
 

1 
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 April to 30 September 2019 the Unit reached findings on 383 complaints 

concerning 269 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a 

broadcast series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 

 

     No of Complaints      No of Items 

 

 

Harm to complainant  13 12 

Harm to third party  25 7 

Infringement of privacy  2 2 

Bad example (adults)  1 1 

Political bias  69 58 

Other bias  97 49  

Factual inaccuracy  94 77 

Offence to public taste  28 17  

Offensive language  2 2 

Offence to religious feeling  1 1 

Sexual conduct  1 1 

Racism  6 6 

Sexism  5 5  

Standards of interviewing/presentation  8 4 

Commercial concerns  1 1 

Other  30 26  

 

Total  383 269 

 

In the period 1 April to 30 September 2019, 58 complaints were upheld (31 of them 

partly) – 15% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were 

upheld against 28 items (10.5% of the total).  6 complaints, about 6 items, were 

resolved.  The bulletin includes summaries of these cases. 

 

 

Standards of service 

 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving 

them.  A target of 35 days applies to a minority of cases (78 in this period) which require 

longer or more complex investigation.  During the period 1 April to 30 September 2019, 

85% of replies were sent within their target time.  

 

 



 

2 
 

Summaries of upheld/resolved complaints 

 

5 Live Breakfast, Radio 5 Live, 3 June 2019 

Complaint 

A listener complained that Jeremy Hunt’s surname had been mis-spoken as “c***” by 

Nicky Campbell, and there had been no apology. 

Outcome 

Although the mis-speaking was clearly unintentional, there should have been a prompt 

apology for the inadvertent obscenity. 

Upheld 

Further action 

The team was reminded of the importance of taking swift action to mitigate any offence 

caused by the inadvertent use of inappropriate language in a live broadcast. 

 

Any Questions, Radio 4 , 3 August 2018 

Complaint   

The Rt Hon Priti Patel MP, a member of the panel in this edition of the programme, 

complained of the statement in the presenter’s introduction that she had resigned from 

the Cabined “after it emerged that she had breached the Ministerial Code over meetings 

with the Israeli Government”: this was inaccurate because she had not been found in 

breach of the Code. 

Outcome 

The judgement on whether the Code has been breached rests with the Prime Minister, 

having received advice from the Independent Advisor on Ministerial Interests.  As no 

such advice had been sought in Ms Patel’s case, the presenter’s statement was 

inaccurate irrespective of whether Ms Patel’s actions could have constituted a breach of 

the Code.  However, the broadcast of a correction in the next day’s edition of Any 

Answers sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 

BBC News (1pm), BBC One, 8 May 2019 

Complaint 

The bulletin included an item on a report by the Nuffield Trust, commissioned by the 

BBC, which showed that the ratio of GPs in the UK had fallen from 65 to 60 per 100,000 

people over the previous five years.  A viewer complained that this gave a misleading 

impression of the situation in Scotland. 

Outcome 

Over the same period, the ratio in Scotland had not fallen significantly (while it had 

risen in Northern Ireland).  By presenting only the overall UK figure, the item gave a 

misleading impression in those respects. 

Upheld 

Further action 

The programme team will be briefed on the finding as part of a session on handling 

statistics. 
  



 

3 
 

BBC News (6pm & 10pm), BBC One, 11 April 2019 

Complaint   

Both bulletins included a report from Merseyside featuring the reactions of voters and 

business-owners to the Prime Minister’s decision to extend the deadline for Brexit.  A 

viewer complained that the report failed to make clear that a businessman who spoke in 

favour of the Prime Minister’s position was an active member of the Conservative Party, 

having stood as a Conservative parliamentary and mayoral candidate. 

Outcome 

As it could have affected viewers’ assessment of what he said, information about the 

businessman’s political affiliation should have been given.  

Upheld 

Further action 

The editorial team has been advised that the political background of contributors 

should be provided when the subject matter is such that the audience needs to be able 

to calibrate the views expressed.  

 

BBC Politics tweet, 24 July 2019 

Complaint 

A tweet referring to an interview with the Green Party MP Caroline Lucas about Brexit 

read: ‘Would Green MP Caroline Lucas accept the result of Brexit referendum where Leave 

won? “No, I probably wouldn’t”’.  A reader complained that this misrepresented Ms 

Lucas’s position. 

Outcome 

Ms Lucas had said in the interview that in the short term she would accept the result 

and that this would settle the issue for the foreseeable future.  The tweet did not 

accurately reflect this.   

Upheld 

Further action 

In addition to the removal of the tweet (which happened before the complaint reached 

the ECU), corrections and explanations were posted on Twitter and the BBC’s 

Corrections and Clarifications page. 

 

Business Briefing, BBC News Channel, 28 March 2019 

Complaint   

The programme included an interview with Tim Martin, Chairman of Wetherspoon, who 

was described by the presenter as a business leader “who wants a clean break from the 

EU”.  Two viewers complained that the interview was not conducted in a properly 

impartial manner, with Mr Martin being persistently interrupted by the presenter. 

Outcome 

In the ECU’s judgement, it would have been easy for viewers to form the impression 

that the presenter held a distinct view of her own on Mr Martin’s support for leaving the 

EU without a deal, and the interview fell short of the BBC’s standards of due 

impartiality in that respect. 

Upheld 

 

 

 



 

4 
 

Further action 

It has been stressed to the presenter that the way questions are framed should make it 

clear to the audience that this is for the proper purpose of impartial challenge and that 

a personal view is not being expressed. 

 

Claudia tries ear-candling, BBC The Social, BBC Scotland 

Complaint 

A representative of the Good Thinking Society complained that the item gave the 

misleading impression that ear-candling was a safe and effective alternative to 

syringing. 

Outcome 

There is no evidence that ear-candling is an effective treatment for any condition, and 

the website version of the item (though not its Facebook iteration) was accompanied by 

text stating the NHS view was that the practice was not supported by evidence and that 

sinus/ear problems should be referred to a doctor or pharmacist.  However, this was 

entirely offset by comments from the presenter which recommended the treatment and 

endorsed claims for its effects. 

Upheld 

Further action 

The Head of Editorial Standards, Scotland, has discussed with the team the importance 

of accuracy in items which feature or make reference to practices which might be 

harmful. 

 

D-Day 75: A Tribute to Heroes, BBC One, 5 June 2019 

Complaint 

A viewer complained about the occurrence of the f-word in the coverage of this event. 

Outcome 

The word occurred in the staging of an extract from the play, “Pressure”, about the 

meteorologists involved in D Day planning when, despite having rehearsed a revised 

version, the actor in question had reverted to the original script.  While the ECU 

accepted that the circumstances were such that it would have been difficult to include a 

timely apology in terms compatible with the character of the event, the inadvertent use 

of the word in question in this daytime broadcast was certainly a breach of editorial 

standards which, in the absence of an apology, remained unresolved. 

Upheld 

Further action 

The production team has been reminded of the need to ensure an on-air apology is 

made, even if belatedly, where there has been an unforeseen use of potentially 

offensive language in a live broadcast.        
 

Ethnic minority academics speak out over unfair pay, bbc.co.uk 

Complaint 

The article included the case of an ethnic minority academic said to have been “on a 

grade just below professor when she discovered she was being paid about £8,000 less than 

white male lecturers on lower grades in the same department”.  A reader questioned the 

accuracy of this statement, on the basis that the salary grade structure could not 

accommodate a disparity of that magnitude. 



 

5 
 

Outcome 

The inaccuracy lay in the reference to “lower grades”; in fact the academic in question 

had been on the same grade as the white male lecturers, and the wording complained of 

gave a misleading impression of the nature of the pay disparity. 

Upheld 

Further action 

The article has been corrected and teams have been reminded of the importance of 

making regular checks for accuracy prior to publication. 
 

European Election 2019: UK results in maps and charts, bbc.co.uk 

Complaint 

Two readers of this analysis of the European Election results complained that a bar 

chart headed “How pro-  and anti-Brexit parties have done” was misleading. 

Outcome 

The “Pro-Brexit” bar, accounting for 34.9% of the vote, represented the combined vote 

for the Brexit Party and Ukip, while the “Anti-Brexit” bar, at 40.4%, represented the 

combined vote for the Liberal Democrats, the Greens, the SNP, Plaid Cymru and 

Change UK, with the Conservative and Labour votes shown separately.  In the ECU’s 

judgement, the heading’s reference to “pro- and anti-Brexit parties” was somewhat 

misleading in a context where parties identified as “pro” were those in favour of a no-

deal Brexit and varying proportions of the Conservative and Labour votes would have 

come from supporters of other forms of Brexit, and not enough context was given to 

guard against the inference that those in favour of Brexit had been outvoted by those 

opposed to it. 

Upheld 

Further action 

The graphic has been removed. Teams have been reminded of the need to ensure that 

the wider context is reflected when reporting election data. 

 

Health: Truth or Scare, BBC One, 25 April 2019 

Complaint 

A representative of the Good Thinking Society complained that an item on homeopathy 

tended to give the impression that it was a treatment of proven effectiveness, whereas 

there was no scientific basis for crediting it with anything beyond a placebo effect. 

Outcome 

Although the item included a number of script lines which made clear that the opinion 

of informed medical experts is that homeopathy was ineffective and a contribution 

from a GP which reinforced this point, it gave the overall impression that the relative 

validity of homeopathy and conventional medicine was still a matter of debate. 

Partly upheld 

Further action 

The item will not be repeated. 

 

Heresy, Radio 4, 11 June 2019 

Complaint 

Reflecting on recent incidents involving the throwing of milkshakes as a form of 

political protest, Jo Brand said “I’m kind of thinking why bother with a milkshake when 



 

6 
 

you could get some battery acid...that’s just me. I’m not going to do it, it’s purely a fantasy 

but I think milkshakes are pathetic. I honestly do – sorry”.  20 listeners complained that 

the joke was offensive and/or likely to incite violence. 

Outcome 

In view of Ms Brand’s immediate disavowal and the context of the programme’s wider 

message in favour of more civility in political discourse, the ECU did not consider the 

joke likely to incite violence, but accepted that, against the background of a significant 

problem with acid attacks, it was capable of causing offence beyond what was 

editorially justified, and should have been edited out before transmission. 

Partly upheld 

Further action 

The adjudication has been discussed by Radio 4’s commissioning team and with the 

programme’s producers. 
 

Money for Nothing, BBC One, 3 April 2019 

Complaint 

The series features saleable items made from salvaged waste.  In this edition, parts 

from a 1930s brush-cutter were used to make a desk lamp which the commentary said 

had been “tested to comply with all UK safety standards”.  On the basis of previous 

correspondence with the BBC, a viewer complained that it had not been tested to the 

appropriate standard, and that the item might have the effect of encouraging 

dangerous imitation. 

Outcome 

In view of the rarity of the salvaged item in this instance, the ECU saw little likelihood of 

imitation, but accepted that the claim of compliance with safety standards was 

inaccurate.  It had been made on the understanding that the lamp could be classed and 

tested as second-hand, but the Chartered Trading Standards Institute does not regard 

re-purposed items incorporating an electrical element as second-hand for regulatory 

purposes, and different tests are required. 

Partly upheld 

Further action 

All electrical items made on the programme will be tested to ensure they comply with 

the relevant standards. 
 

New Year’s Solutions, Radio 4, 2 January 2019 

Complaint   

This programme, offering “everyday solutions to the climate crisis” included the advice 

that putting denim jeans in the deep freeze would disinfect them while economising on 

the energy and water used in washing them.  A listener complained that this advice was 

misleading. 

Outcome 

The disinfectant effect of freezing on the microbes most likely to be found in jeans is 

slight, and the advice was misleading. 

Upheld 

Further action 

The programme was edited and replaced on BBC Sounds and will not be rebroadcast in 

its original form. 



 

7 
 

 

Newsnight, BBC Two, 19 June 2019 

Complaint 

The programme included a report on special educational needs provision.  A viewer 

complained that it did not make clear that different considerations applied in Scotland. 

Outcome 

The report was based on the results of Freedom of Information requests to English local 

authorities, and should have made clear that it related only to England. 

Upheld 

Further action 

Newsnight’s senior editors have reasserted to all journalists on the programme the 

need to remain mindful of devolved matters, and to ensure that regional differences 

are reflected in coverage when they are material to an understanding of the story. 

 

Newsnight, BBC Two, 15 July 2019 

Complaint  

The programme included a discussion about Brexit between Rod Liddle, columnist and 

author of a book about Brexit called “The Great Betrayal” and Tom Baldwin of the 

People’s Vote campaign. A viewer complained that the presenter Emily Maitlis was 

sneering and bullying towards Mr Liddle and in doing so exemplified the way the BBC 

views Leave voters.  

Outcome 

The ECU did not agree that it was possible to deduce Emily Maitlis’ view on Brexit from 

the discussion. It also believed that it was valid to press Mr Liddle on his personal 

views and noted that he had the opportunity to defend himself vigorously. However it 

was insufficiently clear that this was not Ms Maitlis’s view of Mr Liddle but that of his 

critics, and the persistent and personal nature of the criticism risked leaving her open to 

the charge that she had failed to be even-handed between the two guests.      
Upheld 

Further action  

The programme has been reminded of the need to ensure rigorous questioning of 

controversial views does not lead to a perceived lack of impartiality.      
 

North West Tonight, BBC One (North West), 18 April 2019 

Complaint 

The programme included a report that the Labour Party had defended its disciplinary 

procedures “after two North West members accused of anti-Semitic comments were 

readmitted to the party”, one of the members in question being Sian Bloor, a union 

official from Trafford.  A correction was later posted to make clear that it was 

inaccurate to say Ms Bloor had been readmitted to the party, as her membership had 

not been suspended in the first place.  Ms Bloor complained to the ECU about this 

inaccuracy, about the photograph of her used to illustrate the story, and about the 

statement (in both the original report and the correction) that she had been “sanctioned 

for Twitter posts about Zionists” when the Labour Party had in fact imposed no sanction. 

Outcome 

In the ECU’s judgement, the published correction, together with a personal apology 

from the programme-makers, sufficed to resolve the first issue of inaccuracy, while the 



 

8 
 

choice of photograph was unlikely to have swayed viewers’ opinions of Ms Bloor one 

way or the other.  The source for the statement that she had been sanctioned was an 

authoritative one and, although she latter provided a letter from the Labour Party as 

evidence that it was incorrect, the terms of the letter seemed to the ECU to warrant the 

use of the term “sanctioned”. 

Resolved 
 

Nuclear: Energy bills “used to subsidise submarines”, bbc.co.uk  

Complaint 

A reader complained that the article gave a misleading impression of the level of price 

support for electricity generated by offshore wind turbines (compared with nuclear 

energy). 

Outcome 

The article said “It was once forecast that nuclear energy would be too cheap to meter.  

But it’s clear now that bill-payers will give price support to the Hinkley Point C nuclear 

station at a cost of £92.50 per megawatt hour, compared with about £55 for offshore 

wind”.  While the figure of £92.50 accurately represented the price per megawatt hour 

of energy to be generated by the new nuclear plant at Hinkley Point, the figure of £55 

approximated to the lowest price among the three most recently-awarded contracts for 

offshore wind power, which ranged from £57.50 to £74.75 and averaged about £64 per 

megawatt hour.  This gave a materially misleading impression of the cost comparison. 

Upheld 

Further action 

The article has been amended to give a more precise context. 

 

Protests disrupting fuel supplies in France, bbc.co.uk 

Complaint 

A reader of this article on the blockade of fuel depots by gilet jaune protesters 

complained that the accompanying picture was of Greenpeace demonstrators 

Outcome 

A stock photograph of Greenpeace protesters from June 2018 had been used in error. 

Upheld 

Further action 

The incorrect picture was removed from the page, and a correction and explanation was 

added.  The team has been reminded of the need to take care when choosing stock 

photos, ensuring that they accurately represent the story in which they appear. 

 

Question Time, BBC One, 17 January 2019 

Complaint 

The ECU received 22 complaints about the treatment of Diane Abbott MP during and 

immediately before the recording of this edition of the programme.  15 of them 

complained that a misleading impression about the standing of the Labour and 

Conservative Parties in the opinion polls, though subsequently acknowledged by the 

BBC, had not been properly corrected. 

Outcome 

The ECU found no grounds for the suggestion that the presenter, Fiona Bruce, had 

referred to Ms Abbott during the preliminaries to the recording in terms which were 



 

9 
 

discriminatory or likely to prejudice the studio audience against her, and nothing to 

support the view that Ms Bruce’s conduct of the discussion was less than even-handed.  

There was, however, a misleading impression arising from an exchange in which another 

panellist said Labour was “way behind”, “miles behind” and “six points behind” in the 

polls.  Ms Abbott replied “Just as a point of information, currently we’re kind of, in the 

polls overall, we’er kind of level pegging”, at which point Ms Bruce interjected “But you’re 

behind, Diane…Definitely”.  Subsequent corrections on social media and on the BBC 

website “Corrections and Clarifications” page made clear that Ms Bruce had in mind a 

poll published on the morning of the programme which showed a Conservative lead (of 

5%), while saying Ms Abbott was “also right” with reference to recent polling as a whole, 

and a correction by Ms Bruce in the 24 January edition of the programme echoed this.  

The ECU, while acknowledging these extensive efforts to set the record straight, took 

the view that the effect of Ms Bruce’s intervention went beyond generating confusion 

between different sets of polling data, suggesting that, contrary to what Ms Abbott had 

said, the overall data then current showed a definite Conservative lead, and that the 

corrections did not entirely rectify that impression. 

Partly upheld 

Further action 

The Editorial Director of BBC News has discussed the finding with the programme team, 

and the posting on the BBC Corrections and Clarifications page has been emended to 

reflect the finding’s terms. 

 

Six Nations: 100 Wales v England tickets cancelled, bbc.co.uk 

Complaint 

The Managing Director of VU Limited, a sports hospitality company, complained that 

the article wrongly reported that there had been an injunction against the company in 

2017 which led to 200 tickets for a Wales-Ireland rugby match being cancelled. 

Outcome 

The 2017 injunction was in fact against another company, Evental Limited.  

Independently of the ECU’s investigation, however, the text of the article was amended 

and a correction added which made the nature of the error clear.  In the ECU’s view, this 

resolved the issue of complaint. 

Resolved 
 

South East Today, BBC One (South East), 4 September 2017 

Complaint 

The programme featured an investigation into the Chief Executive of a fundraising 

organisation which sent parcels to British troops, who was alleged to have used his 

contacts to sexually pester the wives of serving soldiers. The Chief Executive 

complained that the report was materially misleading and that he had not been given 

the opportunity to respond to the specific claims made about him.    

Outcome 

The ECU found that the claims made about the Chief Executive were soundly based and 

the reporter was entitled to rely on a Facebook message posted in his name for 

information. It agreed, however, that insufficient efforts had been made to contact him 

ahead of the broadcast and therefore upheld that aspect of his complaint.      

Partly Upheld 



 

10 
 

Further action 

The Editor of South East Today re-emphasised to the programme team the 

requirement to provide a fair opportunity to respond to allegations. 

 

Sunday Breakfast, Radio 5 Live, 15 May 2019 

Complaint 

The programme included an item on HMRC’s “loan charge”, a provision introduced in 

April 2019 to levy a charge on loans to employees now deemed to be disguised 

remuneration.  A listener complained that it was one-sided. 

Outcome 

Though the item reflected the fact that the provision has attracted widespread criticism, 

it fell short of due impartiality by not including any representation of HMRC’s response. 

Upheld 

Further action 

The programme team has been advised of the need to reflect an official response, even 

where no-one is available to contribute to the on-air discussion. 

 

The Friday Football Social, Radio 5 Live, 29 March 2019 

Complaint 

A former footballer who was a guest on the programme was asked his opinion about 

Brexit.  Identifying himself as a Remain supporter, he said “I don’t know what it was built 

on, leaving the EU. I think it was built on the same bigot [sic] uneducated kind of view we 

have on what we talked about earlier when we talked about racism”.  A listener 

complained that this breached the BBC’s standards of due impartiality. 

Outcome 

There being no balancing view, the programme did not observe due impartiality. 

Upheld 

Further action 

The Head of Digital & Radio Sport has reminded those involved of the need for ensuring 

a balancing view is put forward in such circumstances. 

 

The James Hansen Show, BBC Bristol, 2 March 2019 

Complaint 

A listener complained that the song “Hartcliffe Lass” was offensive. 

Outcome 

The song, a parody of Blondie’s “Heart of Glass” which was unflattering towards 

residents of the Hartcliffe area of Bristol, included sexual references inappropriate for a 

Saturday daytime programme with potential appeal to a broad age-range.  However, 

the song had been removed from iPlayer and James Hansen had broadcast an apology 

for broadcasting it before the ECU became involved, which sufficed to resolve the 

issues of complaint. 

Resolved 
 

The Stephen Nolan Show, BBC Radio 5 Live, 17 February 2019 

Complaint   

The programme included a discussion of Martina Navratilova’s recently-published 

views on trans women athletes, in which the trans woman cyclist Rachel McKinnon 



 

11 
 

participated.  Five listeners objected to the fact that an invitation to another speaker, 

Nicola Williams, had been withdrawn after Dr McKinnon had made that a condition of 

her own participation, and complained that the resulting discussion was one-sided. 

Outcome 

The decision to accept Dr McKinnon’s terms was a matter for the programme-makers’ 

editorial discretion (exercised in view of the fact that Ms Navratilova had cited Dr 

McKinnon in the article in question and that Dr Williams would be invited to take part in 

a subsequent edition of the programme), and not a matter for judgement by the ECU.  

In Dr Williams’ absence, however, there was no challenge to the views expressed by Dr 

McKinnon, either from the presenter or the other guest, and the result was not duly 

impartial. 

Upheld 

Further action 

The programme team has been asked to ensure that debates properly reflect due 

impartiality either in their casting or in the nature of the questioning. 

 

Today, Radio 4, 14 December 2018 

Is US military cloud safe from Russia? Fears over sensitive data”, bbc.co.uk 

Complaint  

The programme and associated online article reported on alleged concerns arising from 

plans to move US Defense Department data to the cloud, Amazon Web Services (AWS) 

having participated in the related public tender. AWS UK Ltd complained that the 

claims made were inaccurate, unfair and unbalanced in a number of respects.  

Outcome  

Whilst the ECU did not uphold all of the complaints made, it found that the suggestion 

that awarding the contract to AWS may constitute a security threat could not be 

justified.  

Partly upheld  

Further action  

The online article and associated material has been taken down and a correction has 

been put on the Corrections and Clarifications page of bbc.co.uk. 

 

Tweet by Gary Robertson, 10 July 2019 

Complaint 

Gary Robertson, the presenter of Radio Scotland’s Good Morning Scotland, posted a 

tweet which began with the statement “It’s 30 years since Mo Johnston became the first 

ever Catholic player to sign for Rangers”.  Following complaints, the tweet was taken 

down and replaced by one saying “The programme (Good Morning Scotland) and tweet 

should have referred to Maurice Johnston as the first ‘high-profile’ Catholic player to sign 

for Rangers. Thank you to all who brought this error to our attention”.  A reader of both 

tweets complained that the second did not adequately correct the first, as John Spencer, 

who preceded Johnston, was also a Catholic and a high-profile player. 

Outcome 

While John Spencer might be regarded as a high-profile player in his time, he had 

referred to himself in a 2011 interview as “flying under the radar” before Johnston’s 

signing, with the implication that he was careful to avoid advertising his Catholic 

background.  In contrast, Johnston’s Catholic adhesion was the subject of much 



 

12 
 

comment at the time of his signing.  In that context, the description of him as the first 

“‘high-profile’ Catholic” player sufficed as a correction of the original error. 

Resolved 
 

Tweet by Nick Robinson, 26 February 2019 

Complaint 

In response to the claim of Chris Williams MP (in an interview with him earlier that day) 

never to have seen anti-Semitism in the Labour Party, Nick Robinson tweeted “Did you 

forget you’d agreed to screen a film in Parliament by a woman suspended from Labour for 

saying the Jews controlled the slave trade?”.  A reader complained that this was 

inaccurate, in that the woman in question (Jackie Walker) had been the subject, not the 

maker, of the film, and that the phrase “the Jews controlled the slave trade” 

misrepresented what she had in fact said. 

Outcome 

Ms Walker was the subject, not the maker of the film, but this element of inaccuracy 

was immaterial to an understanding of the issue raised by the tweet.  But her original 

words (in response to a friend who had raised the question of “the debt” owed to the 

Jews because of the Holocaust) were “Oh yes – and I hope you feel the same towards the 

African holocaust?  My ancestors were involved in both – on all sides as I'm sure you know, 

millions more Africans were killed in the African holocaust and their oppression continues 

today on a global scale in a way it doesn't for Jews... and many Jews (my ancestors too) 

were the chief financiers of the sugar and slave trade which is of course why there were so 

many early synagogues in the Caribbean.  So who are victims and what does it mean?  We 

are victims and perpetrators to some extent through choice. And having been a victim does 

not give you a right to be a perpetrator”. Even allowing for the element of compression 

often seen in tweets, Nick Robinson’s paraphrase gave an insufficiently accurate 

impression of Ms Walker’s actual words. 

Partly upheld 

Further action 

Nick Robinson tweeted that he accepted the BBC Complaints process finding that his 

paraphrase gave “an insufficiently accurate impression”. 

 

Up All Night, Radio 5 Live, 21 December 2018 

Complaint   

The programme included an interview about the political situation in Spain with Irene 

Lozano, the Secretary of State for Global Spain.  A listener complained that terms used 

by both Ms Lozano and the interviewer had given the false impression that the leaders 

of the Catalan independence movement had been convicted of crimes.  

Outcome 

As was made clear in the interview, the trial of Catalan leaders had not yet begun.  

However, the use of terms such as “these crimes that they committed” by the interviewer 

and “political leaders that have committed criminal offenses” by Ms Lozano conveyed the 

false impression that their guilt had already been established.  

Upheld 

Further action 

The presenter has been reminded of the importance of precise language, especially 

when legal proceedings are imminent. 



 

13 
 

 

Victoria Derbyshire, BBC Two, 25 April 2019 

Complaint 

The programme included a discussion on the involvement of girls in gang crime.  A 

viewer complained that one of the participants, Claudia Webbe, was not identified as a 

senior member of the Labour Party. 

Outcome 

Ms Webbe was introduced as the former Chair of Operation Trident, set up to tackle 

gun and gang crime in London, which established her qualifications as a participant and 

would have sufficed if the discussion had kept clear of party political issues.  However, 

Ms Webbe’s citation of “government-let austerity since 2010” as a salient component of 

the problem took it into an area where the information that she was a member of the 

Labour Party’s National Executive would have been relevant to viewers’ understanding 

of her contribution. 

Upheld 

Further action 

The programme team has been reminded of the importance of ensuring relevant 

background details are included to allow audiences to judge the nature of a 

contributor’s comments.   

   

What did we learn from the Bank of England?, bbc.co.uk 

Complaint   

A reader of this article complained that it misleadingly presented the Bank of England’s 

Financial Stability Report of November 2018 as containing a forecast for the impact of a 

disorderly Brexit on the UK economy, and that the article remained misleading despite 

successive alterations.   

Outcome 

The Financial Stability Report contained the results of stress-testing the UK banking 

system, and found that the system was resilient even in the event of “a severe economic 

shock” resulting from “a disorderly Brexit, with no deal and no transition period”, and the 

ECU agreed that the article as originally worded conveyed the misleading that the Bank 

had issued an economic forecast for that contingency.  However, the effect of the 

successive alterations was to make clear that the economic impact envisaged in the 

Bank’s report related to the most extreme and least probable of a range of scenarios 

and, in the ECU’s judgement, they sufficed to resolve the issues of complaint. 

Resolved 

 

 


