
Onno Sinke

ONDERLING STRIJDEND
VOOR DE GOEDE ZAAK

Radio Oranje en De Brandaris

‘Hier Radio Oranje’, klonk het op 2 november 1942 boven de muziek uit van
‘In naam van Oranje doe open de poort’, ‘de stem van strijdend Nederland,
op golflengten 1500 en 373 meter en in de 41, 31, 25, 16 en 13 meter band. Goe-
denmiddag, luisteraars in Nederland, op zee, in Oost en West of waar ook ter
wereld.’

Waarschijnlijk wisten slechts weinigen buiten Engeland dat het woord ‘strij-
dend’ in de aankondiging niet alleen van toepassing was (geweest) op de strijd
tegen de Duitse bezetter maar ook op een strijd van Nederlanders onder elkaar.
De uitzending op die tweede november markeerde namelijk het einde van een
conflict tussen twee Nederlandse radiostations in het vrije Engeland. Radio
Oranje en De Brandaris, de beide ruziënde omroepen, fuseerden op die datum
en gingen verder onder de naam Radio Oranje.

De strijd tussen deze beide stations, van de oprichting van De Brandaris op
1 juli 1941 tot de fusie op 2 november 1942 staat in dit artikel centraal. De rivali-
teit laat zien dat de oorlog kennelijk geen eensgezindheid naar boven bracht bij
de Nederlanders in den vreemde. Dit is te verklaren uit de verschillende achter-
gronden en visies van de medewerkers van de beide radiostations. De Tweede
Wereldoorlog bracht Nederlanders van heel diverse pluimage in Engeland bij-
een. Door de omstandigheden werden deze mensen gedwongen samen te wer-
ken, wat ze in vredestijd waarschijnlijk nooit zouden hebben gedaan. Wat waren
nu precies de geschilpunten in achtergrond en visie tussen de medewerkers van
Radio Oranje en De Brandaris? Hoe kwam het uiteindelijk toch zo ver dat beide
rivalen fuseerden?

Radio Oranje

Radio Oranje werd eerder opgericht dan De Brandaris. Radio Oranje ontstond
enkele maanden na de Duitse inval in Nederland. Toen de Duitsers op 10 mei
1940 de Nederlandse grens overtrokken, hoopten de meeste Nederlanders dat
het eigen leger de vijand enige tijd zou kunnen ophouden; lang genoeg tot

| 97



Frankrijk en Engeland Nederland te hulp zouden kunnen komen. De snelle in-
eenstorting kwam voor velen dan ook als een verrassing. Al op 13 mei besloten
koningin en kabinet afzonderlijk van elkaar dat de strijd niet meer vanuit Den
Haag kon worden voortgezet. De kans was te groot dat zij in Duitse handen zou-
den vallen. Koningin Wilhelmina arriveerde op 13 mei in Engeland, de minis-
ters volgden één dag later. Eén van de dringendste problemen waarvoor de rege-
ring zich geplaatst zag, was de noodzaak om bezet Nederland en de rest van de
wereld op de hoogte te brengen van de redenen voor haar vertrek en de positie
van Nederland ten opzichte van de geallieerden. Het bereiken van de landgeno-

98 |
t m g — 8 [1 ] 2005

Loe de Jong in
Londen.
Bron: NIOD,
Amsterdam



ten in bezet Nederland was lastig aangezien de regering geen eigen verbinding-
en had met Nederland.

Toespraken van ministers moesten dan ook worden uitgezonden door de
European Service van de bbc. Deze afdeling had sinds april 1940 een Dutch Sec-
tion, die elke dag enkele nieuwsbulletins van een kwartier in het Nederlands uit-
zond. Hierover had de regering echter niets te zeggen. Eind mei stond het voor
A. Pelt, de chef van de pas opgerichte Regeringsvoorlichtingsdienst, en P.S. Ger-
brandy, de minister van Justitie, vast dat de Nederlandse regering eigen radio-
zendtijd (‘free time’) moest zien te krijgen. Zij drongen hierop aan bij de bbc.
De Engelsen waren niet meteen gecharmeerd van dit idee. Van alle kanten wer-
den bezwaren geuit. Er zouden teveel veiligheidsrisico’s aan kleven, er was niet
genoeg zendtijd op de beschikbare golflengten en het zou een precedent schep-
pen voor andere geallieerde regeringen in ballingschap.

Uiteindelijk gingen alle Engelse instanties akkoord met het verzoek, zij het
onder enkele voorwaarden. Zo moesten de scripts van de uitzendingen 48 uur
van tevoren voor censuur worden overlegd aan het Ministry of Information. Het
ging hier om een militaire censuur; op politiek gebied kregen de Nederlanders
wel richtlijnen maar deze waren niet bindend. Als eerste geallieerde regering
kreeg de Nederlandse regering eigen zendtijd toegewezen van de bbc. Zij ge-
noot zodoende veel meer vrijheid dan de andere regeringen in ballingschap om
de inhoud van de programma’s te bepalen.1

De Engelse instanties gaven de Nederlanders dan wel veel vrijheid in het
samenstellen van de programma’s, dit betekende niet dat de medewerkers van
de nieuwe omroep in de praktijk veel vrijheid hadden. Radio Oranje was de offi-
ciële omroep van de regering en de Nederlandse regering besloot daarom een
strenge controle in te stellen. De ministerraad was alleen op voorwaarde van
deze controle akkoord gegaan met het voorstel om zendtijd aan te vragen. Alle
scripten van de uitzendingen moesten enkele dagen van tevoren aan vier minis-
ters worden voorgelegd. Na de verbeteringen van de vier ministers, minister-
president D.J. de Geer, minister van Waterstaat J. Albarda, minister van Buiten-
landse Zaken E.N. van Kleffens en de al eerder genoemde Gerbrandy, werden de
teksten naar de Engelse censuur gestuurd. Deze werkwijze ging natuurlijk aller-
eerst ten koste van de actualiteit van de uitzendingen. De ministers hadden ver-
der de neiging om een zeer formele en stijve toon aan te houden; gevolg was dat
de uitzendingen volgens een medewerker van de bbc ‘of incredible and annoy-
ing dullness’ waren.2

De uitzendingen waren niet alleen saai maar ontbeerden ook nog eens strijd-
vaardigheid. In eerste instantie werd dit grotendeels veroorzaakt door het defai-
tisme dat minister-president De Geer in zijn correcties tentoonspreidde. Een
Duitse overwinning was volgens hem onvermijdelijk en Nederland moest daar-
om proberen vrede te sluiten met Duitsland. Om te vermijden dat de Duitsers
voor het hoofd werden gestoten, moesten de medewerkers van Radio Oranje
objectief blijven tegenover de vijand. Zo mocht het woord ‘moffen’ niet worden

Onno Sinke | 99



gebruikt. Maar ook na het vertrek van De Geer als minister-president op 26
augustus 1940, bleef de voornaamste kritiek het gebrek aan pit in de uitzendin-
gen. Pelt nam deze kritiek ter harte en probeerde enkele hervormingen door te
voeren. De ministeriële controle werd in het voorjaar van 1941 opgeheven,
waarna de eindverantwoordelijkheid voor de uitzendingen bij hem kwam te lig-
gen. Toch bleef de kritiek over de slappe toon aanhouden.3

Hoewel de controle van de regering op de uitzendingen verminderd werd,
bleef Radio Oranje nog steeds de officiële omroep van de regering. Naast een
zekere waardigheid, of saaiheid zoals sommigen deze waardigheid verkozen te
noemen, hield dit ook in dat de medewerkers zich in hun berichtgeving zoveel
mogelijk van de waarheid moesten bedienen. J.W. Lebon, het hoofd van Radio
Oranje, schreef in juni 1941 dat de betrouwbare reputatie van de regerings-
omroep alleen dán kon worden gehandhaafd, wanneer de medewerkers ervoor
zouden zorgen dat alle feiten die verteld werden, juist waren. Nooit mochten zij
hun fantasie de vrije loop laten. Dit stelde de medewerkers weer voor nieuwe
problemen. Vanuit bezet gebied kwamen de eerste tweeënhalf jaar namelijk
nauwelijks inlichtingen binnen.4

Een reden voor het geringe aantal inlichtingen in de eerste oorlogsjaren was
dat de Nederlandse inlichtingendiensten hun organisatie vanaf de grond moes-

100 |
t m g — 8 [1 ] 2005

Vertegenwoordigers van de Nederlandse pers in Engeland. Boven, onder anderen De Jong (midden), Lebon (rechts), onder:
Pelt (links), Sluyser (derde van rechts), Van den Broek (vierde van rechts). Bron: NIOD, Amsterdam



ten opbouwen. Net als bij de meeste overheidsdiensten waren er voor de oorlog
geen voorbereidingen getroffen, zodat alles in Engeland van de grond af moest
worden opgebouwd. De uitzendingen van de Nederlandse radiozenders bevat-
ten nog de meest actuele informatie, hoewel er van een objectief beeld natuurlijk
geen sprake kon zijn. Alle Nederlandstalige uitzendingen van vriend en vijand
werden door de Radioluisterdienst opgevangen en beschreven in een dagelijks
rapport. Artikelen uit de Nederlandse kranten kwamen tussen de drie dagen en
drie weken na uitgave binnen. Ook zij gaven de Duitse kijk op de gebeurtenissen
weer. Informatie van Engelandvaarders en artikelen uit de ondergrondse pers
waren door de duur van hun reis vaak enkele maanden oud. Al met al was er zeer
weinig bekend over bezet gebied. Lebon had dan ook het gevoel ‘in het lucht-
ledige te werken’.5 Voor een radiostation dat de waarheid hoog in het vaandel
had, betekende dit dat het zeer voorzichtig moest opereren. Dit werkte onver-
mijdelijk ook door in de toon van de uitzendingen.6

Het was lastig voor Radio Oranje om onder deze omstandigheden goede uit-
zendingen te maken die aansloegen bij het Nederlandse volk. Des te lastiger door-
dat de omroep een gebrek had aan competente medewerkers. Net als voor alle
andere regeringsdiensten was het moeilijk om geschikte medewerkers te vin-
den. De taak om de uitzendingen te verzorgen, viel toe aan Jan Lebon en Loe de
Jong. Beiden hadden nauwelijks ervaring met het maken van radioprogram-
ma’s. De Jongs enige ervaring was van ongeveer vier jaar eerder toen hij een toe-
spraakje van tien minuten voor de vara had gehouden. Lebons radio-ervaring
beperkte zich tot bestuurlijk gebied. Een ander probleem bij het produceren van
interessante uitzendingen, was de afspraak die met de bbc was gemaakt bij de
oprichting van Radio Oranje. De bbc had het alleenrecht op het uitzenden van
nieuws terwijl Radio Oranje alleen commentaar op het nieuws mocht uitzen-
den. Gezien de honger naar nieuws in bezet gebied was dit een ernstige handi-
cap voor de populariteit van de zender.7

De Brandaris

Vanaf 1 juli 1941 kreeg Radio Oranje er een concurrent bij. De Brandaris vond
zijn oorsprong in de wens van de Nederlandse regering om de bemanningen
van de Nederlandse koopvaardijvloot te doordringen van hun belangrijke taak
voor de geallieerde oorlogvoering. De eerste maanden na de Duitse inval in
Nederland was de stemming nog bevredigend geweest. Eind 1940, begin 1941
verslechterde deze echter. Vele opvarenden hadden sinds het uitbreken van de
oorlog niets meer van hun gezinnen in bezet gebied gehoord. Daarnaast was het
aantal slachtoffers onder de bemanningen aanzienlijk. Dit leidde er geregeld toe
dat zeelieden in neutrale havens hun schepen verlieten om niet meer terug te
keren. In Lissabon was het bijvoorbeeld mogelijk om via de Duitse legatie een
visum te krijgen om naar Nederland te reizen. Begin 1941 legden Pelt en Olden-

Onno Sinke | 101



broek, de secretaris van de Internationale Transportarbeiders Federatie, aan
Gerbrandy en Van den Tempel, de minister van Sociale Zaken, het denkbeeld
voor om een aparte Nederlandse radio-omroep voor zeevarenden op te richten.
Beiden gingen hiermee akkoord en toen vervolgens ook het Ministry of Informa-
tion met het plan instemde, konden de voorbereidingen van start gaan.

102 |
t m g — 8 [1 ] 2005

H.J. van den Broek
in Londen.
Bron: NIOD,
Amsterdam



Er kwam een constructie waarbij de nieuwe zender onder verantwoordelijk-
heid van de bbc viel, terwijl de werknemers door de Nederlandse regering wer-
den betaald. Deze constructie had als gevolg dat De Brandaris, zoals de nieuwe
zender al snel werd gedoopt, in de praktijk losstond van zowel de Nederlandse
regering als van de bbc. Dit verschafte de medewerkers veel meer vrijheid dan
Radio Oranje, dat rechtsreeks onder de Nederlandse regering viel. Deze vrijheid
was de twee ‘stemmen’ van De Brandaris, de journalist H.J. van den Broek en de
schrijver A. den Doolaard, pseudoniem van G.C. Spoelstra, op het lijf geschre-
ven. Zij maakten al snel naam met hun frisse en strijdvaardige uitzendingen.
Beiden gingen in hun uitzendingen met hartstocht de Duitsers en hun Neder-
landse handlangers te lijf.

Maar de krachtige toon had ook een keerzijde; zij ging weleens ten koste van
de nauwkeurigheid. Net als Radio Oranje had ook De Brandaris natuurlijk te
kampen met een gebrek aan informatie over de situatie in bezet gebied. Het ver-
schil tussen beide zenders was dat De Brandaris luchtiger omsprong met dat
gebrek. Den Doolaard vertelde na de oorlog de Parlementaire Enquetecommis-
sie, die het beleid van de regering tijdens de Tweede Wereldoorlog onderzocht,
dat Van den Broek en hij soms hun ‘fantasie’ gebruikten wanneer hun kennis
over bezet gebied te wensen overliet. Zij behoefden zich niet alleen te beperken
tot de stellige feiten; als hen een verhaal bereikte dat ze zeer waarschijnlijk leek,
waren ze vrij om het over te nemen zonder verdere controle. Deze versie wordt
bevestigd door L. de Jong, die in het eerste deel van zijn autobiografie Herinne-
ringen schreef dat beiden het niet zo nauw namen met de waarheid. Van den
Broek zegt echter in zíjn mémoires dat Den Doolaard en hij zich hadden voorge-
nomen dat ze nooit ‘in welke omstandigheden ook, één woord bewuste onwaar-
heid [zouden] spreken of onze luisteraars, tegen beter weten in, om de tuin [zou-
den] leiden.’ Behalve verwijzingen naar een invasie in de lente van 1942, die niet
kón plaatsvinden, is dit volgens hem ook nooit gebeurd.8

Verwijten over en weer

Dit verschil in benadering was al vóór de oprichting van De Brandaris tot uiting
gekomen. Van den Broek was in september 1940 in Londen aangekomen. Hij
had grote belangstelling voor het radiowerk en volgde de uitzendingen van Radio
Oranje dan ook aandachtig. Wat hij hoorde, beviel hem niet erg. Hij vond de uit-
zendingen van Radio Oranje maar mat. Zelf een temperamentvol man, beviel
hem dat allerminst. Dit kwam tot uitdrukking in het rapport dat hij in maart 1941
schreef naar aanleiding van de Februaristaking. Hij verweet de regeringszender
te grote voorzichtigheid in het berichten over de eerste openlijke grootschalige
uiting van onvrede over de Duitse bezetter. Hoewel Radio Oranje al na enkele
dagen de eerste berichten kreeg over de stakingen, duurde het waarschijnlijk tot
10 maart voordat de eerste spreker indirect naar de stakingen verwees.9

Onno Sinke | 103



De Jong zegt in zijn Geschiedwerk over het Koninkrijk der Nederlanden in de
Tweede Wereldoorlog dat men in Londen niet wist wat er precies gebeurd was;
evenmin wist men hoe de toestand zich verder ontwikkeld had. Voor de uitzen-
dingen naar bezet gebied koos men daarom voor de veiligste oplossing. Men
zweeg maar helemaal over de stakingen. Later schreef hij dat hij veronderstelde

104 |
t m g — 8 [1 ] 2005

A. den Doolaard
(Cornelis Spoelstra)
voor de Engelse
microfoon.
Bron: NIOD,
Amsterdam



dat het verzoek hiertoe van Gerbrandy was uitgegaan, hoewel hij daarvan niet
helemaal zeker was. Het was juist deze voorzichtigheid waartegen Van den Broek
ageerde. Het ontbrak in de uitzendingen van Radio Oranje volgens hem onder
andere aan voldoende morele steun en leiding aan de bevolking in bezet ge-
bied.10 Radio Oranje hoorde op belangrijke momenten niet te zwijgen. Hoewel
hij begreep dat enige voorzichtigheid geboden was bij de berichtgeving omdat
de juiste toedracht van de gebeurtenissen niet helemaal duidelijk was, was het
volgens hem toch mogelijk geweest, iéts te laten horen. ‘In de gegeven omstan-
digheden was zwijgen minder dienstig aan de Nederlandsche zaak dan het
eventueel maken van een fout in de appreciatie van een onderdeel dier gebeurte-
nissen.’ Het rapport werd hem niet in dank afgenomen. Lebon schreef na lezing
van het rapport dat hij het geheel een zeer onsympathieke sollicitatie vond. Vol-
gens Van den Broek was dit rapport later één van de oorzaken van de moeizame
samenwerking tussen De Brandaris en Radio Oranje.11

Nu werd de onenigheid niet alleen veroorzaakt door dit verschil in inzicht.
De leiding van de beide radiostations lag elkaar ook niet op het persoonlijke vlak.
Lebon, De Jong en incidentele medewerkers als de journalist M. Sluyser bevon-
den zich aan de linkerkant van het politieke spectrum. Van den Broek had zich
in de jaren dertig als correspondent van De Telegraaf in Parijs ontpopt als een fel
bestrijder van de Franse socialist Léon Blum en zich een aanhanger betoond van
rechts-autoritaire stromingen. Lebon en Sluyser, beiden socialisten, hadden
zich geërgerd aan zijn artikelen waarin hij allerlei semi-fascistische partijen met
sympathie beschreef. Zijn sympathie voor dit soort partijen betekende echter
niet dat hij pro-Duits was. De inval in Nederland en het bombardement op zijn
geliefde Rotterdam wekten in hem een diepe haat tegen alles wat Duits was.
De persoonlijke onderlinge antipathie vormde later een ernstig probleem bij de
pogingen van de regering en de regeringsvoorlichtingsdienst om de samenwer-
king tussen de beide radiostations te bevorderen.

Pogingen tot samenwerking

Deze pogingen werden noodzakelijk geacht omdat beide stations gedeeltelijk
hetzelfde werk deden en er aan de coördinatie op het gebied van het propaganda-
beleid en de personeelsinzet veel schortte. Wat lag meer voor de hand dan een
bundeling van de krachten van de twee radiostations? Pelt raakte in augustus
1941 na een grondige bestudering van de materie overtuigd van de wenselijk-
heid hiervan. Door een goede coördinatie van de werkzaamheden was er heel
wat tijd te winnen; tijd die vervolgens weer kon worden besteed aan het verbe-
teren van de kwaliteit van de programma’s. Pelt zag het liefst een homogene
radio-omroep die de programma’s van beide zenders voor zijn rekening nam.
Homogeen in zoverre dat de propaganda op elkaar afgestemd was; het eigen
karakter van De Brandaris en Radio Oranje moest echter behouden blijven. Om

Onno Sinke | 105



dit alles te verwezenlijken stelde Pelt een werkverdeling voor waarbij enkele
dagelijkse routinebezigheden zó werden ingevuld dat beide radiostations ervan
profiteerden. Pelt wilde de propaganda in de uitzendingen van de stations meer
in overeenstemming brengen door een dagelijkse bijeenkomst onder zijn lei-
ding.12

In december nam Pelt vervolgens enkele maatregelen om een nauwere
samenwerking tussen beide omroepen te bewerkstelligen, onder andere een
verhuizing van De Brandaris naar Stratton House, waar Radio Oranje zijn thuis-
basis had. Aanvankelijk had dit plan de instemming van de bbc en de leiding
van de beide omroepen. Uiteindelijk ketste het toch af, volgens waarnemend
chef van de Regeringsvoorlichtingsdienst D. de Man, omdat Van den Broek zich
niet kon verenigen met de benoeming van hoogleraar M. Bokhorst tot onder-
directeur van die dienst, belast met radiozaken. Naast een coördinerende func-
tie op het gebied van de radio, kreeg Bokhorst ook de taak om toezicht te houden
op Radio Oranje. Bokhorst, uit Zuid-Afrika gehaald door Pelt, bleek al snel niet
te voldoen. Hij was volgens De Jong een vriendelijk man maar te zachtzinnig
om greep te krijgen op de staf van Radio Oranje. Hijzelf wilde ook niets liever
dan van zijn taak ontheven worden. Pelt haalde begin 1942 verder de schrijver
Herman de Man bij Radio Oranje maar ook diens bijdragen leverden niet het
gewenste resultaat op.

Een enquête van het Londense blad Vrij Nederland (aldaar opgericht door
M. van Blankenstein) verhoogde de noodzaak om iets te doen. Eind januari publi-
ceerde dit blad de uitslag van een onderzoek onder haar lezers over de verschil-
lende radiostations te Londen. Hoewel de representativiteit te wensen overliet,
was het resultaat ontluisterend voor Radio Oranje. Van de respondenten vond
41% de uitzendingen van Radio Oranje goed, 49% middelmatig en 10% slecht.
Hiertegenover stond De Brandaris waarvan 89% de uitzendingen als goed be-
oordeelde, 6% als middelmatig en 4% als slecht. Met dit resultaat kwam Radio
Oranje op de laatste plaats, na de Dutch Section van de bbc en Radio België.13

Minister P.A. Kerstens van Economische Zaken, door Gerbrandy tijdelijk
belast met de supervisie over De Brandaris en Radio Oranje, besloot een com-
missie in het leven te roepen die adviezen moest geven over propagandavraag-
stukken op binnenlands gebied. In deze Radio Propaganda Advies Commissie
hadden Van den Broek en Den Doolaard namens De Brandaris en Bokhorst,
De Jong en Lebon namens Radio Oranje zitting. De commissie werd aange-
vuld met enkele andere personen, werkzaam buiten de Regeringsvoorlichtings-
dienst, die in hun functie met de pers te maken hadden. M. Sluyser fungeerde
als secretaris en D. de Man of A. Pelt als vice-voorzitter. Het bleek geen al te ge-
lukkige zet te zijn. De verschillen in visie op het radiowerk en de persoonlijke
antipathieën verhinderden een productieve samenwerking. In plaats van dat de
commissie de samenwerking bevorderde tussen beide radiostations, werd de
rivaliteit verergerd. De leden van de commissie moesten advies geven over pro-
pagandavraagstukken, maar in de praktijk kwam dit er vooral op neer dat de

106 |
t m g — 8 [1 ] 2005



medewerkers van De Brandaris kritiek hadden op hun collega’s van Radio
Oranje en andersom.14

De moeizame fusie

De Radio Propaganda Advies Commissie was duidelijk niet de manier om tot
een oplossing van het conflict te komen. Naast de al bestaande verschillen kwa-
men er nog nieuwe bij. De kameraadschappelijke sfeer die had moeten ontstaan
in de commissie was er één geworden van haat en nijd. Minister Kerstens ging
op zoek naar andere oplossingen. Het gebrek aan goede medewerkers en de
overlapping van de werkzaamheden van beide omroepen bracht hem ertoe de
mogelijkheid van een fusie onder ogen te zien. Kerstens overwoog Van den Broek
de leiding te geven over de samengevoegde omroep maar deelde eind mei aan de
ministerraad mee dat deze daarvoor toch niet de meest geschikte persoon zou
zijn. Vervolgens werd W.A. Visser ’t Hoofd uitgenodigd deze taak op zich te
nemen. Hij gaf echter de voorkeur aan het secretariaat van de Wereldraad van
Kerken en de leiding van een geheime verbinding naar Nederland.

In de herfst van 1942 ondernam Kerstens nog een laatste poging om het con-
flict op te lossen. Hij nodigde Lebon, Sluyser, H. de Man, De Jong, Van den
Broek, Den Doolaard, D. de Man en Pelt uit om elkaar eens flink de waarheid te
zeggen. De aanwezigen maakte daar gretig gebruik van. Van den Broek ver-
klaarde dat Lebon incompetent was als radioleider; Lebon antwoordde op zijn
beurt dat Van den Broek een fascist was. In plaats van dat een oplossing in zicht
kwam, eindigde de bijeenkomst bijna in een handgemeen.15

De kwestie bleef dus voorlopig onopgelost. De tijd begon echter te dringen.
De Brandaris was langzamerhand steeds minder een zender die zich exclusief
op de zeelieden richtte. Het gevolg was dat het werk en het publiek van Radio
Oranje en De Brandaris elkaar voor een groot deel overlapten. Dit was verspil-
ling van de beschikbare mankracht en veroorzaakte verwarring onder de luiste-
raars; beide factoren zullen alleen maar verergerd zijn door de bijdragen die Den
Doolaard en Van den Broek leverden aan Radio Oranje, vanwege het personeels-
tekort van deze zender. De situatie werd des te urgenter doordat het Neder-
landse volk een zware winter voor de boeg had. De Duitse terreur werd steeds
heviger: meer doodvonnissen werden geveld, meer Joden gedeporteerd, meer
arbeiders geronseld voor werk in Duitsland. De teleurstelling over het uitblijven
van de invasie die door Londen was beloofd, vergrootte de moedeloosheid in be-
zet gebied en wekte in sommige kringen zelfs wantrouwen in de kracht en de
bedoelingen van de geallieerden. Uit bezet gebied kwam tenslotte steeds drin-
gender het verzoek om meer leiding en betere programma’s. Tegen deze achter-
grond nam de regering begin oktober het besluit om Radio Oranje en De Bran-
daris toch samen te voegen. Ondanks eerdere bezwaren kreeg Van den Broek de
leiding aangeboden over het nieuwe Radio Oranje; kreeg hij de leiding opgedra-

Onno Sinke | 107



gen, zoals een licht verontwaardigde Van den Broek in zijn mémoires schrijft.
Gezien diens persoonlijkheid leek dit Gerbrandy de beste vorm. Want, zoals hij
bijna liefkozend tegen de Enquêtecommissie zei: ‘Van den Broek was een po-
tentaat maar een zeer goed bruikbare potentaat.’16

Van het oude Radio Oranje gingen alleen L. de Jong en M. van Blankenstein,
die het politiek weekoverzicht voor Radio Oranje had verzorgd, over naar
het nieuwe Radio Oranje. Jan Lebon kreeg een baan bij de sociale dienst van het
gevangeniswezen en Herman de Man werd hoofd van de nieuwe Nederlandse
radio-omroep op Curaçao. H. van Reyneke Stuwe, die de verbindingsofficier
was geweest tussen Radio Oranje en de bbc, werd door de bbc uitgeleend aan
Radio Oranje om de uitzendingen te regisseren. Er waren nog meer veranderin-
gen. Van den Broek haalde Radio Oranje weg uit Stratton House; weg van de
regering, eerst naar Bush House, later naar Clun House. De zelfstandigheid van
het nieuwe Radio Oranje kwam niet alleen tot uitdrukking in de nieuwe behui-
zing. Tot de verhuizing moest Pelt alle teksten zien voor de uitzendingen. Nu
kwam er een commissie die de grote lijnen van het beleid samenstelde terwijl de
dagelijkse gang van zaken aan de medewerkers werd overgelaten.

Veel van de beperkingen die het oude Radio Oranje hadden gehinderd,
waren weggevallen of sterk verminderd: strenge controle door ministers, defai-
tisten in de regering, onervaren medewerkers, slechte verbindingen met bezet
gebied. Dit alles vergemakkelijkte de taak van Radio Oranje aanmerkelijk. Na-
tuurlijk waren de omstandigheden niet ideaal maar de situatie was erg verbeterd
sinds de beginperiode, toen Lebon de scepter zwaaide. Het was nu aan Van den
Broek om Radio Oranje zo goed mogelijk door de rest van de oorlog te loodsen.
Een loodzware taak wachtte hem; de April-Meistakingen, de Spoorwegstaking
en de hongerwinter lagen allemaal nog in het verschiet.

Noten

1 Memorandum 26 juni 1940, Nationaal Archief (na) ’s-Gravenhage, archief van het Mini-
sterie van Buitenlandse Zaken (BuZa), Londens archief en de daarmee samenhangende archieven,
(1936-) 1940-1945 (1958) (2.05.80), inv. nr. 6217; interne memo bbc van Frost aan S.G. Tallens,
29 juni 1940, bbc Written Archives Centre (bbc wac), E 2/10 Foreign General. Allied Government.
Broadcasts-General. 1940-1944; Notulen van vergadering 19 juli 1940, bbc wac, E 2/12/1 Foreign
General. Allied Government Broadcasts. Holland, File 1. 1940-1941.

2 Handgeschreven commentaar van S.Y. Mackenzie, ‘Reaction in the Netherlands to b.b.c.
broadcasts’, 29 april 1941, National Archives (Kew, Engeland), Foreign Office (fo) 371/26696
C4522.

3 De voornaamste kritiek op Radio Oranje was zoals gezegd het gebrek aan strijdlust in de uit-
zendingen. Dit betekende niet dat er geen andere geluiden waarneembaar waren. Van de bbc kre-
gen de medewerkers van Radio Oranje bijvoorbeeld te horen dat de luisteraars waarschijnlijk meer
behoefte hadden aan nieuws over hun landgenoten in den vreemde dan aan ‘constant generalisa-
tions on their will to victory, their steadfastness and their courage.’ Report for april/may 1941. Voor
bbc geschreven. 11 juni 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6218; Enquêtecommissie Regerings-
beleid 1940-1945. Verslag houdende de uitkomsten van het onderzoek vii c, Leiding en voorlichting aan

108 |
t m g — 8 [1 ] 2005



ambtenaren en burgers in de bezette gebieden. Het contact met en de politiek ten aanzien van de verzets-
beweging in Nederland. (Punten G en H van het enquêtebesluit). Verhoren, ’s-Gravenhage 1955, p. 13 en
p. 759; Enquêtecommissie Regeringsbeleid 1940-1945. Verslag houdende de uitkomsten van het onderzoek
vii a, Leiding en voorlichting aan ambtenaren en burgers in de bezette gebieden. Het contact met en de poli-
tiek ten aanzien van de verzetsbeweging in Nederland. (Punten G en H van het enquêtebesluit). Verslag en
bijlagen, ’s-Gravenhage 1955, p. 392 en p. 398; Nota van de chef van de Regeringspersdienst aan de
voorzitter van de Ministerraad, voorzitter van de Radiocommissie 1 februari 1941, na, BuZa, Lon-
dens Archief, inv. nr. 6224.

4 Memorandum van J.W. Lebon 23 juni 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6224,
f. 14-15.

5 Enquêtecommissie Regeringsbeleid vii c, p. 733.
6 L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog ii, Neutraal,’s-Graven-

hage 1969, p. 383-384.
7 L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog ix, Londen, eerste helft (po-

pulaire uitgave) ’s-Gravenhage 1979, p. 400; L. de Jong, Herinneringen i, ’s-Gravenhage 1993, p. 95.
8 Enquêtecommissie Regeringsbeleid vii a, p. 402; De Jong, Herinneringen, p. 157; H.J. van den

Broek (‘De Rotterdammer’), Hier Radio Oranje. Vijf jaar radio in oorlogstijd, Amsterdam, z.j. [1947],
p. 60-61.

9 Het is niet zeker dat het rapport geschreven is door Van den Broek; er staat namelijk geen au-
teur bij vernoemd. Een combinatie van factoren maakt het volgens mij aannemelijk dat het wel dege-
lijk van Van den Broek afkomstig is. In zijn memoires heeft Van den Broek het over een rapport dat
hij naar aanleiding van de Februaristaking schreef en aanbood aan twee functionarissen van Buiten-
landse Zaken en de Regeringsvoorlichtingsdienst. Het rapport dat ik in het Londens Archief van het
Ministerie van Buitenlandse Zaken heb gevonden, is gedateerd 3 maart 1941, dus vlak na de Februari-
staking. Voor dit rapport lag een los blaadje, gedateerd 10 maart, waarop D. de Man (waarnemend
hoofd van de Regeringsvoorlichtingsdienst) schreef dat hij een rapport van Van den Broek ter kennis-
neming aan Lebon toezond. Verder worden in het rapport de doelen die de radiozender Vrij Neder-
land zich had gesteld als voorbeeld aangehaald voor Radio Oranje. Vrij Nederland was door Van den
Broek in de meidagen van 1940 in Parijs opgericht. Na enkele weken moesten de uitzendingen al
worden gestaakt door het snelle oprukken van de Duitsers. Nota z.a. 3 maart 1941, na, BuZa, Londens
Archief, inv. nr. 6217; artikel ‘Unrest in Holland’, British Library, f. 3; Bulletin Radioluisterdienst
1 maart 1941, Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (niod), inv. nr. 206 A, bericht 3315.

Combinatie van al deze losse feiten, hoewel geen harde bewijzen, doet mij vermoeden dat Van den
Broek de auteur is van het door mij gevonden rapport.

10 L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, iv, Mei ’40 – maart ’41,
tweede helft, (populaire uitgave) ’s-Gravenhage 1976, p. 863; brief De Jong aan auteur 3 juli 2004, in
bezit auteur; nota z.a. 3 maart 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6217.

11 Nota z.a. 3 maart 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6217, f. 6; notitie De Man aan
Lebon 10 maart 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6217; Van den Broek, Hier Radio Oranje, p. 51.

12 Nota Pelt 18 augustus 1941, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6224.
13 Rapport z.a. z.d., na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6280; Verslag besprekingen 20 en

21 maart z.a., z.d., na, BuZa,Londens Archief, inv. nr. 6280; De Jong, Herinneringen, p. 129; brief
C.H. de Sausmarez aan Kirkpatrick, 23 maart 1942, bbc wac, E2/12/1.

14 De Jong, Het Koninkrijk, ix, eerste helft, p. 402; De Jong, Herinneringen, p. 130; notitie van
A. Pelt voor Kolonel C.J. Warners, 5 oktober 1942, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6280.

15 De Jong, Het Koninkrijk, ix, tweede helft, p. 401-402; De Jong, Herinneringen, p. 131-132.
16 Brief A. Pelt aan I. Kirkpatrick, 24 oktober 1942, na, BuZa, Londens Archief, inv. nr. 6233;

Van den Broek, Hier Radio Oranje, p. 126-127; Enquêtecommissie Regeringsbeleid vii a, p. 405.

Onno Sinke | 109


