
HUMAN RIGHTS QUARTERLY

Human Rights Quarterly 38 (2016) 547–588 © 2016 by Johns Hopkins University Press

NGO Justice: African Rights as  
Pseudo-Prosecutor of the Rwandan 
Genocide

Luc Reydams*

ABSTRACT

A London-based start-up NGO named African Rights became famous 
overnight in 1994 by publishing a detailed 750 page volume about the 
Rwandan genocide less than three months after it had ended. The report 
and subsequent African Rights publications named hundreds of names of 
alleged génocidaires and purported to lay the groundwork for their criminal 
prosecution. Based on numerous interviews, the article shows that African 
Rights was coopted in the first weeks of the genocide by the Rwandan Pa-
triotic Front (RPF) and that the report was produced with its active support. 
The article further shows that after 1994, African Rights gradually became 
a single-issue NGO (focused on the Rwandan genocide) and proxy for 
the new RPF-dominated Rwandan government. In 2003, African Rights 
became an outright RPF-front organization funded by and working closely 
with the RPF’s intelligence apparatus. Besides telling the untold story of 
African Rights, the article demonstrates the impact of its publications on 
the International Criminal Tribunal for Rwanda, on scholarship, and on 
mass media. It concludes that African Rights was instrumental in shaping 
and spreading an easily consumable one-sided narrative of the Rwandan 
conflict and that the resulting pensée unique contributed to RPF impunity.

*			 Luc Reydams is Professor of Law at the Catholic University of Lublin (Poland) and Professor 
of the Practice in the Department of Political Science of the University of Notre Dame (USA).

				   This article is part of a book project The Politics of International Justice in the Great 
Lakes Region of Africa (1994–2014). It was researched and written with the financial sup-
port of the United States Institute of Peace (USIP-020-13F) and benefitted from presentations 
of earlier versions at the University of Chicago, McGill University, and the African Studies 
Program of the University of Madison-Wisconsin. I am thankful for research assistance to 
Warren Rees J.D. of the Kresge Law Library at the University of Notre Dame.



Vol. 38548 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

I.	 INTRODUCTION

The most important source of publications about the Rwandan genocide 
is the NGO African Rights (AR). Virtually unknown before April 1994, this 
London-based human rights organization published approximately forty titles 
(± 4,500 pages) on the genocide and its aftermath.1 No single institution or 
individual published more.

African Rights publications on Rwanda can be divided roughly into three 
categories: oral history reports, policy papers, and “human rights reports.” 
The latter brought notoriety to AR because they named names and purported 
explicitly to lay the groundwork for criminal prosecutions. As its 1997 activity 
report stated, one of AR’s goals was “to document the genocide, expose the 
perpetrators and encourage the work of national tribunals and the United 
Nations International [Criminal] Tribunal [for Rwanda].”2 Thus, AR saw itself 
as pseudo-prosecutor of the Rwandan genocide.

Being a pseudo-prosecutor of the genocide even became AR’s raison 
d’être. Of a total of some fifty reports published between its founding in De-
cember 1992 and its going dormant in 2009, nearly forty deal with Rwanda. 
For reasons explained later, the “life” of AR can be divided in three periods: 
December 1992 to April 1994: five reports on Somalia and Sudan, none on 
Rwanda; May 1994 to 1998: twenty-one reports of which twelve were on 
Rwanda; 1999–2009: some thirty reports, all but one on Rwanda. Hence, 
despite its broad name, AR for most of its existence was a single issue and 
single country NGO.

This article focuses on the period May 1994–1998 and the publica-
tion that made AR a sensation, viz. Rwanda: Death, Despair and Defiance 
(hereinafter Death, Despair and Defiance). The first edition of this massive 
volume (750 pages) came out in September 1994, and a second expanded 
edition (1200 pages) was published in August 1995. African Rights clearly 
was far ahead of everyone else. Classics like Gérard Prunier’s The Rwanda 
Crisis: History of a Genocide, Philip Gourevitch’s We Wish to Inform You that 
Tomorrow We Will Be Killed With Our Families, and Human Rights Watch 
and Fédération Internationale des Ligues des Droits de l’Homme’s Leave 
None to Tell the Story: Genocide in Rwanda did not come out until 1996, 
1998, and 1999 respectively. Meanwhile scholars, journalists and writers, 
diplomats, and aid workers eagerly read Death, Despair and Defiance. In 
the Office of the Prosecutor of the fledgling International Criminal Tribunal 
for Rwanda (ICTR), Death, Despair and Defiance became known as “the 
Bible.” One would be hard pressed to find a more influential NGO report.

		  1.	 Based on a WorldCat search. I did not double count translations or second editions.
		  2.	 African Rights, Report and Financial Statement 2 (31 Jan. 1997) (on file with author).



2016 NGO Justice 549

This article is the second part of an attempt to explain why the ICTR 
failed to prosecute any member of the victorious Rwandan Patriotic Front 
(RPF). In the first part, Let’s Be Friends: the United States, Post-Genocide 
Rwanda, and Victor’s Justice in Arusha,3 I argue that Washington’s relation-
ship with the new RPF-dominated Rwandan government—from an almost 
accidental support to nearly unconditional backing—goes far in explaining 
RPF impunity. In the present article I suggest a second reason: the RPF’s 
enormous political and moral capital after “ending the genocide against the 
Tutsi.” This “genocide credit,” I further submit, was the result of a pensée 
unique according to which heroic Tutsi rebels fought a just war against Hutu 
génocidaires. To trace the origins of this pensée unique—which has been 
crumbling for some years now due to declassification of documents, some 
stunning ICTR judgments, and a string of defections of top RPF officials—I 
began revisiting early Rwanda reports and literature, including Death, De-
spair and Defiance. As I was reading the latter, my attention began to shift 
to the NGO behind it.

The remainder of the article is organized as follows. Section II identifies 
numerous red flags about African Rights and Death, Despair and Defiance 
that went unnoticed at the time. Section III tells the untold story of AR as 
a “London-based NGO” and the circumstances in which Death, Despair 
and Defiance was produced. Section IV speculates about the reasons why 
AR did what it did and why we missed or ignored so many red flags. Sec-
tion V considers Death, Despair and Defiance’s impact and argues that it 
contributed to RPF impunity. Section VI concludes the article.

I want to emphasize that my criticism is directed against the foreign 
directors of African Rights, not against its Rwandan staff whose important 
contribution to oral history I acknowledge.

II.	 RED FLAGS MISSED OR IGNORED

The Rwandan civil war and genocide against the Tutsi minority began in 
April 19944 and ended in July when the Tutsi dominated RPF declared vic-
tory. Barely two months later, African Rights published Death, Despair and 
Defiance, also known as “the yellow book” because of its yellow cover and 
telephone book size.

		  3.	 Luc Reydams, Let’s Be Friends: The United States, Post-Genocide Rwanda, and Victor’s 
Justice in Arusha, Institute of Development Policy and Management (IOB) of the Uni-
versity of Antwerp Discussion Paper (1 Jan. 2013).

		  4.	 The civil war actually had started in October 1990. An internationally monitored ceasefire 
was in place from August 1993 until 7 April 1994.



Vol. 38550 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

This section consists mostly of a content analysis of Death, Despair and 
Defiance 5 and identifies numerous red flags: Death, Despair and Defiance’s 
methodology is most obscure; the AR field investigator enjoyed unusual 
privileges and conducted hundreds of in-depth interviews in a short time; 
the authors of Death, Despair and Defiance had access to an instant archive; 
Death, Despair and Defiance contains a grand narrative of the conflict and 
at the same time overwhelms by its details; AR publications echoed RPF 
positions and systematically defended the RPF against criticism; and finally, 
Death, Despair and Defiance was endorsed by the RPF. I begin, however, 
with red flags about the authors of Death, Despair and Defiance and African 
Rights as an organization.

A.	 Start-Up NGO

The reader who picked up a copy of Death, Despair and Defiance in 1994 or 
1995 probably had not heard of African Rights before. Amnesty International 
(AI), Human Rights Watch (HRW), Lawyers Committee for Human Rights, 
and the Fédération Internationale des Ligues des Droits de l’Homme (FIDH) 
dominated the world of professional international human rights organiza-
tions, and only they seemed to have the resources and expertise to produce 
a volume like Death, Despair and Defiance.

Who was this new player? The front page of Death, Despair and Defi-
ance simply states “A Publication of African Rights.” Then follow an address 
in London and a telephone and fax number. On the back of the front page 
are the names of two “co-directors,” Rakiya Omaar and Alex de Waal, plus 
a mission statement:

African Rights is an organization dedicated to working on issues of human rights, 
conflict, famine and civil reconstruction in Africa. The urgent motivation for set-
ting up African Rights is that we have become acutely aware of the limitations 
upon existing human rights, humanitarian and conflict-resolution approaches 
to Africa’s most pressing problems.

Any solution to Africa’s problems—the emergency humanitarian needs just as 
much as the long-term political reconstruction of the continent—must be sought 
primarily among Africans. International organizations should see their role as 
primarily facilitating and supporting attempts by Africans to address their own 
problems. It is Africa’s tragedy that the existing institutions for addressing these 
problems have not looked to the African people for answers. African Rights tries 
to give a voice to those concerned with these issues, and to press for more ac-
countability from the international community in its various operations in Africa.6

		  5.	 All references are to the first edition of September 1994. African Rights, Rwanda: Death, 
Despair and Defiance (1994) [hereinafter Death, Despair and Defiance].

		  6.	 This text appears on the back of the front page of most African Rights publications 
between 1993 and 1999.



2016 NGO Justice 551

The mission statement indicates that AR, although based in London, sets 
itself apart from Western NGOs and that it advocates “African solutions” to 
“African problems.” This is all African Rights discloses about itself. Death, 
Despair and Defiance does not mention any staff other than Omaar and de 
Waal nor does it say when, how, or where AR is incorporated. The lack of 
organizational transparency is compounded by a lack of financial transpar-
ency. NGOs usually need money but AR appears to be an exception. Death, 
Despair and Defiance does not solicit or acknowledge financial support, 
leaving readers guessing how the organization is financed.7 This would have 
mattered less had it published an annual report.

Readers also might have confused African Rights with Africa Watch, then 
one of the regional divisions of Human Rights Watch. One would indeed 
have expected a volume like Death, Despair and Defiance to come from a 
powerhouse like HRW. Venturing into the field of humanitarian law, HRW 
had published War Crimes in Bosnia-Hercegovina in 1992. This was a double 
volume of nearly 800 pages and the first of its kind for a human rights NGO.

Adding to the possible confusion with HRW was the fact that, prior to 
founding African Rights, Omaar and de Waal had worked for Africa Watch 
as director and associate director respectively. Omaar’s public opposition 
against Operation Restore Hope, a US-led, UN-sanctioned military interven-
tion in her native Somalia, led to her abrupt dismissal in December 1992. 
“[HRW] policy was to call for intervention, but when it was announced 
she completely reversed herself without consulting anyone. She switched 
publicly.”8

B.	 Overnight Rwanda Experts

Who is this activist, entrepreneurial duo that parted from HRW and estab-
lished a rival NGO? Rakiya Omaar, born in Somalia, is a naturalized Brit-
ish citizen with degrees in history (Oxford), law (Cambridge), and political 
science (Geneva). In 1988, she became executive director of the newly 
established Africa Watch. People who know her invariably describe her as 
passionate, highly intelligent, a workhorse, and outspoken. “Faced with even 
mild disagreement, she does not concede, but presses home her argument 
with even greater force.”9

		  7.	 African Rights, Rwanda: Who is Killing; Who Is Dying; What is to be Done 6 (1994), avail-
able at http://www.francerwandagenocide.org/documents/WhoIsKillingMay1994.pdf 
[hereinafter Who is Killing; Who Is Dying] (acknowledges financial support from Dutch 
Interchurch Aid, but the acknowledgment is not repeated in Death, Despair and Defiance, 
supra note 5).

		  8.	 Richard Dowden, Somali Lawyer Sacked for Dissent, Independent, 13 July 1993.
		  9.	 Id.



Vol. 38552 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

Alex de Waal, despite his Dutch name, comes from a prominent Brit-
ish intellectual family. Having earned a Ph.D. in social anthropology from 
Oxford, he joined Africa Watch in 1989 and became a regular contributor 
to The Times Literary Supplement. When HRW fired Omaar for insubordi-
nation, de Waal resigned “in solidarity.” Omaar and de Waal did not leave 
quietly and argued their case in the opinion section of The New York Times.10 
Together they founded a new NGO whose mission statement is a permanent 
reminder of their tumultuous departure at HRW.

The former Africa Watch director and associate director undoubtedly 
brought talent, human rights expertise, media connections, and arguably 
also credibility to AR. What they did not bring to their new organization 
was Rwanda expertise (see Section III B)—but only insiders would have 
known this.

C.	 Obscure Methodology

“This report is based on seven weeks of research in Rwanda by African 
Rights, and additional research in Burundi, Tanzania, Nairobi and Europe” 
is all Death, Despair and Defiance reveals about methodology. 11 Even an 
amateurish NGO report usually contains a paragraph on methodology, 
and a professional report generally contains a section if not a chapter.12 
For a massive volume like Death, Despair and Defiance, the statement is 
almost a mockery because it fails to provide the most basic information: 
Who conducted field research? When was the AR researcher in Rwanda 
and where? Under what conditions did he or she travel inside Rwanda? 
To whom did he or she have access, and to whom not? Did he or she hire 
local intermediaries? How were the persons interviewed selected? In what 
conditions were interviews conducted? How were they recorded? How 
many persons were interviewed? What language was used? Who conducted 
“additional research in Burundi, Tanzania, Nairobi and Europe”? Who did 
the documentary research? Death, Despair and Defiance leaves its readers 
guessing about all these questions.

The main text is equally vague: it merely states that “African Rights 
interviewed,” “African Rights visited,” or “a representative of African Rights 

	 10.	 Rakiya Omaar & Alex de Waal, Letters to the Editor: The UN and Somalia, N.Y. Times, 
17 Dec. 1992.

	 11.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at ii.
	 12.	 Compare e.g. with the joint Fédération Internationale des ligues des Droits de l’Homme (FIDH), 

Africa Watch, Union Interafricaine des Droits de l’Homme et des Peuples (UIDH) & Centre In-
ternational des Droits de la Personne et du Developpement Démocratique (CIDPDD/ICHRDD), 
Report of The International Commission of Investigation on Human Rights Violations in Rwanda 
since October 1, 1990 (Alison Des Forges, trans. 1993), available at https://www.hrw.org/
sites/default/files/reports/intlhrviolations393.pdf.



2016 NGO Justice 553

witnessed.” Only an attentive reader of The Times Literary Supplement had 
a chance to discover the identity of the “representative.” In an article of July 
1994, Alex de Waal referred to his colleague “Rakiya Omaar [who] recently 
returned from six [sic] weeks in Rwanda.”13

D.	 Unusual Privileges

The red flag that caught my attention was a statement in AR’s interim report 
Rwanda: Who is Killing, Who Is Dying, and What is to be Done: “African 
Rights has travelled extensively in RPF-controlled areas of Rwanda, unes-
corted by RPF soldiers or civilian members.”14 Any foreigner who had been 
to Rwanda in the period 1990–1994 would have asserted that the RPF never 
allowed him or her to travel freely in the zone under its control. Here is 
what a Human Rights Watch representative experienced:

When a researcher from Human Rights Watch, accompanied by a journalist, 
was investigating the June 19, 1994 massacre at Mukingi, she was interrupted 
by twenty-five [RPF] soldiers armed with rocket-propelled grenade launch-
ers and machine guns who arrived in two vehicles from one direction while 
a foot patrol of another ten soldiers came on the double from the other. The 
commanding officer, who would not give his name, directed the two women 
to get in his vehicle. He questioned them, including about the identities of 
persons whom they had talked with, and then escorted them from the area. 
When the researcher returned to her lodgings in the evening, an officer of the 
DMI [Rwandan Directorate of Military Intelligence] was waiting to question her 
further about her work that day.15

Why would the RPF have treated the African Rights representative differ-
ently? The claim that Omaar traveled unescorted is not repeated in Death, 
Despair and Defiance, perhaps because it was too implausible. Another 
question is how Omaar could travel so much. If we piece together the dates 
and places mentioned in the footnotes we can trace where and when she 
went in April-June 1994: arrival in Nairobi on or about 24 April (date of 
first interview); travel to Ngara (Tanzania) on or about 2 May; crossing into 
Rwanda at Rusumo on 5 May; back to Nairobi on or about 10 May; back to 
Rwanda (via Kampala) on or about 13 May; crossing into Burundi on 4 June; 
back to Rwanda on 5 June; crossing again into Burundi on 9 or 10 June; 
back to Rwanda on 11 June; and an interview in Kigali on 19 June. That’s 

	 13.	 Alex de Waal, Ethnicity and Genocide in Rwanda, Times Literary Supplement, 22 July 1994.
	 14.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 26, emphasis added. The claim is not 

repeated in Death, Despair and Defiance, supra note 5 (see Section III D of this article).
	 15.	 Alison Des Forges, HRW & Fédération Internationale des ligues des Droits de l’Homme (FIDH), 

Leave None to Tell the Story: Genocide in Rwanda 723–24 (1999).



Vol. 38554 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

a lot of travel and border crossings in a short time, especially for someone 
who arrived in the region without any preparation (see Section III B).

E.	 Hundreds of Interviews

Plowing through Death, Despair and Defiance, one realizes that Rakiya 
Omaar’s first visit to Rwanda was exceptionally productive. She writes that 
she collected “sufficient testimonies on the massacres alone to fill a large 
book.”16 Death, Despair and Defiance, in other words, presumably contains 
only a selection of her recorded interviews. I indexed them by name, date, 
and place and counted 220 over forty-four days, or five per day. That is a 
lot of interviews under any circumstances.

The quality and length of the interviews is also remarkable given that most 
survivors, understandably, “were still in a state of shock.”17 Death, Despair 
and Defiance itself describes the testimonies as “detailed, compelling and 
consistent. They fit precisely with the concrete evidence available and they 
concur with one another.”18 The average length appears to be approximately 
one to one-and-a-half pages, which means that 250–300 pages of Death, 
Despair and Defiance is testimony.

Rwanda 1994: a Report of the Genocide by Physicians for Human Rights 
(UK) provides a useful comparison. Two delegates spent twelve days in 
Rwanda in July 1994, “examining and recording evidence from witnesses and 
sites of massacres.”19 Their mission had similar objectives and the situation 
on the ground was still chaotic. Together they collected twenty interviews 
and had brief chats with children in a hospital.20 This is just a fraction of 
the interviews recorded by African Rights.

Finally, it is noteworthy that Omaar was able to interview a broad range 
of Rwandan officials and politicians but, for some reason, none from the RPF. 
The only RPF official quoted is Theogene Rudasingwa speaking at a press 
conference in Nairobi.21 The conspicuous absence of interviews with RPF 
officials coupled with the claim that African Rights had traveled unescorted 
in RPF territory suggests an attempt by the authors to avoid the impression 
of any association with the rebel army.

	 16.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 208.
	 17.	 Id. at 740
	 18.	 Id. at vii.
	 19.	 Physicians for Human Rights (UK), Rwanda 1994: A Report of the Genocide (1994).
	 20.	 See id. One of the delegates, Peter Hall, told me that he and his colleagues used all 

their interviews for their report. Email from Peter Hall (12 Feb. 2015).
	 21.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 682.



2016 NGO Justice 555

F.	 Instant Archive

Neither Omaar nor de Waal had shown any particular interest in Rwanda 
before 1994.22 Their terrain was Somalia and Sudan, not this tiny franco-
phone country. And yet, Death, Despair and Defiance quotes or references 
sources which only a few Rwanda experts might have had on file at the time. 
Somehow African Rights managed to obtain in five months’ time—before 
the Internet—translated copies of crucial documents, Rwandan radio and 
TV broadcasts, and “grey literature” on the political and human rights situ-
ation in Rwanda since the late 1980s. I indexed them and counted some 
fifty documentary sources that could not be traced via the then conventional 
channels. I also counted about twenty radio and TV broadcasts whose con-
tent was not ordinarily transcribed and not carried by international press 
and news agencies.

Before Omaar and de Waal could even begin chasing these documents 
and transcripts, they had to know that they existed. Even if one assumes 
they did have this information, it is still unlikely that either had the time to 
collect them themselves. De Waal in London was crash studying the (recent) 
history of Rwanda—he published a review essay of Catharine Newbury’s 
1988 standard work in The Times Literary Supplement of 1 July 199423—and 
intensively monitoring the contemporary media coverage of the conflict. That 
summer AR also published a report on sexual harassment and violence in 
schools and universities in Africa. Omaar, as we have seen, was roaming 
across the Great Lakes region and interviewing nonstop.

The authors of Death, Despair and Defiance at least acknowledge re-
ceiving help with collecting sources. In the foreword they thank the “many 
Rwandese . . . in Rwanda and abroad, [who] went to great lengths to provide 
us with invaluable material and information [and] to translate documents.”24 
The question is who these Rwandese were and why they would rush—in the 
midst of war and slaughter—to find, copy, and translate all sorts of docu-
ments and transmit them to Omaar in Rwanda or de Waal in London. And 
however impressive AR’s Rwanda archive, there is not a single reference to 
an RPF document or statement. How could its antennas not have picked up 
the important RPF press releases of April, May, and June 1994?

	 22.	 The author researched the archives of Africa Watch/Human Rights Watch for the period 
1988–1993 and did not find any indication that either had worked on Rwanda. The 
archives are available at the Butler Library of Columbia University in New York.

	 23.	 Alex de Waal, The Genocidal State: Hutu Extremism and the Origins of the “Final Solu-
tion” in Rwanda, Times Literary Supplement, 1 July 1994.

	 24.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at ii.



Vol. 38556 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

G.	 Grand Narrative

Besides detailed accounts of the massacres at the local, regional, and national 
level, Death, Despair and Defiance also contains an elaborate two-pronged 
grand narrative of the conflict.

The first prong is that the genocide was planned years in advance (the 
“genocide-as-conspiracy” narrative). After just three weeks in Rwanda, AR’s 
investigator had compiled “extensive evidence” indicating that the massacres 
were “a carefully planned and deliberately orchestrated attempt to kill all 
actual and potential opposition to the Hutu extremists who assumed power 
following the death of President Habyarimana on 6 April.”25 Four months 
later, extensive evidence has become “overwhelming evidence,”26 enough 
for a fifty-page chapter “Preparing for the Apocalypse.” The mastermind of 
the genocide is also known: Colonel Théoneste Bagosora. Death, Despair 
and Defiance quotes a witness who had heard him say after the signing 
of the Arusha Accords in August 1993 that he was returning to Kigali to 
“prepare for the apocalypse.”27 AR even knows how, why, and by whom 
the president was assassinated. “Three missiles were fired at the President’s 
French Mystère Falcon aeroplane, either from Kanombe military base or 
immediately adjacent to it. Two missiles exploded, and the plane crashed 
in the grounds of the Presidential palace.”28 AR further claims that there is 
“strong evidence” that the missiles were of French origin29 and that “powerful 
circumstantial evidence” suggests the attack was the work of the Presidential 
Guard “as part of a coup attempt to bring hard line politicians to power 
and to destroy the peace process and transition to democracy.”30 And to 
leave no doubt about Bagosora’s role, Death, Despair and Defiance adds 
that he is “widely attributed to have been responsible for the downing of 
the Presidential plane.”31

The second prong of the grand narrative is that the “international com-
munity” stood by and abandoned Rwanda (this “bystanders-to-genocide” 
narrative is captured by the title of the book’s eighteenth chapter: “The In-
ternational Response: Hear No Evil, See No Evil”) and that the RPF fought to 
stop the genocide (for example, Chapter 16 is titled “The Rwandese Patriotic 
Front Offensive”). There is not one word, however, about the RPF’s categorical 
rejection of any sort of armed humanitarian intervention (see Section II I).

	 25.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 10.
	 26.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 42.
	 27.	 Id. at 79 (internal quotations omitted).
	 28.	 Id. at 88.
	 29.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 38.
	 30.	 Id. at 10.
	 31.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 105.



2016 NGO Justice 557

H.	 Overwhelming Details

Death, Despair and Defiance overwhelms not only by its scope but also 
by its details. The testimonies, the description of the preparations for the 
massacres, the biographical information of alleged “killers”—everything is 
extraordinarily detailed. Like a real yellow book, Death, Despair and Defi-
ance contains thousands of names of persons, places, hospitals, schools, 
parishes, political parties, newspapers, magazines, companies, NGOs, etc. 
An index with just the names would be another book.

Then there is the list of killers, more than 200 in the first edition and 
more than 600 in the second. Most names are followed by detailed bio-
graphical information. For example:

Noël Hitimana is a former journalist at Radio Rwanda. He was fired for alco-
holism. He was unemployed for some years and later recruited by RTLM. He 
did his training in Zaire. He is believed to have been wounded when the RPF 
attacked RTLM.32

Kantano Habimana. He studied journalism in Leningrad. His previous jobs in-
cluded working as a journalist at the Rwandese Office of Information, at Imvaho, 
a government weekly and at Umurwanashyaka. He was also the founder of the 
newspaper Shishoza. He was a cadre of MRND at the préfecture of Butare.33

Col. Pierre-Célestin Rwagafirita, retired, was chairman of the MRND in Kibungo. 
His command post had been Kabarondo. African Rights has collected a number 
of testimonies from the préfecture of Kibungo which implicate him directly in 
the massacres in that region. He ensured that the interahamwe of Kabarondo 
were well-armed and led the attacks carried out by gendarmes in Kabarondo 
and Kayonza.34

So much detail reeks of the work of an intelligence apparatus. The 
RPF itself had published a list of 220 “masterminds” in July, and the first 
twenty-five names on that list are without exception on the AR list.35 That 
is a striking coincidence.

	 32.	 Id. at 125.
	 33.	 Id. at 123.
	 34.	 Id. at 107.
	 35.	 The RPF list of “masterminds” is included in André Guichaoua, Les Crises Politiques au 

Burundi et au Rwanda (1993–1994), at 723–27 (1995); Death, Despair and Defiance, supra 
note 5, makes no mention of the RPF list.



Vol. 38558 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

I.	 Echoing the RPF

Another red flag are the similarities between RPF and AR views and posi-
tions. Here are some examples:

On the massacres:

RPF: The massacres were carefully planned in advance and systematically ex-
ecuted to ensure the complete extermination of those perceived as opponents 
of the regime.36

AR: [The] killings of April–May 1994 were a carefully planned and deliberately 
orchestrated attempt to kill all actual and potential opposition.37

On what not to do:

RPF: The time for U.N. intervention is long past. The genocide is almost com-
pleted.38 The Rwandese Patriotic Front declares that it is categorically opposed 
to the proposed U.N. intervention force and will not under any circumstances 
cooperate in its setting up and operation.39

AR: It is too late for the United Nations to have a major positive impact in terms 
of saving lives in Rwanda’.40 [Should the UN use] Chapter VII of the UN Charter 
to send troops to enforce a cease-fire . . . the results would be disastrous.41

[I]t is the Rwandese themselves who have the capacity to halt the killing.42

On what to do:

RPF: The United Nations should take a leading role in ensuring that the members 
of the regime responsible for the massacres are not accorded legitimacy by any 
government or International organisation.43

AR: [A]ll [Rwandan] ambassadors should be expelled from their embassies 
around the world. Rwanda should be expelled from the Security Council of 
the United Nations. No representatives of the government should be allowed 
to visit abroad on official or personal business.44

	 36.	 Statement by the Political Bureau of the Rwandese Patriotic Front on the Proposed De-
ployment of a U.N. Intervention Force, 30 April 1994, at 1, available at http://nsarchive.
gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB117/Rw29.pdf [hereinafter Statement by RPF].

	 37.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 10.
	 38.	 Statement by RPF, supra note 36, at 4.
	 39.	 Id.
	 40.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 53.
	 41.	 Id. at 51.
	 42.	 Id. at 44. African Rights later put the blame for “blocking and slowing down UN attempts 

to become re-involved in Rwanda during May and June” on the US government. See 
Death, Despair and Defiance, supra note 5, at xv.

	 43.	 Statement by RPF, supra note 36, at 3.
	 44.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 53.



2016 NGO Justice 559

On US Ambassador David Rawson:

RPF: Rawson was a disaster as an Ambassador for the United States in this 
country . . . If the Ambassador had provided better counsel to Washington, the 
genocide might have been prevented.45

AR: David Rawson . . . bears great responsibility for the formulation of US 
policy—or lack of it—on Rwanda.46

On democracy and multi-partyism:

RPF: Democracy—it’s definitely one answer. . . . But what kind of democracy? 
.  .  . Certainly there is a problem with forcing multi-partyism. If you rush into 
elections, the winner takes everything and you get back to the same questions. 
First you have to politicize the population. They have to understand what the 
process means to them.47

AR: Democracy and peace are certainly the aims a future government should 
aspire to, but time should be taken to explore new formulae that may promise 
greater stability. . . . In a situation of actual or potential communal violence, 
a multi-party system may become merely a means of mobilizing communities 
for violence. Thus there is a strong case—as in Uganda in 1986—for severely 
restricting party political activity, at least for a while.48

Coming from an NGO founded on the belief that African problems re-
quire African solutions, some of these views do not surprise. More suspicious, 
however, are the similarities of views about the political future of Rwanda 
and Ambassador Rawson. There is no reason why Omaar or de Waal would 
have known about Rawson’s diplomacy, unless the RPF told them.

J.	 Defending the RPF

Human rights reports usually do not defend a warring party. Yet, Death, 
Despair and Defiance does exactly that. The RPF’s resumption of the war is 
presented as humanitarian intervention and, therefore, a ceasefire was out 
of the question:

The RPF launched a military offensive on 7 April with two stated aims: to relieve 
its battalion stationed in Kigali . . . and to save Tutsi and opposition Hutu from 
being massacred. These motives are doubtless genuine [sic].49 The RPF sees its 

	 45.	 Raymond Bonner, Top Rwandan Criticizes U.S. Envoy, N.Y. Times, 8 Nov. 1994.
	 46.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 692.
	 47.	 Mark Huband, Church of the Holy Slaughter, Observer, 5 June 1994.
	 48.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 47.
	 49.	 Id. at 4 (emphasis added).



Vol. 38560 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

military advance as a form of humanitarian intervention—as it controls more 
territory, it stops the genocide. United Nations proposals to halt the advance by 
obtaining a ceasefire appear to amount to an attempt to recognize the govern-
ment and enable the extremists to continue the killing.50

Allegations that the RPF was massacring civilians were “hysteria” and jour-
nalists who ran such “stories” were not doing their work properly:

The interim government has frequently alleged massacres of civilians by the RPF. 
. . . There is no substance to these accusations. Of more concern are the claims 
by international agencies and journalists that the RPF has engaged in widespread 
and indiscriminate killing of civilians. In early May, officials of the UNHCR . . . 
began to publicize allegations of atrocities by the RPF. . . . Certain media outlets 
repeated UNHCR’s allegations without any verification or independent, cred-
ible witnesses. The result was highly inflammatory reporting that discredits both 
UNHCR and the journalists who ran the stories without doing their homework. 
. . . More detached observers were quick to appreciate the extent to which the 
hysteria was being manufactured and manipulated by the killers.51

Proven killings by the RPF were downplayed as “vengeance” by indi-
vidual troops.52 A well-known case is the murder in early June of Archbishop 
Vincent Nsengiyumva and thirteen Catholic priests. Alex de Waal, who would 
not visit Rwanda until 1998 (see Section III G), reassured the readers of The 
Times Literary Supplement that these murders were “an unsanctioned act 
by individual soldiers acting contrary to orders.”53

K.	 RPF Endorsement

Only visitors to Rwanda could have noticed the final red flag. Death, De-
spair and Defiance was displayed and sold in the two most strategic places 
in Kigali, viz. the airport and Hotel des Mille Collines. For a government 
known for its obsessive control of information, this was tantamount to an 
endorsement. Death, Despair and Defiance thus became the semi-official 
primer on the genocide for the many internationals who streamed into 
Rwanda after the war (see Sections III G and V).

* * *

	 50.	 Id. at 43.
	 51.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 645–47.
	 52.	 Id. at 648–50.
	 53.	 de Waal, Ethnicity and Genocide in Rwanda, supra note 13.



2016 NGO Justice 561

The conclusion of this section is that Death, Despair and Defiance 
was unusual in every regard. Put bluntly, it had RPF written all over it and 
should have raised suspicion from the start. I now move on to the untold 
story of African Rights and the circumstances in which Death, Despair and 
Defiance was produced.

III.	 THE UNTOLD STORY OF AFRICAN RIGHTS

For years there have been rumors that African Rights was a front of the RPF. 
The issue occasionally came up in extradition, deportation, or criminal 
proceedings in European countries against génocidaires.54 If the dossier 
contained an AR document or statement, defense lawyers would argue 
that African Rights was not an independent human rights organization but 
an instrument of the regime. The issue also came up in at least one case 
before the ICTR. In Prosecutor v. Elizaphan and Gérard Ntakirutimana the 
defense stated that the “charge sheet” published by African Rights “reeks 
with propaganda against the accused” and that AR “worked closely with 
[survivors’ organization] IBUKA and the RPF.”55 The first hard evidence of 
some cooperation between AR and the RPF was a leaked letter of 23 June 
200856 from the National Commission for the Fight Against Genocide to 
Rakiya Omaar at African Rights (carbon copied to “H. E. The President of the 
Republic,” among others) discussing payment of $100,159 for a “book”—but 
really a Word document converted to a PDF and available for free on the 
Internet—about the genocide in Murambi.57

That was 2008. The question is whether there was also a quid pro quo 
for Death, Despair and Defiance and other early AR Rwanda reports. I 
wrote to the former co-directors and expressed my concerns about Death, 
Despair and Defiance and the conditions in which it was produced. Alex de 
Waal, now at the Fletcher School for Law and Diplomacy at Tufts University, 
responded immediately and at length. Rakiya Omaar, who lives and works 
in Kigali since the early 2000s, was much less forthcoming. I told both that 

	 54.	 Dr. Thijs Bouwknegt, a researcher at the Netherlands Institute for War, Holocaust, and 
Genocide Studies, sent me a non-exhaustive list of seven such cases in the Netherlands 
alone in which African Rights is referenced.

	 55.	 Prosecutor v. Elizaphan and Gérard Ntakirutimana, Case No. ICTR-96-10 & ICTR-96-17-T, 
Judgment and Sentence, ¶ 755.

	 56.	 Letter from Jean de Dieu, Exec. Sec’y, National Commission for the Fight Against 
Genocide, to Ms. Rakiya Omaar (23 June 2008), available at http://musabyimana.net/
wp-content/uploads/2015/03/Letters_Mucyo_Rakiya.pdf.

	 57.	 African Rights, Murambi: “Go. If You Die, Perhaps I Will Live”: A Collective Account of 
Genocide and Survival in Murambi, Gikongoro, April–July 1994 (2007). The publication does 
not acknowledge any financial support. I contacted Rachel Ibreck who co-authored the 
“book,” but she declined to comment on the payment to African Rights.



Vol. 38562 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

I was working on a book on the politics of international justice and that 
I was in contact with their former partner. All communications with them 
were via email.

Rwandan sources for this section are a former African Rights collabora-
tor with intimate knowledge of the organization’s Kigali office; Theogene 
Rudasingwa, former Secretary General of the RPF and Ambassador to the 
United States (1996–1999); Gerald Gahima, Chief of Staff to the Rwandan 
Minister of Justice (1996–1999) and Attorney General (1999–2003); and 
Noël Twagiramungu, former Secretary General of the Rwandan League for 
Promotion and Defense of Human Rights (LIPRODHOR). I interviewed them 
in person in their exile countries, or through Skype.

Other sources are two former ICTR investigators; journalists who were 
in Rwanda in April–May 1994; David Rawson, US Ambassador to Rwanda 
(1993–1996); and Timothy Longman, head of the Human Rights Watch office 
in Butare (1995–1996). Additionally, I conducted archival research in New 
York (Human Rights Watch) and London (Companies House).

The untold story of African Rights unfolds as follows. First I show that 
AR until late 1994 was an unincorporated, self-financed, two-person as-
sociation. Then I reveal how in late April 1994, before going to Rwanda, 
Omaar had a crucial meeting in Nairobi with a senior RPF official. Next, I 
adduce evidence that suggests that an RPF vehicle brought Omaar to RPF 
headquarters in Mulindi and that contrary to her claim, she constantly was 
escorted by RPF officers. Then I examine the RPF’s active role in collecting 
evidence and testimony for Death, Despair and Defiance. Thereafter, I re-
port that while Omaar was in Rwanda, de Waal met senior RPF officials in 
London. Next, I describe how in early 1995 the RPF helped with setting up 
AR’s Kigali office. In the penultimate subsection, I discuss how AR gradually 
became a single issue NGO and proxy for the new regime. Finally, I show 
that when African Rights lost its Western donors in the late 1990s, the RPF 
took over the funding.

A.	 Incorporation and Funding

One of the first issues I brought up with Alex de Waal was the lack of or-
ganizational and fiscal transparency of African Rights. He responded that 
AR was founded “virtually overnight” in December 1992 and that while 
publishing activity or financial reports may be common today, this was 
not the case in the early 1990s. Even so, he continued, the accounts of AR 
during his time there (1993–1998) were “fully transparent.” “We submitted 
them to Companies House [. . . ]. You should be able to find those reports 
through Companies House.”58

	 58.	 Email from Alex de Waal (19 Aug. 2014).



2016 NGO Justice 563

I checked the practice of Amnesty International and Human Rights Watch 
and could only notice that both did publish annual reports with financial 
information in the early 1990s. I also ordered from Companies House in 
London copies of all documents on file from African Rights. They show 
that AR did not incorporate until November 1994.59 From its founding in 
December 1992 until November 1994, AR functioned as an unincorporated 
association. Its first annual report (fiscal period November 1994–January 
1996) dates from January 1996.

Given that an unincorporated association cannot raise or receive funds, 
and that the time between a grant application and disbursement typically 
is more than a year, African Rights presumably was self-financed in 1993 
and 1994. The Rwandan genocide and the success of Death, Despair and 
Defiance changed everything. AR raked in over £1.3 million in grants 
over the next four years: £306,441 in 1995; £293,629 in 1996; £419,960 
in 1997, and £305,757 in 1998 (the last report on file with Companies 
House).60 When AR ventured into Rwanda and published Death, Despair 
and Defiance, however, it legally was not an NGO but an unincorporated 
two-person association.

B.	 Change of Plans

Omaar and de Waal readily concede that they had not been to Rwanda 
before 1994 and that they were hardly “experts.” They were “planning” to 
work on Rwanda when things exploded there in early April 1994, but that 
was it. In fact, Omaar even had no intention of going to Rwanda when she 
boarded a flight to Nairobi. “It was on a trip to Hargaisa [Somalia], in which 
she got as far as Nairobi, in April 1994, that Rakiya diverted to Rwanda,” 
de Waal explained.61

“What happened in Nairobi that made you change plans?” I asked Omaar.

There [in Nairobi] were daily briefings on Rwanda for diplomats, NGOs, jour-
nalists at the Intercontinental or Hilton, I forget. At the first meeting I attended, 
I met a senior official from the ICRC who had liked our work on Somalia and 
who I had been in touch with. He immediately arranged for me to meet Rwan-

	 59.	 AR’s articles of association are dated 1 February 1994, but the first annual report and 
other documents state that it was incorporated on 28 November 1994 as company # 
2995746. (Documents on file with Author; copies made available to the editors of this 
journal.)

	 60.	 Despite its anti-Western rhetoric, African Rights accepted major funding from Western 
governments and foundations. The biggest donor country in these four years was the 
Netherlands: £134,098 through NOVIB and an identical amount (£134,098) through 
the Ministry of Foreign Affairs. A Dutch private group, Interchurch Aid (nowadays ICCO, 
a government subsidized NGO) gave a total of £86,559. See also infra note 102.

	 61.	 Email from Alex de Waal (30 Aug. 2014).



Vol. 38564 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

dans and foreigners who had been evacuated, introduced me to others, and 
my work on Rwanda began.62

The story shows how improvised things sometimes are. However, it 
appears that Omaar had two other fortuitous encounters in Nairobi. On 
24 April, she chanced on Aidan Hartley at the Reuters office. “I had just 
returned from Rwanda when Rakiya dropped in. I knew her from covering 
the conflict in Somalia in 1992. She said she was on her way to Somalia. I 
told her that she should go to Rwanda because people were being massacred 
there. I had to convince her.”63 Reuters Bureau Chief Jonathon Clayton has 
a similar recollection: “She turned up in the Reuters office as the Rwanda 
genocide was breaking—she had come for something to do with Somalia. 
Rather like a journalist, she switched to what was a much bigger story and 
went off to Rwanda.”64

After visiting Reuters, Omaar began attending UN briefings and press 
conferences on the Rwanda crisis.65 One was by RPF Secretary General 
Theogene Rudasingwa.66 “I met [Omaar] at a press conference in Nairobi 
and put her in touch with our field commanders. I played a vital role in 
bringing her into the RPF network.”67 “What did you see in her?” I asked. 
“She sounded very smart and very anti-Western NGOs/human rights groups. 
That in itself was sufficient to bring her into the RPF orbit. She got a blank 
check and unrestricted access to RPF leaders. The return on investment for 
the RPF has been enormous.”

C.	 Getting to Rwanda

Omaar traveled twice to Rwanda in the following weeks. On or around 2 
May, she joined a group of journalists on an ICRC flight to the Tanzanian/
Rwandan border near Rusumo.

We spent the first few days talking to [Rwandan] refugees, and NGO work-
ers etc. . . . Then some of the journalists suggested we cross the border into 
Kibungo which had fallen to the RPF. They were interested primarily in a press 
conference Kagame was due to give. They went to the press conference, but 
I asked to talk to survivors and was taken to Gahini Hospital which was the 
main shelter for survivors.

Whom she asked and who took her to Gahini, Omaar did not tell.

	 62.	 Email from Rakiya Omaar (15 Sep. 2014).
	 63.	 Skype Interview with Aidan Hartley, Journalist (30 Oct. 2014).
	 64.	 Email from Jonathon Clayton, Reuters Bureau Chief (4 Nov. 2014).
	 65.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 682.
	 66.	 Donatella Lorch, Rwanda Aide Calls Truce “Last Chance,” N.Y. Times, 27 Apr. 1994.
	 67.	 Email from Theogene Rudasingwa (12 Dec. 2014).



2016 NGO Justice 565

After ten days, she traveled back to Nairobi “to get a change of clothes 
and food.”68 “[Then] I flew with a Reuters crew to Kampala, and from there 
we drove into Mulindi and Byumba [in northern Rwanda].” “You crossed the 
border with a crew of foreign journalists, without a journalist card?” I asked.

I didn’t have any problem and the Reuters crew treated me like one of them and 
made the practical arrangements for all of us as a group. There were literally 
hundreds of journalists in Uganda at the time going into Rwanda. It was quite 
overwhelming for the Ugandans and the urgency of the human situation meant 
that normal bureaucracy was not the order of the day.

“Hundreds of journalists” struck me as implausible because it was RPF 
policy to strictly supervise all journalists,69 and monitoring so many would 
have stretched its resources. Moreover, a review of the major news agen-
cies’ wires shows that in May at most a dozen journalists filed from the RPF 
zone. So I asked Omaar for a name of the Reuters crew with whom she 
allegedly drove all the way from Kampala to Mulindi (450 km). When I did 
not get an answer I contacted the Reuters journalists known to have worked 
in Rwanda in May 1994. They all responded but none remembered giving 
a ride to Omaar, or to anybody else for that matter. Rudasingwa intimated 
to me that it is very possible, and even likely that the RPF organized her 
transport because, at the time, an RPF vehicle shuttled between Mulindi 
and Nairobi via Kampala.

A reconstruction of Omaar’s itinerary shows that at the end of her trip 
she was again in Mulindi, and for a whole week. Why she spent more time 
in this small town near the Ugandan border than anywhere else in Rwanda 
becomes clear when one knows that it was the base of the RPF high com-
mand.

D.	 Roaming Around Rwanda

One of the red flags mentioned in the previous section is the claim that 
“African Rights has travelled extensively in RPF-controlled areas of Rwanda, 
unescorted by RPF soldiers or civilian members.”70 I asked Alex de Waal 
why his colleague would have been allowed to roam around without RPF 
minders. His answer was surprising:

Of course anyone in a war zone would be supervised. One of the RPF com-
manders who was responsible for her safety was Okwir Rabwoni. I came to 

	 68.	 Id.
	 69.	 Lindsey Hilsum, Reporting Rwanda: The Media and the Aid Agencies, in The Media and 

the Rwanda Genocide 167, 172 (Allan Thompson ed., 2007). Hilsum was a prosecution 
witness in the trial of Jean-Paul Akayesu before the ICTR.

	 70.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7, at 26 (emphasis added).



Vol. 38566 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

know Okwir quite well in 2001 when he fled to the UK. . . . I had some long 
talks with him about those days . . . and he didn’t say anything that contradicted 
what Rakiya had told me earlier, which is that she was escorted but not interfered 
with. Everything she was doing was known to the RPF and they could have 
stopped her had they wanted, but for obvious reasons they had no reason to.

Okwir Rabwoni, it turns out, was an aide de camp to Paul Kagame.71 I 
pursued the issue with Omaar. “This Okwir was not involved in my travels. 
Every journalist in Rwanda in 1994 had to travel with people who could 
facilitate travel and security. I was treated as a journalist. I only ever had 
one person, and his name was Peter Karake.”

E.	 Interviewing Survivors

Another red flag in Death, Despair and Defiance are the hundreds of long 
and extraordinarily detailed testimonies. I remarked to de Waal that Rwanda 
was in chaos and that communications must have been very difficult. 
“How could your partner gather information, organize that information in 
field notes, type everything up and transcribe the interviews, and send it 
to London?” I asked. “For you to write a book of 750 pages in such short 
time, you must have received from her a massive amount of well edited 
field notes.” The answer:

Rakiya was just behind the front line of the RPF. . . . She is remarkably ener-
getic and a good interviewer. . . . What she did was write up the interviews in 
her own hand and give the stack of papers to someone who went daily to the 
Ugandan border who faxed them to me in London. Each morning when I came 
into the office, our fax machine, which was an old style continuous roll fax, had 
spewed out a vast curl of papers across the floor. . . . So I typed them up and 
organized them as I typed, constructing the outline of the report as I went along.

In a follow-up email, de Waal wrote that it was an RPF vehicle that 
took his colleague’s notes across the border and that “[t]hey could have read 
[them], if they could read her handwriting.”

Rakiya Omaar remembers things differently.

I literally spent the entire day interviewing in places where survivors were gath-
ered in very large numbers. . . . I was not sending notes on a daily basis, but 
quite regularly. Here I was helped by the fact that there were a huge number 
of Nairobi/London-based journalists who were very helpful. There was a strong 
sense of camaraderie [. . . ]. So I gave my handwritten notes to them, and they 
would send them by DHL from Nairobi to our London office.

	 71.	 See, e.g., Okwir Rabwoni, Africa’s Child Soldiers, Project Syndicate, 24 May 2002, avail-
able at http://www.project-syndicate.org/commentary/africa-s-child-soldiers.



2016 NGO Justice 567

I asked Omaar where her raw interview notes are now and whether I 
could see them. “I have my Rwanda field notes. I have not been requested 
to give them to anyone.” “Can you scan and send me some?” I replied. She 
never did and that was the end of our communication. Two former ICTR 
investigators separately told me that they had asked Omaar in vain for copies 
of her field notes. The former African Rights collaborator described what he 
knows about the interviews:

Rakiya was always en seconde ligne in the company of RPF political cadres. 
The RPF would bring a dozen survivors or witnesses to her at a time and she 
would “process” them with the help of RPF translators. The RPF insisted that 
all interviews be conducted in Kinyarwanda, even those that Rakiya could have 
done in French, because they [the RPF handlers] didn’t understand French. 
Complicating things even more was the fact that the RPF people and Omaar 
did not know Rwanda, they were all foreigners, so nothing was evident and 
everything had to be explained.72

“Could she have conducted all interviews herself?” I asked. “I doubt it,” 
he said. “How many could you do on good day?” “Not more than three, 
one in the morning, one in the afternoon, and one in the evening.” “And 
that was without a translator?” “That’s correct,” he said.

F.	 Creating a Narrative

I asked Alex de Waal to explain the similarities between the views of African 
Rights and the RPF (see Section II I). My assumption was that the former was 
a conduit for the latter but to my surprise he claimed a role in creating the 
narrative of the conflict. In spring/summer 1994, he met senior RPF officials 
in London, including Theogene Rudasingwa and Patrick Mazimpaka, the RPF 
commissioner for external relations. According to de Waal:

The dominant narratives in the media for the first part of April were tribal killing 
and chaos. Journalists and quite a number of aid workers were contributing to 
this. The point of the “Who is killing, who is dying” report, and an article I wrote 
in the Times (“Rwanda genocide took three [sic] years to plan”) was to remedy 
that. I also wrote a piece “The genocidal state” for the TLS at the same time but 
they held on to it until July and only published it then (to my enormous frustration 
as it was the most serious piece.) It was quite an uphill struggle, and in order to 
do it, as you will see, I decided it was necessary to craft an alternative narrative. 
When I first discussed it with Rwandese in London (almost all Tutsis; some were 
RPF and some not) their focus was on the politics of the interim government 
and a different set of narratives. One of them was Mazimpaka: he was flailing. 

	 72.	 All quotes of the former African Rights collaborator are from interviews conducted by 
the author at an undisclosed location in Europe (22 Oct. 2014 and 14 Feb. 2015).



Vol. 38568 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

They provided me with documents such as the Hutu Ten Commandments but 
said they weren’t that important. When the genocide-as-conspiracy narrative 
took off, the RPF took it up, for obvious reasons.73

There is no reason to doubt that de Waal met Mazimpaka and others 
but he may be overstating his role in creating the genocide-as-conspiracy 
narrative. An RPF statement of 30 April74 and May interim reports by Amnesty 
International75 and Human Rights Watch76 all claimed that the massacres 
were planned in advance. While he may not have created the genocide-
as-conspiracy narrative, he certainly has helped in “documenting”77 and 
spreading it (see Section V).

G.	 Opening Shop in Kigali

Rakiya Omaar returned to Rwanda in December 1994 for research for an 
expanded edition of Death, Despair and Defiance (the first edition had 
sold out quickly) and to open an office in Kigali. However, the housing 
and office market in Kigali were extremely tight due to the influx of UN 
agencies, foreign NGOs, and hundreds of thousands of Tutsis from the di-
aspora. Fortunately there was the RPF. “I instructed my assistant to give her 
everything she wanted,” Rudasingwa told me. African Rights received free 
phone and fax, free transportation and security, and free office space in the 
former Muhima gendarmerie caserne.

Then foreign visitors—journalists, ICTR investigators, aid workers, and 
others—began streaming into Kigali and some wanted to visit the NGO 
that seemed to know everything. There was only one problem: the former 
gendarmerie was now a RPF camp guarded by RPF soldiers, and visitors 
might notice. In October, African Rights moved to an office building near 
the central bus station, a space that was no longer free but certainly more 
neutral. The American writer Philip Gourevitch would become a regular 
visitor. (See Section V C).

With cash from Western donors, AR hired investigators (statement tak-
ers) and expanded its premises. Omaar herself continued to work from 
London but would visit regularly. “Every other week, I would take an open 
envelope with handwritten field notes to the office of RPF Secretary General 
Rudasingwa,” the former AR collaborator told me.

	 73.	 Email from Alex de Waal (16 Aug. 2014); see also Alex de Waal, Rwanda Genocide 
Took Four Years to Plan, Times, 18 June 1994.

	 74.	 Statement by RPF, supra note 36, at 1.
	 75.	 Amnesty Int’l, Rwanda: Mass Murder by Government Supporters and Troops in April 

and May 1994, at 13 (30 Apr. 1994) AI Index AFR 47/11/94.
	 76.	 HRW, Genocide in Rwanda, April–May 1994 (Vol. 6 1994).
	 77.	 See Death, Despair and Defiance, supra note 5, ch. 2.



2016 NGO Justice 569

There the envelope was weighted and sealed and I received cash for sending 
it to London with DHL. On my way back from DHL I would drop off a copy 
of the receipt. By late 1995, after we had published several new reports, we 
were allowed to ship our notes without inspection. This is how AR operated 
for years. We collected testimonies and “London” selected, translated [from 
French to English], edited, and turned them into a report or story, without 
further consultation.78

Alex de Waal never visited the Kigali office—until he showed up unan-
nounced in 1998. “We were excited to finally meet the other half of African 
Rights. Rakiya was not there when he dropped by. When we told her about 
the visit she went ballistic,” the former collaborator told me. “Why was that, 
you think?” “Well, first of all, we were not allowed to talk to any foreigner 
without her permission.” “But de Waal was not any foreigner?” “Yes, but 
they had parted ways and de Waal came to explore opportunities for his 
new NGO. Rakiya did not like that.”79

“What kind of boss was she?” “She treated us like slaves. She exercised 
total control and demanded absolute obedience.” “Why did you stay with 
AR?”

I loved the work. I had written down my own story and wanted to record the 
stories of other rescapés [Tutsi survivors]. I wanted to document what had hap-
pened. At another NGO I could not have done this. . . . It was a silent pact. She 
used us and we used her. We needed a job and she had the money, although 
she paid very little compared to other international NGOs. I knew about the 
deal with the RPF but that didn’t bother me as long as I could do what I felt I 
had to do.80

“Was Rakiya Omaar personally close to the regime?”

Absolutely. She quickly became part of the new akazu. Once l’homme fort [Paul 
Kagame] himself called the office to speak with her. She would always go see 
him before returning to London and would dress up for the occasion. She was 
proud of her relationship with Kagame. We called her “the queen of Kigali.” 
There is a funny anecdote in this regard. We were on a field trip together and 
stayed at a hotel. Her RPF chauffeur was sleeping in my room but when I woke 
up in the middle of the night he was gone. I got up and found him lying in front 
of the door to her room. “What are you doing here?” I asked him. “If something 
happens to her, I am dead,” he responded.81

In one of my interviews with former US Ambassador to Rwanda David 
Rawson I asked if he had any recollection of Omaar. “We never met or 
talked but that didn’t prevent her from writing about me. But I did see her. 

	 78.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72.
	 79.	 Id.
	 80.	 Id.
	 81.	 Id.



Vol. 38570 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

This must have been 1995. I remember her stepping out of a plane [at Kigali 
Airport] and being whisked off like a VIP in an official vehicle.”82

H.	 Showing Colors

After opening the Kigali office African Rights gradually became a single issue, 
single country NGO and proxy for the new regime. In 1995, it published 
a scathing report about the United Nations Human Rights Field Operation 
in Rwanda,83 an expanded second edition of Death, Despair and Defiance, 
and Not So Innocent: When Women Become Killers.84 AR also launched the 
oral history series Witness to Genocide and the controversial Charge Sheet 
series which “exposed” alleged génocidaires living abroad.85

I asked Timothy Longman, who headed the office of Human Rights 
Watch in Butare at the time, what he thought about African Rights and 
Death, Despair and Defiance in particular:

My understanding is that Rakiya got a LOT of help from the RPF. Rwandan 
friends told me that the RPF basically handed her interviews already written 
up. . . . The first version [of Death, Despair and Defiance] was full of inaccura-
cies. . . . When they released a revised edition a year later, rather than making 
corrections, they simply reiterated their claims in stronger terms wherever they 
had been challenged.86

My own particular concern was always less about Death, Despair and Defi-
ance than about the role of African Rights in the years following the genocide. 
Their ongoing work in Rwanda specialized in trying to prove the genocide 
complicity of any critics of the RPF. In a series of reports that they issued—once 
a month for a while—they systematically attacked human rights activists, both 
Rwandan and international, moderate judges, civil society activists, and others. 
While I was head of the HRW office in Rwanda 1995–1996, I got calls several 
times from Rwandans who were panicked because they had been targeted by 
African Rights on made up or flimsy evidence. They systematically targeted 
André Sibomana and the Association Rwandaise pour la Defense des Droits 
de la Personne et Libertes Publiques (ADL), Association Rwandaise des Droits 
de l’Homme (ARDHO), Ligue Rwandaise pour la Promotion et la Defense des 

	 82.	 Interview with David Rawson, Former US Ambassador to Rwanda, Manitou Beach, 
Michigan (14 Nov. 2014).

	 83.	 African Rights, Rwanda: “A Waste of Hope”: The United Nations Human Rights Field Operation 
(1995).

	 84.	 African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance (1995); African Rights, Rwanda: Not so 
Innocent—When Women Become Killers (1995).

	 85.	 See, e.g., African Rights, Dr. Sosthène Munyemana: The Butcher of Tumba, At Liberty in France 
(1996); African Rights, Charles Munyaneza: Evading Justice in Britain (2006); African Rights, 
Vincent Nzigiyimfura in Malawi: a Pillar of the 1994 Genocide (2009); African Rights, Major 
Pierre-Claver Karangwa Accused of Genocide in Rwanda: Today Living in The Netherlands (2010).

	 86.	 Email from Timothy Longman (12 Oct. 2014)



2016 NGO Justice 571

Droits de l’Homme (LIPRODHOR), Human Rights Watch, Amnesty International, 
and many others for supposed complicity in some way with the genocide. My 
Rwandan friends at the time referred to African Rights as the propaganda wing 
of the RPF, because they served to legitimize the RPF and undermine its critics.87

African Rights did not relent in its attacks on mainstream human rights 
NGOs. In an article in The Times Literary Supplement under the slightly 
ironic title Becoming Shameless: the Failure of Human Rights Organizations 
in Rwanda, Alex de Waal—in his capacity as co-director of AR—stopped 
short of blaming them for the Rwandan tragedy:

It’s embarrassing to be a professional human-rights activist in Africa. For or-
dinary people across the continent, talk of human rights is hollow. This is not 
only because gross abuses continue virtually unchecked across the continent, 
but also because most of the work of human-rights organizations is considered 
irrelevant or worse.

The impotence of these organizations in the face of the genocide of the Rwan-
dese Tutsi was the coup de grâce. But for some years before, it was increasingly 
evident that human-rights groups did not offer the key to a more peaceful, just 
and democratic future. . . . The arrogance of the deracinated intellectual is at 
its most pronounced among the liberal lawyers who prescribe doses of “human 
rights’ and “democratization” to poor and often war-ravaged countries. . . .

[S]ome of the Rwandese human-rights activists honoured and promoted in the 
West have themselves been revealed as extremist sympathizers, and in at least 
one case, a participant in the slaughter. They have been protected by colleagues 
and employers. This is the most blatant abuse of humanitarian discourse and 
the privileged position of human-rights NGOs for regressive political ends.88

The last paragraph was a reference to the case of Joseph Ruyenzi, a jour-
nalist whom Amnesty International had adopted as a prisoner of conscience.89 
AR responded with Joseph Ruyenzi: Prisoner Without a Conscience. Rakiya 
Omaar wrote the foreword:

The case of Joseph Ruyenzi is just one example of how readily some members 
of the international community have sidelined the genocide. . . . Amnesty In-
ternational and Reporters Sans Frontières publicized his arrest, suggesting that 
he was the victim of a government campaign against journalists. . . . Neither 
organization investigated the charge of rape and sexual mutilation which had 
been made against him, or made a serious inquiry into his activities during the 
genocide.

	 87.	 Id.
	 88.	 Alex de Waal, Becoming Shameless: The Failure of Human Rights Organizations in 

Rwanda, Times Literary Supplement, 21 Feb. 1997. The piece prompted a response by 
Kenneth Roth from Human Rights Watch, Human-Rights Abuses in Rwanda, The Times 
Literary Supplement, 14 Mar. 1997.

	 89.	 Amnesty Int’l, Fear for Safety / Fear of ill-Treatment, AI Index: AFR 47/04/96 (2 Apr. 
1996).



Vol. 38572 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

African Rights has conducted an inquiry which took eight months to complete. 
. . . We believe [this report] provides strong evidence of his participation in the 
genocide and hope it will be used by the Government of Rwanda to broaden 
its own investigation.

Moreover, our findings highlight the consequences of a lack of thorough research, 
raising fundamental questions about the criteria by which international human 
rights organizations define abuses. Their methods of assessing, the significance 
of the information they gather, and the political conclusions they draw from 
their findings, are in need of review.90

No NGO was immune from attack. In Trócaire Development Review, de 
Waal accused “certain NGOs” (read: Médecins Sans Frontières) of making

premature, highly public and highly distorted claims for what had occurred—[an 
RPF massacre in Kibeho in April 1995] exaggerating the deaths to eight thou-
sand, arguing that this indicated a systematic RPA campaign against innocent 
civilians, and advocating suspending all aid to Rwanda. An independent com-
mission of inquiry put the record straight, but the agencies responsible for the 
fabrications have yet to be called to account. Humanitarian impunity therefore 
remains the order of the day.91

He failed to mention, however, that the Kibeho Commission had refrained 
from giving a casualty number. Médecins Sans Frontières subsequently was 
expelled from Rwanda.92

In a full page op-ed in The Guardian of 15 November 1996 titled “No 
Bloodless Miracle,” de Waal—as co-director of AR—defended the Rwandan 
army’s invasion of Zaire (now Congo) and attack against Hutu refugee camps 
there: “These men and women murdered 800,000 Rwandese Tutsis in 1994. 
. . . It is not possible to accommodate to them: they must be removed from 
the political scene if there are to be any prospects for Central Africa.” A 
ceasefire would be a “chimera” and the Zairean rebels (in reality Rwandan 
proxies) should be allowed to “complete the job.”93

Two weeks later, de Waal lambasted Médecins Sans Frontières and 
Oxfam on BBC for having “screamed that a million of Rwandese refugees 
[in eastern Zaire] were going to die of starvation because they were cut off 
from aid.”94 Why had MSF and Oxfam “screamed” so loud? “They grow if 

	 90.	 Rakiya Omaar, Foreward to African Rights, Joseph Ruyenzi: Prisoner Without a Conscience 
2 (1997).

	 91.	 Alex de Waal, Humanitarianism Unbound: The Context for the Call for Military Inter-
vention in Africa, Trócaire Dev. Rev. 29, 44 (1995), available at http://www.trocaire.org/
sites/trocaire/files/resources/policy/1995-military-intervention-africa.pdf.

	 92.	 Communiqué de Presse de Médecins Sans Frontières Rwanda, 7 Dec. 1995, available 
at file:///C:/Users/entns/Downloads/155-19951222MSFPRExpulsion3volunteers%20(1).
pdf.

	 93.	 Alex de Waal, No Bloodless Miracle, Guardian, 15 Nov. 1995.
	 94.	 Viewpoint, BBC, 27 Nov. 1996 (transcript on file with author).



2016 NGO Justice 573

they are good at raising funds, from the public and from governments. Many 
agencies cannot survive unless they have regular high-profile appeals, and 
competition is getting sharper.”95 As fundraiser for African Rights, de Waal 
knew what he was speaking about. That year AR raked in £293,629 from 
governments and foundations.

AR’s campaign against Western NGOs further escalated after Amnesty 
International published a report titled Rwanda: Ending the Silence.96 In a 
counter-report,97 AR denounced Amnesty for relying on “rumors” and “biased 
sources” and affirmed that its own investigation had produced no evidence 
to support the accusations against that Rwandan government.98

These publications show how the AR directors identified with the RPF: 
they and the RPF were the only ones who did something in 1994; all others 
stood by or left and have lost their right to speak or intervene. “The failure 
of most international human rights groups,” they wrote, “to visit Rwanda 
during the genocide, and their focus on current violations rather than the 
genocide has, justifiably, encouraged a corrosive cynicism that questions the 
very value of human rights organizations.”99 De Waal concluded his Times 
Literary Supplement piece by calling for “a reinvention of human-rights 
professionalism.”100 A year later he left African Rights and set up a new 
NGO, Justice Africa. His parting does not seem to have been motivated by 
Omaar’s compromising relationship with the new regime because his next 
book, published in 2000, was prefaced by “President Paul Kagame.”101

I.	 New Sponsor

African Rights fell in disarray without de Waal. Whatever activity was left 
in London was moved to Kigali and the two-person NGO became a one-
woman show. However, on paper AR remained “London-based” until 2003, 
when it was struck off the company register for failing to file any statements 
since 1999.102

	 95.	 Id.
	 96.	 Amnesty Int’l, Rwanda: Ending the Silence (1997).
	 97.	 African Rights, Rwanda: the Insurgency in the Northwest (1998). The report includes a chapter 

titled “Sounding a Note of Caution: Human Rights Reporting on the Insurgency.”
	 98.	 Amnesty took the unusual step to react publicly to the AR report, noting that “the criti-

cisms by African Rights echo in many respects criticisms made by the current Rwandese 
government and its allies.” Amnesty Int’l, Rwanda Public Statement, Response to Criti-
cisms of Amnesty International in the African Rights Report “Rwanda: The Insurgency 
in the Northwest” (Mar. 1999), AI Index: AFR: 47/07/99.

	 99.	 Rwanda: “A Waste of Hope,” supra note 83, at 7.
100.	 de Waal, Becoming Shameless, supra note 88.
101.	 Justice Africa & InterAfrica Group, Who Fights? Who Cares?: War and Humanitarian Action 

in Africa (Alex de Waal ed., 2000).
102.	 Notice of Dissolution, 19 Aug. 2003 (on file with author; copy made available to the 

editors of this journal).



Vol. 38574 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

“Our funding dried up,” explained the former Rwandan collaborator.

There was no accounting, Rakiya ran AR like a cash operation. We received in 
1998 a grant of almost 500,000 ECU from the European Union to help rescapés 
rebuild their lives. But only a fraction went to them, about one twentieth [25,000 
ECU]. The EU mission in Kigali kept asking for a report. Rakiya wanted me to 
sign off on a draft but I refused. She sarcastically thanked me for complicating 
her life.

In a subsequent conversation I pointed out that AR’s report for fiscal year 1998 
lists a grant of £31,156 (± 49,000 ECU) from the European Commission. “I 
know it was close to 500,000 ECU. I saw the correspondence,” he replied.103

I obtained a copy of the award letter from the European Commission 
to Rakiya Omaar at African Rights in London. The document shows a grant 
of 464,135 ECU for a twelve-month program.104 Further analysis of AR’s 
report for fiscal year 1998 shows that only £16,751 (± 25,000 ECU) was 
transferred to Rwanda. (Note that my source never had access to the reports 
filed by the London office with Companies House.) In another follow-up 
conversation I asked whether he has an idea where the ± 440,000 ECU 
went.105 “Rakiya bought a lake front house in Jinja (Uganda) and a plot in 
Nairobi. That’s where I think the money went. . . . They are all the same,” 
he sighed, “the foreigners who came to Rwanda after the genocide. They 
primarily served themselves.”106

In 2000 the European Commission requested an independent evaluation 
of the human rights and democracy measures funded by the Commission 
under budget line B7-7020 in Rwanda. According to the final report, auditors 
spent a week in Kigali but found no evidence “of the project executed since 
1998 by the NGO ‘African Rights.’ . . . Because of the lack of information . . 
. the project, which was awarded 464,135 ECU for the Support to Survivors 
and Survivors Organizations, is not included in the evaluation.”107

“What happened with African Rights when the funding dried up?” I 
asked my Rwandan source.

The RPF stepped in, but Rakiya did not tell us. She did as if we were still funded 
by European donors. I looked the other way because I needed an income and 
thought our work was important. . . . We moved to a complex that housed the 

103.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72
104.	 Letter of 25 March 1998, Project RW/PS/20/98, Project line B7-7020 (on file with author; 

copy made available to the editors of this journal). If we add this undeclared grant to 
the declared revenue, African Rights amassed more than two million US dollars in four 
years, not counting the revenue from sales of publications.

105.	 African Rights failed to file any reports with Companies House after 1998 (see above).
106.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72.
107.	 European Commission, Mission Report: Republic of Rwanda 5 (26 June 2000), available at 

http://edz.bib.uni-mannheim.de/daten/edz-h/az/00/951518_rwand.pdf. The report is in 
French, the translation by author.



2016 NGO Justice 575

Directorate of Military Intelligence. Patrick Karegeya [the DMI chief] gave us a 
brand new Toyota 4X4 Double Cab.108

Gerald Gahima, the former chief of staff to the Rwandan Minister of Justice, 
confirmed that the RPF put African Rights on its payroll in the late 1990s. “I 
had planned a fundraiser but Kagame’s personal assistant told me to drop 
it. He [Kagame] would come up with the money himself. And he did.”109

Around 1999 AR also rewrote its mission statement:

African Rights does not claim to be “neutral”: we advocate on behalf of those 
suffering injustice and oppression. . . . With a focus firmly on the interests of 
ordinary people whose lives have been damaged by violence, at African Rights 
we are not afraid of controversy.110

The new version, which stated the obvious, was a sort of coming out, 
although AR maintained its NGO façade until the late 2000s when a Rwandan 
government document was leaked discussing payment of $100,159 to “Ms. 
Rakiya” for a book (see introduction Section III). African Rights has been 
dormant since and Omaar now publishes as a consultant to the Rwandan 
government.111

* * *

To conclude the untold story of African Rights, the partnership between 
the London-based NGO and the RPF was accidental and opportunistic. 
Without some fortuitous encounters in Nairobi in April 1994, Rakiya Omaar 
might never have gone to Rwanda. Keen judgment on the part of Theogene 
Rudasingwa played an important role “in bringing her into the RPF orbit.” 
My sense is that Paul Kagame too understood quickly that Omaar and de 
Waal could be allies and assets. The two shared ideological affinities with 
the RPF and their London address automatically gave them credibility and, 
even more important, access to donors and the most influential media outlets. 
The former Rwandan collaborator of African Rights called Omaar a “perfect 
catch” for the RPF because she represented a London-based NGO and her 
co-director was white. “Without that London address and white face, African 
Rights could never have had that kind of impact.”112

108.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72
109.	 Skype interview with Gerald Gahima (25 Jan. 2015).
110.	 African Rights, Confessing to Genocide: Responses to Rwanda’s Genocide Law (June 2000), 

emphasis added.
111.	 See, e.g., Rakiya Omaar, The Leadership of Rwandan Armed Groups Abroad With a Focus on 

the FDLR and RUD/URUNANA (2008), available at http://www.francerwandagenocide.
org/documents/LeadershipOfRwandeseArmedGroupsInDRC.pdf.

112.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72.



Vol. 38576 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

Going back to the question whether there was a quid pro quo, the an-
swer is yes. Death, Despair and Defiance was produced with full and active 
support of the RPF. It is noteworthy that two decades later, de Waal seems 
to disown the famous “yellow book” on his Fletcher webpage by listing it 
among his articles, with this comment: “While Rakiya Omaar was in Rwanda 
during the genocide conducting interviews and doing research, Dr. Alex de 
Waal was in London compiling, editing and writing this article.”113 When I 
asked why he reduces a 1200 page book to an article, he said he was “not 
aware of that entry on his webpage.”114

I should like to make clear that all my Rwandan sources appreciate the 
oral history part of Death, Despair and Defiance. The interviews are real; 
there was no need to make them up. Ordinary Rwandans had the chance to 
tell their story. However, this does not mean that the interviews are complete 
or truthful, or that the translations and transcriptions are complete or truthful. 

IV.	 WHY AFRICAN RIGHTS DID WHAT IT DID—AND WHY WE DID 
NOT SEE IT

This section tries to answer why African Rights did what it did and why we 
did not see it. As for the first question, I suggest that Omaar and de Waal 
were driven by a mix of idealistic and not-so-idealistic motives. I also sug-
gest that once they had crossed the line it was difficult to go back because 
the Rwanda program was the goose that was laying the golden egg for their 
fledgling NGO.

The following scenario is a reconstruction based on facts established 
earlier. AR was created overnight. Its founders had not had the time to lay 
the financial foundation for their new enterprise. Then the lid comes off in 
Rwanda and genocide is being committed. In transit in Nairobi on her way 
to Somalia, Omaar seeks out journalists and diplomats dealing with the 
Rwanda crisis and senses an opportunity. In 1992, Human Rights Watch 
had published the much talked about two-volume War Crimes in Bosnia-
Hercegovina, and in March 1993 it had published (together with FIDH) a 
report on Rwanda with great political impact. For African Rights, Rwanda 
was the chance to best the Amnesties and Human Rights Watches and plant 
its flag in Africa.115

Still in Nairobi, Omaar runs into a senior representative of the rebels 
who are fighting “to stop the genocide” and “liberate” Rwanda. The rep-

113.	 World Peace Foundation, “de Waal publications,” available at http://fletcher.tufts.edu/
World-Peace-Foundation/About/Staff/de-Waal-publications.

114.	 Email from Alex de Waal (8 Oct. 2014).
115.	 Human Rights Watch, War Crimes in Bosnia-Hercegovina (1992), available at https://www.

hrw.org/reports/pdfs/y/yugoslav/yugo.928/yugo928full.pdf; FIDH, et al., supra note 12.



2016 NGO Justice 577

resentative, too, sees an opportunity (see Section III B). Omaar convinces 
herself that this is an exceptional situation—hundreds of thousands are be-
ing slaughtered—and that the normal rules of human rights fact finding and 
reporting do not apply. The last thing she wants is to be another bystander. 
Off she goes to Mulindi where the RPF briefs her and provides everything 
she needs. Being on the frontlines and bearing witness always had been her 
calling. While others left, she went in. She understands and accepts that 
RPF hospitality comes with certain expectations. Neutrality would not save 
any lives in this situation.

De Waal in London realizes the stakes and signs on. Fundraising sud-
denly proves easy. Dutch Interchurch Aid provides an emergency grant of 
£30,000.116 Omaar and de Waal work around the clock, knowing that the 
RPF and their donor expect results. De Waal publishes in May the interim 
report Rwanda: Who is Killing, Who is Dying, and What is to be Done and 
launches an all-out media campaign (see Section V C).117

The RPF liked what it saw and thus began an affair that was contingent 
on AR publishing “friendly” reports. For AR, losing its privileges or being 
barred from entering Rwanda would hurt because the Rwanda program 
quickly became a cash cow. De Waal was very well aware of the dilemma: 
“The cost of objectivity can be the inability to operate in a certain country 
or region. A human rights organization must always be prepared to run the 
risk of being declared persona non grata.”118 At least one NGO did, but it 
was not African Rights. Médecins Sans Frontières, which de Waal had lam-
basted for exaggerating the death toll of the Kibeho massacre, was expelled 
in December 1995 (see Section III H).

Researchers and journalists faced the same choice. For example, Gérard 
Prunier in the first edition of The Rwanda Crisis: History of a Genocide 
(1995) was, in the words of a reviewer, “remarkably soft” on the RPF.119 In 
the second edition (1997) Prunier admitted error and recognized that “what 
we knew . . . in late 1994 was only a small part of the truth.”120 As a senior 
tenured researcher,121 he could afford to be declared persona non grata in 
Rwanda, and he promptly was.122 The lesson and signal was that friendly 
writers were rewarded with exclusive access to the RPF leadership and 
“critical” ones denounced and barred. Friendly writers often were freelanc-

116.	 Email from Alex de Waal (19 Aug. 2014).
117.	 Who is Killing; Who Is Dying, supra note 7.
118.	 de Waal, Humanitarianism Unbound, supra note 91, at 38.
119.	 Gérard Prunier, The Rwanda Crisis: History of a Genocide 356 (1997) (explaining criticisms 

of the 1995 edition).
120.	 Id. at 359.
121.	 Prunier was tenured at the French Centre National de Recherche Scientifique.
122.	 The RPF accused Prunier of no less than being “indirectly responsible for the 1994 

genocide.” See Filip Reyntjens, Political Governance in Post-Genocide Rwanda 125 (2013) 
(internal quotation marks omitted).



Vol. 38578 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

ers with little or no knowledge about Rwanda before 1994. For them it was 
particularly tempting to present the RPF in a favorable light, lest they lose 
a big story (see also Section V C).

Why did we not see that Death, Despair and Defiance had RPF written all 
over it? I suggest four reasons. First, most of us in Europe and North America 
were blinded by the fog of genocide. In the weeks and months before April 
1994, the world’s attention had been focused on the first free elections in 
South Africa. When the genocide started we knew as much about Rwanda 
as, say, Haiti. When it was over all we knew was that Hutus had been kill-
ing Tutsis, that “the international community” had walked away, and that 
the good guys (Tutsis) ultimately defeated the bad guys (Hutus). Anything 
that could tell us more was welcome. Two months later we got a telephone 
book sized report that confirmed the little we knew and answered all the big 
questions. We now knew why and how it happened and who was respon-
sible politically, morally, and criminally. The fog of genocide had cleared.

Second, some readers might have confused African Rights with Africa 
Watch; others (including myself) were reassured by the London address 
and the familiar sounding name of de Waal. A London-based NGO surely 
was legitimate. Moreover, leading English-language media outlets discussed 
Death, Despair and Defiance (see below) and The Guardian referred to 
African Rights as an “authoritative” NGO.123

Third Death, Despair and Defiance overwhelmed by its size and detail. 
Most readers could just skim through it or read a few chapters, which was 
fine because it has an excellent summary and table of contents. But a reader 
who skims or skips cannot criticize. Those who read all 750 (later 1,200) 
pages probably had no time or energy left to question it. Besides, who argues 
with a book of that size? Where does one even begin?

Fourth, Death, Despair and Defiance also humbled its readers and put 
them on the defensive. It was not written for those to whom it is dedicated, 
viz. ordinary Rwandans (they could neither read nor afford it), but for “the 
international community” which, according to Death, Despair and Defiance, 
bears great responsibility for what happened. European colonizers, the United 
Nations, UNAMIR, France, the United States, Belgium, international media 
which portrayed the conflict as primordial—“the West” was collectively 
responsible. Questioning Death, Despair and Defiance would be trying to 
evade or deflect responsibility. The fact that roughly half of Death, Despair 
and Defiance consists of victim testimony also made it more delicate to criti-
cize the work as a whole. Questioning the circumstances of the interviews 
easily could have been interpreted as doubting their substance.

Best placed to know that things were not quite what they seemed were 
the people of Human Rights Watch and Amnesty International. Why did they 

123.	 Chris McGreal, Women Turned Killers, Guardian, 26 Aug. 1995.



2016 NGO Justice 579

remain silent, especially after AR attacked them publicly (see Section III H)? 
I think that senior staff at HRW and AI were afraid that criticism could be 
interpreted as rivalry and jealousy toward a human rights organization that 
was challenging them. HRW was in an especially tricky situation because 
AR was a breakaway. Criticism could be seen as settling accounts and was 
bound to revive personal antagonisms.124 The two establishment NGOs 
probably judged that it was wiser to ignore the noisy start-up.

V.	 IMPACT AND POLITICAL CONSEQUENCES

I have established that Death, Despair and Defiance was produced in part-
nership with the RPF. I also have offered explanations for why African Rights 
did what it did and why we did not see it. The question now is whether “the 
yellow book,” which was self-published and self-distributed, had an impact 
and whether this translated into political capital for the RPF. For former RPF 
Secretary General Rudasingwa, there is no doubt: “the return on investment 
for the RPF has been enormous.”125 This section tries to understand what he 
meant. I first discuss the impact of Death, Despair and Defiance on respec-
tively the fledgling International Criminal Tribunal for Rwanda, scholarship, 
and mass media. Then I consider the consequences in political terms. The 
distinction between scholarship and mass media admittedly is rather tenuous 
because they influence and reinforce each other. For analytical purposes, 
however, it is useful to treat them separately.

A.	 Impact on ICTR

“The Bible,” as Death, Despair and Defiance was referred to in the early 
years of the ICTR, came out before there even was an international tribu-
nal. The UN Security Council and the new Rwandan government had been 
wrangling since August over issues such as temporal jurisdiction and the 
death penalty. The ICTR eventually was established on 8 November 1994 
and the next January the Prosecutor opened an office in Kigali.

Among the first persons to drop in there was African Rights co-director 
Rakiya Omaar, who herself had just opened shop in Kigali.126 A few months 
later investigators began to arrive. They came predominantly from Anglophone 
countries (Australia, Canada, the UK, and the US) and the Netherlands. With 

124.	 Janet Fleishman, who succeeded Omaar at HRW, did not respond to my many emails 
asking her to comment on African Rights and Death, Despair and Defiance, supra note 5.

125.	 Email from Theogene Rudasingwa (12 Dec. 2014).
126.	 La Justice Internationale Face au Drame Rwandais 125 (Jean-François Dupaquier & William 

Bourdon eds., 1996).



Vol. 38580 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

the exception of the Canadians, they did not speak or read French, which 
meant that most literature on Rwandan history and the recent crisis was not 
accessible to them. Available in English were four reports by the UN Special 
Rapporteur on Rwanda,127 the Final Report of the Commission of Experts 
established by the Security Council,128 and two NGO reports.129 The goal 
of these reports, which together total just over 100 pages, was to provide 
prima facie evidence of serious violations of international humanitarian law, 
not to expose individual perpetrators.

Then there was Death, Despair and Defiance with over a thousand 
pages and the names of hundreds of “killers” and detailed interviews with 
survivors and witnesses. The book seemed of much more practical value than 
the other reports. “The African Rights report was on every desk in the Office 
of the Prosecutor of the ICTR,” a frequent visitor of the tribunal told me.130 
In a long interview in 1996, Rakiya Omaar asked Chief Prosecutor Richard 
Goldstone: “Do you think that the work of independent organizations such 
as African Rights [sic] and others has been helpful to the Tribunal?” “Abso-
lutely. Your field investigations and collected testimonies gave us direction.”131

Since Goldstone was not the most hands-on prosecutor, I put the same 
question to a former investigator. His answer: “When I joined the ICTR in 
1995 (around September), Death, Despair and Defiance was in the hands of 
every investigator, it was the only book published at the time and looked very 
serious. Lots of investigators were Dutch, and they considered it as their 
bible.”132 “How useful was it really?” I asked.

After a few months, we realized that Death, Despair and Defiance was not so 
accurate, some incidents (not the major ones though) were impossible to verify; 
the accounts in the book, very precise, were not confirmed by our witnesses. 
At that time, Death, Despair and Defiance was seen as not very reliable and 
clearly Rakiya Omaar was not considered an expert witness who could be used 
in court. To my recollection, she was met by ICTR investigators at the early 
beginning of the work in 1995. The request to access her sources was never 
successful and the relation with her became difficult. She did not shy from criti-
cisms against the ICTR. Her links to RPF became quite obvious in subsequent 
reports on protection of witnesses and other stuff, with no words at all on the 
RPF’s own crimes. For the investigators (including myself) who had read other 

127.	 U.N. Doc. E/CN.4/1995/7 of 28 June 1994; U.N. Doc. E/CN.4/1995/12 (12 Aug. 1994); 
U.N. Doc. E/CN.4/1995/70 and E/CN.4/1995/71.

128.	 United Nations Security Council, Letter Dated 9 December 1994 From the Secretary-
General Addressed to the President of the Security Council, U.N. Doc. S/1994/1405 (9 
Dec. 1994).

129.	 Amnesty Int’l, Rwanda: Mass Murder, supra note 75; HRW, Genocide in Rwanda, supra 
note 76.

130.	 Interview with Professor Filip Reyntjens, expert witness for the prosecution in the first 
ICTR trials; Antwerp (14 Feb. 2015).

131.	 La Justice Internationale, supra note 126, at 137. Goldstone did not seem to know that 
Omaar refused to share her field notes with ICTR investigators. See Section III E.

132.	 Email from former ICTR Investigator who requested not to be identified (19 Oct. 2014). 



2016 NGO Justice 581

stuff and did some work on the RPF, Rakiya had lost all credibility and her 
book was left on the shelf from that time (late 1996 and after). However, even 
if Rakiya was not very objective and not very rigorous, she did publish fast a 
book which reported the main massacres, so Death, Despair and Defiance was 
to a certain extent useful at a time when most publications were in French.133

Although the practical contribution of Death, Despair and Defiance to 
the work of the ICTR seems to have been modest, the first generation of 
investigators and possibly also the first Chief Prosecutor were “primed” by 
it. I wonder, moreover, whether Chapter 2—titled “Preparing for the Apoca-
lypse”—did not trigger the ambition in the Office of the Prosecutor to prove 
a grand conspiracy with Colonel Théoneste Bagosora at the center. The first 
report to allege and “document” a conspiracy and identify Bagosora as the 
mastermind was in fact Death, Despair and Defiance. (See Section II G 
above). “There is overwhelming evidence that the extermination of the Tutsi 
and opposition Hutu was planned well in advance of 7 April 1994” stated 
the first edition.134 In almost identical terms the Final Report of the Com-
mission of Experts confirmed two months later: “Overwhelming evidence 
indicates that the extermination of Tutsi by Hutus has been planned months 
in advance of its actual execution.”135 One of the sources of the UN Com-
mission was Death, Despair and Defiance.136

From then on the story of Bagosora as arch villain took on a life of its 
own. Prunier in The Rwanda Crisis claimed that Bagosora was the leader of 
a coup and coordinator of the “final solution.” “The same names crop up 
again and again,” he wrote, “whether in reports of human rights groups or 
in the testimony of independent observers of various political persuasion.” 
The accompanying footnotes refer to Death, Despair and Defiance among 
the human rights reports and to Rakiya Omaar among the “independent 
observers.”137

In March 1998, Goldstone’s successor Louise Arbour prepared for a 
Nuremberg style trial by issuing a joint indictment against “Bagosora and 
28 others” for conspiracy to commit genocide. When the pretrial chamber 
dismissed the indictment on technical grounds138 she scaled down her plans 
and requested smaller joint trials. Meanwhile the story kept snowballing in 
the media and even inspired the titles of some books.139

133.	 Id.
134.	 Death, Despair and Defiance, supra note 5, at 42.
135.	 U.N. Doc. S/1994/1405, supra note 128, ¶ 58.
136.	 Id. ¶ 48.
137.	 Prunier, supra note 119, at 240.
138.	 The Prosecutor v. Théoneste Bagosora and 28 Others, Case No. ICTR-98-37-I, Dismissal 

of Indictment.
139.	 Linda Melvern, Conspiracy to Murder: the Rwandan Genocide (2004); Lieutenant-General Roméo 

Dallaire with Major Brent Beardsley, Shake Hands with the Devil: The Failure of Humanity in 
Rwanda (2003). The title is a reference to Dallaire’s meeting with Bagosora during the 
first days of the killings.



Vol. 38582 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

Bagosora and three others stood trial from 2002 to 2008 in the “Mili-
tary I” case. But “Rwanda’s Himmler,” as The Guardian’s Chris McGreal 
called him, eventually was acquitted of conspiracy and any direct role in 
the genocide.140 No one, for that matter, has been convicted of conspiracy 
before 7 April 1994.141 The genocide-as-conspiracy narrative, which African 
Rights helped to propagate, failed to convince the judges.

B.	 Impact on Scholarship

Death, Despair and Defiance is cited in at least 363 academic publications142 
and reviewed in at least four. These are extraordinary numbers for a self-
published and self-distributed book. The first “review,” which appeared as 
early as the September 1994 issue of the Review of African Political Economy, 
is no more than a summary of the summary provided by Death, Despair and 
Defiance. Thus we are again told that “[t]here have been reprisal killings by 
individual RPF soldiers; there is no credible proof for RPF policies aimed at 
systematically killing civilians.”143 A very short but equally uncritical “review” 
appeared in the influential Foreign Affairs in 1996.144 Just being mentioned 
there is an important recognition. The author of a review essay in the August 
1999 issue of Third World Quarterly simply quotes another author about 
Death, Despair and Defiance. “Death, Despair and Defiance needs 1,200 
pages to report exactly what happened in each of the 143 communes during 
the genocide.”145 Only the fourth review, Treacherous Waters: The Politics 
of History and the Politics of Genocide in Rwanda and Burundi (2000)146 
by Villia Jefremovas, was critical but by then Death, Despair and Defiance 
long had trickled down in numerous publications, such as Prunier’s widely 
read The Rwanda Crisis: History of a Genocide.

140.	 Chris McGreal, Rwanda’s Himmler: The man Behind the Genocide, Guardian, 18 Dec. 
2008.

141.	 Claudine Vidal, Le fait d’“entente en vue de commettre le génocide”: entre le judiciaire 
et l’historique au Rwanda, in l’Afrique des Grands Lacs: Annuaire 2014–2015, at 269 (Filip 
Reyntjens, Stef Vandeginste, & Marijke Verpoorten eds., 2015).

142.	 As revealed by a Google Scholar search. See Google Scholar, “Rwanda Death, Despair 
and defiance,” available at https://scholar.google.com/scholar?cites=45538512910050
93376&as_sdt=5,36&sciodt=0,36&hl=en.

143.	 Documents: Rwanda, Mozambique and Kenya, 21 Rev. African Pol. Econ. 471 (1994).
144.	 Gail M. Gerhart, The Rwanda Crisis: History of a Genocide; Rwanda: Death, Despair, 

and Defiance, revised edition; Rwanda Not So Innocent: When Women Become Killers; 
Rwanda and Genocide in the Twentieth Century, 75 Foreign Aff. 156 (1996), available 
at https://www.foreignaffairs.com/reviews/capsule-review/1996-05-01/rwanda-crisis-
history-genocide-rwanda-death-despair-and-defiance.

145.	 Elaine Windrich, Revisiting Genocide in Rwanda, 20 Third World Q. 855, 858 (1999).
146.	 Villia Jefremovas, Treacherous Waters: The Politics of History and the Politics of Genocide 

in Rwanda and Burundi, 70 Africa: J. Int’l Africa Inst. 298 (2000).



2016 NGO Justice 583

It is noticeable that the first persons to publish books and articles about 
the genocide were persons who knew little or nothing about Rwanda before 
1994. Rwanda experts, like Jefremovas and Alison Des Forges,147 were aware 
of the “treacherous waters” and took their time. Others, like Jan Vansina, chose 
to remain silent altogether. “The clamor for ‘immediate history,’” he wrote,

has led to the publication of survey histories by a spate of scholars. . . . Such 
books are likely to exert strong long-term effects because they define what is 
relevant and preempt the agenda for future discussion. . . . The most pressing 
task for historians now is to ask questions, to widen the agenda imposed by 
the historiography of the present, and to counteract the effects of . . . preemp-
tive histories.148

Vansina did not mention Death, Despair and Defiance but if there is one 
book that fits the label “preemptive,” it is Death, Despair and Defiance.

C.	 Impact on Mass Media

During the genocide Alex de Waal had launched an all-out offensive in the 
British media149 and fast publishing academic journals,150 so the gist of Death, 
Despair and Defiance already had percolated before it was published. Death, 
Despair and Defiance itself was discussed in The Guardian on the day of 
its release151 and a bit later in The Christian Science Monitor.152 Subsequent 
African Rights Rwanda reports were also picked up by British media. Raymond 
Bonner briefed Guardian readers about a report accusing religious figures153 
while Chris McGreal briefed them about Not So Innocent: When Women 

147.	 Leave None to Tell the Story, supra note 15, (Des Forges is the main author of Leave None 
to Tell the Story: Genocide in Rwanda published in 1999 by Human Rights Watch and 
FIDH. This work replaced Death, Despair and Defiance, supra note 5, as “the bible” in 
the Office of the Prosecutor of the ICTR.) However, the former cites the latter forty-two 
times and also identifies Bagosora as the mastermind of the genocide. On the framing 
of the Rwandan conflict by Human Rights Watch, see Klaus Bachmann, Thomas Sparrow-
Botero & Peter Lambertz, When Justice Meets Politics: Independence and Autonomy of Ad Hoc 
International Criminal Tribunals 166–71 (2013).

148.	 Jan Vansina, The Politics of History and the Crisis in the Great Lakes Region, 45 Africa 
Today 37, 41 (1998).

149.	 de Waal, Rwanda Genocide Took Four Years to Plan, supra note 73; de Waal, The 
Genocidal State, supra note 23; de Waal, Ethnicity and Genocide in Rwanda, supra 
note 13.

150.	 Alex de Waal, Genocide in Rwanda, 10 Anthropology Today 1 (1994). He also published 
Alex de Waal, Rwanda, Letter to Editor, 345 Lancet 322 (1995); Alex de Waal & Rakiya 
Omaar, The Genocide and the International Response, 94 Current History 156 (1995).

151.	 Chris McGreal, UN Failing to Pursue Mass Murderers, Guardian, 29 Sept. 1994.
152.	 Robert M. Press, Some Hutus Aided Their Countrymen, Christian Science Monitor, 14 

Nov. 1994.
153.	 Raymond Bonner, Clergy Joined in Rwandan Massacres, Guardian, 10 July 1995.



Vol. 38584 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

Become Killers. By feeding their reports to the media, de Waal and Omaar 
managed to influence public opinion in the United Kingdom.

Death, Despair and Defiance also primed the author of another bible 
of sorts on the Rwanda genocide. It never occurred to me that there could 
be a link, but his name unexpectedly came up in one of my interviews 
with the former Rwandan collaborator of African Rights. “Philip Gourevitch 
regularly dropped by our office. He and Rakiya got along well.”154 Kigali 
being a small city, it would have been a surprise had their paths not crossed. 
Google turned up an interview in which Gourevitch praises Omaar and lists 
Death, Despair and Defiance among the best reads on Rwanda:

There’s an organisation called African Rights that I admire, run by a woman called 
Rakiya Omar [sic]. . . . And she really made it her mission, in the immediate 
aftermath of the genocide, to start documenting the experiences of survivors. 
. . . And, while other human rights organisations have largely devoted themselves 
to holding the post-genocide government to account for its treatment of accused 
perpetrators of genocide, and for its various shortcomings, African Rights has 
kept its eye on the injustices suffered by the victims of the genocide . . . Rakiya 
Omar [sic] wrote one of the first books that came out after the genocide. . . . 
It’s a huge fat book and everyone just calls it “the yellow book.” Death, Despair 
and Defiance was a tremendous documentation effort.155

I wanted to know whether his own views had been shaped by the yellow 
book and contacted him. “How important were AR publications for your 
research? Did you draw on them for After the Genocide and We Wish to 
Inform You? Did you consult with de Waal or Omaar?” Gourevitch:

I did pick up a copy of African Rights’ yellow book in Kigali in 95, but I didn’t 
have any contact with de Waal or Omaar, or read anything else of theirs then. I 
can’t say, either, that I ever read the yellow book in its entirety. Rather I remem-
ber finding it particularly helpful at times when I was traveling around in rural 
Rwanda, or visiting prisons, as a kind of field-guide-reference work at the very 
initial phase of making inquiries about what happened on a very local level.156

In a subsequent email he recalled stopping by the AR Kigali office “on a 
couple of occasions.” When I asked whether African Rights or Death, De-
spair and Defiance ever raised any red flags with an investigative reporter 
like him he became testy and broke off the communication. It was too late 
to ask why he denied meeting Omaar.

Even if they never met, the Rwandan journeys of Gourevitch and Omaar 
show interesting similarities and provide further insight into the way the RPF 

154.	 African Rights Collaborator Interview, supra note 72.
155.	 Philip Gourevitch on Rwanda, Five Books (Oct. 2009), available at http://fivebooks.com/

interviews/philip-gourevitch-on-rwanda.
156.	 Email from Philip Gourevitch (30 Jan. 2015).



2016 NGO Justice 585

enlisted ambitious, talented, and well-connected foreigners. Gourevitch trav-
eled to Rwanda in May 1995 as a freelance journalist with a contract for 
a story for The New Yorker and, as he said himself, “an attitude of relative 
ignorance.”157 His first Rwanda article begins as follows:

Members of the Hutu majority group began massacring the Tutsi minority in early 
April, and at the end of the month dead Tutsis were easier to find in Rwanda 
than live Tutsis. The hunt continued until mid-July, when a rebel army conquered 
Rwanda and brought the massacres to a halt. That October, a United Nations 
Commission of Experts found that the “concerted, planned, systematic and 
methodical” acts of “mass extermination perpetrated by Hutu elements against 
the Tutsi group” in Rwanda “constitute genocide.”158

When Gourevitch wrote the article the most often quoted number was 
800,000 victims, of which at least 500,000 Tutsis, and the rest “moderate” 
Hutus. The subtitle and introduction of After the Genocide suggest a different 
reality: a million killed, all Tutsi. (This later became the official version in 
Rwanda.) Even after reading the whole story one could still believe that only 
Tutsis were killed in 1994. This brings us to the next point. After the Genocide 
omits the second part of the conclusion of the UN Commission of Experts, 
in other words, that the RPF had committed war crimes and crimes against 
humanity. Also noteworthy is that After the Genocide generously quotes top 
RPF officials such as Paul Kagame, Claude Dusaidi, Tito Rutaremara, and 
Charles Murigande. Finally, the article mentions en passant that “international 
investigators” believe that the assassination of President Habyarimana was 
“a job sponsored by members of the Hutu Power entourage.”159

Kagame liked what he saw and, at a time when Rwandan journalists 
were silenced, reciprocated with an open invitation to the American writer. 
“I went to see [Paul Kagame] every time I went to Rwanda.”160 The return 
for the RPF and Kagame personally was enormous. In the following years, 
Gourevitch published a thirty-three page interview article with the Rwandan 
strongman,161 several more New Yorker stories, and We Wish to Inform You 
That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: Stories From Rwanda.162 

157.	 Brian Lamb Interview with Philip Gourevitch, C-SPAN Booknotes, 22 Nov. 1998, avail-
able at http://www.booknotes.org/Watch/115511-1/Philip+Gourevitch.aspx.

158.	 Philip Gourevitch, After the Genocide: When a People Murders up to a Million Fellow-
Countrymen, What Does it Mean to Survive?, New Yorker, 18 Dec. 1995, available at 
http://www.newyorker.com/magazine/1995/12/18/after-the-genocide.

159.	 Id.
160.	 Brian Lamb Interview with Philip Gourevitch, supra note 157.
161.	 Philip Gourevitch, After Genocide, 72 Transition 162 (1996).
162.	 Philip Gourevitch, The Mean Streets of Laredo, New Yorker, 7 Oct. 1996; Philip Goure-

vitch, The Return, New Yorker, 20 Jan. 1997; Philip Gourevitch, Kabila’s March, New 
Yorker, 19 May 1997; Philip Gourevitch, Continental Shift, New Yorker, 4 Aug. 1997; 
Philip Gourevitch, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: 
Stories From Rwanda (1998).



Vol. 38586 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

The book, which undeniably has literary qualities, won numerous awards 
and became required reading for a generation of US college students and 
anyone interested in Rwanda, Africa, genocide, or journalism. The strategy 
of giving privileges to a few while restricting others had worked again. Or 
as Johan Pottier pointedly observed: “The insider offers enlightenment to the 
outsider; the outsider returns the gift by offering the prospect of international 
recognition and legitimacy.”163 For the RPF, Gourevitch was an even bigger 
catch than Omaar and de Waal because his stories from Rwanda landed 
on the desk of President Bill Clinton164 and he had the ear of the Depart-
ment of State. James Rubin, the assistant secretary of state for public affairs 
and chief spokesperson for the Department under Madeleine Albright, told 
Howard French of The New York Times that “a lot of my take . . . comes 
to me directly. Philip Gourevitch is my sister’s boyfriend.”165 We Wish to 
Inform You was a gift that kept giving because it was translated into Italian 
(2000), French (2002), Portuguese (2006), German (2008), Spanish (2009), 
and Swedish (2009).

D.	 Political Consequences

Death, Despair and Defiance had an impact where it mattered: the ICTR, the 
academy, and mass media in the UK and US. It primed the first generation 
of ICTR investigators as well as newcomer academics and journalists, whose 
work in turn primed public opinion. The result was a pensée unique about 
Rwanda that lasted long enough for Kagame and the RPF to gain absolute 
power. Newspaper editors were reluctant to publish negative stories about 
the “new Rwanda”166 and guilt-ridden Western countries pleaded with the 
new leaders “to let us help you.”167 If there was ever a chance for the ICTR 
to indict RPF commanders, it was in 1995–1996 during Richard Goldstone’s 
tenure as Chief Prosecutor. The latter, however, refused even to contemplate 
the idea.168 By the time Louise Arbour ordered an investigation into RPF 

163.	 Johan Pottier, Re-Imagining Rwanda: Conflict, Survival and Disinformation in the Late Twentieth 
Century 207 (2002).

164.	 Samantha Power, Bystanders to Genocide, Atlantic (Sept. 2001), at 84, ¶ 2, available at 
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2001/09/bystanders-to-genocide/304571/.

165.	 Howard W. French, A Continent for the Taking: The Tragedy and Hope of Africa 243 (2004).
166.	 Interview with Stephen Smith, Montreal (26 Sept. 2014). Smith was Africa Editor of the 

French newspaper Libération from 1986 until 2000 and reported from Rwanda during 
the genocide.

167.	 See Reydams, Let’s Be Friends, supra note 3.
168.	 Filip Reyntjens, Prosecutorial Policies in the ICTR: Ensuring Impunity for the Victors, 

available at http://www.eurac-network.org/web/uploads/documents/20090902_11747.
doc:

During a conversation with the first Prosecutor, Richard Goldstone, in July 1996, I asked him 
whether he intended to prosecute RPF suspects. Irritated, he replied he saw no reason for doing 
so. When I told him that there was compelling prima facie evidence of these crimes, he got even 
more irritated and stated emphatically that there was no such prima facie evidence.



2016 NGO Justice 587

crimes, Kagame had consolidated his power and rearmed his troops. When 
they invaded Zaire (Congo) in late 1996 and massacred Hutu civilians, 
African Rights urged the international community to stay out and let them 
“complete the job” (see Section III H). No one from the RPF has ever been 
held accountable before an international tribunal.169

VI.	 CONCLUSION

What started as an inquiry into the origins of the long dominant narrative of 
the Rwandan genocide turned into an investigation of the NGO that made it 
its mission to document the genocide and bring the perpetrators to justice. 
The NGO became famous overnight with the publication in 1994 of Rwanda: 
Death, Despair and Defiance. This was a time when NGOs were booming 
and received Nobel Peace Prizes, a time of easy money and few questions 
asked, a time when two persons with some name recognition could open 
shop in London, call themselves a human rights “group” [sic],170 and chal-
lenge the establishment NGOs in the biggest market for liberal human rights 
activism, Africa. This was also before the Internet when an NGO could hide 
behind a London address and avoid scrutiny.

Today there is Google and Skype, NGOs no longer are beyond criticism, 
and the RPF narrative of the Rwandan conflict has been challenged171 to 
the point that a journalist who once held RPF sympathies wrote: “In 1994 
a genocide was committed against the Tutsi minority in Rwanda. All else 
about this small East African country, ‘the land of a thousand hills,’ is open 
to question and, indeed, bears re-examination.”172 How much things have 
changed is further demonstrated by the fact that the United States Institute 
of Peace, which has funded numerous Rwanda (research) projects (including 
Gourevitch’s), was willing to fund this study about the politics of international 
justice and impunity.

In this article I have shown that the RPF successfully coopted a fledgling 
London-based, “antiestablishment” NGO and that it mobilized resources to 
help the NGO produce the first comprehensive report about the Rwandan 
genocide. I have drawn attention to the RPF’s modus operandi in winning 
over well-connected foreigners and the mutually beneficial relationships 
to which this led. I have further revealed that the RPF bailed out African 
Rights in 1999, that the “NGO” became part of the “RPF state,” and that 

169.	 Note, however, that Bosco Ntaganda, a Congolese Tutsi who fought with the RPF in 
1994, is indicted by the International Criminal Court for crimes committed in the DRC 
in the 2000s: the Prosecutor v. Bosco Ntaganda, ICC-01/04-02/06.

170.	 See, e.g., de Waal & Omaar, The Genocide and the International Response, supra note 
150.

171.	 Rwanda’s Untold Story, BBC: This World, (2014), available at https://vimeo.
com/107867605.

172.	 Stephen Smith, Rwanda in Six Scenes, 33 London Review of Books (2011).



Vol. 38588 HUMAN RIGHTS QUARTERLY

its director developed a close personal relationship with the leader of that 
state. Finally, I have explained why African Rights did what it did and why 
we did not see it.

As for the original objective of my study, I have shown that Death, 
Despair and Defiance was instrumental in shaping and spreading an easily 
consumable one-sided narrative of the Rwandan conflict. The co-directors 
of African Rights fed the report to journalists and editors who uncritically 
relayed its content. They also used their access to British media to publish 
pro-RPF pieces and attack RPF critics. Reputable outlets like The Times 
Literary Supplement and the BBC unwittingly served as vehicles for RPF 
propaganda. Death, Despair and Defiance also “primed” academics, writers, 
aid workers, and the first generation of ICTR investigators. The book’s suc-
cessful preemption of the historiography of the conflict produced long-term 
effects. One of them was that it became politically unthinkable to hold the 
RPF accountable before an international jurisdiction. Thus, Death, Despair 
and Defiance contributed to RPF impunity.

African Rights was not alone. The director of a US NGO with deep 
political connections in Washington D.C. played a similar role. He worked 
tirelessly and in concert with the RPF to “educate” US politicians and opinion 
makers about Rwanda. In the second week of the genocide, he argued that 
“international military action . . . should be limited to the quick evacuation 
of expatriate nationals.”173 When it was all over, he called on every peace-
keeper, aid worker, diplomat, etc. deploying to Rwanda to read Rwanda: 
Death, Despair and Defiance. His lobbying earned him Rwanda’s National 
Liberation Medal and Campaign Against Genocide Medal.174

173.	 Roger Winter, Power, Not Tribalism, Stokes Rwanda’s Slaughter, The Globe & Mail (Canada), 
14 Apr. 1994.

174.	 Citations to 2010 Medal Recipients, The New Times (Rwanda), 5 July 2010, available at 
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2010-07-05/21575/.




