1 HISTORICAL DEVELOPMENT
OF THE MEDIA IN FRANCE

Origins of a mass press

The advent of radio

The media in the Second World War
Postwar reconstruction of the media system
The growth of television

The liberalization of broadcasting
Conclusion

This chapter analyses, explains and evaluates some of the key events and
issues in the history of the French media from the latter part of the
nineteenth century until the final years of the twentieth, with a particular
focus on developments since the Liberation in 1944. It thus covers the
period from the emergence of a mass newspaper press to the dawn of the
digital, multimedia age. Such a historical overview is important in helping
to situate elements of continuity and change in the French media over
time. While history does not determine either the structures or operations
of the media landscape in contemporary France, it does act as an
important formative influence. Some knowledge of the history of the
French media is therefore necessary to understand the ways in which they
are presently organized and function. It is also essential if one is fully to
appreciate the issues at stake in current policy debates on topics such as
the future of the press, the status of public service broadcasting and the
relationship between the media and the state. Adopting an overarching
chronological framework, this chapter devotes a section to each of the
following topics: origins of a mass press; the advent of radio; the media in
the Second World War; the postwar reconstruction of the media system;
the growth of television; and the liberalization of broadcasting.

Origins of a mass press

Newspapers have by far the longest history among the media still
functioning in contemporary France. The first weekly periodical, La
Gagzette, was published in 1631, while the first national daily newspaper,
Le Journal de Paris, appeared in 1777. As was the case right across
Europe, readership of French newspapers in the eighteenth and for much



6 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

of the nineteenth centuries was restricted to elite sections of society
(Sassoon, 2006: 194-9). Despite some short-lived explosions in the
number of newspaper titles after the 1789 and 1848 Revolutions, it was
not until the last quarter of the nineteenth century that the press
experienced a period of unprecedented expansion during which it
achieved the status of a mass medium in terms of news provision to an
audience of significant size.

More particularly, in the years between the collapse of the Second
Empire in 1870 and the outbreak of the First World War in 1914 — the
so-called ‘golden age’ of the French press — newspapers underwent a
massive expansion in both the number of different titles published and the
size of their total readership (Martin, 2005a: 13-52). As a result, in 1914
with a total print run of over nine million copies, France occupied pole
position in Europe for the circulation of daily newspapers per head of
population: 244 copies for every 1,000 inhabitants, compared with only
73 in 1881 (Chupin et al., 2009: 44). The opening up of newspaper sales
to a mass public was underpinned on the demand side by the spread of
literacy and the extension of the electoral franchise, and on the supply
side by innovations in printing technology, such as the rotary press, and
improvements in distribution through new means of transportation,
notably the railways. Through the use of mass production techniques, the
industrialization of the publication process led to a lowering in the cover
price of newspapers, which in turn helped boost sales.

At the same time the period saw the emergence of leading industrialists
and financiers, who were prepared to invest in the press as a business
enterprise. Recognizing that progress in technology could be harnessed to
create a new popular market for newspapers, they regarded the press as
an economic sector ripe for commercial development and exploitation. In
1863 the sale of Le Petit Journal at five centimes a copy led to the
introduction into the market of what were to become mass circulation
newspapers, ‘specifically designed for the masses and not for those
interested in politics’ (Zeldin, 1977: 526). Four newspapers — Le Petit
Journal, Le Petit Parisien, Le Journal and Le Matin — each had a daily
print run of over one million copies prior to the outbreak of the First
World War (Charon, 2005: 14).

Meanwhile, the relationship between the state and the press underwent
radical change. After a long history of interference in editorial content,
whereby for much of the nineteenth century the state employed a range of
mechanisms to seek to ensure a compliant press, the 1881 press statute —
the Law on the Liberty of the Press — began with the words ‘Printing and
publishing are free’. Guaranteeing freedom of opinion and the right to
publish, this reform brought a formal end to a variety of practices,
including state censorship, legal restraints on content and restrictive
financial measures, all of which had curtailed the functioning of a free
press in the past. The new legislation was thus indicative of a major
change of attitude on the part of the authorities towards the print media,
with the dominant political forces in the new parliamentary regime of the
Third Republic seeking to encourage the growth of a democratic political



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 7

culture in support of republican values and institutions in the struggle
against conservative and reactionary forces and ideas.

Yet the 1881 statute did not put a definitive end to state interference in
newspaper content. This was particularly evident at times of national
crisis. During the First World War, for example, the government severely
censored the press in the interest of keeping popular morale high.
Moreover, from a sense of patriotic duty, much of the press for most of
the time was more than happy to comply with government directives and
presented to their readers a highly misleading and optimistic picture of
events at the front (D’Almeida and Delporte, 2010: 17-54). There also
emerged in peacetime a negative side to the newly discovered press
freedom. Loosed from the shackles of state repression, the press did not
always exercise social responsibility, with newspapers sometimes engaging
in reporting of a scurrilous nature. This aspect of press behaviour was to
become especially marked in the final years of the regime and was to
contribute to the destabilization of the political system when economic
crisis and political scandal rocked France in the 1930s. Nonetheless, in
general the 1881 statute marked a major advance in the status of the
press and in an explicit symbolic acknowledgement of its contribution to
the cause of media freedom, the first line of the Socialist govern-
ment’s 1982 reform of broadcasting stated that ‘Audiovisual communica-
tion is free’ (Fillioud, 2008: 103-7).

The First World War brought the ‘golden age’ of the French press to an
inglorious end. The factual inaccuracy and unbounded patriotic zeal of
newspaper stories during the conflict led to the alienation of many
readers, while adverse economic circumstances after the end of the war —
including an acute shortage of labour, severe restrictions on the supply of
paper, troublesome transportation problems, a marked reduction in
advertising revenue and a general increase in production costs — seriously
affected newspaper production and distribution. During the inter-war
years there was a decline in the number of daily titles published, although
print run figures for national and provincial newspapers combined had
edged up from 9.5 million in 1914 to 11 million in 1939. Provincial
papers in particular were becoming more important players in the
newspaper market: indeed, by the start of the Second World War they had
caught up with the sales of those papers produced in Paris. Yet although
the total circulation of daily papers increased gradually between the wars,
the per capita growth was small. Moreover, international comparison
showed the extent to which the French press was falling behind in relative
terms: while 261 newspapers per 1,000 inhabitants were sold in France in
1939, in Britain the corresponding figure had already reached 360.

The inter-war period saw powerful press barons coming to the fore,
notably the textile magnate, Jean Prouvost, a future owner of Le Figaro.
Magazines emerged as major media outlets durlng the years running up to
the outbreak of the Second World War. In 1937 Prouvost established the
title Marie-Claire, one of a range of magazines specifically aimed at
women readers that emerged at this time. The following year he took over
the small sports magazine Maich and turned it into a weekly photonews



8 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

magazine, with sales of over a million by the summer of 1939. A few
years after the war the magazine was relaunched with the slightly new
title of Paris Match. As an illustrated weekly news magazine, Paris Match
was to constitute ‘one of the most glaring successes of the postwar French
press’ (Hewitt, 1991: 111), with nearly two million copies sold in 1957.

The advent of radio

The first radio station to broadcast regularly was Radio-Tour Eiffel,
which was established in 1921 as a state service linked to the Ministry of
Posts. The first private radio station to transmit officially was Radio-Paris
(originally called Radiola), which had the backing of the national
syndicate of radio-electric industries and began broadcasting at the end of
1922. During the inter-war period there was strong competition in Paris
between different public and private stations, such as Radio-Tour Eiffel,
Paris-PTT and Radio-Paris. Rivalry between stations was also fierce in the
provinces. The private stations broadcast mainly entertainment pro-
grammes and were funded principally from advertising revenue. The
public service stations were also funded in part from advertising until
1933 when the radio-receiving licence was introduced. The licence fee was
designed to give a solid funding base to the state sector at a time when
radio was just beginning to establish itself as a mass medium: by 1938
there were over four million radio sets in France, compared with just
under two million at the start of 1935. Public and private stations
continued to coexist up until the start of the Second World War.

French newspaper owners were particularly concerned by the uptake of
the new medium, as they faced up to the challenge radio posed to the
political influence and economic viability of the press. One response,
prefiguring that adopted by press groups in adjusting to the legalization of
private local stations in the 1980s, was to acquire their own stake in
radio. In 1924, for instance, Le Petit Parisien was the first newspaper to
establish a radio station, Le Poste Parisien. As competition between public
and private stations intensified, news bulletins became part of the
programme output of radio, raising issues of political balance and
impartiality. Worried about losing readership, the press in general was
opposed to coverage of politics on the radio. However, as newspaper
owners were unable to prevent this development, they adapted to the new
circumstances by encouraging listeners to purchase their company’s
newspapers so as to complement their audio news diet. Radio also began
to make an impact on French political debate, with the medium first being
formally used in an election campaign in 1936. Before the outbreak of the
Second World War, however, French politicians were only just beginning
to appreciate the potential of radio as a means of mass persuasion.



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 9

The media in the Second World War

On the eve of the Second World War, in response to the signing of the
non-aggression pact between Nazi Germany and the Soviet Union, the
French government moved to ban the publication of the Communist
press, including the daily L’Humanité, and as a result the party’s
publishing ventures were forced underground. Inevitably the defeat of
1940 entailed massive dislocating consequences for the French press, as
the population came to terms with the psychological shock of the military
collapse, the reality of Nazi occupation in the north and the authoritarian
Vichy regime of Marshal Pétain in the south. In terms of press organiza-
tion, the fall of France led to many Paris newspapers fleeing to the
southern zone. Others simply stopped publishing altogether. Strict censor-
ship was established by the Nazis and the Vichy state in their respective
zones (Kedward, 1978: 187-8). After the German invasion of the
southern zone in November 1942, most of the Paris dailies that had
earlier moved south abandoned publishing. In the northern zone the
officially sanctioned press was naturally dominated by collaborationist
papers for the whole period of the German occupation.

During the war the influence of the pro-Vichy and pro-Nazi press was
to some extent offset by the publication of clandestine newspapers
sympathetic to the views of de Gaulle and the Resistance (Jackson, 2001:
402-26). This clandestine press was a vital means of spreading the ideals
of the Resistance, mobilizing support for its activities and maintaining a
sense of solidarity. The launch of a clandestine newspaper was a major
gesture of defiance against the authorities and those who took this
initiative of political engagement ran a considerable risk of discovery and
punishment (Kedward, 1985: 52). The number of different clandestine
titles was impressive, as was the political spectrum covered: Catholic,
Socialist, Communist and Gaullist among others. Moreover, the longer the
war continued, the more the clandestine press became well organized and
highly professional in its operations. As the defeat of the Nazis came to
seem the likeliest outcome of the war, the clandestine press formed a
national federation at the end of 1943. In agreement with the Resistance
organizations and the Provisional Government, this federation was to help
shape the content of legislation on the press after the Liberation.

It was the outbreak of the Second World War that thrust radio into an
incontrovertible position of political prominence. From 1940 to 1944
France was the scene of a verbal battle over the air involving radio
stations articulating views sympathetic to the Nazis (Radio-Paris), Pétain
(Radio-Vichy) and the Resistance (Radio-Londres) (Amaury, 1969: 409-
22; Eck, 1985). Pétain frequently used radio to try to rally support for the
Vichy regime, while de Gaulle broadcast over the BBC as the symbol of
French resistance (Smith, 1973: 157). Although some politicians were
already becoming fascinated with the power of the medium of radio, de
Gaulle was virtually unique among the military in appreciating its
significance. His first and most famous broadcast, the appeal of 18 June



10 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

1940 from the London studios of the BBC, was a call to his compatriots
to continue the struggle against the Nazis. As the Second World War
progressed, the BBC became one of the authentic voices of French
resistance. The military and political conflict of the war thus found a
reflection in a propaganda battle of the airwaves as each side strove to
impose its views through the medium of radio.

Postwar reconstruction of the media system

It is impossible to overestimate the impact of the Second World War on
the media landscape that emerged in France after the Liberation. The
wartime period marked an almost wholly clean break with the prewar
media system, with both press and broadcasting sectors effectively rebuilt
from scratch once the conflict was over. This reconstruction was heavily
influenced by the statist and anti-capitalist ideals of the National Council
of the Resistance. Moreover, although values associated with the market,
first in the press and much later in broadcasting, effectively challenged the
initial hegemonic dominance of the postwar media settlement, nonetheless
the ethos of the Liberation continued to influence both the attitudes of
various media policy stakeholders and the framing of different elements of
media policy throughout the second half of the twentieth century and
even into the first decade of the twenty-first.

The press

In the press sector the sum of the changes introduced in the immediate
postwar period amounted to nothing short of a revolution. Newspapers
accused of collaboration with the Nazi occupiers were closed down and
their assets redistributed to owners untainted by collaboration. As a
result, of the 206 daily newspaper titles that had been published in France
in 1939, only 28 were able to resume operations after the war (Guil-
lauma, 1988: 19). At the same time, the old prewar press groups were
eliminated and a new press system was reconstituted from independent
companies. Small press groups, including those of Catholic and Commu-
nist sensibilities, established themselves in the new system.

Many new titles were established in both Paris and the provinces in the
months following the Liberation. Party political titles were particularly in
evidence in the initial postwar period (Martin, 2002: 307-27). So too
were politically committed ‘opinion’ newspapers, of which the most
famous example was Combat, in which the philosopher Albert Camus
played a leading role. The quality daily Le Monde was also set up in 1944
to provide France with a newspaper of reference in the style of the prewar
Le Temps. There was some shrinkage in the number of different daily
newspaper titles, with the number of Paris dailies (i.e. national titles)
dropping slightly from 31 in 1939 to 28 in 1946, while the total of
provincial dailies remained constant at 175.



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 11

The immediate post-Liberation period saw a sharp increase in the total
print run of daily newspapers in comparison to prewar figures: over 15
million in 1946, an increase of more than four million compared with
1939. This meant that 370 newspapers were sold in 1946 for every 1,000
inhabitants, a statistic that has never been surpassed since. The explosion
in circulation figures can be explained by an enormous hunger for
information after the famine of the war years, the pace of institutional
and political change, and the flourishing of new social and economic
ideas. Most of this increase benefited the provincial press, whose print run
went up from 5.5 million in 1939 to over nine million in 1946. The
legacy of the Second World War helped the provincial press in its battle
against the Paris papers. The wartime division of the country into an
occupied and an unoccupied zone, with the capital firmly under Nazi
control, increased the importance of the provincial press over its Paris
counterpart (Pedley, 1993: 150). Another factor working in favour of the
provincial press was that in the immediate postwar period, when ration-
ing was still in force, local and regional newspapers were the major source
of information regarding the availability of food supplies in the locality.

Organizational change in the press sector was underpinned by legisla-
tive reform. Many in the Resistance were critical of the prewar newspaper
industry and wanted to vent their wrath on those owners who had
controlled the press before the war. The dominance of the inter-war press
by capitalist financiers was anathema to those forces that dominated
French politics immediately after the Liberation. Their attention, however,
was not confined to a mere settling of personal accounts, though that
certainly formed part of their revanchist agenda. More importantly,
proponents of reform wanted to address what they regarded as the
structural weaknesses of the prewar press system that had allowed it to
fall into the hands of capitalist entrepreneurs. In their eyes the market had
failed both to provide real choice and to reflect the diversity of opinion in
French society, while it had concentrated power and influence in the
hands of a few unscrupulous proprietors. An increased role for the state
was designed to counter what were regarded as the undesirable conse-
quences of the operation of a free market in the press. Reformers
therefore concentrated their attention on the organizational framework of
the press and on the liberal values that had underpinned its operation
since 1881. In short, rather than just the ritual scapegoating of those
proprietors who had abused their freedom to publish under the Nazis and
Vichy, a full scale reorganization of the press was considered essential by
the parties in power after the Liberation.

This concern of the postwar government to reform the legislative
framework of the press system found embodiment in the ordinance of
26 August 1944, the main provisions of which were intended to guarantee
pluralism, prevent concentration of ownership and introduce transparency
into the financial dealings of newspapers. The measures aimed to establish
a more positive framework to protect the press from economic pressures
that might limit the independence of newspapers. The reform sought
to make patterns of ownership and control more visible through a



12 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

combination of initiatives that compelled newspapers to declare their
economic interests and make public their financial situation. In particular,
the ordinance made it illegal for the same person to be the publishing boss
of more than one daily newspaper.

The 1944 ordinance was thus a very different piece of legislation from
the press statute of 1881. The laissez-faire provisions of the nineteenth-
century legislation were now perceived as an inadequate means of
ensuring pluralism in ownership and diversity in content. In its emphasis
on the need for new legislation to secure these objectives, the postwar
government was trying to make a clean break with the liberal paradigm
instituted over 60 years previously. The 1881 legislation had been
introduced at a time of expansion and as a counter to the previous
practice of excessive state control. In the eyes of the postwar government
the inadequacies of this free market approach had been exposed during
the inter-war period. Whereas in 1881 the concern of the legislators had
been to promote the liberty of the press by protecting it from political
control by the state, in 1944 the emphasis was placed on removing
economic threats to press freedom from capitalist owners.

In 1944, therefore, state intervention was not viewed as a means of
impeding editorial freedom. It was not intended to mark a return to
nineteenth-century censorship and governmental interference in content.
Rather it was advocated as a prerequisite for countering the ineffective
functioning of the market. The state, it was argued, could help deliver a
more pluralistic and responsible press. At the same time the government
hoped that the result would be a press system more sympathetic to the
viewpoint of the dominant centre-left parties in politics and of progressive
forces in society. Thus, a mixture of altruism and self-interest lay behind
the introduction of the new legislation.

Overall, the role of the state in the organization of the press was
massively increased after the Liberation. The radical provisions of the
1944 ordinance, the establishment of a national press agency, Agence
France-Presse, and the institution of a system of financial aid were all
indicative of the state’s desire to play a more proactive role in the affairs
of the press than had been the case prior to the outbreak of the Second
World War. So too was the creation in 1947 of a new cooperative system
of distribution to replace Hachette’s prewar private monopoly.

The daily newspaper market was in an apparently healthy condition in
1946. Circulation figures for daily newspapers had never been higher,
while the large inter-war drop in the number of newspaper titles had been
virtually halted. Yet this postwar boom was short-lived. Sales began to
decline, the number of titles shrank and the ethos of the Resistance
quickly evaporated. By 1952 the number of Paris and provincial newspa-
per titles had fallen to 14 and 117 respectively, while total print run
figures dropped below the ten million mark. Meanwhile, the number of
papers sold per 1,000 inhabitants had declined to 218.

As interest in news subsided and the economy stagnated, the new
papers were forced gradually either out of business or into the hands



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 13

of people willing to apply new capital to their development. In 1947
a month-long printers’ strike led to the loss of scores of papers, and
the sudden miracle of a ‘decapitalized’ press was over, together with
much of the spirit of the Resistance. Many of the pre-war press-
owners, including Prouvost, who had been banned from owning
papers at the Liberation, returned to their businesses, and France
ceased to be among the major newspaper-consuming countries of the
world.

(Smith, 1979: 176)

Not surprisingly, the postwar emphasis on a strong role for the state in
press matters has not been without its critics. For example, in comparing
what he terms ‘the French model’ unfavourably with the more laissez-faire
regimes in Germany and Great Britain, Charon puts forward a critique of
the excesses of statism. He argues that the powers taken by the French
state in press matters have facilitated political control, prevented the
implementation of decisions that were desirable on economic grounds and
made essential rationalization in the newspaper industry more difficult
than would otherwise have been the case (Charon, 1991).

It has also been argued that the ideals of the Resistance were utopian
and their fulfilment soon undermined by the re-emergence of hard-nosed
economic realities. According to this interpretation of events, the ‘political
phase’ of the postwar press was very short lived. State regulation and
financial aid may have tempered some of the less desirable aspects of
market competition, but the parties of the Resistance were unable to
impose their anti-capitalist values on the functioning of the press. Within
a few years of the end of the war, many newspapers had gone out of
business. The inexperience of some of the new press owners played a part
in this retrenchment. Economic factors also came into play. As the price of
newspapers increased, the circulation figures of some fell, while those of
others went up. Advertising tended to go to those papers whose circula-
tion was already healthy, thereby giving a further downward push to the
weaker papers. Meanwhile, readers preferred to read newspapers of a
general information character rather than party political papers with their
ideologically partisan content (Guillauma, 1988: 21). Another reason why
the objectives of the 1944 legislation were not fully realized was that
several politicians themselves became press owners and had no interest in
seeing its provisions tested in court amid a blaze of critical publicity. The
further the experience of the Resistance receded into the background, the
more economic factors and commercial concerns asserted their impor-
tance.

Yet this does not mean that the innovations of the Liberation were a
total failure. Whatever its limitations in practice, the 1944 legislation did
have some impact in checking a tendency towards concentration of
ownership and the emergence of large press groups in the postwar period.
What evolved was a market system in which the state played an
important but by no means all-embracing role in aiding pluralism and
diversity.



14 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

If this revolution was not as durable as its promoters in the
Resistance or in exile had hoped, at least it did for a time make a
tabula rasa of the past, put in place new titles, men and organiza-
tions and defined a different regime from that of 1881. Develop-
ments since the Liberation have profoundly transformed this new
press; economic factors have favoured concentration. The con-
straints of commercial journalism have rendered inoperative many of
the prescriptions of 1944 and 1945. The Resistance was able to give
an opportunity to a very wide spectrum of newspapers and journal-

ists: it could not guarantee to each the same success.
(Albert, 2008: 206)

Overall, the strongest legacy of the postwar reform of the press was to
legitimize the role of the state as a positive enabling force in this sector of
the media, a legitimacy which the state enjoys among many policy
stakeholders to this day (see Chapter 4).

Broadcasting

French radio emerged from the war ripe for reorganization. Not surpris-
ingly the medium had expanded only very gradually during the conflict,
with 5.5 million sets in use by 1946. In comparison, the UK had almost
twice as many radio sets as France in the same year. The main concern for
French politicians, however, was not so much to encourage consumer
demand for radio as to ensure that the medium would serve the objectives
of the postwar state. The role played by radio during the conflict was to
have a spillover effect on French broadcasting policy once peace had been
restored and in particular to have a crucial impact on the postwar
organization and development of the medium. Politicians emerged from
the steep learning curve of the war not just conscious of radio’s power,
but also determined to harness that power for their own political
purposes. This meant creating structures for broadcasting that would
facilitate the achievement of those goals that were at the heart of the
economic and political programmes of the centre-left governing coalition
of Christian Democrats, Socialists and Communists.

The role played by radio during the war was, therefore, a decisive
factor in the formulation of broadcasting policy by the political forces
active in the Resistance, since it was decided during the wartime period
that the provision of broadcasting services would be nationalized follow-
ing the Liberation. With all private radio licences cancelled, the private
stations that had been allowed to broadcast up until the outbreak of
hostilities were compelled either to cease broadcasting altogether or to
transmit from outside French territory. Installations and equipment
belonging to the private radio companies were requisitioned by the state,
though some staff from the prewar private stations obtained posts in the
new state service. The Vichy laws on broadcasting were reinstated after
temporary repeal.



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 15

The main provision of the immediate postwar legislation was the
affirmation of broadcasting as a state monopoly with public service goals,
placed under the responsibility of a Minister of Information. Among the
parties of the governing coalition the state monopoly represented without
any doubt the optimal organizational framework for broadcasting. The
Liberation government thus legitimized the framework within which
broadcasting in France was to develop and attain maturity: a state
monopoly with a formal public service role, but in practice closely
subordinated to the political interests of the government of the day
(Thomas, 1976: 2-5). The propaganda role played by radio during the
Second World War thus had the unfortunate consequence of linking two
separate ideas — state monopoly and political control — in the minds of
French politicians (Eck, 1991). Evident under the wartime Vichy regime,
this fusion of state monopoly and government control was to continue
during the Fourth Republic (1946-58), when representatives of various
political forces — Socialists, Radicals, Christian Democrats and assorted
conservatives and independents — all sought to exploit radio for their own
partisan political ends.

Right up until the early 1980s the state monopoly in the provision of
radio services was enshrined in all major pieces of postwar legislation on
French broadcasting. In theory this meant that only state radio could
transmit from within French territory. No privately owned or commer-
cially managed competition was allowed under the provisions of the
various pieces of legislation which applied to broadcasting in the period
before Frangois Mitterrand’s presidential election victory in 1981. In
practice, however, the situation was significantly more complicated. The
monopoly status of state radio in the postwar period did not go
unchallenged, with strong competition coming from the so-called ‘periph-
eral stations’ (postes périphériques) such as Europe 1, Radio Luxembourg
and Radio-Monte-Carlo. These advertising-funded stations transmitted to
French audiences from just outside the national territory and their
existence was tolerated by the French state, which even had a stake in
managing their operations. The ‘peripheral stations’ were considered by
French audiences to be less stuffy and politically tainted than their state
counterpart and they were to play a partlcularly important role in news
dissemination during the 1968 ‘events’, when state radio was heavily
controlled by the Gaullist government.

The growth of television

Compared with some other industrialized countries, such as the USA and
Great Britain, France was slow to enter the television era. Though French
television was officially established in 1935 and regular transmissions
began after the Second World War, it was not until the late 1950s that a
significant mass audience began to emerge: in 1961 fewer than
20 per cent of French households had a television set, whereas over



16 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

80 per cent possessed a radio. Financial constraints within the state
broadcasting services, which were still geared up primarily for radio
broadcasts, meant that the transmission network and programme output
of television were slow to expand and attract a large nationwide audience.
In contrast, during the 1960s the take-off of the sale of television sets was
impressive. The number of households owning a set steadily increased —
from below two million in 1960 to just over ten million in 1969. The
amount of time spent watching television by the average French adult also
increased from 57 minutes per day in 1964 to 107 minutes in 1969,
almost wholly because of the expanding market penetration of the
medium rather than through any radical changes in individual viewing
habits.

A second national channel was established in 1964, while colour
television arrived in 1967. Daily programme schedules were lengthened
with the result that the total supply of television programming doubled
during the decade. These measures were designed not just to raise viewing
figures and widen choice, but also to boost sales of domestically
manufactured television sets. By the end of the 1960s television had
displaced the press and radio as the principal mass medium of national
and international information for the French public — a status it has
maintained ever since. Television also became the primary source of
domestic entertainment and the single most important disseminator of
culture. It was held responsible for various social phenomena, such as the
decline in cinema attendance and newspaper reading. While the specific
nature of the impact of television in any particular sphere of political or
cultural activity may be open to debate, there is no doubt that by the time
General de Gaulle resigned from the presidential office in 1969, television
had become the most pervasive mass medium in French history.

From the very beginning of its public transmissions after the Libera-
tion, French television was organized within the framework of the state
broadcasting monopoly. France was by no means unique in adopting such
an organizational principle for its new television service. A state
monopoly was common practice in several Western European countries in
the immediate postwar period. Yet there were also specific domestic
factors that Smith argues worked in favour of the application of the state
monopoly model to French television.

Firstly, there was the tradition of government control of the
telegraph initiated in the middle of the nineteenth century because of
fear of its use by enemies of the regime.

Secondly, there was no real debate within France over who was to
control broadcasting ... State control was a convenience rather than
the result of a firm policy.

Thirdly, the newspapers seeing that radio elsewhere, and later of
course television, was potentially a usurper of advertising revenue
became staunch supporters of a system by which the state would
guarantee the financial viability of a French system of broadcasting.



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 17

Fourthly, broadcasting was seen as a primary instrument of the
traditional French policy of cultural diffusion. In private hands, as in
the United States, broadcasting automatically became an instrument
of low culture; the French ... saw that centralised control of
broadcasting was the only guarantee that the instrument would be
employed to ensure that high culture would prevail.

Finally, there had been throughout the century an anxiety in
many sections of French society that their state lacked coherence and
a centre of gravity; there were fears constantly that French society
might crack up altogether and the knowledge that broadcasting was
centralised and in public hands made society as a whole that much

more secure.
(Smith, 1973: 158-9)

Of these five explanatory factors, two are uncontroversial: the opposition
of the press to commercial television and the prime role of the state in
cultural diffusion. As it had done in the case of radio in the 1920s, the
newspaper industry was deeply concerned about the potential threat from
television as a competitor for advertising revenue. In these circumstances,
a state-owned television service funded from licence revenue was the least
worst result for the French press. That this service should aim not to
pander to the lowest common denominator of taste but instead to act as
a vehicle for the best of French culture was an important part of the
public service ethos, especially in the 1950s and 1960s. In part this
cultural emphasis was due to the approach taken by key individuals
involved in broadcasting management, such as Jean d’Arcy; in part to
government policy that emphasized the role of the state in cultural
provision, notably evident under President de Gaulle’s Minister of Cul-
ture, André Malraux, in the 1960s; and in part to the influential role of
various leading television directors, many of whom had sympathies for
the French Communist Party, who were opposed to the Americanization
of French television content.

Conversely, the tradition of government control of the telegraph,
though an important historical antecedent, had not prevented the flour-
ishing of private radio stations in the inter-war period. Moreover, Smith’s
arguments that the broadcasting monopoly came about because ‘state
control was a convenience rather than the result of a firm policy’ and that
‘the state lacked coherence and a centre of gravity’ are less convincing.
The monopoly may well have been a convenient policy response, but it
was also a deliberate policy output that could mobilize a wide cross-
section of political and social groups in its support. There was a large
degree of consensus among the political elites in the immediate postwar
period in favour of the monopoly solution to the organization of
broadcasting. In the postwar climate of antipathy to capitalist forces and
enthusiasm for collectivist solutions to problems of economic management
in the form of public ownership of key utilities, it was not difficult to
defend the state’s appropriation of the main means of mass communica-
tion. Adherence to the principle of the state monopoly found favour



18 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

among Gaullists, Christian Democrats, Socialists, Communists and trade
union confederations among others. The incorporation of television into
the enlarged sector of state activities testified more to the growing power
of the state after the Liberation than to its incoherence and rootlessness.
In any event, the Liberation government established a state monopoly that
was defended by politicians of different political persuasions for virtually
the next 40 years, during which time no private commercial competition
was allowed to enter the market for the supply of television programming
to viewers.

Until 1975 this state monopoly was organized in a single, public
corporation — its last institutional embodiment being the Office de
Radiodiffusion-Télévision Frangaise (ORTF), established by the Gaullist
government in 1964. The ORTF was a large organization of over 16,000
staff with a stake in all aspects of broadcasting — production, program-
ming and transmission — in both radio and television sectors. Commercial
advertising was introduced as an additional means of funding to the
licence fee in 1968, while a third channel with a regional vocation was
established in 1973. By the early 1970s the ORTF was one of the
European broadcasting giants, embodying a specific French variant of
public service values and ranking alongside other public service broadcast-
ing organizations such as the BBC in Britain, the RAI in Italy and the
ARD in West Germany in terms of organizational size and range of
broadcast output.

In the eyes of its critics, however, the ORTF had grown to dysfunc-
tional proportions, become difficult to manage and was prone to service
disruptions by powerful trade unions. Politically it was a strong symbol of
Gaullist control of the state. Under these circumstances it is not surprising
that reform of the broadcasting sector was a priority for the first
non-Gaullist President of the Fifth Republic, Valéry Giscard d’Estaing.
The 1974 Giscardian reform dismantled the ORTF and created separate
organizational entities that included three public television companies —
TF1, Antenne 2 and FR3 (Bachmann, 1997). This reform encouraged a
significant degree of competition between the three channels for audiences
and advertising revenue, but maintained the legal status of the monopoly
for public broadcasting and eschewed any private intervention in the
market. Vedel describes the organization of French television prior to the
Giscardian reform as one of ‘state television’, while he calls the period
between 1974 and the Socialist reform of 1982 ‘commercialized state
television’. Following the 1974 reform the essential features of the
Giscardian ‘commercialized state’ model compared to its Gaullist pre-
decessor were: greater organizational fragmentation; a larger role for
commercial advertising as a funding mechanism; more competition
between television channels for viewers and advertisers; and more atten-
tion given to audience ratings (Vedel, 2009: 261-3).

By the end of Giscard d’Estaing’s presidency in 1981, French television
was characterized by the following key features: limited supply consisting
of a maximum of three channels with restricted daytime schedules; highly
regulated output with all three channels subject to French-style public



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 19

service obligations; terrestrial distribution, which meant that the over-
whelming majority of the French audience was restricted to the output of
the three state channels; and no minority, niche or thematic channels, with
the result that programme schedules were for the most part designed for
mass audience consumption. French television was thus an overwhelm-
ingly national medium, protected by a combination of technologically
imposed limitations and public policy decisions. The strong national
television culture (Steemers, 2004: 1-19) evident in the French case,
especially during the period of ‘state television’, is hardly surprising since
in the medium’s formative years television was consciously and explicitly
used by politicians and state officials, most notably President de Gaulle,
as a cultural, educational and informational tool to help construct a
popular national consensus around the new political institutions of the
Fifth Republic (Chalaby, 2002).

The liberalization of broadcasting

On 10 May 1981, Francois Mitterrand became the first President of the
Fifth Republic to be elected from the ranks of the Socialist-Communist
left. His government’s 1982 reform of broadcasting heralded two impor-
tant innovations in public policy: the abolition of the state monopoly and
the establishment of a new regulatory authority for the broadcasting
sector. In the wake of this reform French radio and television underwent
an uneven process of economic and political liberalization over the next
few years.

The monopoly was abandoned for a variety of reasons. One was the
realization among policy-makers that the technological straitjacket in
which radio and television transmissions had been constrained for so long
was now outmoded. Advances in new communication technologies, such
as the frequency modulation (FM) waveband for radio and cable and
satellite for television distribution, opened up the way for a more diverse
broadcasting system and called into question the technical rationale for
monopoly in a field that was no longer a scarce public resource. There
were also powerful economic arguments in favour of an expansion of the
broadcasting system and the entry of new non-state actors as financial
contributors and programme providers. Domestic manufacturers of hard-
ware, advertisers and programme production companies all hoped to gain
from the expansion in television provision. Politically, President Mitter-
rand and the Socialist government hoped to benefit from the electoral
popularity that was expected to result from the expansion of broadcast
supply.

In the radio sector the abolition of the monopoly was quickly felt. The
pirate stations (radios libres) that had started broadcasting in the late
1970s and been repressed by the Giscardian government were now free to
transmit their programmes, although the state retained the power to grant
licences and organize the allocation of frequencies. The radio sector



20 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

became more competitive after 1982 as many new stations competed for
audiences and funding. While the original intention of the Socialist
government had been to promote small-scale community stations financed
from donations and public subsidies, in practice it was not long before
advertising-funded national private networks such as NRJ came to
dominate. Advertising for private local radio was authorized in 1984.
Since Radio France had been long accustomed to competition with the
commercial networks of the ‘peripheral stations’, the culture shock of the
new broadcasting landscape was much less strong for public radio than
was to be the case for public television.

Change was slower to come in television. It was not until late 1984
that Europe’s first terrestrial pay-TV channel, Canal+, began transmis-
sions. Initially received with considerable public scepticism, Canal+
quickly became a major force for innovation within French television and
by the 1990s was a key media player at both the national and
supranational levels. At the start of 1986 two free-to-air commercial
television networks (La Cinq and TV6) were established, financed from
advertising revenue. For those French viewers who had not subscribed to
Canal+, these two channels marked the end of the total domination of
television supply by public sector monopoly providers. Finally, niche
channels were also made available via cable and satellite systems,
although audience take-up of these alternative means of programme
distribution was comparatively low by the standards of some other
Western European countries. Thus, while the 1974 Giscardian reform had
confined itself to institutionalizing competition within the framework of
the state monopoly, the 1982 Socialist statute introduced competition
between public and private providers. Moreover, whereas in the past the
television system had grown very slowly, with one channel being added
every ten years or so, the Socialists effectively doubled the number of
channels in less than five years. It is important to note that this expansion
in television supply was closely managed by state officials from the top
down. This state-controlled economic liberalization in France contrasted
sharply with the so-called ‘savage deregulation’ of the television system in
Greece, Portugal and Italy at the same time (Hallin and Mancini, 2004:
124-7).

The second major plank of the 1982 reform was the creation of a new
regulatory agency — the High Authority for Audiovisual Communication
(la Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle) — to act as a
buffer between the government and broadcasting, especially public radio
and television. The avowed intention of the Socialist government was that
this would help cut the umbilical cord that had tied broadcasting to the
state during the Gaullist and Giscardian eras (Bourdon, 1999; Bédei,
2008). The decision to set up the High Authority represented an attempt
by the Socialists to address what was widely perceived as a defect of the
postwar statist model: excessive governmental interference in key broad-
casting appointments and in news content. The stated objective was that
while the government would continue to determine the regulatory frame-
work for broadcasting, it would not intervene in day-to-day management.



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 21

In particular, the new authority took over from the government respons-
ibility for appointing the chief executives of the public radio and
television companies. This change in the method of appointment was a
crucial symbolic break with the former practice of government patronage.
The chairperson of the new body, Michéle Cotta, was an experienced
journalist whose professional reputation had been enhanced by her role as
one of the two interviewers in the Giscard d’Estaing-Mitterrand television
debate during the 1981 presidential election campaign. Her political
sympathies were left-of-centre, but she was not seen as politically tainted.

Between 1982 and 1986 the High Authority managed with some
success to establish itself as an independent agency in the broadcasting
system (Chauvau, 1997). However, it is also the case that with one
exception the political executive always succeeded in ensuring that
nobody was appointed to a top position in public broadcasting without
the approval of the President. In practice, it proved very difficult for the
Socialists to make a clean break with the tradition of political interference
in broadcasting. Yet ultimately the main drawback of the High Authority
was not so much that it was politically manipulated, but rather that many
of the most important developments in French broadcasting fell outside its
jurisdiction. For example, the High Authority was not even consulted
before the decision was taken in 1985 to set up two new commercial
television channels (Cotta, 1986: 238). The result was that the High
Authority was never a major player in the key policy decisions that
determined the configuration of the television system in the mid-1980s. Its
abolition by the incoming right-wing government in 1986 was more a
symbolic measure of partisan revenge than an acknowledgement of the
High Authority’s power and influence.

The creation of the High Authority represented an important, if
limited, step in the direction of the political liberalization of broadcasting.
Of course, such a structural innovation could not change habits overnight.
Long-established elite attitudes and patterns of behaviour remained, as
traditional concerns regarding access, patronage and control of content
continued to be raised. While the establishment of a regulatory authority
represented an important symbolic break with previous practices of direct
political control, it took some time for the notion of an independent
regulatory authority to be accepted across the political class. Appoint-
ments to key posts in broadcasting were still scrutinized by politicians and
commentators for their political significance, while television’s political
output remained a contested arena, closely monitored by politicians of all
parties for indications of bias. In short, the 1982 reform did not remove
broadcasting from the realm of political controversy.

In 1986 the parties of the mainstream right won a majority at the
parliamentary elections, thus introducing the first period of executive
cohabitation (1986-8) whereby the President and Prime Minister came
from opposing party coalitions. One of the early reforms of the new
conservative government under Jacques Chirac’s premiership was yet
another reorganization of broadcasting. While the economic liberalization
of television by the Socialists was welcomed, the Gaullist-Giscardian



22 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

government wanted to extend this through the privatization of the main
free-to-air public channel, TF1 (Fréches, 1989: 155-88). The privatization
of TF1 was the centrepiece of the 1986 statute — the jewel in the crown of
the mainstream right’s audiovisual reform package. In addition, the new
government replaced the High Authority with a new regulatory body, the
National Committee for Communication and Freedoms (Comumission
Nationale de la Communication et des Libertés — CNCL), and reallocated
the franchises for the commercial channels La Cinq and TV6 (now
renamed M6). In carrying out these reform measures, the government
ensured that persons and interests sympathetic to the political right
dominated both the new regulatory body and the management of the
commercial television companies.

In 1988, Mitterrand won a second seven-year presidential term and
after new parliamentary elections a centre-left government was elected.
Condemned by Mitterrand for its political partisanship, the CNCL was
replaced in 1989 by yet another regulatory authority, the Higher Audio-
visual Council (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel — CSA) (Franceschini,
1995). During Mitterrand’s second term, public television provision grew
with the creation of the Franco-German cultural channel, Arte, and the
educational channel, La Cinqui¢me, both of which came to public
prominence when they jointly took over the terrestrial transmission
network vacated by the bankrupt La Cing in 1992. Despite this expansion
of the public sector, however, the main beneficiary of the new competitive
environment in television was undoubtedly TF1, which after privatization
was able to pursue the mass audience, especially in prime time, subject to
fewer regulatory constraints than previously.

TF1 was able to take advantage of its nationwide transmission
network, its programming know-how and its sheer experience in the
business to establish itself as the market leader. Conversely, the public
service channels were thrown on to the defensive, competing against TF1
not just for audiences but also for advertising revenue in a new
broadcasting environment that tended to favour the commercial sector
and a market ethos dominated by audience ratings. A revealing insight
into the thinking of programme schedulers working for private channels
was later provided by the chairman of TF1, Patrick Le Lay, when he
stated: “There are many ways to talk about television, but from a business
perspective, let’s be realistic: basically, the job of TF1 is to help Coca
Cola, for example, to sell its product’ (‘Il y a beaucoup de facons de
parler de la télévision, mais dans une perspective business, soyons réaliste:
a la base, le métier de TF1, c’est d’aider Coca-Cola, par exemple, a vendre
son produit’) (Le Lay, 2004). Yet it is also the case during this period that
‘while commercial concerns became increasingly dominant, the French
broadcasting system did not turn into a full marketplace and remained
highly regulated’ (Vedel, 2009: 262).



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 23

Conclusion

Five main conclusions can be drawn from this brief overview of the
historical development of the French media from the latter part of the
nineteenth century up to the final years of the twentieth. First, the period
saw the successive emergence of different media sectors as means of mass
information, communication and entertainment: beginning with newspa-
pers, followed by radio and finally television. This was an era of truly
mass media, with usage not confined to a highly restricted audience of
social elites as had previously been the case with newspapers. Instead, the
intended target of much media content (with the notable exception of
magazines) was a largely undifferentiated mass audience that covered all
classes and sections of society.

Second, the successive arrival and popularization of print, audio and
visual media did not result in the disappearance of pre-existing media
sectors. Newspapers adjusted to the establishment of radio in the 1920s,
while both radio and the press adapted to the advent and routinization of
television from the 1950s onwards. The content and formats of the
already established media were undoubtedly altered in response to
competition from new sources of supply and changes in patterns of
audience usage. Television viewing, for instance, had a huge impact on
radio listening habits. Yet in no case did a new medium simply replace an
existing one. Instead audiences regarded the press, radio and television as
largely complementary in terms of their functions and usage.

Third, the increased supply of media outlets and channels created new
audience demands and modes of behaviour. Media consumption became a
large part of everyday social life. By the latter part of the twentieth
century French citizens spent a significant amount of time per day
interacting with media: reading a newspaper and/or magazine, listening to
the radio and watching television. Official government statistics (Ministry
of Culture, 2009) revealed that in 1997 over 70 per cent of the
population aged 15 and above read a daily newspaper, with about half of
these reading a paper practically every day; over 80 per cent regularly
read a magazine; 90 per cent watched television, with over 75 per cent
doing so every day; and over 85 per cent listened to the radio, with nearly
70 per cent doing so every day. The average amount of time spent
watching television in 1997 was 21 hours per week, while the correspond-
ing figure for radio listening was 15 hours. As the time available for
leisure expanded, so the media implanted themselves as an integral part of
social activity. Well before the end of the twentieth century, France had
become a highly mediatized society.

Fourth, there were some signs towards the end of this period that the
era of mass media had peaked. Some media aimed at a mass audience
either had been in slow decline for many years (e.g. sales of daily
newspapers) or had witnessed audience dispersal as a result of increased
competition (for instance, the established generalist networks after the
growth in radio supply from the 1980s onwards). While many examples



24 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

of mass media audience usage were still evident, especially in television
where generalist channels still dominated, a clear parallel trend toward
niche outlets (e.g. magazines and specialist radio stations) had also
emerged. This should not be equated with a return to an elite-oriented
media system; rather it constituted a segmentation on the supply side as a
range of media providers targeted different audience groups. The result
was the beginning of a shift, more marked in some media sectors than
others, towards the fragmentation of the mass audience by the end of the
twentieth century.

Finally, the nature of the linkages between the state and the media
altered dramatically over the period. In the press sector the 1881 reform
seemed to put an end to repressive practices of state censorship. Such
censorship was to reappear during the two World Wars and, more
controversially, during the bloody Algerian conflict of the late 1950s and
early 60s (see Chapter 5). Nonetheless, during the twentieth century the
press enjoyed greater editorial freedom in its relationship with the state
than had been the case during most of the nineteenth century.

In the broadcasting sector the state enjoyed a (near) monopoly in
the provision of radio and television services for almost four decades after
the Liberation. The abolition of the monopoly in 1982, followed by the
privatization of TF1 and other media companies later in the decade,
shifted the balance of ownership from public to private in the space of a
few years. Economic liberalization of broadcasting was a marked feature
of the French media landscape in the final couple of decades of the
twentieth century. Political liberalization of broadcasting after years of
governmental interference that reached its height during the de Gaulle
presidency of the 1960s was harder to achieve. The creation of successive
regulatory authorities revealed an apparent willingness on the part of the
political executive to establish a buffer between the government and
the broadcasting companies. Yet broadcasting remained an area in which
the state remained strongly implicated. Some of this political involvement,
for instance in the appointment to key posts in public radio and
television, showed how difficult it was for French politicians of both left
and right to put aside long-established practices of partisan interference.

In short, it is clearly not possible to talk about a simple all-
encompassing retreat of the state in its interrelationship with the media
over the time period covered in this chapter. In terms of ownership, there
was a huge expansion of state involvement in broadcasting at the end of
the Second World War. In contrast, by the 1990s, ownership of newspa-
pers and a large slice of the radio and television market was ﬁrmly in the
hands of private sector actors, while commercial companies had also
taken a major stake in cable and satellite broadcasting. Yet the state was
still more directly involved in media ownership in 1995 than it had been
a hundred years earlier. Moreover, it was still very much involved in
controlling entry into the broadcasting market. In terms of financial
patronage, the state also played an important role both directly and
indirectly in supporting the media: subsidies to newspapers, licence fee
funding for public radio and television, and government advertising across



HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 25

all media. Finally, the state’s policy-making and regulatory role remained
substantial at the end of the twentieth century, as public policy sought
among other things to protect national ownership of media companies
and domestic production of media content (see Chapter 4).

Key dates in the history of the French media

1631  Publication of the first weekly periodical La Gazette

1777  Publication of the first national daily newspaper Le Journal
de Paris

1837  Legislation establishes a state monopoly in telegraph com-
munication

1866  Le Figaro becomes a daily newspaper

1881 Major legislative reform of the press: ‘Printing and publish-
ing are free’

1904 Launch of L’Humanité, which becomes the Communist
Party daily newspaper after the split between the Socialist
and Communist Parties in 1920

1918 Adoption of a code of ethics by the newly formed Syndicat
des journalistes

1920 Creation of the French version of the magazine Vogue

1921  First radio station to broadcast, Radio-Tour Eiffel

1927  The Socialist Party newspaper Le Populaire becomes a daily
paper

1933 Introduction of the licence fee as a means of financing
public radio

1933  Launch of the Luxembourg radio company, the future RTL

1935  First experimental television broadcasts

1935  Statutory recognition of the profession of journalist

1938 A year after its launch, Marie-Claire becomes the top-selling
weekly magazine

1939 Ban on Communist press introduced prior to the outbreak
of the Second World War

1940  Establishment by the Vichy regime of the first Ministry of
Information

1941-3 Creation of Radio-Paris and then Télévision-Paris by the
occupying German authorities

1944  Ordinance on the press

1944+ Wholesale restructuring of the press system

1944  Establishment of the national daily newspaper Le Monde

1944  First copy of the regional newspaper Ouest-France

1944  Establishment of the Agence France-Presse news agency

1945  State monopoly in broadcasting established

1946  First copy of the sports daily L’Equipe

1949  Establishment of the Radiodiffusion-Télévision Francaise
(RTF) as the state broadcasting organization

1949  The radio licence fee is extended to cover television sets  wp




26 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

1949
1949
1953
1955
1964
1964

1964
1967
1968
1968

1969

1970

1972

1973

1973
1974

1974
1977
1978
1979
1981
1981

1982
1982

1982

1984
1984
1984

First television news programme

Launch of the photo news magazine Paris Match

Launch of the news magazine L’Express

Creation of peripheral radio station Europe 1

Introduction of second state television channel
Establishment of the Office de Radiodiffusion-Télévision
Frangaise (ORTF) as the state broadcasting corporation
L’Express, originally established in 1953, becomes the first
French weekly news magazine

Introduction of colour television

Introduction of commercial advertising on state television
Maijor strike of staff at the ORTF in protest against Gaullist
control of broadcasting

Creation of competition between the newsrooms of the first
and second channels of the ORTF and abolition of the
Ministry of Information as part of the New Society project
of Prime Minister Jacques Chaban-Delmas

President Georges Pompidou talks of ORTF journalists as
being the voice of France

Broadcasting statute limits advertising revenue to
25 per cent of the total revenue of the ORTF

Introduction of third state television channel to serve the
needs of the regions

Establishment of the daily newspaper Libération

First presidential television debate, between Valéry Giscard
d’Estaing and Frangois Mitterrand

Break-up of the ORTF into separate public radio and
television companies

First broadcast of the pirate radio station Radio Verte
Legislation by the Giscardian presidency to strengthen the
state monopoly in the face of the challenge from pirate
radio stations

Launch of the first local radio stations of Radio France
Legalization of private local radio by President Mitterrand’s
Socialist government

Creation of NR]J radio station

Abolition of the state monopoly in broadcasting
Establishment of the first independent regulatory authority
for broadcasting, the High Authority for Audiovisual Com-
munication (Haute Autorité de la Communication Audiovis-
uelle)

The state-managed cable plan is approved by the Socialist
government with the aim of installing cable television and
communication networks across France

Creation of the terrestrial pay-TV channel Canal+
Introduction of advertising on private local radio
Establishment of the international francophone television
channel TVS »




HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE MEDIA IN FRANCE 27

1984  Creation of a public fund to support non-advertising funded
local private radio stations

1986  First broadcasts of free-to-air commercial television channels
five (La Cinq) and six (TV6, later renamed M6)

1986 Communications statute privatizes the public television
channel TF1

1986  Establishment of a new regulatory authority for broadcast-
ing, the National Committee for Communication and
Freedoms (Commission Nationale de la Communication et
des Libertés)

1986  Launch of Skyrock radio network

1986 Launch of Paris Premicére, the first cable thematic channel

1987 The franchise for La Cing is awarded to the French press
mogul Robert Hersant and the Italian media magnate Silvio
Berlusconi

1987 The franchise for the privatized TF1 is awarded to the
Bouygues company

1987  Creation of France Info radio station

1989  Establishment of a new regulatory authority for broadcast-
ing, the Higher Audiovisual Council (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel)

1989  Establishment of a single top management for the two
public television channels, Antenne 2 and FR3

1989  Adoption of the Television Without Frontiers directive

1991 Loi Evin bans television sponsorship and advertising for
alcohol and tobacco

1992  Financial collapse of the commercial television channel La
Cinq

1992  Launch of the Franco-German public service cultural chan-
nel ARTE

1992  Launch of the satellite distribution system CanalSatellite

1993  France obtains recognition of the idea of a ‘cultural excep-
tion’ for broadcasting and audiovisual services at the Gen-
eral Agreement on Tariffs and Trade (GATT) talks

1994  Liberalization of rules on ownership share of a television
channel by single individual or company

1994  Launch of the rolling news channel LCI

1994  Paris Match publishes photos of Mitterrand’s daughter,
Mazarine Pingeot

1995  First broadcast of new public television channel, La Cin-
quieéme, renamed France 5 in 2002

1996 Launch of the digital satellite service Télévison par satellite
(TPS)

1997 Launch of the news magazine Marianne

1999  Legislation creates the parliamentary channels, La Chaine
parlementaire de I’Assemblée nationale and Public Sénat

2000 Vivendi group buys Universal Studios to create the global
multimedia conglomerate Vivendi Universal B




28 THE MEDIA IN CONTEMPORARY FRANCE

2000

2000
2001
2002
2004

2005
2006
2007
2007
2008

2009

2009

2009

France Télévisions is established as a holding company
consisting of three channels: France 2, France 3 and La
Cinquieme

Legislation reduces the amount of advertising on public
television

Reality programme Loft Story, a French version of Big
Brother, shown on M6

Launch of free newspapers Métro and 20minutes

Law on electronic communications: radio and television
services on the internet to comply with similar obligations
governing those on cable and satellite

Launch of digital terrestrial television

Launch of the international news channel France 24
Creation of independent news website Rue 89

Merger between CanalSatellite and TPS to create a single
digital satellite television distributor, CanalSat

President Sarkozy announces the withdrawal of commercial
advertising from public television

Major reform of public television, including the creation of
a single public television company and the direct appoint-
ment of its chief executive by the President

Publication of the findings of the official forum on the state
of the French press (Les états généraux de la presse écrite)
Introduction of the Hadopi law (Haute Autorité pour la
diffusion des ceuvres et la protection des droits sur Internet),
designed to prevent peer-to-peer internet file sharing and to
protect intellectual property rights on the web




