body with representatives from the leading parties, organizations, the 

government and the church established to provide some legitimation for the 

government). Even then, ND was reluctant to provide details. For example, on 

15 January the Round Table learned the full extent of the Stasi apparatus. Of 

the 85,000 full-time employees, 1052 listened to telephone calls, 2100 opened 

citizens’ mail, and 5000 were engaged in observing citizens. ND noted there 



Neues Deutschland         27       
 

 27 

were gasps as an official said there were also 109,000 part-time informers (3). 

This startling material was buried in the middle of a long story. 

 Numerous reports on the Stasi and its operations appeared beginning in 

January. On 23 January, for example, Egon Krenz, now evicted even as a 

party member, testified that the Stasi had become a state within a state (1). 

Readers learned on 9 February that the Berlin Stasi offices had files on 

6,000,000 GDR citizens (1). But the data appeared in bits and pieces. There 

was no attempt to bring the scattered data together in a comprehensible 

article, as for example was done by the FRG periodical Der Spiegel, which in 

February ran a detailed three-part article on the Stasi.  

 Surely a major part of ND’s reluctance to deal with the Stasi had to do with 

its own central position in the SED regime. The links between the Stasi and 

ND were necessarily close. Schabowski claims that he had had no direct 

relations with the Stasi before entering the Politbüro (he had been editor of ND 

for several years before advancing to candidate membership in 1981), but he 

also notes that such connections were unnecessary (1990 43). ND’s staff knew 

very well what was expected of them. Of course, ND had its share, and 

probably more than its share, of Stasi informants (Holzweißig 1992, 38-39). 

Those staff members free of direct Stasi links could hardly be sure the same 

could be said of their colleagues. . 

 Other Changes 

 ND changed in many ways during the period. By April 1990, readers were 

receiving a different newspaper than only six months before. I have already 

surveyed the significant changes in content that occurred. Several further 

points are worth mentioning. Although the most sensitive issues were treated 

gingerly, ND increasingly attempted to provide more detailed analysis, even 

the beginnings of investigative journalism. It was clear from the start that this 

was uncertain territory. On 22 October, ND carried a report on a journalism 



Neues Deutschland         28       
 

 28 

conference in Moscow, at which the GDR delegate (and author of the article) 

was asked about investigative journalism in the GDR. His reply: “Theoretically 

we have a very high opinion of investigative journalism, particularly within our 

socialist society, but in practice the ability to carry out such journalism must 

be constantly relearned and won” (6). In truth, investigative journalism was 

entirely foreign to socialist journalism. It was the very last thing, whether in 

theory or practice, that the GDR’s leadership wanted. Even occasional 

newspaper reports on problems known to every citizen of the land were 

vehemently denounced by members of the Politbüro (e.g., Schabowski 1990, 

41). 

 Investigative journalism is a talent not perfected quickly. It took time 

before ND’s journalists were willing to go beyond reporting official news to 

discovering their own. Early in the process, ND’s journalists still trusted 

official sources. When Wandlitz, the special housing area for the leadership, 

was first opened to the media, for example, the tour was carefully 

orchestrated. The employees on display were given instructions on exactly 

what to say to minimize unpleasant reports in the press (21 December, 5). But 

at first it worked. A page 1 editorial on the day following the tour found no 

signs of corruption, only provincialism and isolation (25/26 November). By 30 

November, however, ND’s first editorial cartoon displayed the realization it had 

been had (2). 

 The opposite problem was a willingness to believe unfounded charges. In 

December, when such criticism became more frequent, ND had to apologize 

several times for improperly researched stories (see, for example, 6 December, 

8; 14 December, 8). 

 As mentioned previously, much of the most interesting information ND 

carried, at least until February, came not as the result of its own 

investigations, rather from official sources or other media, though there were 



Neues Deutschland         29       
 

 29 

exceptions. The first major article based on ND’s own research that attempted 

to give an overview of a serious situation came on 11 December. It described 

the difficulties of a provincial hospital suffering from staff shortages, outdated 

equipment, inadequate housing, and many other problems. The article was 

based on interviews with hospital staff members, and gave a clear picture of 

many of the difficulties facing the GDR’s health care system, difficulties the 

article made clear did not begin with the recent wave of Übersiedler. The first 

of a series of detailed articles on the unpleasant state of the GDR’s economy 

appeared on 11 January (3). After the February format change, stories of this 

nature increased significantly as ND tried to live up to its promise to provide 

readers “more understandable and better prepared information” (19 February, 

1). 

 Much material that formerly had filled ND vanished over the period. For 

example, the pages of speech texts so characteristic of ND before the Wende 

gradually disappeared. They were not missed. Routine diplomatic pleasantries 

(e.g., a congratulatory message from the GDR government to a minor nation 

on the event of the anniversary of independence), long articles summarizing 

foreign press reaction to actions by the GDR or its leaders, and material 

printed primarily to indicate the GDR’s significance in the world vanished.  

 Other things were added. The first editorial cartoon appeared on 30 

November (2). It attacked attempts to deceive the press during a tour of the 

former settlement for party leaders near Wandlitz. By 20 November, ND was 

carrying FRG television listings. After the February format change, there was 

also a crossword puzzle, a serial novel, more information on celebrities, and 

regional pages. 

 The knowledge that ND would shortly have to operate without subventions 

made advertising appear attractive, particularly advertising from the West paid 

for in hard currency. The first advertisement from a Western firm appeared on 



Neues Deutschland         30       
 

 30 

14 December (6). By March, not only were such advertisements common (the 

16 March issue, for example, carried eight ads from FRG firms), even GDR 

firms were advertising their services in a previously unseen way. 

 

Discussion 
 

 ND mirrored the collapse of the GDR’s Marxist-Leninist structure. Just as 

the government attempted to maintain the old structures as long as possible, 

to bend but not to break, so too ND followed the changes, it did not lead them. 

It was no equivalent of Moscow News or Ogonyok in the Soviet Union, 

periodicals at the edge of the permissible (Hochman). That is not surprising. 

For 40 years, ND had been the newspaper of record of the GDR. More than 

any other newspaper in the land it was controlled by the political leadership. 

Only those who had given clear evidence of their political orthodoxy joined its 

staff. ND’s new masthead in November 1989 did not represent fresh blood, 

only the replacement of one set of committed Marxist-Leninists by another 

perhaps slightly less rigid set. The political equivalent of St. Paul’s experience 

on the road to Damascus was hardly to be expected. 

 It was also not clear during the October-November of 1989 just what would 

happen to the GDR. Few predicted then that within a year the country would 

be part of a united Germany.  Although a return to the old system was 

unlikely, it was not entirely implausible. In early November, Egon Krenz 

attacked the media for being too eager to criticize the party (Schabowski 1991, 

316-317). Journalists who had survived the system long enough to work at 

ND were not likely to be risk-takers. They waited to see what was safe. 

 The transformation of the GDR also left ND’s journalists in an awkward 

position. They had risen to their positions by supporting and advocating a 

system that was now discredited. Loyalty to the SED, once their security, was 



Neues Deutschland         31       
 

 31 

now a decided disadvantage. To praise what they had only a few months 

before vehemently denounced and denounce what they had formerly praised 

was both awkward and implausible. The comfortable way out was to claim 

victimage, and that is the path ND took. Numerous ND stories lashed out at 

the former leadership for forcing the staff to print every manner of journalistic 

embarrassment (e.g., 7 December, 7; 4 January, 2; 10 January, 2).  

 Many in the GDR claimed to have been victims after the Wende. For some, 

it was a credible defense, but not for the staff of ND. They had accepted 

positions that they, and everyone else, knew could be reached and held only 

by a willingness to follow the party line. To say that they had secretly 

disagreed with the line all the while, or that they had been compelled to say 

what they did not believe to keep their jobs, was unpersuasive. No one had to 

work for ND. 

 What Gunther Holzweißig observed of the SED-owned press is most true of 

ND: “As a rule the SED press only scratched the surface of problems, or 

became active only when the pressure from below could no longer be resisted” 

(1990 227). ND preferred to deal with the admitted problems of the past, with 

the corruption of the former leadership, with bad decisions, rather than with 

the still existing problems of pollution, the activities of the Stasi, the declining 

strength of its supporting party, or its own past.  

 ND was a reluctant follower of the changes that came to the GDR’s media 

as the result of the Wende. Before October 1989, ND had set the agenda for 

other GDR journalists. After, it hurried to keep up. That shows in little ways 

as well as big ones. For example, ND began running Western television listings 

(a popular step) several days after other GDR periodicals (the Berliner Zeitung 

had been printing Western listings since 16 November). On major issues, the 

same was clear. ND was cautious in printing material on the Stasi, but other 



Neues Deutschland         32       
 

 32 

newspapers, including the new independents, quickly printed detailed articles 

on Stasi operations in their area (e.g., Schlademann).  

 The electronic media gained increasing independence and initiative, 

breaking stories that were later carried by ND. As Anneliese Holzschuh notes 

in an analysis of GDR television and radio during the fall of 1989, even before 

the Wende the electronic media regularly had better coverage of sensitive 

cultural issues than did the press (231). After the Wende, ratings for the 

GDR’s main evening news program (formerly classified information) rose 

almost overnight from less than 10% to better than 40% (233). 

 By 2 April 1990, the day ND’s price rose from 15 to 55 pfennig, it was a 

livelier newspaper than it had been six months before. Little about the paper 

remained the same. But it was no longer indispensable reading. Its supporting 

party the PDS won 16% of the Eastern German vote in the 18 March 1990 

elections, surprisingly high, but still unpromising for the future role of the 

party in a united Germany. Other GDR media had stronger coverage of 

significant issues. GDR newspapers that formerly followed ND’s lead suddenly 

were strong competitors, and new newspapers opened regularly. The FRG 

media were freely available.   

 On 19 March 1990, the day after the GDR’s first democratic election, ND’s 

staff met for most of the day to discuss the future of the newspaper (Steiniger 

interview). The defeat of the supporting party made it clear that the 

newspaper’s future was no longer secure. More changes were made. Some 

staff members even envisioned transforming ND to a leftist version of Die Zeit, 

not a particularly credible scenario given the paper’s staff. 

 The changes came too late. ND’s circulation fell from over 1,000,000 before 

the Wende to 560,000 in April 1990, 320,000 in July (Steiniger letter and 

interview), 200,000 in October 1990 (“Menschlich mies” 49), 130,000 in March 



Neues Deutschland         33       
 

 33 

1991 (“Journalists Lament”), 100,000 in October 1991 (“Eastern German 

Newspaper”). 

 ND was hardly well-prepared for a market economy. Circulation and 

advertising revenues are insufficient to meet the costs. ND still receives 

substantial subsidies from the PDS, but those subsidies are not enough to 

permit the newspaper to continue in the style to which it had been 

accustomed. In December 1990, Der Spiegel reported that a third of the 250-

member staff was to be laid off, with plans to reduce the staff to about sixty by 

summer of 1991 (“Menschlich mies” 49). By October 1991, the plans were for 

ND to be administered by a company run jointly by the PDS and the 

Treuhandanstalt (“Eastern German Newspaper”). The newspaper that rigidly 

proclaimed the party line for forty years has little credibility in a now united 

Germany. If it survives at all, ND will have no significant place in the German 

media landscape.   



Neues Deutschland         34       
 

 34 

Footnote 
 

1. All issues of ND cited with dates of September to December are 1989, all 

issues from January through April are 1990. 



Neues Deutschland         35       
 

 35 

Author’s Note 
 

 I thank Dr. Klaus Steiniger, Foreign Editor of Neues Deutschland, for 

helpful comments on the first draft of this essay. 

  



Neues Deutschland         36       
 

 36 

Works Cited 

 

Blaum, Verena. Journalistikwissenschaft in der DDR. Erlangen: Institut für 

Gesellschaft und Wissenschaft an der Universität Erlangen-Nurnberg, 

1979. 

“Eastern German Newspaper, Tribüne, Folds.” The Week in Germany, 4 

October 1991: 6. 

Hochman, J. “Glasnost and Soviet Journalism: A Cautious Move into 

Uncertain Territory.” The New Image-Makers: Soviet Propaganda & 

Disinformation Today. Ed. Ladislav Bittman. McLean, VA: Pergamon-

Brassey’s, 1987: 35-49. 

Holzschuh, Anneliese. “Die Medien proben die Pressefreiheit: Rundfunk und 

Fernsehen der DDR im Herbst 1989.” Deutschland Archiv 23 (1990): 231-

236. 

Holzweißig, Gunter. Massenmedien in der DDR. 2nd ed. Berlin (W): Verlag 

Gebr. Holzapfel, 1989. 

———. “DDR-Presse im Aufbruch.” Deutschland Archiv 23 (1990): 220-230. 

———. “Das MfS und die Medien.” Deutschland Archiv 25 (1992): 32-41. 

“Journalists Lament Folding of Der Morgen; JungeWelt Press Also Closes.”  

The Week in Germany, 28 June 1991: 6. 

Kutsch, Arnulf, ed. Publizisticher und journalisticher Wandel in der DDR: Vom 

Ende der Ära Honecker bis zu den Volkskammerwahlen im März 1990.  

Bochumer Studien zur Publizistik- und Kommunicationwissen-schaft, 

Band 64. 2nd. ed. Bochum: Universitätsverlag Dr. N. Brockmeyer, 1990. 

Kleines politisches Wörterbuch. 7th ed. Berlin (O): Dietz Verlag, 1988. 

“Menschlich mies.” Der Spiegel, 49/1990: 47-48. 

Ruthe, Rainer. “Wir brauchen einen Umweltschock.” Wochenpost [Berlin, 

GDR] 9 Feb. 1990: 4-5. 



Neues Deutschland         37       
 

 37 

Schabowski, Günter. Das Politbüro: Ende eines Mythos. Reinbeck bei 

Hamburg, 1990. 

———. Der Absturz. Berlin: Rowohlt, 1991. 

Schlademann, U. “Wir haben es alle geahnt…” Das andere Blatt [Halle, GDR] 

12 Jan. 1990: 3. 

Steiniger, Klaus. Letter to the author. 19 Apr. 1990. 
———. Personal interview. 12 July 1990. 


