
Narzędzia komunikowania międzynarodowegoNarzędzia komunikowania międzynarodowego
Łukasz SzurmińskiŁukasz Szurmiński

Narzędzia komunikowania międzynarodowegoNarzędzia komunikowania międzynarodowego  
●● łączność satelitarnałączność satelitarna

●● agencje prasoweagencje prasowe

●● globalne sieci telewizyjneglobalne sieci telewizyjne

Łączność satelitarnaŁączność satelitarna
●● 1945 – „Wireless World” – Arthur Clarke1945 – „Wireless World” – Arthur Clarke

●● 1957 wystrzelenie „Sputnika”1957 wystrzelenie „Sputnika”

●● 1961, 1962 – rezolucje ONZ1961, 1962 – rezolucje ONZ

●● 1962 – rezolucja UNESCO1962 – rezolucja UNESCO

●● konieczność przestrzegania Karty ONZkonieczność przestrzegania Karty ONZ

●● postulat wykorzystania satelitów dla dobra nauki, kultury i masowej komunikacjipostulat wykorzystania satelitów dla dobra nauki, kultury i masowej komunikacji

●● obawa przed wykorzystaniem łączności dla wrogich celów, podburzania,obawa przed wykorzystaniem łączności dla wrogich celów, podburzania,  
wzniecania waśni na tle religijnym i narodowościowymwzniecania waśni na tle religijnym i narodowościowym

Łączność satelitarnaŁączność satelitarna
Najważniejsze podmioty działające na rynku to:Najważniejsze podmioty działające na rynku to:

●● COMSAT (Communication Satelite Corporation)COMSAT (Communication Satelite Corporation)

●● INTELSAT (International Telecommunication Satelite Organization)INTELSAT (International Telecommunication Satelite Organization)

●● INTERSPUTNIK (International System and Organization of Space Communication)INTERSPUTNIK (International System and Organization of Space Communication)

●● EUTELSAT (European Telecommunication Satelite Organization)EUTELSAT (European Telecommunication Satelite Organization)

●● SES ASTRA (Société Européenne des Satellites-Astra)SES ASTRA (Société Européenne des Satellites-Astra)

●● GASCOMGASCOM

COMSATCOMSAT
●● korporacja ds. komunikacji satelitarnej utworzona w USA w 1963 roku. korporacja ds. komunikacji satelitarnej utworzona w USA w 1963 roku. 

●● połączyła siły prywatnego biznesu i instytucji rządowych USApołączyła siły prywatnego biznesu i instytucji rządowych USA

●● główny udziałowiec INTELSAT (do 1998 roku)główny udziałowiec INTELSAT (do 1998 roku)

●● odpowiedzialna razem z INTELSAT za wystrzelenie pierwszego sat. kom. EARLYodpowiedzialna razem z INTELSAT za wystrzelenie pierwszego sat. kom. EARLY  
BIRD - 1965BIRD - 1965

●● od 1998 roku znajduje się w rękach koncernu Lockheed Martinod 1998 roku znajduje się w rękach koncernu Lockheed Martin

●● obecna strefa działania obejmuje obie Ameryki (od 1990 roku)obecna strefa działania obejmuje obie Ameryki (od 1990 roku)

INTELSATINTELSAT

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● organizacja utworzona w 1965 rokuorganizacja utworzona w 1965 roku

●● połączyła siły amerykańskich i europejskich inwestorów (w sumie 11)połączyła siły amerykańskich i europejskich inwestorów (w sumie 11)

●● w 1973 roku liczba uczestników przedsięwzięcia wzrosła do 80w 1973 roku liczba uczestników przedsięwzięcia wzrosła do 80

●● od 1998 roku część udziałów znalazła się rękach Lockheed Martinod 1998 roku część udziałów znalazła się rękach Lockheed Martin

●● w lipcu 2001 roku INTELSAT został sprywatyzowany (4 udziałowców)w lipcu 2001 roku INTELSAT został sprywatyzowany (4 udziałowców)

●● w 2006 roku przejął PanAM Sat stając się największym operatorem satelitarnymw 2006 roku przejął PanAM Sat stając się największym operatorem satelitarnym

INTERSPUTNIKINTERSPUTNIK
●● 1968 ZSRR składa propozycję utworzenia INTERSPUTNIKA1968 ZSRR składa propozycję utworzenia INTERSPUTNIKA

●● 1971 podpisanie umowy1971 podpisanie umowy

●● 1997 utworzenie joint-venture z Lockheed Martin – Lockheed Martin Intersputnik1997 utworzenie joint-venture z Lockheed Martin – Lockheed Martin Intersputnik

●● 2003 – podpisanie protokołu zawierającego poprawki do pierwotnej umowy w2003 – podpisanie protokołu zawierającego poprawki do pierwotnej umowy w  
sprawie organizacjisprawie organizacji

●● w chwili obecnej 25 członków (byłe „demoludy” + Nikaragua, Syria Jemen, Indiew chwili obecnej 25 członków (byłe „demoludy” + Nikaragua, Syria Jemen, Indie  
oraz Niemcy)oraz Niemcy)

EUTELSATEUTELSAT
●● 1977 powołanie do życia na Europejskiej Konferencji Zarządu Poczty i1977 powołanie do życia na Europejskiej Konferencji Zarządu Poczty i  

Telekomunikacji jako organizacji międzyrządowejTelekomunikacji jako organizacji międzyrządowej

●● do organizacji przystępuje 26 krajów europejskichdo organizacji przystępuje 26 krajów europejskich

●● 1983 wystrzelenie satelity „Hot Bird” – początek działalności1983 wystrzelenie satelity „Hot Bird” – początek działalności

●● 2001 – prywatyzacja- kierowanie organizacją przejmuje Eutelsat S.A.; potem2001 – prywatyzacja- kierowanie organizacją przejmuje Eutelsat S.A.; potem  
Eutelsat CommunicationsEutelsat Communications

●● 2006 przejęcia: 32% akcji obejmuje spółka Abertis; 25,5% francuski fundusz2006 przejęcia: 32% akcji obejmuje spółka Abertis; 25,5% francuski fundusz  
inwestycyjny Caisse des Dépôtsinwestycyjny Caisse des Dépôts

SES-AstraSES-Astra
●● pierwsze prywatne towarzystwo satelitarne utworzone w 1985 roku w Luksemburgupierwsze prywatne towarzystwo satelitarne utworzone w 1985 roku w Luksemburgu

●● początkowo w systemie znalazło się 6 satelitów a w 1989 roku pierwszym klientempoczątkowo w systemie znalazło się 6 satelitów a w 1989 roku pierwszym klientem  
został Sky TV (obecnie 14 satelitów – 11 nadaje)został Sky TV (obecnie 14 satelitów – 11 nadaje)

●● Polscy nadawcy wykorzystujący satelity ASTRA to m.in. TVP Kultura; TV Polonia;Polscy nadawcy wykorzystujący satelity ASTRA to m.in. TVP Kultura; TV Polonia;  
Telewizja TrwamTelewizja Trwam

GASCOMGASCOM

●● 1992 – powstanie spółki z inicjatywy Gazpromu, Gazprombanku oraz RSC Energia1992 – powstanie spółki z inicjatywy Gazpromu, Gazprombanku oraz RSC Energia

●● 1993-1995 rozwój infrastruktury na północy FR1993-1995 rozwój infrastruktury na północy FR

●● 1995-2004 – program rozbudowy sieci1995-2004 – program rozbudowy sieci

●● Jamał 100 (1995-1999)Jamał 100 (1995-1999)

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● Jamał 200 (1999-2004)Jamał 200 (1999-2004)

●● 2004 – integracja systemu2004 – integracja systemu

●● do  2015  roku  planowane  jest  uruchomienie  systemu  Jamał  3,  która  oferowaćdo  2015  roku  planowane  jest  uruchomienie  systemu  Jamał  3,  która  oferować  
będzie dostęp do Internetu, telewizję HDTV w ramach DTH (Direct to Home)będzie dostęp do Internetu, telewizję HDTV w ramach DTH (Direct to Home)

●● GASCOM – sieć satelitarna i jej GASCOM – sieć satelitarna i jej zastosowaniezastosowanie

Globalne agencje prasoweGlobalne agencje prasowe
Najważniejsze agencje to:Najważniejsze agencje to:

●● ASSOCIATED PRESSASSOCIATED PRESS

●● REUTERSREUTERS

●● AGENCE FRANCE PRESSEAGENCE FRANCE PRESSE

●● ITAR-TASSITAR-TASS

Mniejsi gracze:Mniejsi gracze:

UNITED PRESS INTERNATIONAL (UPI); KYODO; DEUTSCHE PRESSE AGENTURUNITED PRESS INTERNATIONAL (UPI); KYODO; DEUTSCHE PRESSE AGENTUR  
(DPA)(DPA)

Associated PressAssociated Press
●● powstała w 1848 roku w USApowstała w 1848 roku w USA

●● obecnie dysponuje 240 biurami, zatrudniając 3700 osóbobecnie dysponuje 240 biurami, zatrudniając 3700 osób

●● w samych USA ma 7000 klientów; reszta świata 8500 klientóww samych USA ma 7000 klientów; reszta świata 8500 klientów

●● działy: AP Foto; AP World Graphics; AP All News Radiodziały: AP Foto; AP World Graphics; AP All News Radio

●● AP TV – 93 biura w 63 krajachAP TV – 93 biura w 63 krajach

●● jest największym graczem globalnym i amerykańskimjest największym graczem globalnym i amerykańskim

ReutersReuters
●● założona w 1851 roku jako biuro informacji gospodarczejzałożona w 1851 roku jako biuro informacji gospodarczej

●● 93% przychodów pochodzi ze współpracy z rynkami finansowymi93% przychodów pochodzi ze współpracy z rynkami finansowymi

●● biura w 200 miastach i 94 krajachbiura w 200 miastach i 94 krajach

●● jako pierwsi rozpoczęli na szeroką skalę wykorzystywać na szeroką skalę grafikęjako pierwsi rozpoczęli na szeroką skalę wykorzystywać na szeroką skalę grafikę  
komputerową do prezentowania informacji komputerową do prezentowania informacji 

Agence France PresseAgence France Presse
●● AFP jest następczynią agencji Havas (1835)AFP jest następczynią agencji Havas (1835)

●● pod nowym szyldem działa od 1944 rokupod nowym szyldem działa od 1944 roku

●● zatrudnia 3100 pracowników w 210 biurach na świeciezatrudnia 3100 pracowników w 210 biurach na świecie

●● znana z archiwum fotograficznego oferującego dostęp do ponad 5 milionów zdjęćznana z archiwum fotograficznego oferującego dostęp do ponad 5 milionów zdjęć  

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



od początku lat 30-tychod początku lat 30-tych

ITAR-TASSITAR-TASS
●● założona w 1904założona w 1904

●● od 1922 roku jako TASS (od 1922 roku jako TASS (Tielegrafnoje Agientstwo Sowietskogo SojuzaTielegrafnoje Agientstwo Sowietskogo Sojuza))

●● od 1992 roku jako ITAR-TASS (od 1992 roku jako ITAR-TASS (Informacyonnoje Tielegrafnoje Agientstwo Rossii -Informacyonnoje Tielegrafnoje Agientstwo Rossii -   
Tielegrafnoje Agientstwo Samostajatielnych StranTielegrafnoje Agientstwo Samostajatielnych Stran))

●● 130 biur na terytorium FR i na świecie130 biur na terytorium FR i na świecie

●● nadaje 350 przekazów na terenie FR, WNPnadaje 350 przekazów na terenie FR, WNP

●● informacji w dziale zagranicznym jest mniej – około 230informacji w dziale zagranicznym jest mniej – około 230

●● specjalna filia I-T USAspecjalna filia I-T USA

Globalne serwisy informacyjneGlobalne serwisy informacyjne

●● CNN (Cable News Network)CNN (Cable News Network)

●● FOX News ChannelFOX News Channel

●● BBC WorldBBC World

●● Al. Jazeera EnglishAl. Jazeera English

●● France 24France 24

●● Russia Today TVRussia Today TV

●● Deutsche Welle-TVDeutsche Welle-TV

Cable News NetworkCable News Network
●● CNN została utworzona w 1980 roku przez Teda Turnera w AtlancieCNN została utworzona w 1980 roku przez Teda Turnera w Atlancie

●● globalną marką stała się dzięki relacjom z wojny w Zatoce Perskiej w 1991 rokuglobalną marką stała się dzięki relacjom z wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku

●● w 1996 roku doszło do fuzji Turner Broadcasting System z Time Warnerw 1996 roku doszło do fuzji Turner Broadcasting System z Time Warner

●● w 2000 doszło do fuzji Time Warner i America Onlinew 2000 doszło do fuzji Time Warner i America Online

●● 29 biur (9 krajowych; 20 zagranicznych)29 biur (9 krajowych; 20 zagranicznych)

●● 580 korespondentów (380 krajowych; 200 zagranicznych)580 korespondentów (380 krajowych; 200 zagranicznych)

Fox News ChannelFox News Channel
●● Fox News Channel powstał w 1996 rokuFox News Channel powstał w 1996 roku

●● powstał na bazie Fox Broadcasting Corporation założonej w 1986 roku przezpowstał na bazie Fox Broadcasting Corporation założonej w 1986 roku przez  
Ruperta MurdochaRuperta Murdocha

●● do jej sukcesu przyczyniły się relacje po 11 września oraz relacje z wojny w Iraku wdo jej sukcesu przyczyniły się relacje po 11 września oraz relacje z wojny w Iraku w  
2003 roku, kiedy to pobiła CNN w oglądalności2003 roku, kiedy to pobiła CNN w oglądalności

BBC WorldBBC World

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● BBC World powstała w 1991 roku jako BBC World Service TV pierwotnieBBC World powstała w 1991 roku jako BBC World Service TV pierwotnie  
adresowana do widzów w Azji i Środkowym Wschodzieadresowana do widzów w Azji i Środkowym Wschodzie

●● od 1995 roku rozszerzył zasięg na Europę, Afrykę i Japonięod 1995 roku rozszerzył zasięg na Europę, Afrykę i Japonię

●● od 1996 roku dostępny w USAod 1996 roku dostępny w USA

●● program adresowany do widzów poza Wielką Brytaniąprogram adresowany do widzów poza Wielką Brytanią

●● 250 korespondentów na całym świecie250 korespondentów na całym świecie

●● 2002 połączenie BBC World (TV) oraz BBC World Service Radio tworzą BBC World2002 połączenie BBC World (TV) oraz BBC World Service Radio tworzą BBC World  
Ltd.Ltd.

Al JazeeraAl Jazeera
●● Al Jazeera jako kanał uruchomiona została w 1996 roku w Doha w KatarzeAl Jazeera jako kanał uruchomiona została w 1996 roku w Doha w Katarze

●● jej powstanie związane było z zapędami cenzorskimi głównie Arabii Saudyjskiejjej powstanie związane było z zapędami cenzorskimi głównie Arabii Saudyjskiej

●● jest uznawana za kontrowersyjną w świecie arabskimjest uznawana za kontrowersyjną w świecie arabskim

●● na świecie stała się znaną marką pokazując nagrania członków Al-Kaidy podczasna świecie stała się znaną marką pokazując nagrania członków Al-Kaidy podczas  
konfliktów w Afganistanie i Irakukonfliktów w Afganistanie i Iraku

●● 15 listopada 2006 ruszyła kanał Al Jazeera English15 listopada 2006 ruszyła kanał Al Jazeera English

France 24France 24
●● kanał został uruchomiony 6 grudnia 2006 rokukanał został uruchomiony 6 grudnia 2006 roku

●● jest własnością France Televisions i TF1jest własnością France Televisions i TF1

●● poza własnymi korespondentami korzysta ze wsparcia AFP, RFI (Radio Francepoza własnymi korespondentami korzysta ze wsparcia AFP, RFI (Radio France  
International) oraz TV5 MondeInternational) oraz TV5 Monde

●● nadaje w języku angielskim i francuskimnadaje w języku angielskim i francuskim

●● dostępny w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, na wschodnim wybrzeżudostępny w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, na wschodnim wybrzeżu  
USAUSA

●● w chwilo obecnej dociera podobnie jak Al Jazeera do ok. 90 milionów widzóww chwilo obecnej dociera podobnie jak Al Jazeera do ok. 90 milionów widzów

Russia Today TVRussia Today TV
●● Russia Today TV to kanał stworzony przez agencję non-profit TV-NovostiRussia Today TV to kanał stworzony przez agencję non-profit TV-Novosti  

powiązaną z RIA Novostipowiązaną z RIA Novosti

●● kanał został uruchomiony 10 grudnia 2005 rokukanał został uruchomiony 10 grudnia 2005 roku

●● nadaje w języku angielskimnadaje w języku angielskim

●● podobnie jak France 24 i Al Jazeera, kanał ma zapewnić alternatywne serwisypodobnie jak France 24 i Al Jazeera, kanał ma zapewnić alternatywne serwisy  
informacyjne wobec nadawców anglosaskichinformacyjne wobec nadawców anglosaskich

●● od grudnia 2006 kanał bardziej skoncentrowany na sprawach FRod grudnia 2006 kanał bardziej skoncentrowany na sprawach FR

Deutsche Welle TVDeutsche Welle TV

●● połowa lat 80-tych – powstaje RIAS-TVpołowa lat 80-tych – powstaje RIAS-TV

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● 1992 – przejęcie RIAS przez Deutsche Welle i początek nadawania droga1992 – przejęcie RIAS przez Deutsche Welle i początek nadawania droga  
satelitarnąsatelitarną

●●  1995 początek nadawania w systemie 24 godzinnym 1995 początek nadawania w systemie 24 godzinnym

●● 2005 – wskutek fiaska German-TV, wejście DW-TV na rynek amerykański2005 – wskutek fiaska German-TV, wejście DW-TV na rynek amerykański

Międzynarodowe rozgłośnie radioweMiędzynarodowe rozgłośnie radiowe

●● BBC World Service RadioBBC World Service Radio

●● Głos AmerykiGłos Ameryki

●● Radio Wolna Europa/Radio SwobodaRadio Wolna Europa/Radio Swoboda

●● Radio France InternationalRadio France International

●● Deutsche WelleDeutsche Welle

●● Gołos Rosiji (Voice of Russia)Gołos Rosiji (Voice of Russia)

●● China Radio International (Radio Pekin)China Radio International (Radio Pekin)

BBC World Service RadioBBC World Service Radio

●● 1932 – początek działalności BBC Empire Service z programem dla Australii i1932 – początek działalności BBC Empire Service z programem dla Australii i  
Nowej ZelandiiNowej Zelandii

●● 1938 – ruszają sekcje językowe: arabska, hiszpańska, portugalska, francuska,1938 – ruszają sekcje językowe: arabska, hiszpańska, portugalska, francuska,  
niemiecka i włoskaniemiecka i włoska

●● 1950 – wykorzystanie nadajników spoza Wielkiej Brytanii1950 – wykorzystanie nadajników spoza Wielkiej Brytanii

●● 2006 likwidacja 10 sekcji językowych2006 likwidacja 10 sekcji językowych

Głos Ameryki (Voice of America)Głos Ameryki (Voice of America)

●● początek działalności w ramach Office of War Informationpoczątek działalności w ramach Office of War Information

●● 1947 – ukierunkowanie działań przeciwko blokowi sowieckiemu1947 – ukierunkowanie działań przeciwko blokowi sowieckiemu

●● 1948 – VOA wchodzi w strukturę U.S. International Communication Agency1948 – VOA wchodzi w strukturę U.S. International Communication Agency  
(USICA; od 1982 – USIA)(USICA; od 1982 – USIA)

●● od 1994 roku stacja dostępna w Internecieod 1994 roku stacja dostępna w Internecie

●● od 1994 podporządkowana Internationa Broadcasting Bureauod 1994 podporządkowana Internationa Broadcasting Bureau

●● 2007 – zapowiedź ograniczenia środków na działalność2007 – zapowiedź ograniczenia środków na działalność

Radio Wolna Europa/Radio SwobodaRadio Wolna Europa/Radio Swoboda

●● 1949 – powstaje Narodowy Komitet na rzecz Wolnej Europy1949 – powstaje Narodowy Komitet na rzecz Wolnej Europy

●● 1950 – początek działalności RFE we Frankfurcie1950 – początek działalności RFE we Frankfurcie

●● 1952 – przenosiny do Monachium – początki redakcji1952 – przenosiny do Monachium – początki redakcji

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● od 1971 roku jako organizacja non-profitod 1971 roku jako organizacja non-profit

●● 1949 – powstaje Amerykański Komitet na rzecz Wyzwolenia Narodów Rosji1949 – powstaje Amerykański Komitet na rzecz Wyzwolenia Narodów Rosji

●● 1953 początek działalności Radia Swoboda (RL)1953 początek działalności Radia Swoboda (RL)

●● 1976 połączenie RFE i RL1976 połączenie RFE i RL

●● RFE/RL znajdują się w strukturze IBBRFE/RL znajdują się w strukturze IBB

●● 1995 przeniesienie siedziby rozgłośni z Monachium do Pragi1995 przeniesienie siedziby rozgłośni z Monachium do Pragi

●● 1985 – 1993 Radio Free Afghanistan1985 – 1993 Radio Free Afghanistan

●● 1998 – Radio Free Iraq1998 – Radio Free Iraq

Deutsche WelleDeutsche Welle

●● 3 maja 1953 początek działalności3 maja 1953 początek działalności

●● 1954 początek emisji sygnału w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim i1954 początek emisji sygnału w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim i  
portugalskimportugalskim

●● 1960-1970 nowe wersje językowe1960-1970 nowe wersje językowe

●● 1990 wchłonięcie przez DW Radio Berlin International (NRD)1990 wchłonięcie przez DW Radio Berlin International (NRD)

●● 1992 – j. albański1992 – j. albański

●● 2000 – j. ukraiński2000 – j. ukraiński

Radio France InternationalRadio France International

●● 1931 Radio Poste Colonial1931 Radio Poste Colonial

●● 1935 uruchomienie różnych wersji językowych1935 uruchomienie różnych wersji językowych

●● czerwiec 1975 – początek działalnościczerwiec 1975 – początek działalności

●● 1986 niezależność od Radio France1986 niezależność od Radio France

●● sygnał nadawany w 17 językach – liczba słuchaczy szacowana na 30 milionówsygnał nadawany w 17 językach – liczba słuchaczy szacowana na 30 milionów  
(poza Francją)(poza Francją)

●● rozgłośnia afiliowana przy MSZ Francjirozgłośnia afiliowana przy MSZ Francji

Gołos Rosiji (Voice of Russia)Gołos Rosiji (Voice of Russia)

●● 1922 – początek działalności Radia Moskwa w stolicy1922 – początek działalności Radia Moskwa w stolicy

●● 1925 początek działalności w Leningradzie1925 początek działalności w Leningradzie

●● początek lat 50-tych; budowa nadajników na Magadanie i we Władywostokupoczątek lat 50-tych; budowa nadajników na Magadanie i we Władywostoku

●● II połowa lat 50-tych – audycje dla AfrykiII połowa lat 50-tych – audycje dla Afryki

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji



●● 1961 audycje w j. afrykańskich (amharski, suahili, hausa)1961 audycje w j. afrykańskich (amharski, suahili, hausa)

●● 1991 – Radio Inowieszczanje1991 – Radio Inowieszczanje

●● 1996 – Gołos Rosiji (Voice of Russia)1996 – Gołos Rosiji (Voice of Russia)

●● program ogólnoświatowy emitowany w czterech językach: angielskim, francuskim,program ogólnoświatowy emitowany w czterech językach: angielskim, francuskim,  
hiszpańskim i portugalskimhiszpańskim i portugalskim

Poza tym 14 języków europejskich, trzy afrykańskie, a także w językach Azji,Poza tym 14 języków europejskich, trzy afrykańskie, a także w językach Azji,  
Bliskiego i Dalekiego Wschodu.Bliskiego i Dalekiego Wschodu.

China Radio InternationalChina Radio International

●● 3 grudnia 1941 – początek działalności3 grudnia 1941 – początek działalności

●● 1994 – biuletyn dla placówek dyplomatycznych i kulturalnych ChRL1994 – biuletyn dla placówek dyplomatycznych i kulturalnych ChRL

●● dysponuje 40 biurami w Chinach i 29 za granicądysponuje 40 biurami w Chinach i 29 za granicą

Łukasz Szurmiński – Międzynarodowy Obieg Informacji


