CEHMER - FoAE=M
R85F1H | 143-170

Chinese Television in Mao’s Era
(1958--1976)
-- A Historical Survey

Yu Huang (&F18 )

{Abstract)

Although quite a number of research have been done on the de-
velopment and reform of post-Mao Chinese television in the last dec-
ade, very few, if not any, have ever published on the origins and
early evolution of Chinese television both in China and the West.[1]
In this paper, I have set out to examine systematically the historical
development of Chinese television prior to Deng Xiaoping’s era (195
8-1976), and to provide a comprehensive analysis and descriptive ac-
count of important events in the contexts of Chinese society. I have
focused on its establishment, policy evolution, the change of program-
ming content, the structure of its political/ideological control, and
its operational models. As a result of this examination, I have tried
to make two particular contributions to the field of the history of

Chinese television studies:

1) Assessing the origins of Chinese television and its
performance in Mao’s era with particular reference to primary

materials and original sources;

2) Producing the argument, based on the above study, that
Chinese television was a political creation; that, although media de-
velopment in communist China (with reference to television) was
broadly in line with that of the Soviet Union, the Chinese case
presents a unique experience with typically Maoist characteristics in
pursuit of its radical ideological goal.

 AXEEEBAFBZTRENMNE R BILHIZ o

- 143 -



cFAEREN - BoERZM R8SFIA
HISTORICAL BACKGROUND

The Early Development of Chinese Broadcasting

Radio broadcasting reached China by the end of 1922, roughly at same time as
the original BBC (the British Broadcasting Company) was established in London. It
was introduced by westerners as a commercial operation in an attempt to exploit the
virgin land of the huge China market. On Jan.23. 1923, an American journalist E.G.
Osborn, financially sponsored by an oversees Chinese businessman in Japan for the
purpose of selling radio receivers and other wireless equipment to China, set up the
first radio station "Radio Corporation of China" from his own Shanghai department
store. It was equipped with a 50-watt transmitting set, to broadcast news and music
in the Shanghai area. However, the station only lasted three months and, in 1924 the
second station "The Kellogg Radio Company" was established by an American firm
in Shanghai to provide a regular service. The British, French, Italian and Japanese
soon followed suit, setting up their own stations around the urban areas particularly

along the eastern coast of China.[2]

In August 1928, the Chinese Nationalist government formally set up its 50-
kilowatt national network, "The Central Broadcasting Station" in its capital city,
Nanking. Four years later, it installed a German-made, 75-kilowatt short-wave
transmitter which was brought the whole China and most of Southeast Asia into its
coverage. It was chiefly used for newscasts and was controlled by two state
agencies: the Central Broadcasting Administration in charge of policy matters and
the Ministry of Communications which administered the system. Prior to the
Sino-Japanese War (1937-1945) Chinese radio broadcasting flourished briefly
particularly in the private sector. Between 1932 and 1936, 63 privately owned
commercial stations went on the air compared with the 16 non-commercial stations
emerging at the same period and controlled by various levels of authorities over the
country. The radio sets reached more than 200,000. In 1936, the Ministry of
Communications revised the 1932 provisional broadcasting regulations (which set
many restrictions on private radio stations) in an attempt to promote the industry.
However, the Anti-Japanese War and the following the Civil War (1946-1949)
between Jiang’s Nationalist government and Mao’s communists guerrillas seriously
disrupted the process. Before 1949 the number of radio stations in "Nationalist"

China was about a hundred (half of them privately run), mostly urban-based, with a

- 144 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

total power capacity of 460-kilowatt. There were just one million radio sets at the
time averaging 1.3 for every 1,000 persons, also largely concentrated in big cities

such as Shanghai, Peking and Nanking.[3]

Communist Experience

From the beginning, Mao’s communists developed radio broadcasting under
political and military pressure in order to counteract the influence of the Nationalist
authority. Mao Tse-tung (1893-1976) and his colleagues paid high attention to this
new medium in an effort to launch their own propaganda campaigns as part of the
strategy designed for their 1949 nation-wide victory. In the spring of 1940, when
Zhou Enlai, the first prime minister of communist China (1949-1976) brought back a
300 watt transmitting set to Yanan from Moscow, the Communists started
preparations for transmitting a radio service. By the end of 1940, the Communists
set up their first radio station in the headquarters at Yanan. Under hard conditions,
the "Yanan Xinhuna (i.e New China) Broadcasting Station", with the call letters
XNCR, managed to provide a two-hour daily service, mainly broadcasting news and
commentaries about Mao-controlled areas and party policies. It was housed in se-
veral cave dwellings halfway up a mountain with its electricity generated from the
motor of a used car which was fueled by gas made by burning charcoal. Al one point,
the station had only an old manual gramophone, but no records. It was reported that
Mao made his personal contribution and turned over to the station more than 20
records of his own.[4] Undoubtedly, the Communists drew immediate benefits from
using the radio broadcasting. On May 5 1941, Mao gave his directive to the Party’s
Central Committee in which he remarked that "all liberated areas (i.e the areas
under communist control) should regularly regularly receive Yanan’s broadcasts. If
they haven’t got a radio receiver set, they should try every means to get one".[5]
However, the station ceased to function two years later due to the technical problem

of the transmitting set and it was not until 1945 that the station resumed services.

As Mao’s guerrillas were heading to the triumph of seizing state power, a
relatively sizable broadcasting system was steadily built up. By the end of 1948,
there were 16 radio stations in communist controlled areas of Chang Kiakow,
Manchuria, Shnkiang and eastern and northern China, providing news, bulletins on
the war and official announcements as well as some entertainment programmes.
Meanwhile, in an attempt to make the Red voice heard to people outside China, the
communists also managed, starting from 1947, to provide limited English and

- 145 -



c RAGEHEBR - BHFEEH RESFIA
Japanese services.[6]

When the Communists took power and founded the People’s Republic of China
in October 1949, the development of the broadcasting industry, especially the radio
network and rural wired broadcasting system, was immediately put on the Party’s
agenda. On 5 December 1949, the "Yanan Xinhua Broadcasting Station” was
formally renamed as the national radio station, the "Central People’s Broadcasting
Station" (CPBS), and it broadcast about 15.5 hours daily of which roughly 50% was
taken up by news and political-related programmes, 25% by entertainment and the
rest to educational and cultural programming. In April 1950, the Central Press/Broad-
casting Bureau, the state agency which supervised and regulated the media
communications at that time, issued an important policy document "The Decisions
Regarding the Establishment of Radio-Receiving Networks" in which all levels of
authorities, state institutions, factories, schools, Army units and public
organizations were asked to do their best to install transmitting stations and wired
loudspeakers and to train monitors.[7] As part of the attempt to establish wired
broadcasting system in the rural areas, the State Council announced a plan in 1955 to
provide receiving stations free of change; the network, known as point-to-point
radio communication, was patterned after the Soviet Union radio-diffusion
exchange system. It employed a central receiver, with an amplifier and switchboard
housed in a studio, to provide a service using wired loudspeakers connected with
each household in the village and installed in any public space -- village squares,

school playgrounds, rice paddies. communal mess halls, and even on treetops and

telephone poles.

With state promotion, the wired broadcasting system grew rapidly. It reached
almost all of the more than 1900 counties in China with about 70 million
loudspeakers in the early 1960s to serve a 400 million rural population. Despite the
underdeveloped economy at the time, by the end of 1965, however, a giant radio
broadcasting system was established in Mao’s China. There were 87 radio stations
covering most urban areas with about 12 million radio sets; the county re diffusion
stations stood at 2,365 accommodating 87 million loudspeakers. In a sense, Chinese
broadcasting communication was effectively integrated into the communist state
system and used by the Chinese authorities to advance the social engineering

program.[8]

The early development of the Chinese television industry followed a similar

pattern, but with its own distinguishing characteristics within rather unusual politi-

- 146 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

cal circumstances.

Feb.1955

May 19566

A POLITICAL CREATION:
The Origins of Chinese Television

Chronicle Of Events

The Central Broadcasting Bureau (later called the Ministry of Broad-
casting) makes a formal proposal to the State Council to establish the

first TV station in Beijing.

China begins to experiment with TV equipment.

Aug.1957 Initial period of setting up the Beijing Experimental TV Station

1.5 1958

1961-1963

1966-1969

May 1973
Sep.1976

Dec.1978--

(China’s de facto state television station at the time).

The Beijing TV Station starts to broadcast in the Beijing area, and

some other provinces soon follow suit.

Under the three-year austerity programme the number of Chinese TV

stations (incl. relay stations) reduces from 36 to 8.

All 14 TV stations in operation have virtually no service due to the

Cultural Revolution.

Start of colour television broadcasting using the PAL system.

Mao Tse-tung dies.

Deng Xiaoping becomes China’s paramount leader and launches the

far reaching reform programme.

Politics-in-Command and the "Great Leap Forward"

After the 1949 victory of Chinese communists, Mao, out of a combination of

commitment to constructing so-called "genuine socialism” and his experiences with
guerrilla warfare, developed his deep faith in the power of ideas with his solution

the called "politics-in-command”. He argued that man with proper motivation could

- 147 -



R EER . FoKFE =M R85%1A

transform his environment significantly and therefore, political considerations must
take precedence over everything else in the formulation of policies or in the

guidance of action.[9]

In the late 1950s, Mao’s idea of politics-in-command began to prevail in the
ruling Party as a guiding principle. The first crucial test was the "Great Leap
Forward" movement (1958-1960). It was designed by Mao to modernize China in a
single mass campaign chiefly by relying on the power of the mass revolutionary
spirit to "catch up" with major western industrialized nations. The leadership even
set a timetable to enhance the morale of the masses, for instance, to surpass Britain
within 15 years.[10] Thus with Mao’s logic that the modernization of China and the
transformation of the Chinese people’s mentality were two sides of the same coin,
politics-in-command and mass campaigning became the dominant approach. It was
precisely under these social circumstances that Chinese television was born, formed

and developed.

The Pioneering Stage of Chinese TV

In Feb. 1955 the Central Broadcasting Bureau made a proposal to the State Coun-
cil about the possibility of setting up the first television station in Beijing. Soon
afterwards, the broadcasting authority received a formal reply from prime minister
Zhou Enlai saying: "This issue shall be included and discussed in the "Five-year
Culture and Education Plan.” By 1956, two Chinese students having returned from
studying television technology in the Soviet Union and Czechoslovakia, China began
to experiment with some limited key items of television equipment. Given its
industrialization level, China could take only this small step towards developing a
television industry and there was no capacity to set up a television station or
providing a service at that time. However, the situation changed dramatically as a
result of an accidental event. One year later, the Beijing Government discovered to
its surprise that its Nationalist rival in Taiwan had publicly transmitted a certain TV
programme using equipment supplied by the "Radio Corporation of America"
(RCA). Obviously the Beijing authorities had reason to feel threatened. Y. Mei, the
general director of the Central Broadcasting Bureau at the time, clearly made this

point in his later memoir:

We were planning to set up our TV station in the early 1950s and began some training
and preparations. However, only when we got some information that the Nationalists in

Taiwan were about to provide a TV service in Oct. 1958, did we become aware of its po-

- 148 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

litical implications and take a swift decision to set up our TV station ahead of the
Taiwanese schedule. At that time the Soviet broadcasting adviser Cheranko told us that
China lacked the basic expertise and equipment to do so in the short term. We simply
ignored his words and made up our minds to show the Taiwanese and the Soviets other-
wise.[11]

Thus both sides of the Taiwan Straits competed to set up a television service,
albeit with an ulterior political motive: both sides of the Straits claiming legitimacy
to rule and represent all the people of China. Moreover, the worry of mainland
China was reinforced by rumours that the Taiwan authorities were about to start a
regular television service on Oct.10.1958, the day Taiwan was to celebrate its
National Day (in fact, not until on Oct.10.1962, did Taiwan set up its first television
station and provide the regular service). In response to this challenge, the Broad-
casting Authority in mainland China declared it would launch television broad-
casting before Oct.10.1958 as a top political priority, and quickened its preparation
for establishing a television station. This also coincided with the "Great Leap
Forward" which was then approaching its zenith. To some extent this irrational,
peasant-style mass movement did inspire people to achieve some sort of miracles.
There was a Mao saying popular all over the nation at that time that under the leader-
ship of the Communist Party, as long as there are people, every kind of miracle can
be created. Dominated by such passionate and optimistic devotion, Chinese

television, despite its immaturity, began its own "Great Leap Forward".

The "Great Leap Forward" of Chinese Television

At the end of 1957, a television delegation was sent to the Soviet Union and
East Germany to learn from their experience of running a television station and to
ask for technical aid; the following year, China imported 200 Russian TV sets and
produced a very small number of Russian models to supply the domestic market by
hire purchase. In the meantime, the country brought together top technologists to
tackle television technical problems and made some progress. Shortly afterwards,
the first 1,000W transmitter together with a few other key items of equipment, were
produced on an experimental scale. This was already enough to strengthen the
position of the radical line to take further bold action. On April 7th, 1958, the Fifth
National Broadcasting Conference, the top policy making instrument taking place
every 2-3 years, was held in Beijing. The broadcasting chief Y. Mei proposed a
policy report "Politics is the key to the Great Leap Forward in broadcasting work" in

which he stressed the importance of putting political needs first and foremost in

- 149 -



c RASHTAR . F_EB =N R85F1A

developing the broadcasting industry. Y. Zhou, the Party propaganda chief, of the
other hand, told the conference that there were two ways to develop the broad-
casting industry as well as to conduct propaganda work: one was to wait for material
conditions to be met and rely on professionals; the other was to create the condition
by the revolutionary spirit and rely on the Party, and the masses. He then demanded
that the second path be taken and called for a Great Leap Forward in all aspects of
broadcasting to accelerate the pace of development.[12] It was also reported that, as
part of the Great leap Forward, the first TV station would soon be established in
Beijing followed by a national TV network within a few years. By then, there was
every reason to encourage the Chinese broadcasting authority to realize its ambition
of providing a TV service -before Oct.10.1958 and, in this way, to win a political

battle with the Nationalists in Taiwan as well as Western countries.[13]

At 19:00, on May.1.1958, International Labour Day, China’s first television
station -- Beijing TV Station (later renamed China Central Television) formally
went on the air with one channel in the Beijing area only. The major equipment of
the station included just four image-orthicon cameras, one Outside Broadcast van,
and one 1,000 Watt transmitter (VHF, band 1, channel 2). Despite the inadequate
equipment, very poor working conditions, with the staff operating on both
transmission and production amounted to no more than 50, and despite there being
only about 30 TV receivers mostly owned by governmental bodies at that time, the
Beijing authorities chose that day to start a TV service in an effort to pursue their
political and ideological goals. It initially broadcast twice, and later increased to
four times a week for 2-3 hours per day. It carried news, documentaries, entertain-
ment and educational programmes. The first night’s show was rather dull. Here is
the list of programmes forming the two-hour broadcast offered on the opening

celebration:[14]

19:05 Political talk about the future plan of the Great Leap Forward, by labour

models;
19:15 "Going to the Countryside”, a political documentary;
19:25 Poem and dance, art performances;
19:50 "Television", scientific & educational documentary, supplied by the Soviet

Union.

Even by the standard of that time, the above programmes fell short of being a
television service in a real sense. The Chinese ruling Communists, however, were

quite satisfied with its political significance. The state news agency, "Xinhua"

+ 150 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

immediately announced the news to the world that the first TV station of the
People’s Republic of China was born in Beijing; others claimed that this was a
victory for the politics-in-command strategy, and a demonstration of the advantage

of socialism over the system of Taiwan and its American-led allies.[15]

With the atmosphere of the Great Leap forward in the late 1950s, Chinese
television entered its initial stage of development. Outside the capital Beijing,
provincial people also showed great interest in television. They hurriedly set up one
station after another by every conceivable means. Thus many stations were
inevitably of a poor standard. Jilin province, for instance, whose TV station was
originally scheduled for around the mid-60s: in fact, "after five months utter
devotion, the broadcasters of Jilin province successfully established a television
station at the incredibly low cost of only 190,000 Chinese Yuan (approx. $US30,000)
as early as 1959".[16] However, after long inauguration period, Jilin province was
still suffering from poor quality TV reception as well as other long term technical
problems. From 1958 to 1960 , at least sixteen out of twenty nine provinces had their
own television stations offering two to three hours service for audience, despite the
very small number of television receivers available (between a few to over a hun-
dred sets in each province). As far as the program production and transmission were
concerned, all stations at that time had to rely on films and tapes being "bicycled"
from one to another, a term used to describe sending TV programmes by any
transportation means, such as plane and cars, due to the situation of the absence of
electronic traasmission.[17] Moreover, the 1960 National Broadcasting Conference
set forth a timetable for all other provinces to set up their television stations by the
end of 1962 with a target of 50 (Y.Mei, 1960). Obviously, this excessive target, like
most of the Great Leap Forward, was the creation of boastfulness and unrealistic. In
fact, during that time of ferment, slogans such as "Hard working and self-reliant",
"Getting on with the job with indigenous (Chinese) methods" and "Making do
with whatever is available" were so popular that they were almost like magic
formulas in establishing television. By 1962, there were 36 Chinese television

stations including some relay stations, the maximum number before the mid-1970s.

Setback

With the grand failure of the Great Leap Forward, and the divorce between
China and the USSR which resulted in all aid from the Soviet Union being with-
drawn in the early 1960s, the development of Chinese television immediately came

+ 151~



s B . FoEFEH R8SHE1H

to a standstill. Just one year later in 1963, the number of Chinese television stations
was heavily axed to a mere eight under the severe austerity policy. A dismal picture
indeed! The crisis then deepened when another political storm further hampered the
progress in Chinese television. This was the Cultural Revolution (1976). During its
early period, the nation wide television service was virtually stopped; and not until
the late 1960s did a select number of the stations again move to provide some

programmes.

THE EVOLUTION OF PROGRAMMING POLICY
AND CONTENT

Two Approaches to Policy Making

There were two major approaches involved in conducting cultural and media
policies in Mao’s era. The first was Mao’s radical approach based on his belief that
"thought determines action". In arguing the power of correct thought and ideas, the
Party’s mouth People’s Daily presented the following text concerning Mao’s key

points:

Work is done by man and man’s action is governed by his thinking. A man without the
correct political thinking is a man without a soul. If politics does not take command,
there can be no direction. In every job we undertake, we must always insist that politics

take command and let political and ideological work can we guarantee the accomplish-

ment of our task (editorial, 11.11.1960).

In Mao’s term, this was a revolutionary approach based on the principle of "from

the masses, to the masses", which was later developed into mass mobilization and
participation. Moreover, against the state paternalism adopted by the Soviet Union
and the eastern European socialist states, Mao also concluded that the Soviet
approach would inevitably breed bureaucracy, professionalism and an elitist culture

and, as a result, alienate the Party from the masses.

Thus, in theory, Mao’s doctrine appeared to provide an alternative to that of
conventional Stalinism and attracted much attention in the outside world; in reality,
however, the radical approach was built on an extraordinary emotional appeal of
that wishful thinking and a tendency to go to extremes. As H. Harding remarked, the

Maoist approach in general was "radical and populist and tended therefore to

- 152 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

undermine political stability".[18] Therefore, the practice of this approach often
exalted the cult of Mao himself and created a chaotic situation (e.g the Great Leap
Forward), or, even social turmoil (e.g the Cultural Revolution). In the historical
context, this approach gained the upper hand in the initial period of Chinese

television and dominated the activities of television during the Cultural Revolution
(1966-1976).

In contrast to Mao’s approach, the second approach, that of state paternalism,
gave priority to the role of the state apparatus in national integration and its adjust-
ment to the requirements for modernization. According to this approach, broadcast-
ing was chiefly defined to develop national culture and education. Though it also
paid attention to political/ideological propaganda in order to control the public
mind, it placed much stress on the idea of the obligation to edify the audience within
the frame of reference of authority-defined values. In this respect, this model tended
to accord priority to institutionalization, modernization and professionalism.
Supported by Liu Shaoqi (1898-1969, then the State President) and Deng Xiaoping
(then the Party General Secretary) state paternalism gained some progress in
developing television, particularly in the early 1960s and the early 1970s when the
infant Chinese television industry suffered severely from the policy failure of

Mao’s radical approach.
Three Periods of Policy Change and Content Analysis

As understood, the Chinese communists cemented the mass media into a rigidly
Leninist framework. To discuss the programming content in Mao’s era is largely to
deal with the Party-state politics. In fact, it was the swinging of the unfathomable
pendulum of domestic and international forces that shaped media policy in Mao’s
China. General speaking, the evolution of television programmes and the change of
the policy can be divided into three periods: (1) from 1958 to 1960; (2) from 1961 to

1965: (3) from 1966 to 1976.

Initial Period (1958-1960)

During this pioneering phase, the service and operation of Chinese television
remained unsophisticated and primitive in terms of production, technology and pro-
fessional performance. It took some time before the Chinese Broadcasting Authority
could form a television programming policy, as the regime had little knowledge on
how to run the medium. In general, however, Mao’s radical approach to the conduct

+ 153 -



cRIERER . B BRI R8SFLA
of propaganda and cultural work including television remained in the ascendancy.

Since it had always been held that television tends towards entertainment, some
of the decision makers of Chinese television in the early days practiced a program-
ming policy with a large entertainment dimension. This position was justified and
strengthened by the fact that few television stations had the ability to produce their
own quality programmes, particularly in the area of news and current affairs which
they could only broadcast irregularly with simple techniques and limited sources.
The first news item was produced by the Beijing station on 15 May 1958. It was a
report, chiefly using photographs, about the successful production of a Chinese-
made car. Two weeks later, Beijing TV station broadcast its first black and white
news film concerning the content of the publication of the Party’s theoretical
journal Red Flag. News programmes using talking heads together with stills and film

became the main forms of presentation at this early stage.[19]

Meanwhile, China also tried to produce TV dramas. The first of its king was "A
Bite of Cabbage Cake" a story reminding people of the past miserable life under the
Nationalist regime and of the present happiness under the Communists. The drama
was broadcast live by the Beijing Television Station on June 15 1958, because China
did not have recording facilities at the time (in fact, this situation remained little

changed until the mid-70s).

In general, 1 about 70% of all Chinese TV shows were devoted to films, dramas
and various fine art performances. They should be imbued, according to Mao, with
revolutionary spirit. The following is a list of the programme schedule taken from

the Beijing Station in 1960:[20]

1960 Beijing TV Programme Schedule

18:30 Children’s programme (Wednesday & Saturday)
Culture and education (Monday & Thursday)
Science and technology; also sports etc.(Tues. & Friday)
18:55 Items with pictorial reporting
19:00 Entertainment variety
19:30 News
19:40 Current affairs
20:00 Movies or Chinese operas or sports and ball games
21:40 News in brief and weather

- 154 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

However, two themes -- the Great Leap Forward and the "Cold War" between
the Soviet-led bloc and the American-led bloc in which China was at the time firmly
on the Moscow’s side -- dominated China’s political concerns at that time. As a
newly-born mass communication medium, television was, without delay, employed
for serving these political objectives, although its influence was quite limited
compared with that of radio broadcasting at this stage. In 1958 the Department of
Propaganda of the Chinese Communist Party issued a directive laying down the prin-
ciple for conducting and planning broadcasting (including television) programmes.
It stated: "At present broadcasting should promote the propaganda of the Great Leap
Forward. ... Broadcasting should put more emphasis on implementation of the goals
rather than on goals themselves, more on previous experiences, on model workers
and on masses’ creativeness".[21] The policy issued here indicated the authorities’
intention to implement its priorities in programming content. Whether this should be
fulfilled through sophisticated cultural entertainment, or through straightforward
ideological propaganda was not always clearly defined, and often a matter of politi-

cal struggle between the Mao’s approach and the state paternalism.

In response to some doubts about television’s function in the implementation of
the Party propaganda tasks, the Broadcasting Authority, at the time of the
dominance of the Mao’s approach, firmly defended its stance that television should
serve the Party as a propaganda tool, rather than an entertainment tool. Lou Dong,
first director of the Beijing TV Station (1958-19627), clearly made this point in a
working report in Dec. 1958:[22]

Someone thinks the function of television is merely to broadcast entertainment

programmes such as movies, drama and art performances. We must point out this view is

Television, like radio broadcasting, is the Party propaganda tools well as the Party news

medium.

Within that framework, television in this period was used as an adjunct to the
massive propaganda campaigns of the Great Leap Forward, although within a
limited scale compared with other media. Programme priorities were also dominated
by a basic formula of "us v.s them", namely, the great achievements of the Chinese
communists as well as those of other Soviet bloc countries on the one hand, and the

deepening general crisis of the capitalist world on the other. Therefore, topics such

+ 155 -



cRBRER . Fo_EFE=ZH KR8SFI1A

as working harder, accomplishing wonders, loving the Party, hating American
imperialism, giving thanks for Soviet aid and overtaking Britain within 15 years

frequently appeared on the Chinese screen.

The Soviet television format began to be adopted in China and the labour
division among reporters, editors and anchors also modeled the "big brother". TV
reporters often followed techniques and practices of shooting documentary film to
cover their story, but they normally could not be seen and heard in their own

programmes. This work was done in voice-overs, mostly by TV presenters.[23]

In general, the content of television reporting at this stage was to a large degree
subject to the Party priority of mass mobilization. The tone was dogmatic, the style
artless, the quality poor and the skill primitive. Therefore, the audience response
was unfavorable. According to an informal survey conducted by the Beijing TV
Station in the early 1960s (with 2,150 questionnaires representing about 120,000
viewers), one of the audience’s major demands was to have more programmes with
better quality. Even the television authority had no desire to deny this. In 1960, the
Beijing TV Station made a self-criticism admitting that its reporting was "dull”,

"monotonous" and "insipid"[24]

International Exchanges

In contrast to its domestic performance, Chinese television made considerable
headway in international exchanges. The most important development at this time
was the establishment of a business-like relationship with the Soviet bloc, which
enabled the newly-born Chinese television industry to enjoy immediate benefit. In
July 1956, the Soviet Union first signed a bilateral agreement with China on broad-
casting (including television) cooperation. After China inaugurated a television ser-
vice in 1958, a dozen countries mainly from the eastern European states, soon fol-
lowed suit. The agreements were: Sino-Romanian (Oct. 1958), Sino-Hungarian (April
1959), Sino-Polish (April 1959), Sino-German (GDR)(April 1959), Sino-Czechoslovak
(April 1959), Sino-Bulgarian (Aug, 1959); and Egypt, Cuba, North Korea, Albania

and Viet Nam also joined in later on.[25]

The establishment of cooperation between China and the above countries during
this period was a substantial factor in improving Chinese television. Starting from

1959, China developed an exchange project of television programme with the

- 156 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

countries that had signed a cooperation agreement. In 1959, China received about
1,000 foreign TV programmes including news, current affairs, features and TV
dramas. The principal contributors were Hungary (459 items) and Soviet Union (349
items). At the same time, China sent out 61 television programmes in return. From
then on programme exchanges steadily increased. Programmes provided by these
countries also comprised a considerable proportion of air time in the underdeveloped
Chinese television service. The Beijing TV Station, for instance, devoted a regular
amount of airtime to foreign programmes from late 1959. In addition, about 30% of

the movies on Chinese television at this period came from Soviet Russia and its

socialist allies.[26]

It should be understood that the increasing "cooperative activities" in Chinese
television at the time were part of the Soviet strategy seeking ways to unify the bond
of the "Big Socialist Family", in an effort to retain Soviet ultimate control over its
Bloc. Thus the impact of the extensive introduction of pro-Soviet foreign
programmes on the early development of Chinese television was enormous and two-
fold. On the one hand, it gave the backward Chinese television industry the impetus
to improve its service; on the other hand, as pro-Soviet stories and Soviet TV format

dominated the Chinese screen, Sovietization seemed to be an inevitable result.

The Rise of State Paternalism(1961-1965)

The fiasco of the Great Leap Forward and the break between China and the
Soviet Union in the early 1960s drastically changed the balance of Chinese politics.
As the country was precipitated into a devastating crisis, the first priority faced by
the authorities was to ensure the public quiescence and to unite the nation to deal
with the abysmal situation. Thus, the political pendulum was bound to swing and the
adoption of the new pragmatic policy became a necessary act of historic ad justment.
So far as the policy towards the mass media and cultural work was concerned in this
period, Mao’s radical approach was declining, whereas state paternalism, led by Liu

Shaogi and Deng Xiaoping was rising and eventually gained the upper hand.

The significant policy shift took place in July 1961, when the Propaganda De-
partment of the Chinese Communist Party formally issued an important document
on propaganda and cultural work known as the "The Articles on Art and Literature.”
In several important ways, the document discarded Mao’s approach, with the empha-
sis now on the quality of cultural activities and professionalism. To counter Mao’s
political penetration of people’s everyday life, the new policy now called for the re-

« 157



s EAEBMEN - F_HFEZM R8SFIH

duction of political-ideological indoctrination. Some advocates of state paternalism
even, indirectly and bravely, criticized Mao’s idea and his radical approach. Y .Zhou,
for instance, concurrent deputy director of the Party Propaganda Bureau and minis-
ter of Culture, argued: "Politics will lose its meaning if we keep talking about it at
every breath"[27] He also warned in Jund 1961 that radio and television should not
always be used to propagate support for Mao.[28] It is interesting to see that, under
the new policy, artists and cultural workers were encouraged to provide non-politi-
cal, educational, classical and entertainment items to meet the diverse needs of audi-
ence and readers. As a result, more attention was now paid to the media’s education
function (in terms of disseminating various kinds of knowledge) with more fine art
works and performances, both traditional and contemporary, appearing, and more
comedy films being shown. Popular taste was now acknowledged, and a certain de-
gree of freedom in cultural activities was "guaranteed" by the Party again. As far as
the journalistic work was concerned, the state president Liu Shaoqi issued a docu-
ment in 1960, calling for a "professionally oriented broadcasting policy” with empha-
sis on using broadcasting to serve all kinds of audience and to cater to popular
interest.[29] It was within that atmosphere that programming policy in Chinese

television changed course.

In 1961, in line with the new pragmatic Party policy, the Beijing Television
Station was quick to make a proposal on programming and reporting. For the first
time. it was devoted to diversity and quality without so much as mentioning politics.
It also stressed that programmes should cater to audience enjoyment. The response
from the top policy makers to this initiative was very positive. The broadcasting
chief Y.Mei praised this proposal and recommended it to all other stations. He
pointed out that television programmes should be more associated with the daily life
of the ordinary people than radio’s. The content should be not only meaningful, but

also attractive, with more entertainment elements.[30]

From then on the changes in Chinese television became evident. The result of
the implementation of the new programming policy during this period can be seen in
the growing number of relatively "pure” and "light" entertainment shows: in produc-
ing many quality children’s programmes, in introducing more "know-how"
programmes, in broadcasting a considerable number of classical plays and operas,
and, in presenting a better balanced and more sophisticated content in programming
and reporting. Therefore, the function of Chinese teleyision during the post Great

Leap Forward period tended to be more cultural and less political in its orientation.

- 158 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

In the meantime, there was another important development in that a great deal
of effort was expended on using television for teaching-and-learning activities.
Despite very limited numbers of TV sets then (around 50,000, but they were mainly
publicly owned with the "collective watch"), educational TV programming provided
wider access to higher education. In his pioneering book of "Mass Communication in
China", Howkins even credits China as "the first country in the world to have a
television university". Starting in 1960, he remarks that the Chinese "Television Uni-
versity" was "a full decade before the UK’s Open University".[31] Of course this com-
ment should be understood in a narrow sense, since educational TV service in the

US, the UK, the USSR and Japan already existed at that time.

In March 1960, the "Television University” was initiated in Beijing and its
example was soon followed in Shanghai and several other provinces which owned TV
stations. In general, the educational service offered basic courses ranging from sci-
ence, technology, literature to foreign languages. Between 1960 and 1965, these
"Television Universities" enrolled about 40,000 students and more people benefited
from the service.[32] By any standard, the newly-born Chinese television industry

made a considerable contribution to China’s educational development.

As far as international news coverage was concerned, there was some progress
during this period. Because of the Sino-Soviet split, Pro-Soviet stories suddenly dis-
appeared from Chinese screen and Chinese television virtually stopped broadcasting
TV programmes provided by its Soviet counterpart. Consequently, international
reporting was now very limited and low-key. However, the situation improved some-
what later on, as Chinese television stations started to make contact with a few West-
ern commercial TV companies. In 1963, China formally signed a contract with
VISNEWS Ltd (UK) for the exchange and purchase of TV programmes. From then
on China used more and more VISNEWS materials to cover international affairs

though they were re-edited to serve propaganda and ideological needs.[33]

The Cultural Revolution(1966-1976)

The so-called "The Cultural Revolution" was Mao’s fantasy to solve the
problems, as Mao seen it, of Soviet Model socialism. Yet, this mass campaign turned

out to be a nightmare and a total disaster which is now often refereed as "the ten-

year turmoil".

During this period, Chinese television experienced two phases. Generally speak-

- 159 -



cRRIERER - FoEB=H R85%1A

ing, the first three years (1966-1969) can be identified as the first phase, with the re-

maining years the second phase.

In the first phase, the nation-wide television service virtually stopped as a re-
sult of the popular practice at that time called "Stop working (or studying), make
revolution”. This chaotic and absurd situation was revealed by the announcement for
the suspension of service issued by the Beijing TV Station shortly before the station

ceased to operate. Here is the solemn statement:[34]

In order to answer Chairman Mao’s call that you people should be concerned about the
important affairs of our country and should continue the great Cultural Revolution to
its full extent, we have decided in the coming year of 1967 to launch an all-out general
offensive on a tiny number of capitalist power holders within the Party. So, from 3
January 1967, our station will stop running normal service except on important matters

and occasions.

By contrast, radio broadcasting was extensively used by Mao and his radical
supporters. Every one of Mao’s "supreme instruction" and the Party’s new decision
firstly reached the masses through radio broadcasting, usually a day ahead of the
newspapers. To some extent, broadcasting messages was regarded as authoritative

instructions to conduct the masses carrying out the Cultural Revolution.[35]

In the second phase, the resumed television service was very limited and it was
under the stifling control of Maoists. Television, as in other mass media during that
period, was fully engaged in totally one-sided and blatant propaganda which was
characterized by falsification, exaggeration and paranoia. Many types of television
programs, mostly cultural and entertainment- related, ceased to exist. Not a single
TV drama or TV series, for instance, was made and broadcast between 1967 and
1976. A visiting British broadcaster was incredulous when, in 1970, he found that 18
out of a total of 26 minutes of the main evening news bulletin one night in Beijing
consisted of rolling captions of Mao’s words with Mao’s pacan music in the back-
ground.[36] Another foreign observation was made by an NBC news team in Hong
Kong by monitoring Guandong provincial TV output for three weeks in January
1970: "The TV schedule commenced at 7p.m. with the appearance of Mao’s portrait
and the singing of "The East Is Red", China’s unofficial national anthem. The open-
ing program was a newscast consisting of several film stories on topics such as the
commemoration of a hero, the work of an educated youth in a remote village, the re-

ception of foreign visitors by the Chinese leadership, and the "heroic struggle" of

- 160 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

the North Vietnamese. Next came revolutionary ballet and films, usually old
Chinese movies about the anti-Japanese war or the war against the Nationalist
Chinese..... Sign-off on Canton (i.e Guandong) TV came at 10:30 P.M.".[37]

As a matter of the fact, entertainment was reduced to such a minimal level that
only approved" revolutionary art and performances” could pass for broadcast and
the so-called "Eight Model Operas" sponsored by Madam Mao, were repeated end-
lessly on the screen. The situation changed little till 1976 when Mao died and the

Cultural Revolution ended.

MAO’S PERSPECTIVE OF CULTURAL AND MEDIA
CONTROLS

It has been acknowledged that cultural activities and media performance under
Mao had been designed primarily to maintain and reinforce political authority and
the ideological homogeneity of the Party; not surprisingly, the development of
Chinese broadcasting in that era was, to a large extent, politically overpowering, aes-
thetically weak and socially malfunctional. This was made possible by adopting the

following measures.[38]

"Welfare" Model

Mao’s cultural approach and the Party’s enthusiasm for broadcasting as a
medium with substantial political and educational capacities, facilitated at least
some sort of formation of the "welfare" model. Of course, the welfare model also
accounted for the harsh and insufficient economic situation at the time. For people,
of the rural areas in particular, who were not even well-fed and often illiterate,
media consumption, especially television, was almost inconceivable. Like food,
cooking oil, clothing, transport and other living necessities, broadcasting services
(i.e radio in the urban areas, wired broadcasting in the rural areas and television in
the metropolises) was also provided, heavily subsidized by the state, to the large ma-
jority of the population. Almost every household in the rural areas, for instance, was
offered a loudspeaker free of charge and television receivers were mostly purchased
by the public bodies as a kind of welfare benefit to enhance the cultural life of the
public (apart from the political concerns). Thus, Mao’s China developed a method of

media consumption called "collective listening or viewing" in which the media pro-

- 161 -



CREIHEEM - BoEB=8 R85FIA

duction was highly and evenly, in the service of the communist state, distributed and

consumed by the public.
Control of Entertainment

The broadcasting medium in Mao’s era was not only seen as the most powerful
political tool of the Party, but also as an influential and accessible means of enter-
tainment. It was due in part to the short supply of entertainment and, consequently,
the absence of a popular culture. The scarcity of cultural resources at the time was
striking. Between 1958 to 1965, China produced and sold only 26,000 TV sets. Even
in 1978, there were only about 3 million TV sets in China, a tiny figure against a
population of 800 millions then. With minimal technology and resources available,
the mass communication system in Mao’s China remained its indigenous and pre-
modernization stage with the strong characteristics of communist totalitarianism --
pervasive, penetrating and intense. The worst came in the period of the Cultural
Revolution when most entertainment activities such as western dancing, literature,
music and even fishing or gardening were labeled as "bourgeois life styles" to be
banned forthwith; moreover, almost all Chinese tradition and cultural heritage was
attacked and censored. In such a repressive political context, broadcasting entertain-
ment programming was employed to serve the Party’s political and ideological needs
and, as a result, to provide the audience with a cultural life within the framework of

Mao’s class struggle.

Centrally-Planned Economic Control

The command economy in the Party-state presented a non-market pattern of ad-
ministrative domination, within which cultural production and distribution were
dictated by the Party’s ends through a bureaucratically-planned structure. In other
words, the political power is directly engaged in redistribution of surpluses created
elsewhere in material production to support cultural institutions in general and the
mass media in particular. It not only determined the way in which economic
performance of the media was to be operated, financed and distributed, but also,
through it, how the effectiveness and dominating power of a ruling ideology in a
totalitarian state, could be safeguarded and harmonized. This provides some expla-
nation why this model functioned well to the Party’s benefit. The broadcasting indus-
try, as a technological and capital-consuming activity, a powerful means of mass com-
munication and a major propaganda instrument, granted the state an ideal area in
which to exert its full planning power at the disposal of the Party’s will. Thus broad-

« 162 -+



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

casting production, for instance, from "theme" to "genre", from distribution to
transmission was all carefully planned according to the political needs at the time.
In a similar vain, how much money should be spent on developing television was not
only dependent upon the overall development of material production, but also, prob-
ably in a more determined way, conceived of, and treated as a political/ideological
issue to be dealt with. All stations were operated in a absence of a modern economic
accounting system. From this point of view, we know that revenue necessary to run
television came 100% from the state budget; but, we do not know how it was

distributed and divided in either overt or covert forms.
A Preliminary Assessment: Financing Chinese TV in Mao’s Era

Nevertheless, the Party-state system had its own economic alternative to
operate cultural activities and to conduct media production. The conventional
method was simply to separate the software from the hardware. While there
remained some forms of commodity exchange in maintaining labour and capital
costs, it virtually disassociated the production of television programming from
economic activities. Therefore, the sources of the financial support of Chinese
television in the initial stage of the 1950s and 1960s can be understood in two parts:
countable and uncountable. Countable expenditure on labour maintenance (i.e staff
wages) and equipment was normally within the jurisdiction of the "planned
economy" covered by the state budget. Uncountable costs involved cultural resource
distribution, programming production, dissemination and exchange, which, in the
context of Mao’s China, was subject to direct state arrangement without any monet-
ary mechanism involvement. In other words, activities concerning programme pro-
duction and exchanges were free of charge and integrated within a unified system in

which a commercial motivation was virtually denied.

According to some statistics now available, 1 shall try to make a preliminary
reckoning of financing hardware (i.e the labour and capital costs) in Chinese
television industry. For the Beijing TV Station and others provincial stations such as
Shanghai, Tianjin and Guangzhou, the state spent about $US 250,000 each on capital
expenditure in the initial stage. Meanwhile, with the average number of 50-70 staff
in each station at the time, for each TV stations the state paid costs of labour main-
tenance and renewal of equipment ranging from $US 400,000 to 500,000 annually
from 1958 to 1976.[39] During that period, the annual national expenditure on the

broadcasting industry including radio, wired, external and television was estimated

- 163 -



cRBWEMR - HoEF=H R8SFLA

between $US 35 to 40 millions. Television expenditure could account for around
20%.[40]

On the other side, it is important to note that the high cost of filling air time in
other social systems did not exist here. All the TV stations at that time enjoyed
almost unlimited access to cultural material for broadcasting. These included
virtually free live transmission of various theatre dramas, sports and arts
performances as well as lots of new movies. It was common practice then that every
new film would be shown on the television screen a few weeks ahead of the
premiere. In 1961, for instance, the Beijing TV Station showed 244 film, 51 of which
were premieres. As early as January 1960, the Ministry of Culture and the Beijing
Municipal Party Committee even made a joint decision that all new movies should
be sent to the Beijing TV Station at least two weeks in advance of the premiere.[4]1]
These practices reflect an important financial feature in the Party-state system that
the profit motive has played virtually no role in running the mass media. It is impos-
sible, therefore, to find out the real cost of providing a television service at that

time, though some inferences may be drawn.

STRUCTURE AND OPERATION

The Chinese broadcasting system was designed to set up a separate supervisory
arrangement with the aim of ensuring the Party had pre-determined power to
monopolize information and public opinion. Specifically, the structure of Chinese

television in Mao’s era had two noticeable characteristics:

(1) Politically, it constructed a copy of the Soviet vertical control system which
was highly compartmentalized, enabling the Party to exercise pre-determined power
over broadcasting. So, a dual hierarchy of party and government organs was
employed for conducting and supervising television operations. In practice, the Party
side, through its functional Propaganda and Personnel Bureaus, provided the politi-
cal line, issued directives and placed officials in the key posts. On the government
side, the Broadcasting Authority executed the Party’s policies and dealt with the
television business ranging from programming performance to technological develop-
ment. Thus the Party effectively cemented the television structure into an authorita-

tive consistent whole.

(2) Technically and administratively, Chinese television at the time was far from

- 164 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

having a pyramid functioning structure in terms of the relations between respective
stations. This was mainly due to the inherent deficiencies in the establishment of
Chinese television as examined previously. As China’s de facto state station, the
Beijing TV Station could only play a regional role in the nation wide operation with
little influence and authority on others. In addition, a dozen of the established re-
gional stations were quite separate from one another. Each station (including
Beijing) usually communicated with authorities above, and not with one another,
though they sometimes exchanged programmes under the arrangement of the Party
Propaganda Bureau, or the Broadcasting Authority, but not initiated by themselves.

Relevant to this underdeveloped state of Chinese television at the time, the
internal structure of each station was simple. It was normally divided into four
functioning sections with about 50/70 staff altogether. They usually included: 1) ad-
ministrative office, 2) news and current affairs group, 3) arts and entertainment

group, and 4) technical and logistic group.

With such a structure, Chinese television thus operated strictly in line with
Party interests. In 1958, the Broadcasting Authority set three major tasks for the
newly born television industry: propaganda, education and entertainment. To secure
these goals, it practiced so-called "self-censorship” enforced by the station’s decision
makers. Routine material that mainly concerned entertainment programmes, did not
require approval but occasionally needed prior consultation with top officials in
charge of ideological supervision. However, programmes such as news, political
education and other sensitive topics would either be referred to higher authorities or
directly follow the instructions of Party leaders. It should come as no surprise, there-
fore, that forming television policy and conducting its activities became an essential

part of Party work.
CONCLUDING REMARKS

Many of the broadcasting experiences of the Soviet Union and Eastern Europe
were not applicable to mainland China. While the Eastern Bloc mainly relied on
state paternalism to develop its broadcasting industry, the Chinese communist leader-
ship, by contrast, benefited much from Mao’s charisma and built up broadcasting in
general and television in particular by using the similar method employed for mass
political campaign. In view of the development of Chinese television, I want to

+ 165 -



c RAEEER e FoEFHF=MH R85F1A

argue that the decision to launch television broadcasting at that time was both imma-
ture and ill conceived. Motivated by political and ideological needs, and impelled by
the Great Leap Forward, the whole foundation of the Chinese television industry
was thus dictated more by will power (so-called "revolutionary spirits”) than by the
social reality, particularly regarding the underdeveloped economic capability and
the general poverty in society at that time (approx. $150 per capita GNP). As a mat-
ter of fact, the given Chinese context plus the impact of the "Cold War" in the 1950s
led the Chinese Communists to create television broadcasting for political ends.
Chinese television, with its inherent deficiencies, was inevitably condemned to a dif-

ficult, erratic and frustrating future in the short to medium term.

However, the failure of Mao’s politics-in-command strategy of building a
modernized China and the catastrophe of the Cultural Revolution (1966-1976)
brought the whole nation so close to the verge of collapse that a change of direction
and approach in the post-Mao era was compulsory. The development of Chinese

television thus entered a new era of wide-ranging reform.
NOTES

[1] Up till now very little research has been done on the subject of Chinese television
history particularly in Mao’s era. To undertake this study, I have relied
mainly on two principal sources: the first is documentary. largely in Chinese,
both published and internally circulated; the second important source comes
from my intensive interview with some key figures involved in early develop-

ment of Chinese television in Beijing, in Sept.-Oct.1990.

[2] For a more detailed account of early events of Chinese broadcasting history, see
Lai, G.(1978) The History of Chinese News Media (in Chinese)(Taipei:
Sanmin Publishing House, pp 155-156); Zhao, Y.(1987) "The Development of
Chinese Broadcasting Prior to the People’s Republic of China”, in The Contem-
porary Chinese Broadcasting (in Chinese)(Beijing: China’s Social Sciences
Press, VoL, pp 7-14); Liu, Z.( 1988) Electronic News Media --- Radio and

Acknowledgment
I would like to thank Professor N. Carnham, Dr. C. Sparks and Professor L. Chu

for their valuable comments and criticism.

- 166 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

Television (in Chinese)(Beijing: The Chinese People’s University Press, pp. 29
-32).

[3] For more details, see Bai, Q. (1990) "1990) "Introduction Chapter", in The Study
of Chinese Broadcasting (in Chinese)(Beijing: China Broadcasting Press, pp 8
-32); Markham, J. (1967) Voice of the Red Giants (Ames: lowa State Univer-
sity Press, pp 341-343; Liu, Z. Ibid., p34.

[4] The anecdotes were reported in People’s Daily, 15.9.1977.
[5] Liu, Z. op.cit., p36.

[6] Beijing Review, 22.2.1982, pp 20; Emery, W. (1969) National and International
Systems of Broadcasting (East Lansing: Michigan State University Press, pp.

466-467.

[7] Kang, Y. "History of the New Chinese People’s Broadcasting Undertaking”, in
China Journalism Yearbook 1982 (in Chinese)(in Chinese)(Beijing: China
Social Science Press, 1982, p19)

[8] For more account of Chinese wired broadcasting in Mao’s era see, Yu, F. (1964)
Mass Persuasion in Communist China (Pall Mall Press, London and Dunmow,
pp 123-131); Chang, W.H. (1989) Mass Media in China (Lowa: Lowa State Uni-
versity Press, pp 151-162). Chu, J. (1978) "Broadcasting in Pecple’s Republic
of China", in Lent, J.(ed) Broadcasting in Asia and the Pacific (Temple Uni-

versity Press, Philadelphia, pp.21-24)

[9]Mao, T. Selected Works of Mao Tse-tung (in Chinese)(Beijing: People’s Press,
1964, pp.397-520).

[10] People’s Daily, 1.11958.
[11]Mei, Y. "An old soldier’s wish", in Hong, M. (ed) Thirty Years of the China Cen-
tral Television 1958-1988 (in Chinese)(Beijing: China Broadcasting Press, pp.

101-102).

[12] The speech was reported in News Front, No.5, 1958.

[13] Guo, Z, Broadcast researcher, personal communication with the author, Sept.
1990; Fang, S. Media official, personal communication with the author, Oct.
1990.

[14] The list is from CCTV Files see, Zhuang, C. (1985) Introduction of Chinese
Television (in Chinese)(Beijing: China Broadcasting Press, pp.3-4)

- 167 -



CRIEMEMR - B _EFBEEM RS5F1A

[15] Mei, Y. (1960) "Speech on the Seventh National Broadcasting Conference", in
Mei’s Collections on Broadcasting Work (in Chinese)(Beijing: China Broad-
casting Press, 1987, pp.160-168)

[16] Materials are from various interviews conducted by the author during my field
research period in Beijing, in Sept. -Oct. 1990; some of them also can be
found in China’s TV Stations (1987) (Beijing: Beijing Broadcasting Institute
Press, p116)

[17] Ibid.
[18] Harding, H. (1987) China’s Second Revolution (Washington, D.C: Brookings In-

stitution, pl3).

[19] Also see Howkins, J. (1982) Mass Communication in China (New York:
Langman, pp 26-28); Li, X.(1991) "The Chinese Television System and
Television News" in China Quarterly, June 1991, pp.340-354.

[20] Zhuang, C. op.cit., pp.5-6.
[21] It was reported in New China Fortnightly, No.11, 1958, pp.118-119.

[22] From China Central TV (CCTV) Files, 1957-1958, No.9.

[23] Guo, Z. op.cit,.
[24] CCTYV Files, 1960, No.10.
[25] Chronicle of Chinese Broadcasting (1987) (in Chinese) Beijing: Beijing Broad-

casting Institute Press.

[26] CCTV Files, 1965, No.12; also Zhuang, C. op.cit., p217.

[27] See People’s Daily 15.7.1966 in an article of the Maoists attack on Zhou’s argu-
ment,

[28] Yu, F. (1978) "China’s Mass Communication in Historical Perspective”, in Chu &
Hsu (eds) Moving A Mountain -- Cultural Change in China (Honolulu: The

University Press of Hawaii.
[29] Also see Chu, J. op. cit.
[30] see Note[25].
[31] Howkins, J.op.cit., p44.

[32] See The Contemporary Chinese Broadcasting (1987) (in Chinese) Beijing:
China’s Social Science Press, Vol.ll, pp.123-131.

- 168 -



Chinese Television in Mao’s Era (1958--1976) -- A Historical Survey

[33] Ibid.

[34] cited from Zhuang, C. op.cit., p8.
[35] See Chu, J. op.cit., pp.31-32.

[36] Howkins, J. op.cit., p28.

[37] See Chu, J. op.cit., p37.

[38] For more detailed analysis of this section see, Zhang, L. & Huang, Y. (1992)
"Cinema and Television in China: Towards Commercialization", paper
present to the 18th International Association For Mass Communication
Research Conference, Guarauja, Sao Paulo, Brazil, August 1992; also see
Huang, Y. (1994) "Peaceful evolution: the case of television reform in post-
Mao China", Media, Culture & Society (Sage, London Spring 1994, pp.217-
241).

[39] China’s TV Stations (1987), Beijing: Beijing Broadcasting Institute Press.

[40] Information is from interviews with various officials including Mrs. Zhao,
Deputy Director of Policy & Regulation Dept. Ministry of Broadcasting, P.R.
C. Mr. F. Zhou, vice president of Chinese Broadcasting Association by the

author in Sept.-Oct. 1990.

[41] CCTV Files No. 12; Chronicle of Chinese Broadcasting, op. cit.

+ 169 -



cRBREA . FoEFE=H RK8F1A

EEREAKUFTEARAEETRERE
A& (1958~1976 )
——— BB B E TR

" I

(A i &)

HARPEMREFHMT A VEHNPFRHRATE TR EGE AR
BFEH 2 B P B KM TR EALFE RIFR AR IR IR AT R
Al A3 B dm 0 RIGER K AHEA AHBFIHIEHTARE
AREE A BT HEE(1958-1976) c AXEFBHAETEFAKFH
KHETREGEESES > BB ARGFHE » BEETORK - T3
FRICEOHE R AR TREGICE /EHRM EAMEIER - 3
MY FPEAEFHEREFEGEG ©

AL EEHRRES PTRAAREAYELRTFRER IR
REAEER A FHABGNEER YR ARk d B ERE
JERAARMY “EERET c Rk FERKRERERGES
PP A skt A F R P A — & 4o

- 170 -



