
News media chronicle:
July 1994 to June 1995

Geoff Turner

THE year 1994-95 saw the coming of age of two new faces
in Australia’s biggest media families — the Packers and
the Murdochs. In the fight for control of rugby league,

Lachlan Murdoch and James Packer battled it out just as much as
their fathers, Rupert and Kerry. The young pretenders shared a
birthday on September 8 — Murdoch turned 23 and Packer 27.
But they have little else in common. Lachlan Murdoch is a
Princeton philosophy graduate who, after brief stints in the com-
pany newsrooms, has already assumed managerial responsibili-
ties in Australia and Asia. James’ post-secondary education was
at the “school of hard knocks” during a 12-month stint as a jacka-
roo on a cattle station in the Northern Territory. Since then he
has been working in his father’s magazine and television empire,
between polo tournaments and high-profile girlfriends, knowing
that, with Packer senior already having had one heart attack, his
call to centre stage could come at any time. During a 60 Minutes

interview Murdoch senior tried to paint his family as much more
serious about business than the “playboy” Packers, and certainly
the year belonged to Murdoch. But with Murdoch senior in his
mid 60s and Packer senior nearing 60, the load will increasingly
fall on those being groomed to follow. The year also saw the
emergence of Kerry Stokes as a media figure of national impor-
tance in Australia. Stokes, already known through media inter-
ests in Canberra and Western Australia, took the reins at the
Seven Network, either in his own right or with the help of pow-
erful friends. The year also saw the return to profitability for
those media businesses hit by the recession, with the almost uni-

News media chronicle: July 1994 to June 1995 213



versal promise of even better things to come. An expected hefty
rise in the price of newsprint could be a dampener on expecta-
tions for those publishers without newsprint connections, how-
ever. The cross-ownership regulation debate continued to be
gently pushed along by the Murdoch camp, and it was probably
only Kerry Packer’s impatience in pushing the limits by lifting
his stake in Fairfax that prevented a gradual easing of the regula-
tions. As it was, the government was moved to tighten the legis-
lation, if not the limits, making changes even less likely than they
might otherwise have been. In the area of ethics and accountabil-
ity, there were some familiar areas of concern — source confi-
dentiality, chequebook journalism, accountability — as well as
one issue resurrected from the long-distant past: D-notices. And
topping it all off was the start of pay television as a mainstream
option for Australians, with the promise of much more to come
— for those who succumb to the sales pitch.

Super league

A major news media preoccupation, and one which also pre-
occupied the media proprietors in 1994-95, was the takeover of
football in Australia and around the world ahead of the expected
spread of pay TV across the country. The battle started in rugby
league, where Packer’s Channel 9 owned television rights of the
20-team competition until the year 2000, and pay TV “anti-si-
phoning” rules prevented exclusive pay broadcasts. This did not
extend to new competitions, however. Murdoch’s News Ltd pro-
posed in February that the Australian Rugby League endorse the
concept of a “Super League” of 10 or 12 teams, with matches
broadcast on the part-Murdoch-owned Foxtel pay TV channel
and on other Murdoch cable and satellite services around the
world, where Murdoch already broadcast the National Football
League (United States gridiron) and Premier League (British soc-
cer). The Murdoch team’s initial approach to the 60 highest-rank-
ing officials of the Australian Rugby League and its member
teams was unsuccessful, partly because of the personal interven-
tion of Packer, who threatened to sue any supporters of the

214 Australian Studies in Journalism



Murdoch plan and told the delegates: “Don’t let a media organi-
sation run your game.” Given Packer’s creation of his own
cricket competition in 1977 when his media organisation was not
allowed to control the game, this was perhaps an odd comment.
After some extremely public brawling the Murdoch plan resur-
faced with a substantial number of ARL players and, in some
cases, whole teams signing on for the Super League. The future
of the league rested on a series of court actions alleging breach of
contract, but by the year’s end — and after enormous publicity in
both the advertising and editorial sections of the Murdoch media
in particular — the Super League proposal was firmly en-
trenched in people’s minds and appeared likely to succeed in
one form or another, even if Murdoch had to wait for players’
present ARL contracts to expire. Certainly money appeared no
object to the Murdoch Super League camp, a fact noted with
some annoyance at his supposedly cash-strapped newspapers.
The outcome of the “clash of the titans”, as one newspaper
dubbed it, will be an interesting test of the relative strength and
acumen of Packer and Murdoch, and by June there was already
evidence that the Australian Football League and Australian
Rugby Union were being targeted for pay TV “super league”
packages, perhaps as fall-back positions. The treatment of the
Super League battle in the Australian media will make a fertile
ground for media researchers interested in proprietorial influ-
ence over editorial columns.

Murdoch

The Murdoch group’s push for changes in media ownership
restrictions continued unabated in 1994-95, attracting support
from several quarters — and opposition from others, including
the federal government. At the end of July, Murdoch’s chief rep-
resentative in Australia, News Ltd chief executive Ken Cowley,
said the group was keen to lift its 15 per cent holding in Channel
7 and urged Australia’s cross-media and foreign ownership laws
be reviewed. The calls were supported by Opposition communi-
cations spokesperson Alston, who also called for reforms of

News media chronicle: July 1994 to June 1995 215



cross-media ownership laws, which he said set up “exactly the
wrong incentives for media proprietors”. However, Communi-
cations Minister Lee continued to hold the line on the laws, de-
spite a later television appearance by Cowley in which he
apparently tried to achieve by flattery what he had failed to
achieve by other means, describing Paul Keating as a “bold and
innovative” Prime Minister who was doing an outstanding job
compared with other world leaders.

Cowley denied, however, that News Ltd was interested in lift-
ing its (at that time) 2.3 per cent stake in Fairfax, and indicated
that the company planned to sell its Fairfax shares within “a cou-
ple of months”. It came as a surprise, then, when Murdoch told a
world economic forum in Switzerland in February that the com-
pany had lifted its stake to 5 per cent and planned to “make it
10”. This caused a flurry, since it seemed that Murdoch could not
increase his holding beyond 5 per cent while Conrad Black held
25 per cent (unless, of course, the government were to change the
law). But it appeared that the remark was simply off-the-cuff,
and by year’s end there was no indication of Murdoch moving
beyond the 5 per cent threshold in Fairfax.

Mr Murdoch said the stake in Fairfax was merely a better
place to park his money than in a bank — and plenty of money is
exactly what he and his companies had. One reason for this was
that the company issued almost 930 million limited voting pref-
erence shares in October, effectively giving it extra capital with
minimum dilution of control for existing shareholders. The deal,
described by one columnist as enabling Murdoch “to have his
$16 billion global electronic media cake and eat it too”, overcame
the setback of the previous year when the Australian Stock Ex-
change blocked his plan for “super shares”, which would have
allowed Murdoch shares to carry several votes while other
shareholders were limited to one vote a share.

Another reason News had plenty of money was more
straightforward — profitability. In August, News Corporation
reported a record Australian private-sector annual profit of $1.34
billion, eclipsing BHP’s record $1.28 billion. The News result was

216 Australian Studies in Journalism



a 54.5 per cent improvement on the previous year, largely due to
broadcast media activities, particularly in the US. Murdoch told
the company’s annual meeting that his vertical integration
“killer strategy” for the next two to three years — which in-
cluded a $20 million film studio complex on the site of the old
Sydney Showgrounds — would lift earnings a further 50 per
cent and ensure News became the first telecommunications giant
to have a “global footprint”. The result for the half year to De-
cember suggested that the company was on track for further
growth, with a rise of 7 per cent to an $821 million profit.

As part of the “killer strategy”, News announced in May that
it had signed a multibillion-dollar deal with the giant MCI Com-
munications Corporation, the world’s third-largest international
telephony carrier. Under the deal, MCI and News Corp would
each contribute about $275 million to a worldwide joint venture
to sell information, education and entertainment through MCI’s
“information superhighway” distribution network. MCI would
also buy about 13 per cent of News Corp stock, making it the sec-
ond-largest shareholder after the Murdoch family interests.

News’ record 1993-94 result came despite a 35 per cent fall in
group newspaper earnings, mainly attributable to the British
price-cutting war. The cannibalisation of the British newspaper
market, which started with a 1993 promotion cutting the price of
Murdoch’s tabloid Sun from 25 pence to 20 pence, spread to all
sections of the market. Among the quality broadsheets, the battle
pitted Murdoch’s Times (down from 45p to 20p) against Conrad
Black’s Telegraph (down from 48p to 30p) in a battle which at one
stage seemed likely to spill over to Australia — but Australian
prices eventually went up, not down. The British government
announced in July that it would inquire again into whether
Murdoch and Black were trying to bankrupt rival papers, nota-
bly the less financially secure Independent, which held out against
the price war but eventually dropped its price from 50p to 30p
after an 18 per cent circulation slide. By June it appeared the war
might be drawing to a close. The Sun and Times were increased
from 20p to 25p (with the Saturday Times 35p), ostensibly because
of soaring newsprint costs. The Telegraph lifted its price to 35p.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 217



Analysts said the price war would be vindicated if the Times kept
its significant circulation gains, but pointed out that the initial
strategy involving the Sun had failed because that paper had not
made such gains.

Murdoch was also prominent on the British political scene,
where he openly started campaigning for a change of govern-
ment. Murdoch had long been identified as a supporter of the
Thatcher Conservative government, although he appeared less
enamoured with Thatcher’s successor, John Major. But his Sun,
Times, Today and News of the World all campaigned strongly for
Major in 1992. However, in August Murdoch told the German
magazine Der Spiegel that he could imagine himself supporting
British Labour leader Tony Blair. While some commentators sug-
gested Murdoch’s manoeuvres were simply power games for
their own sake, wiser heads suggested the power games had a
specific target — the prospect of tighter cross-media and foreign
ownership rules in Britain. In particular, Murdoch was upset by
a Conservative government Green Paper suggesting media com-
panies be limited to 10 per cent of the overall British market, and
20 per cent of any media sector. News was the only company
likely to be affected by the 10 per cent rule — it had 10.6 per cent
of the market — but it would be even harder hit by the 20 per
cent requirement which would force Murdoch to sell a substan-
tial part of his 35.3 per cent of the press market.

The Murdoch juggernaut might be able to influence govern-
ments, but no one can transcend the London traffic. A $750,000
bid by BSkyB, part-owned by Murdoch, for a television text ser-
vice arrived nine minutes late, leaving the way clear for its sole
rival, which had bid only $165,000.

In the US, Murdoch was faced with two major problems stem-
ming from his ownership of the Fox television network. The rival
NBC network complained to the Federal Communications Com-
mission in November that Fox’s ownership structure violated
laws preventing foreigners from owning more than 25 per cent
of a US TV station. Although Murdoch has taken US citizenship,
the purchase of Fox was 99 per cent funded by News Corpora-

218 Australian Studies in Journalism



tion, an Australian company. In September, NBC had started the
inter-network war, an unusual step in an industry reluctant to
involve bureaucracy of any kind, by challenging Fox’s acquisi-
tion of a Wisconsin station. The NBC complaint echoed reserva-
tions already made by the National Association for the
Advancement of Colored People. Eventually, after a very public
lobbying war on Capitol Hill, complete with bumper stickers,
Murdoch was allowed to continue building the Fox network.
The Federal Communications Commission ruled that the Fox
ownership structure did breach regulations but, against the ad-
vice of its own staff, invited Fox to apply for a waiver of the
rules, indicating that such an application would be successful.
During a press conference called to defend his network’s posi-
tion, Murdoch argued that it was clearly in the public interest to
have competition and diversity in media ownership. This caused
more than the odd wry smile among some commentators in Aus-
tralia — especially in Adelaide, where the Murdoch organisation
owns all daily, Sunday and suburban papers. The only niche left
for non-Murdoch efforts was occupied by the monthly
arts-based publication the Adelaide Review. Coincidentally, per-
haps, Murdoch’s Advertiser started its own monthly arts-based
publication, the imaginatively titled Arts Monthly, which com-
peted for the same advertising, if not for the same readership.

Elsewhere around the world Murdoch was also active, nota-
bly in Germany, where News International bought 49.9 per cent
of the German television channel Vox; in Italy, where Murdoch
ended the year locked in talks with former Italian Prime Minister
Silvio Berlusconi over the possible sale of Berlusconi’s television
interests; and China, where News set up a $6.3 million joint ven-
ture with the Chinese government’s People’s Daily news group.

On a personal level, 1994-95 included several important
Murdoch family milestones. A biography of his mother, Dame
Elisabeth Murdoch, was launched in October at the family’s
Cruden Farm, south-east of Melbourne. Murdoch’s relationship
with his father, Keith, has been well documented, but Elisabeth

Murdoch: Two Lives offered some insights into the other forma-
tive influence on Murdoch’s early life. The year also saw

News media chronicle: July 1994 to June 1995 219



Murdoch’s elder son, Lachlan, arriving in Australia to step up
the pace of the family succession. In less than a year Lachlan
Murdoch was appointed general manager of Queensland News-
papers; then deputy chair of the Asian satellite broadcaster Star
Television; then director of the Chinese joint venture; then pub-
lisher of the Australian and director of News Ltd. The eldest of
Rupert and Anna Murdoch’s children, daughter Elisabeth, has
been working in television in the US and the third child, James, is
expected to start “learning the ropes” soon.

Packer

For Kerry Packer, 1994-95 was a year better forgotten. As well
as apparently being trumped on rugby league, Packer suffered
setbacks in his aspirations to take a greater share of Fairfax; his
premier magazine titles lost circulation, albeit often to his own
new titles, and Consolidated Press Holdings Ltd showed a $148
million book loss for 1994; thieves stole 284kg of gold bars val-
ued at $5.4 million from a safe in his Sydney office in May; later
that month Business Review Weekly estimated his personal for-
tune had dropped from $5.5 billion to $3 billion; and he contin-
ued to be rebuffed in court attempts to fight his loss of the
Sydney casino tender.

Packer’s existing companies continued to keep him cashed
up, however. In March, his media companies announced a $70.3
million interim net profit, thanks mainly to a strong performance
by Nine. Packer’s dividend share was about $10 million. In Janu-
ary, Packer had received $70 million in dividends from Consoli-
dated Press Holdings despite the company posting a $148
million loss predicated on a series of financial gymnastics and al-
most $338 million in loans to other Packer companies being writ-
ten off. In the 1993-94 year, Australian Consolidated Press had
recorded a 9 per cent profit fall to $55 million while Nine Net-
work Australia lifted its profit 25 per cent to $88.3 million.

Things were a little brighter for Packer in Vietnam, where the
Vietnam Investment Review, 46 per cent owned by Australian

220 Australian Studies in Journalism



Consolidated Press, announced in February that it had set up a
joint venture with Hanoi Television in a three-year deal involv-
ing new programming, training and technical assistance. In June,
the chief executive of Vietnam’s top regulator of foreign capital-
ism, the State Committee for Cooperation and Investment —
Consolidated Press’s partner in the Review — visited Sydney and
Melbourne at Vietnam Investment Review‘s expense to meet the
Packer family and tour Channel 9 and Australian Consolidated
Press.

But overall 1994-95 was all downhill for Packer after an early
highlight, when he was successful in persuading fellow share-
holders in Australian Consolidated Press Ltd and the Nine Net-
work Australia Ltd to approve what was described as the $2.3
billion “media marriage of the year” to form Publishing and
Broadcasting Ltd (PBL), Australia’s second-largest listed media
company (behind News Corp). Packer told shareholders in the
new conglomerate: “You’ve got me as chairman now, God help
you.”

Packer and Fairfax

It was not the PBL shareholders who needed divine interven-
tion. In February Packer, a renowned gambler, made probably
his biggest miscalculation for the year when he appeared on his
own channel’s A Current Affair to justify his decision to lift his
stake in Fairfax to more than 17 per cent, with a bigger stake in
his sights. The purchase of the extra shares was in itself a huge
gamble: it could have cost Packer $2 million a day if he were
found in breach of the law (he wasn’t). But the television appear-
ance was also a gamble, and one which cost Packer dearly. In
pushing his case for holding more than the 15 per cent prima fa-
cie limit for a television proprietor, Packer attacked both Conrad
Black, the majority Fairfax shareholder, and Rupert Murdoch,
the big winner from the existing Australian media industry
structure, according to Packer. But the comments which proved
most bothersome related to the federal opposition leader, John
Howard, who Packer said would make a good Prime Minister.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 221



This sparked a bitter exchange between Prime Minister Keating
and Packer, which continued from the other side of the world
when Keating left for Europe soon after the row erupted.
Keating alleged Packer and Howard had struck a deal whereby
the cross-media ownership laws would be relaxed under a coali-
tion government, and the claims were repeated in parliament by
Communications Minister Lee. Former senator Graham Richard-
son, who had become a senior Packer adviser, cast doubts on
Keating’s claim that evidence of the deal had come from “within
the Packer camp”. While no evidence could be found that any
such deal had been made, Howard declined to take a clear posi-
tion on the rules, other than to say that some changes were neces-
sary. The dispute reached quite extraordinary lengths — or
depths — with Packer accusing Keating of a campaign of intimi-
dation and raising red herrings to cover economic policy failures
after Keating appeared on the Channel 9 Sunday program to ac-
cuse Packer and Optus Vision of having tried to pull off a $7 bil-
lion “scam” over the regionalisation of cable television in
Australia. “The last scam I had run past me that was ever this
large . . . (was former NSW chief magistrate) Murray Farquhar’s
reported attempts to take gold reserves from the Philippines Na-
tional Bank,” Keating said. The Australian Democrats tried to
have the Senate print media ownership inquiry reopened to ex-
amine the claims and counter-claims, but failed to attract sup-
port from the major parties. The public feuding continued until
May, when Keating said on Perth radio that although he would
not be pushed around by Packer, a “professional bully”, he bore
no ill feeling to “Kerry . . . who has a lot of good qualities”.

At the same time as his A Current Affair appearance, Packer also
put his case in his Bulletin magazine, where he pledged not to
give up his pursuit of John Fairfax Holdings even if it took 20
years to fulfil his ambitions, and if it was his children or grand-
children who completed the move. Packer explained that his le-
gal advisers had told him he was within the law lifting his stake
in Fairfax beyond 15 per cent so long as he could not be said to be
in control of Fairfax. This interpretation of the 1992 Broadcasting
Services Act, endorsed in April by an Australian Broadcasting

222 Australian Studies in Journalism



Authority inquiry, gave Packer considerable scope to increase
his holding in Fairfax and led the federal government to an-
nounce in June that it would strengthen the Act to reinforce the
specific cross-media ownership limit at 15 per cent, closing the
1992 loophole. The Australian Council of Trade Unions and the
Media, Entertainment and Arts Alliance had urged such a move,
although the ACTU called for an even tougher stance, with the
limit being set at 10 per cent.

Mr Packer would no doubt have been heartened by the results
of a Newspoll in February which showed that Australians were
more concerned about foreign ownership of Australian media
than about cross-media ownership — or more specifically, that
more would prefer Fairfax to be owned by Packer (60%) than by
Black (12%). Within a fortnight it was being reported that Black
was threatening to sell his 25 per cent stake in Fairfax if he was
not able to assert genuine control over the company — that is, if
Packer were allowed to take a similar stake in the company to his
own. However, Black immediately denied that he had any inten-
tion of selling his stake, and said he had been discussing a hypo-
thetical situation in which Packer was allowed to take a greater
stake than him. In fact, Black unsuccessfully used the threat of a
Packer tilt for control at Fairfax to back his argument that he be
allowed to lift his stake from 25 per cent to 35 per cent despite
foreign ownership controls.

Mr Packer’s move on Fairfax attracted mainly hostile interest
from the federal government, the Australian Broadcasting Au-
thority, Fairfax journalists, Black and Murdoch, who at one stage
was touted as a possible ally to Black (or an alternative suitor for
Fairfax). It also brought a threat of intervention from the Trade
Practices Commission, which indicated an interest in any possi-
ble lessening of competition in the classified advertisements
market. Fairfax controlled a major proportion of the market in
Sydney and Melbourne, but several Packer magazines, espe-
cially covering cars, boats and machinery, had a substantial clas-
sified advertising component.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 223



Fairfax

The complex $1.6 billion Federal Court case over the Fairfax
acquisition in 1991 by the Tourang consortium, led by Conrad
Black, was eventually settled in 1994-95. The settlement of the
case, which opened in February, was almost as long-drawn-out
as the case itself, with Justice Sheppard having to adjourn the
case four times in May and June after being told agreement had
been reached but the complex settlement papers were not ready.
Eventually the papers were presented for ratification after the
judge threatened to stand the matter over until 1996 unless it was
settled by the end of June. The main suit was brought by the los-
ing bidders for Fairfax, Tony O’Reilly’s Independent Newspa-
pers Plc and the Melbourne-based Australian Independent
Newspapers, against the merchant bank Baring Brothers Bur-
rows and its principal, Mark Burrows, alleging they had en-
gaged in deceptive conduct under the Trade Practices Act during
the bidding process. Baring Brothers Burrows, which acted for
the Fairfax receivers, denied the accusation, and several coun-
ter-claims were involved. The settlement was achieved on the
eve of O’Reilly’s appearance in court. Details were not made
public, but some reports suggested Independent Newspapers
would be paid about $20 million under the settlement.

It was reported in June that Fairfax chief executive Stephen
Mulholland would return to South Africa a year before his con-
tract expired. Mulholland was one of Australia’s highest-paid
chief executives, earning up to $1.5 million a year as well as hold-
ing valuable stock options. During his term at Fairfax,
Mulholland returned the company to profitability, although his
occasionally aggressive management style also resulted in some
conflicts with staff. Mulholland also failed to satisfy the Packer
camp. In February, at the height of the tension over the Packer
bid for an increased stake in Fairfax, Mulholland revealed that
Brian Powers, managing director of Packer’s PBL, had ap-
proached Fairfax directors several times seeking to have
Mulholland removed. Mulholland noted that Powers had not
been successful, “so I suppose you could say he wasn’t exercis-

224 Australian Studies in Journalism



ing control”. The fact that within a matter of months Mulholland
was to leave might have given this remark a different context.

Another change at the top for Fairfax was the resignation of
Sir Zelman Cowen, who stepped down as chair of the Fairfax
board on his 75th birthday in October. Cowen, a former Austra-
lian governor-general and chair of the British Press Council from
1983 to 1988, was replaced by former New South Wales chief jus-
tice and lieutenant governor Sir Laurence Street, 67.

In March Fairfax acquired entrepreneur Dick Smith’s Austra-
lian Geographic Pty Ltd for $41 million. It also continued its ex-
pansion into new technologies, announcing in August that it
would join the Australian Stock Exchange in providing a tele-
phone market information service. In November it paid $6 mil-
lion to become a cornerstone investor in AusAsean Management
Ltd, a fund for multimedia software developers and packagers.
In January it took a 10 percent interest in US multimedia devel-
oper Big Hand Inc and a 45 percent stake in a Sydney-based
joint-venture, Big Hand Asia Pacific Pty Ltd.

The Fairfax pre-tax profit for 1993-94 was $168.6 million, a 48
per cent improvement on the 1992-93 result, which was itself a 30
per cent improvement on the previous year. The 1994-95 balance
sheet continued to look healthy, with a net operating profit in the
nine months to May of $108.3 million, up 40 per cent on the pre-
vious corresponding period.

An era came to an end with the gradual dismantling of the
Fairfax Sydney headquarters at Broadway. In February the
newsroom moved to Darling Park in Sussex Street, with the ad-
vertising, circulation and administration departments following
soon after. By the end of 1995 printing operations were expected
to be transferred to the new printing plant at Chullora.

At the Age in Melbourne, staff unrest continued to simmer,
with a monitoring committee set up in August because of con-
cerns that the paper’s quality was being jeopardised, partly
through staff shortages and partly through a policy of “change
for change’s sake”.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 225



Other publishers

The other main metropolitan publisher, West Australian
Newspapers Holdings, reported a $57.3 million profit for
1993-94, and interim profit details for the first three quarters of
1994-95 led analysts to predict a profit of about $70 million for
the full year.

Tony O’Reilly’s Australian Provincial Newspapers made the
headlines for two reasons in 1994-95. Firstly, and most substan-
tively, the company embarked on a series of major radio pur-
chases, including the Wesgo chain, which brought it out of the
provinces and into the capital cities. The second major factor in
the APN story was the emergence of O’Reilly’s son, 30-year-old
APN deputy chief executive Cameron O’Reilly, as a major force
in the group. Cameron, an Australian citizen because of his Aus-
tralian mother (since divorced from Irishman Tony) was thrust
into the spotlight by his drive to set up the company’s radio net-
work. By outbidding Sunshine Broadcasting Network Ltd to
take Wesgo for $106 million, APN accrued eight stations on the
eastern seaboard, including two each in Sydney and Melbourne.
It then spent another $15 million buying Melbourne’s Gold FM
104 from Austereo, and completed the network with another six
stations by buying the Albert family’s Australian Radio Network
for $62 million. Even with six forced divestments to comply with
cross-media ownership laws, APN’s Australian Radio Network
was only slightly smaller than Austereo, controlling nine stations
in the country’s biggest markets. APN then sold a half share in
the network to the US-based Clear Channel Communications Inc
for about $100 million. APN also announced a joint pay TV ven-
ture, PAN TV Ltd, with SBS Television and Kerry Stokes’ Aus-
tralian Capital Equity to provide a World Movie Channel and
World News Channel for existing operators. Cameron O’Reilly
also joined the board of Wilson and Horton Ltd, publisher of the
New Zealand Herald, after his father’s Independent Newspapers
Plc and the O’Reilly family trust paid $271 million for a 28.3 per
cent stake in the company and effective control of it. APN re-

226 Australian Studies in Journalism



ported a 30.8 per cent lift in after-tax profit to $21.32 million of
the year to December.

Another press group bent on acquisition and continuing di-
versification into radio was John B. Fairfax’s Rural Press Ltd,
which posted a record $26.17 million annual net profit in Au-
gust. In December, the company added the Woods family’s
Queanbeyan Age to its network of 94 regional newspapers, 42 ag-
ricultural newspapers and magazines, 17 country radio stations
and printing operations in Australia, New Zealand and the US.
In February, Rural Press Ltd acquired the North Queensland Ra-
dio Network from Mike Willesee’s Trans Media Holdings, giv-
ing it another seven regional radio licences, and the following
month its purchase of a majority interest in North West Broad-
casters brought another three regional Queensland radio licen-
ces.

Newspapers

The March newspaper circulation figures generally brought
little joy for the major Australian newspapers. The few bright
spots included the national papers, the Australian and Australian

Financial Review, the Sundays, except in Sydney, and the Canberra

Times, where editor Michelle Grattan was unceremoniously
dumped in the final days of the audit period, as noted below.
Saturday sales were generally down, particularly among the
broadsheets, where employment and real estate advertisements
were in less demand. The Monday-Friday figures for most capi-
tal city dailies were flat at best. The outlook was further damp-
ened by an impending steep rise in paper costs, which was
expected to lead to further cover price increases. In the case of
some titles, however, this was offset by generous special “sam-
pling” offers. The most notable of these was the Australian,
which initially offered 12 weeks of six-day delivery for the price
of Saturday’s paper ($1.20 a week), then a further option of 12
weeks at $1.80 or 28 weeks at $2.80. The regional dailies were
generally within about 1 per cent of their 1994 results, with the
notable exceptions of the Cairns Post (up 4.9%), Maitland Mercury

News media chronicle: July 1994 to June 1995 227



(up 3.2%) and Gold Coast Bulletin (up 3.1%). At the other end of
the scale was Orange’s Central Western Daily, which slipped back
4.2 per cent.

Table 1: Metropolitan dailies and Sundays

Paper Circ to
31/3/94

Circ to
31/3/95

Change
%

Australian (M–F) 114,379 119,618 +4.6

Australian (Sat) 314,616 311,559 -1.0

AFR 78,705 80,640 +2.5

Tele Mirror (M–F) 450,847 434,754 -3.6

Tele Mirror (Sat) 343,885 335,652 -2.4

SMH (M–F) 232,602 232,822 +0.1

SMH (Sat) 396,427 392,252 -1.1

Sunday Tele 685,430 667,084 -2.7

Sun-Herald 603,746 564,183 -6.6

Herald Sun (M–F) 576,377 563,287 -2.3

Herald Sun (Sat) 534,727 530,156 -0.9

Age (M–F) 202,133 205,239 +1.5

Age (Sat) 355,032 349,045 -1.7

Sunday Herald Sun 478,873 495,451 +3.5

Sunday Age 179,644 188,640 +5.0

West Australian (M-F) 238,219 240,240 +0.8

West Australian (Sat) 373,219 379,702 +1.6

Sunday Times 340,222 350,062 +2.9

Courier-Mail (M-F) 229,046 218,924 -4.4

Courier-Mail (Sat) 337,491 328,925 -2.5

Sunday Mail (Qld) 570,475 581,384 +1.9

Advertiser (M-F) 211,042 203,217 -3.7

Advertiser (Sat) 268,778 264,862 -1.5

Sunday Mail (SA) 319,979 325,369 +1.7

Mercury (M-F) 52,059 51,188 -1.7

Mercury (Sat) 63,829 63,738 -0.1

228 Australian Studies in Journalism



Sunday Examiner 41,164 41,784 +1.5

Sunday Tasmanian 53,944 53,912 -0.1

Canberra Times (M-F) 41,923 42,289 +0.9

Canberra Times (Sat) 68,904 69,646 +1.1

Canberra Times (Sun) 37,772 38,287 +1.4

NT News (M-F) 20,622 21,604 +4.8

NT News (Sat) 26,423 27,795 +5.2

Sunday Territorian 23,406 24,115 +3.0

A survey of journalists conducted by Professor John
Henningham of the University of Queensland Department of
Journalism showed that the Australian had overtaken the main
Fairfax papers as their paper of choice. Support for the Australian

was 39.8 per cent, up from 19.9 per cent two years earlier, while
support for the Sydney Morning Herald had dropped from 39.5 to
25.1 per cent and for the Age from 24.9 to 15.8. The only other pa-
per to approach double figures was the Australian Financial Re-

view, up from 3.5 per cent to 9.4 per cent.

News Ltd annouced in June that it would close two of its free
weekly colour titles, the Sydney News and Gold Coast News. While
paper cost rises were cited as the trigger for the decision, News
conceded that its other publications were dominating these mar-
kets sufficiently to make it difficult for the papers to attract suffi-
cient advertising. The third title in the News colour trio, the
Brisbane News, was performing “quite well” and there were no
plans to close it, the company said. News Ltd made no mention
of the fact that Eric Beecher’s Sydney Weekly, the paper the Sydney

News was created to “spoil”, continued to thrive, as did the Mel-

bourne Weekly, the Beecher title that started the glossy weekly
trend in Australia. There was no sign of a promised Brisbane Tele,
an ambitious US-backed Queensland project which would have
introduced afternoon dailies back to Australia. The Tele was also
to have a Saturday morning edition. The announcement of the
new paper was taken with a degree of scepticism, with good rea-
son as it turned out. One specialist title that did make it to fru-
ition was the Labor National Herald, an Australian Labor Party

News media chronicle: July 1994 to June 1995 229



newspaper produced initially bi-monthly by the party’s South
Australian branch with contributions from around Australia. Ed-
itor Gary Orr said the paper might become a monthly demand
was strong enough. With the first edition of 22,000 $2 copies sell-
ing out on the day of its release this seemed a distinct possibility.

Another casualty during the year was the World, which pub-
lished its final edition on January 17. The World had started less
than a year earlier, and had been in receivership for five months,
so would have hardly have rated a mention were it not the suc-
cessor to a century-old institution in Australian media, the Mel-
bourne-based Truth. The closure of Australian Business Monthly

was a much-needed boost for its rival, Business Review Weekly,
which in the preceding months had had to close two of its own
offshoots: Melbourne Business Today after only a few months; and
Property Investor, after just a year.

On a brighter note, the Australian newspaper celebrated its
30th birthday on July 16, a tribute to Rupert Murdoch’s desire to
create a truly national paper in this country — and his ability to
finance it through its loss-making years. Among the regional dai-
lies, the star was again the Border Mail at Albury, which won the
Regional Dailies of Australia F.J. Meacham Memorial Award for
the third year in a row. Runners-up were the Geelong Advertiser

and Sunshine Coast Daily.

Magazines

The onslaught of new magazine titles continued during the
year, particularly in the lucrative women’s market: the new titles
that showed some levels of success, such as Packer’s New Weekly

and She, tended to do so at the expense of the company’s flag-
ships, Australian Women’s Weekly and Woman’s Day, and
Murdoch’s New Idea. One early victim, in July, was Ita Buttrose’s
ITA magazine, which had she launched in February 1989 aimed
at “the woman who wasn’t born yesterday” — the 35-50 age
group. After initial success the magazine’s print run was lifted
from 100,000 to 160,000 but by its last audit, circulation was

230 Australian Studies in Journalism



down to less than 35,000, a 32.3 per cent drop in a year. Revision
of Audit Bureau of Circulation procedures meant magazines will
now be measure in June and December half-years, so annualised
comparisons are not available this year. The half-yearly compari-
sons are used in this table. The top 20 magazines by circulation
were little changed on the previous year (to March 1994), with
only one new top 20 magazine, That’s Life. Its strong showing,
making it Australia’s sixth-most popular magazine within six
months of its launch, came at the expense of the Bulletin. At the
top of the table Woman’s Day had replaced the once unassailable
Australian Women’s Weekly, and it drew further away in the six
months to December. Other significant changes were Readers Di-

gest replacing TV Week as the No. 4 magazine; and further rela-
tive gain by Time, which suffered a slight slip in circulation but
held its ground better than other magazines in its league. The big
winners, other than That’s Life, were Cleo, up 8.1 per cent, and
Australian Home Beautiful, up 13.6 per cent; the big losers were
New Idea, down 16.2 per cent, and Dolly, down 9.5 per cent. Better

Homes and Gardens‘ circulation was flat but was expected to pick
up in later audit periods as a spin-off from the television series of
the same name. Producers acknowledged that lifting the maga-
zine circulation was one of the reasons the television program
was developed.

Table 2: Top 20 Magazines

Magazine Circ to
31/6/94

Circ to
31/12/94

Change
%

Woman’s Day 1,118,659 1,026,357 -8.3

Aust Women’s Weekly 1,113,316 1,016,781 -8.7

New Idea 873,293 731,521 -16.2

Readers Digest 482,247 483,491 +0.3

TV Week 495,677 471,971 -4.8

That’s Life – 405,000+ –

Cleo 303,757 328,329 +8.1

Aust Family Circle 304,789 304,987 +0.1

Cosmopolitan 286,903 279,115 -2.7

News media chronicle: July 1994 to June 1995 231



Better Homes & Gardens 234,888 234,927 +0.0

Who Weekly 220,798 230,815 +4.5

New Weekly 215,375 211,989 -1.6

Dolly 182,372 165,008 -9.5

Time 150,790 150,301 -0.3

Picture 147,218 148,767 +1.1

Aust Penthouse 126,317 130,533 +3.3

New Woman 119,628 119,732 +0.1

People 122,451 113,951 -6.9

Aust House & Garden 123,212 112,879 -8.4

Aust Home Beautiful 98,344 111,685 +13.6

Stokes and commercial television

The year marked the emergence of former television antenna
installer Kerry Stokes as an undisputed third force in the Austra-
lian media. Stokes, already a significant media player through
his control of the Canberra Times and Golden West regional tele-
vision network in Western Australia, first came to prominence
early in the year as the surprise presenter of the ABC’s presti-
gious Boyer Lectures. He delivered a forthright and far-sighted
series of lectures which tackled some of the big issues in media
policy, including technological revolution versus technological
evolution, organisational choice versus technological determin-
ism, and the social responsibility of media ownership. But by
year’s end Stokes was better known for his raids first on
Sunraysia Television Ltd, the operator of Channel 9 in Perth, and
later on the national Seven Network. The $60 million bid for
Sunraysia, launched in September, was acrimonious and eventu-
ally unsuccessful, although Stokes was left with a substantial mi-
nority holding in the company. The Australian Broadcasting
Authority cleared him of breaking the “one station to one mar-
ket” rule, arguing that Stokes did not control Sunraysia.

Mr Stokes was more successful with his tilt at Seven, where he
eventually took over as chair of the board and snared an addi-

232 Australian Studies in Journalism



tional seat for an associate, Bill Rayner, after spending about
$200 million to buy almost 20 per cent of the company. The fight
was protracted and quite bitter at times. The first major casualty
was Seven chair Ivan Deveson, who quit in May and was re-
placed by Ian Holmes, a former Grundy Worldwide executive.
However, after a six-week period in which he oversaw the forced
resignation of Seven managing director, Bob Campbell, Holmes
also quit, leaving the way clear for Stokes to choose his own
nominee. Central to the dispute that led to Deveson’s being
outed as Seven chair was the company’s decision to sign a pay
TV agreement with Optus Vision — a deal generally hailed as a
masterstroke for Seven, which won a money-back (with interest)
guarantee on the deal. When Deveson resigned he specifically
cited undue pressure from the second biggest shareholder, News
Corp (14.9 per cent). News and another major shareholder,
Telstra (10.9 per cent), have a heavy investment in Optus Vision
rival Foxtel. Stokes denied that he was working in concert with
News. However, observers noted that Stokes, who has a history
of friendly relationships with News (which helped finance his
purchase of the Canberra Times) and its Australian chief, Ken
Cowley (with whom he owns outback outfitter R.M. Williams),
would have needed the support of News and Telstra to force his
board coup. The battle for control of Seven came at the end of an
eventful year with the network. In September it announced an
$84.6 million profit for 1993-94, its first full year as a public com-
pany. But a major miscalculation of the advertising market saw
Seven impose an across-the-board 10 per cent increase in ad
rates. The subsequent partial boycott by advertisers forced an
embarrassing backdown by Seven.

One Seven shareholder whose interests were overtaken by the
Stokes raid was Reg Grundy, long associated with Australian
television as a producer of programming, particularly game
shows. Grundy’s RG Capital, cashed up after the sale of Grundy
Worldwide empire to the British media giant Pearson Plc, lifted
its share of Seven to more than 3 per cent before redirecting its
attention to regional Queensland broadcaster Sunshine Broad-
casting. An initial bid of $89 million for the company was re-

News media chronicle: July 1994 to June 1995 233



jected by the board, but Grundy offered a revised $105 million
bid on June 30 and the deal looked certain to go ahead. An inter-
esting sidelight to the takeover battle was the relationship be-
tween Sunshine chair Trevor Kennedy and the RG Capital chief
executive Tim Hughes, who before the bid had been Sunshine’s
managing director. Indeed, Hughes retained his Sunshine board
seat during an acrimonious stage of the takeover, and refused to
resign despite a demand from fellow directors. Earlier, Sunshine
had posted a 41 per cent profit increase to $4.25 million for the
six months to January 31, and simultaneously announced the
closure of its Cairns and Townsville newsrooms as a cost-cutting
measure.

Channel 10 was in the news during the year because of an
Australian Broadcasting Authority inquiry into continuing
doubts cast over the extent to which it was genuinely free of for-
eign control. Its Canadian shareholder, CanWest, held a 57 per
cent financial interest, although only 15 per cent voting rights.
New doubts were cast over this arrangement when the CanWest
chair, Izzy Asper, claimed in a Canadian magazine, the Financial

Post, that he had sent Peter Viner to be managing director of Ten
because he was a manager Asper could trust. “When you buy a
company that’s 14,000km away, you’d better be sure you send
someone you trust to run it,” Asper was quoted as saying. Viner,
a former CanWest executive, said he had severed his ties when
he took the Ten position. Ten, described in the Canadian article
as “CanWest’s impressively profitable Australian operation”,
lifted its 1993-94 net profit to $55.7 million. Ten was not so suc-
cessful, however, in a NSW Supreme Court action against
Charles Curran’s regional broadcaster Capital Television Hold-
ings, which announced in December that it was selling its Can-
berra-based Australian Capital Television to Peter Nixon’s
Southern Cross Broadcasting. Ten’s objection to the sale on the
grounds that the arrangement broke a programming arrange-
ment with the station was over-ruled. Southern Cross, which an-
nounced a 192 per cent profit increase in the nine months to
March 31, also bought Perth radio stations 6PR and 6IX during
the year.

234 Australian Studies in Journalism



Ten affiliates Northern Rivers Television and Telecasters
North Queensland launched a new listed company, Telecasters
Australia Ltd, on the stock exchange in April. The broadcaster
could reach a potential audience of about 3 million viewers in
outback Queensland, northern NSW and the Northern Territory.
The other major development in television ownership was the
WIN television group’s $106 million takeover in September of re-
gional Victorian and Tasmanian broadcaster ENT Ltd. In July,
ENT itself had acquired 19.9 per cent of Sunraysia Television for
$8.1 million.

The Australian Broadcasting Authority upset supporters of
public broadcasting in June when it announced new draft guide-
lines for Australian content on television. The Media, Entertain-
ment and Arts Alliance and Australian Film Commission
attacked the provisions of the guidelines that would allow com-
mercial television stations to claim repeats of ABC or SBS pro-
grams in their Australian production quotas as long as they
invested in the programs before their completion. An Alliance
federal secretary, Anne Britton, said the change would put more
pressure commercial pressure on the public broadcasters, which
she said should be placing more emphasis on their charter obli-
gations.

ABC

The year 1994-95 was a momentous one for Australia’s main
public broadcaster, with a change of managing director, continu-
ing tension over commercialism, which led to two official inqui-
ries, one by the ABC itself and one by a Senate committee, and
disquiet over the Asian television service.

The corporation was rocked in September when a former ABC
reporter, Tracee Hutchinson, claimed on Channel 9’s Sunday pro-
gram that improper editorial influences were being brought to
bear on several programs (Export Australia, Home Show, Holiday

and the Sport Australia Awards) by outside financial sponsors. In
particular, Hutchinson said companies were paying to have their

News media chronicle: July 1994 to June 1995 235



products or services featured on programs co-produced by the
ABC and independent production companies. The ABC board
moved immediately to appoint Sydney QC George Palmer to in-
vestigate the claims, and subsequent claims by other ABC re-
porters, notably John Millard. After initial concerns when it was
found that an ABC solicitor was vetting material before it was
sent to Palmer (to “streamline” the process), Palmer brought
down an interim report in October which found co-production
guidelines were inadequate and pointed to “irreconcilable con-
flict” between commercial programming investment and ABC
independence. The board, which released only sections of the re-
port, said it would set up a sub-committee to amend editorial
policies. In February, Palmer made his final report, which again
pointed to numerous breaches of the corporation’s editorial
guidelines and indicated editorial integrity may have been
breached several times.

Concurrently with the Palmer inquiry, a Senate Select Com-
mittee on ABC Management and Operations was established,
with Coalition, Democrats and Greens support, on September
21. This committee, chaired by the Opposition communications
spokesman, Senator Alston, had much wider-ranging terms of
reference, including sponsorship of co-productions, the ATV
Asian service, early evening news and current affairs plans, the
high turnover of senior ABC staff and allegations of favouritism
in appointments to the ABC board. The Senate inquiry’s hear-
ings had moments of grand theatre in December, notably in Syd-
ney when managing director David Hill made a spirited defence
of the corporation, sheeting home its problems to the “death
from a thousand cuts” forced on the corporation by tight-fisted
politicians; and two days later in Brisbane when a festering
18-month dispute over the sacking of Queensland 7.30 Report
presenter Pamela Bornhorst was reduced to a fiery slanging
match from which no one gained much credit, and which led no-
where. The February sittings were dominated by more mundane
though no less important matters such as the centralised (for
which read Sydney-based) nature of decision-making in the cor-
poration. The committee reported by March, as was required in

236 Australian Studies in Journalism



its terms of reference, but its report was not unanimous and had
little impact. The Coalition, Democrats and Greens found in a
majority report that some ABC board members were not quali-
fied to hold their positions, that government under-funding had
contributed to a reliance on co-productions, and that an increas-
ing focus on Sydney had lowered the standard of service to other
areas. Government members of the committee labelled the ma-
jority report a farce and Communications Minister Michael Lee
said the entire exercise had been a politically motivated waste of
time.

Mr Hill, the corporation’s managing director since 1986, an-
nounced on November 3 that he would resign on June 1 (the res-
ignation date was later brought forward). He quit less than three
weeks after Palmer’s interim report and amid continuing politi-
cal, board and public unrest about ABC programming and pol-
icy decisions. The imaginative but abrasive chief executive had
steadily been losing the confidence of ABC staff and, ultimately
more importantly, of Lee. Hill was replaced in February by Brian
Johns, a former seminarian-turned-political-journalist who had
impressive management credentials at Penguin Books, the Spe-
cial Broadcasting Service and the Australian Broadcasting Au-
thority. About a dozen candidates were interviewed before
Johns was chosen. The unsuccessful shortlisted candidates were
reportedly Australian Film Television and Radio School chair
Robin Hughes, SBS chief Malcolm Long and Lateline presenter
Kerry O’Brien. Johns’ appointment caused concern among some
opponents of the commercialisation of the ABC, given his record
at SBS, where up to 5 minutes of advertisements an hour were in-
troduced under Johns’ period in the chair. However, Johns was
at pains to emphasise that what was a desperation measure at
SBS was simply inappropriate for the ABC and political suicide
for any government which introduced it.

One of Johns’ first actions as ABC after he took his position on
March 17 was to seek from staff proposals for the early evening
timeslot on ABC television. In August, the ABC board had re-
jected a plan to replace the state editions of the 7pm News and
7.30 Report with a national news and current affairs program,

News media chronicle: July 1994 to June 1995 237



with a state-based roundup at 6.30pm. The changes would have
been the biggest shake-up of ABC-TV journalism since the
ill-fated National experiment in 1985 but were unpopular outside
Sydney, particularly in rural areas. Staff voted overwhelmingly
against the proposed changes and they were twice rejected by
the board, in August and again in September.

Several key Hill appointments elected not to continue at the
ABC under Johns. In June, ABC managing editor Chris Ander-
son, a former Fairfax chief executive, resigned after Johns an-
nounced changes in the management structure which would
have downgraded his position. In March, the director of televi-
sion, Paddy Conroy, fell on his own sword when the Palmer Re-
port was released. Other key ABC personnel to resign included
the network programmer, Bob Donoghue, and the head of televi-
sion production, Nick Collis-George.

The ABC board was again forced to tackle the thorny problem
of the loss-making Australian Television (ATV) service, Austra-
lia’s showcase to 18 Asia-Pacific countries via Indonesia’s Palapa
B satellite. The service, launched in February 1993, was reported
to have accumulated $8 million in debts and be losing about $3
million a year. In June 1994, Lee had ordered a departmental in-
quiry into the service. This found no impropriety but found
small-scale cross-subsidisation was occurring. The report high-
lighted the difficulties faced by the service and suggested the
government was unlikely to retrieve its $5.4 million initial in-
vestment. Lee wrote to the board in September raising a string of
concerns over ATV, including the amount of time spent by ABC
management on the service, the blow-out in its projected costs
and the possibility that core funds were being diverted to ATV.
In May, the board decided to seek ministerial approval for a so-
lution which involved allowing ATV to appropriate some of Ra-
dio Australia’s $15 million budget, forcing the National
Transmission Agency to pay the service’s $1 million annual
transmission bill, and adding $2.5 million to the service’s seeding
grant of $5.4 million to help cover debts already incurred. The
ATV losses came despite a deal announced in December under

238 Australian Studies in Journalism



which Asian Business Review magazine would carry ATV pro-
grams in return for promotion on ATV.

The difficulties of broadcasting to a region of widely varying
cultural and journalistic expectations were highlighted in April
when the ABC’s Beijing-based correspondent, Sally Neighbour,
was in Malaysia to cover its ninth general election. Malaysian
Prime Minister Mahathir told Neighbour and her crew to keep
out of Malaysia and accused them of being biased in their report-
ing of the election campaign. Mahathir told a news conference
the ABC twisted the truth to suit its own bias: “You never tell the
truth. You come here to record this, then you go tell lies.” Earlier
in the year, the youth wing of Mahathir’s party had held a rally
to protest against perceived ABC bias. Both the ABC and the Me-
dia, Entertainment and Arts Alliance stood by Neighbour, argu-
ing that while cultural sensitivity was important, truth was
paramount.

Another Hill initiative to be quietly dropped was the Broad-
cast News Australia commercial news service, which began in
January 1994 as an alternative to Australian Associated Press.
Copy for the service was produced by ABC reporters, but rewrit-
ten by BNA journalists into commercial style. However, the ser-
vice failed to attract a wide customer base and after losses of
$600,000 and criticism by ABC staff at the Senate inquiry, it was
announced in May that the service would be wound up as soon
as possible. A more positive result came with the ABC’s shoe-
string 24-hour radio news service on its parliamentary network,
launched in October and still going strong in June.

In June, ABC management announced it had secured a deal
with its British and Canadian counterparts to pool international
newsgathering resources. The agreement provided for the com-
bined use of resources on major stories, shared TV footage and
joint foreign bureaus, of which the BBC had 30, the ABC 18 and
the CBC 11.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 239



Pay TV

The year saw the emergence of a dominant pay TV force,
Foxtel, centred on a $4 billion joint venture between Murdoch’s
News Corp and Telstra, trading as Telecom. The deal, an-
nounced in November, arose from the ashes of the PMT
(Packer/Murdoch/Telecom) syndicate. PMT started to crumble
in July, when Channel 10 withdrew, apparently in response to
plans for PMT to begin an extended campaign to try to scuttle
Australis. The consortium was dissolved in September. Foxtel
said it planned to provide a 64-channel service to four million
homes within four years, with News supplying the program-
ming and Telecom the cable links. After dropping out of the
PMT group Packer said his interests lay with Telecom’s competi-
tor, Optus, but its planned service, Optus Vision, another
planned 64-channel service, was dealt in near-mortal blow in
November when Communications Minister Lee denied cable
groups such as Optus exclusive rights to access over their net-
works.

Optus Vision suffered a further setback in December when
Packer’s Publishing and Broadcasting Ltd decided not to pro-
ceed with a planned $318 million purchase of 15 per cent of the
service, and Seven also withdrew from the consortium, leaving
Continental Cablevision of the US as Optus’s only major partner.
However, Seven continued negotiations, reportedly much to the
displeasure of 25 per cent shareholders News Corp and Telecom.
Optus announced in January that it would continue with its
Optus Vision proposal, but it faced the prospect of having no
Australian equity other than Packer’s 5 per cent interest. Its solu-
tion in April was to offer the sports-rich Seven Network a deal so
lucrative that even Seven, with its strong links to Foxtel partners
News Corp and Telecom, could not refuse it, especially under
the watchful eyes of the Trade Practices Commission and Aus-
tralian Broadcasting Authority, with whom Optus had lodged
complaints. The Optus-Seven deal included a money-back clause
and $10 million signing-on fee for the network. While the deal
had severe internal ramifications at Seven, as noted above, it al-

240 Australian Studies in Journalism



lowed Optus to keep its Optus Vision plans alive, albeit at a
price. Australis continued to buy microwave licences and Holly-
wood movie rights in preparation for the launch on Australia
Day (January 26) of its Galaxy service, building up to a planned
15 channels. But while it was first to start signing up subscribers
(at $299 for connection plus a monthly fee of $49.95, later re-
duced to $99 plus $11.50 a week), the limitations of its technolog-
ical base (where subscribers needed to be in line of sight to
receive the microwave signals that made up the majority of its
licences) meant there was constant speculation that it would
eventually become a content provider to Foxtel or Optus Vision.
When the details of Foxtel were announced in March, Australis
had done more than that — it had a 20 per cent share of the
Foxtel venture, as much on the strength of its Hollywood movie
deals as on its existing microwave and satellite licences. In a
sense Foxtel was a new PMT, except that the “P” stood for Aus-
tralis chair Rodney Price, not Kerry Packer, who was now left as
a minor player in the pay TV carve-up.

The first major test of the pay TV anti-siphoning laws came
within weeks of the launch of Galaxy, when Australia was play-
ing Test cricket against the West Indies in the Caribbean. Galaxy
said its Premier Sports Network had bought the pay TV rights to
broadcast the matches before anti-siphoning laws came into ef-
fect. Channel 9, which had traditionally broadcast cricket, re-
fused to buy the free-to-air rights unless Galaxy was forced to
delay its telecast by 24 hours, and at one stage it appeared that no
broadcast would be allowed. Just weeks before the first Test, and
after an Australian Broadcasting Authority inquiry into the tim-
ing of the Australis acquisition of the rights, the matter was set-
tled when Channel 10 agreed to show the Premier coverage live.

In February, the Australian Broadcasting Corporation (51%),
John Fairfax (24.5%) and US cable company Cox Communica-
tions (24.5%) announced the formation of Australian Informa-
tion Media, a $100 million partnership to develop two pay TV
channels for the Australian market. One, a 24-hour news chan-
nel, would have links with and input from the Cable News Net-
work from the US. The other, a children’s entertainment channel,

News media chronicle: July 1994 to June 1995 241



would have a similar deal with Viacom’s Nickelodeon service
from the US.

One interesting sociological sidelight to the spread of pay TV
in Australia was the way in which suburbs were targeted for ca-
bling. In Britain, pay TV was aimed particularly at lower
socio-economic groups. The marketing departments of the Aus-
tralian providers determined, in contrast, that it was the “yup-
pies” who offered the best prospects in the race to sign up
subscribers. So in Sydney, for instance, Foxtel’s cable went first
to the eastern suburbs and the lower north shore.

Radio

The perception that Australia’s $450 million commercial radio
industry was undervalued in the light of expected rapid growth
in advertising revenues — and because the sector had been over-
looked and undervalued because of the corporate excesses of
some previous owners — led to a major ownership shakeout in
1994-95. When the dust had cleared, the three major groups, Vil-
lage Roadshow, Austereo and Wesgo, had been shoehorned into
two groups: a combined Village/Austereo group, with the big-
gest audience share; and a Wesgo-based Australian Radio Net-
work, owned by a major print media force, Australian Provincial
Newspapers.

Leisure and entertainment group Village Roadshow’s take-
over bid for national radio broadcaster Austereo in September
led to a short but fierce skirmish, with Austereo placing 10 per
cent of its stock with British media group Associated Newspaper
Holdings Ltd in a bid to create a “white knight” to stave off Vil-
lage Roadshow. A truce in the battle was struck later that month,
with a merger between Village and Austereo going ahead in-
stead of the direct takeover. The deal allowed for the networks to
continue to operate separately, but with Village gaining 50.1 per
cent of Austereo in return for its Triple M stations. The combined
power of the new group left it with 30.4 per cent of Australia’s

242 Australian Studies in Journalism



capital city audience, and dominance of the lucrative market of
listeners aged 18 to 24.

The other main movement in the commercial radio area was
the creation, as detailed above, of a second major radio presence,
Australian Provincial Newspapers’ Australian Radio Network,
from components of Wesgo, Austereo and the Albert family’s
stations. The title of the nation’s largest private radio operator,
however, went to reclusive millionaire Bill Caralis, who in Janu-
ary paid a reported $15 million to Carillon Development Ltd to
add stations at Taree, Gunnedah, Armidale, Toowoomba and
Tamworth (2 stations) to his eight existing stations in northern
and western NSW and southern Queensland.

Journalists in the news

The message for metropolitan daily newspaper editors ap-
pears Australia is simple: beware the ides of March, and don’t let
your guard down once they are over. Canberra Times editor
Michelle Grattan, the only woman to have edited a metropolitan
daily newspaper in Australia, was dismissed by the Federal Cap-
ital Press board on March 29 and declined to take up a position
as political columnist for the paper. She returned to the Age in-
stead. Grattan was replaced by the paper’s deputy editor, Jack
Waterford, after she convinced staff to drop plans they had to
strike over her dismissal. The change of guard at the Canberra

Times coincided to the day with a three-way change of editors at
Murdoch’s Australian and Courier-Mail newspapers. The edi-
tor-in-chief of the Courier-Mail and Sunday Mail, Jack Lunn, was
replaced by Australian editor Chris Mitchell, who also took Cou-

rier editor Des Houghton’s place. Lunn became Queensland
Newspapers’ corporate affairs director and Houghton left for a
job on the Sunday Times. Mitchell was replaced at the Australian

by the senior deputy editor, Malcolm Schmidtke. At Fairfax, the
changes had come three days earlier, with the paper’s youngest
editor, John Lyons, 33, being appointed after a period of serving
as one of four equally ranked deputy editors.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 243



In Western Australia, relations between the Court Liberal
government and Perth’s monopoly morning paper, the West

Australian, came to a head in May when it appeared that the Pre-
mier had tried to have the paper’s editor, Paul Murray, sacked.
Central to the dispute was the paper’s attack on Court after the
failure of his government’s High Court appeal against the fed-
eral native title, in which the paper said the West Australian
community “now bears the mark of disrepute as Australia’s rac-
ist state and will have to carry the full cost of Mr Court’s foolish
adventure”. Murray allegedly was told to resign or be sacked af-
ter Court wrote to the West Australian Newspapers Holdings
managing director, Denis Thompson, complaining of anti-gov-
ernment bias. During the 1993 federal election Prime Minister
Keating also accused the paper of anti-government bias, al-
though in that case the government was of a different political
hue. After Murray’s staff stopped work in his support and to de-
mand an explanation from the board, the issue was defused.
During the claim and counter-claim over the issue, which in-
cluded the paper publishing an exchange of letters between Pre-
mier Court and Murray, Court acknowledged that he had
intervened to have a Channel 10 reporter taken off a political
round after she had announced she was resigning to take a post
with the Labor Opposition.

There were also a series of revolving doors in flagship ABC
current affairs shows. Quentin Dempster quit as NSW 7.30 Re-

port host in August, to head a promised but apparently largely
unrealised ABC investigative unit, and was eventually replaced
by Andrew Olle, leaving Liz Jackson to fill his role at Four Cor-

ners, which he had presented for nine years. Sarah Henderson
took the reins of the Victorian edition of 7.30 Report, replacing
Mary Delahunty, who moved on to replace Peter Ross in the
arts-based Sunday Afternoon. Henderson was a late replacement
for Jill Singer, who was recruited by Seven while taking a holi-
day in Italy before starting her new ABC job in January. Cathy
Job left the Queensland host’s job for an ABC radio post in Can-
berra, and was replaced by David Margan. The 7.30 Report was
further shaken up when its national editor, Philip Chubb, an-

244 Australian Studies in Journalism



nounced he would resign in April, citing family reasons. Outside
the ABC, the main current affairs shake-up came at Seven, where
first veteran producer Gerald Stone and eventually the entire na-
tional Real Life program became casualties of the ratings war
with Nine’s A Current Affair. Real Life bowed out in November af-
ter a three-year run, to be replaced after the silly season Summer

Diary by Today Tonight with different hosts in each state. The
heavy battle toll continued, with the show’s Melbourne producer
Allan Craig and Sydney-based national producer Alan Hall be-
ing replaced within a month in April and May. Winners are grin-
ners, and Ray Martin kept grinning at Nine; Paul Murphy led
credibility on SBS’s Dateline; and Ten stayed completely out of
the field after its mauling with the failed Alan Jones experiment
earlier in 1994. Channel 9’s weekly commercial current affairs
flagship 60 Minutes suffered an embarrassing setback on its re-
turn for 1995. Its headline act, former Prime Minister Bob Hawke
and biographer Blanche d’Alpuget talking about what was
hailed as “Australia’s greatest love story”, rated third of the
three commercial channels, and was even outrated by the ABC in
some markets. Discussion of the program’s demise proved pre-
mature, however. By June the program had clawed its way back
to lead its timeslot.

Other prominent journalists to find new homes during the
year were Sam Lipski, who switched from the Australian to the
Fairfax stable in July, and P.P. McGuinness, who followed him in
September. Ranald Macdonald, a former Syme executive now
better known in Melbourne as an ABC radio presenter and RMIT
journalism lecturer, left in June to take up a chair in journalism at
Boston University. Macdonald was replaced by relative un-
known Tona Roberts from ABC regional radio. Also US-bound
about the same time was the managing director of Time Inc Mag-
azines’ Australian operations, Bruce Hallett, whose success with
Who Weekly and Time Australia led to his being appointed presi-
dent of the world-wide Time Magazine empire. Cartoonists were
also in the news, with Peter Nicholson joining the Australian in
July and Ron Tandberg returning to the Age in November after
an 18-month sabbatical at the Herald Sun.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 245



Three men with a long association with print journalism were
honoured in the Order of Australia awards made on the Queen’s
Birthday in June. The chair of the Australian Press Council, Da-
vid Flint, was made a member of the order (AM) for service to
the print media and to international relations. The executive di-
rector of Country Press Australia, David Sommerlad, was also
made a member of the order (AM) for service to the print media,
particularly through the country press organisations of Australia
and NSW, and to the community. The Courier-Mail‘s long-serv-
ing national affairs editor, Wallace Brown, the father of the Can-
berra press gallery, received a medal of the order (OAM) for
services to journalism.

The year 1994-95 also saw the passing of some Australian
news media stalwarts: former News Ltd editorial director and
Australian columnist Douglas Brass, who died in August aged
84; Keith Sinclair, editor of the Age from 1955 to 1966, who died
in March aged 80; former Australian Provincial Press Associa-
tion (now Country Press Australia) president Keith Hopkins,
who died in May, aged 82; and former Pacific Area Newspaper
Publishers Association president Doug Cowles, who died in
May, aged 59.

The 1994 Gold Walkley Award for outstanding journalism
was awarded to Peter McEvoy, of ABC Radio National, for “Af-
fordable Safety”, a Background Briefing report on the Monarch air
disaster near Young in NSW. Awards for all media went to
Deborah Snow, of ABC television, Brett Martin, of the Illawarra

Mercury (suburban, country and rural) and Pamela Williams, of
the Australian Financial Review (business). Print awards went to
Colin James, of the Advertiser, for best current story; Rosemary
Neill, of the Australian, for best feature writing; Peter Patrick, of
the Sydney Morning Herald, for best investigative report; Ray
Cassin, of Eureka Street, for best three headings; and John
Donegan, of the Herald Sun, for best application of the medium to
journalism. John Spooner of the Age scooped the pictorial sec-
tion, winning best cartoon and best illustration Walkleys. The
photography awards also went to Melbourne, to Peter Ward of
the Herald Sun (news), Cathryn Tremain of the Age (newspaper

246 Australian Studies in Journalism



feature) and John Donegan of the Herald Sun (magazine feature).
The radio winners were Craig Middleton, of 2GB, for best cover-
age of a current story; Peter McEvoy, of ABC Radio National, for
best investigative report, and Peter McEvoy and Judy Rapley, of
ABC Radio National, for best application of the medium to jour-
nalism. The award for best television coverage of a current story
was not made. Kerry Brewster, of SBS television, won the
Walkley for best investigative report; Carole Kerr, of Channel 9
Perth, won the award for best application of journalism to the
medium; and Andrew Taylor, of ABC television news, won for
best cinematography. Special Walkleys went to former MEAA
(AJA) federal vice-president Robert Duffield, an inaugural staff
member of the Australian with strong West Australian links; Vic-
torian journalism educator Sally White; Queensland Newspa-
pers chief photographer Jim Fenwick; and pioneering motoring
writer Peter Burden, who died before the award was announced.

As well as her Walkley for best feature, the Australian’s Rose-
mary Neill won the inaugural International Year of the Family
print media award. Other awards went to Judy Tierney, of the
7.30 Report in Hobart, for television, and Kirstyn Lindsay, of
4ZZZ, for radio. At the Logie awards, A Current Affair presenter
Ray Martin was voted Australia’s most popular personality, but
it was Four Corners that took the award for most outstanding
achievement in current affairs. Other award winners included
the Australian’s Kate Legge, who won the Graham Perkin Jour-
nalist of the Year Award for her work on families, parenting in
the 1990s and youth homelessness.

West Australian ABC employee Ken Boase challenged the
corporation in the Equal Opportunities Commission in April, ar-
guing that he had not been considered for a promotion in 1993
because of his gender. During the hearing the commission was
told of a memo in which regional program managers were told
to employ women wherever possible so that the ABC would be
seen to be “doing the right thing”. The case was continuing at
June 30.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 247



Legal

The most far-reaching judgment in 1994-95 was the High
Court’s ruling in Andrew Theophanous v. Herald and Weekly Times

and Thomas Gregory Stephens and Others v. West Australian News-

papers. The decision restricted the right of politicians to sue for
defamation, establishing a defence provided the media defen-
dant could establish that: it was unaware of the falsity of the ma-
terial published; it did not publish the material recklessly — that
is, not caring whether the material was true or false; and the pub-
lication was reasonable under the circumstances. Theophanous es-
tablished the principles for federal politicians and Stephens for
state MPs — whether the principles extend to local government
and other public officials remains to be tested. The media cover-
age emphasised that the ruling backed free speech and curbed
politicians’ powers to sue. More thoughtful commentators also
pointed out that the decision would have far-reaching implica-
tions for the question of journalists’ professional standards.
Given the uneven nature of defamation laws from state to state,
the decision had most impact in Victoria, Western and South
Australia and the Northern Territory, but nowhere did it have
anything like the impact of the Sullivan case in the US 30 years
ago.

The extent of the High Court ruling was further defined in a
case in the Northern Territory, where the court accepted that the
defence was not available in the case of “run-of-the-mill public
servants” such as police. The ruling came in the case of a dis-
graced former drug squad detective who in April was awarded
$103,000 for allegations made in a 7.30 Report program on police
corruption in 1990. The plaintiff, Dennis William Hart, said he
had “finally been vindicated” by the judgment, which included
costs against the ABC estimated at between $750,000 and $1 mil-
lion. The four-person jury which adjudicated in the 11-week case
was the first in a Northern Territory civil trial for 70 years. It found
12 of the 16 alleged defamations proved, including the imputation
that Hart had conspired to arrest an ABC correspondent on false
drug charges. ABC lawyers foreshadowed an appeal.

248 Australian Studies in Journalism



Australia’s biggest defamation case was settled out of court in
July when Sydney solicitor Nicholas Carson agreed to an undis-
closed damages award and an apology. Carson, a partner with
the Sydney law firm Blake Dawson Waldron, alleged he had
been defamed in the Sydney Morning Herald in 1987 and 1988. In
1989 a jury awarded him $600,000, but this amount was set aside
by the High Court after an appeal by John Fairfax and Sons Ltd,
with the court ruling that defamation awards should bear some
semblance to personal injury cases. In April 1994 a second jury
awarded Carson a record $1.3 million ($1.45 million with inter-
est), but the out-of-court settlement for a lesser amount was
based on the presumption that if the High Court had ruled
$600,000 excessive, it would again set aside the $1.3 million
amount. As well bringing to an end to a seven-year court battle,
the settlement prompted the NSW Attorney-General to order the
NSW Law Reform Commission to examine again the state’s def-
amation law, and interest shown by other states suggested a new
push for uniform defamation laws might be on the agenda. The
move for uniform defamation laws was also given impetus by
the Theophanous decision, with the Standing Committee of Attor-
neys-General agreeing the decision had necessitated national re-
form of the laws.

The Andrew Ettingshausen case was a little more straightfor-
ward. In this case, brought by a rugby league footballer after HQ

magazine published a 1990 picture of him nude in a shower, the
original jury award of $350,000 had also been overturned, this
time by the Court of Appeal. A second Supreme Court jury de-
cided on damages of $100,000 in February.

The media were not restricted to reporting and defending def-
amation cases. In October Channel 9 corporate counsel Jane
Marquard sued the ABC and Media Watch presenter Stuart
Littlemore after he alleged A Current Affair and Channel 9 might
have breached the Bail Act by posting a surety for convicted
criminal Billie Jean Kirk, who appeared on ACA. Littlemore was
close to the mark, however: in May, ACA reporter Christopher
Kieran Smith pleaded guilty to having forged Marquard’s signa-

News media chronicle: July 1994 to June 1995 249



ture on the bail form, and was to reappear on July 10 for sen-
tence.

In November, David Hill, then still ABC managing director,
settled out of court a defamation action he had brought against
John Fairfax over a series of articles in the Australian Financial Re-

view in 1993. Terms were not disclosed. Another unusual defa-
mation action concluded in Western Australia in November
when a writ by state Attorney-General Edwardes against Oppo-
sition Leader McGinty was struck out. The writ alleged McGinty
had defamed Edwardes on the ABC’s 7.30 Report, but Master
Adams struck out the statement of claim in the West Australian
Supreme Court. An interesting defamation case still before the
court was Industrial Relations Commissioner Deirdre
O’Connor’s case against Nationwide News, publisher of the Aus-

tralian. In June Nationwide sought to have the case transferred
from the Australian Capital Territory to NSW, arguing that, like
O’Connor, ACT Supreme Court judges were federal court judges
and therefore there might be a perception of bias. The High
Court disagreed.

What is often the “prequel” to defamation — the contentious
“prior restraint” provisions — came to the fore in two high-pro-
file cases, first in Helen Garner’s semi-journalistic book The First

Stone, about sexual harassment in a Melbourne University col-
lege, and then in a planned New Idea feature on failed entrepre-
neur Alan Bond’s relationship with a Sydney masseuse. In the
first case, the two women who were the subjects of the alleged
harassment failed to stop publication of the book, although they
had a significant impact on its final form. Bond, who was about
to marry another woman, managed to delay publication until he
had reached agreement with the magazine on the content of the
story.

Of course, hand in glove with defamation goes contempt of
court. In August, a Supreme Court judge ruled that presenter
Derryn Hinch had been in contempt of court when he revealed
the name of an eight-year-old sexual assault victim, and ordered
that the matter be returned to the magistrates court. Another

250 Australian Studies in Journalism



contempt case to go to court was that of Who Weekly magazine,
which published pictures of a man accused of a series of murders
of backpackers south of Sydney. Who Weekly published a picture
of the man, Ivan Milat, on the front cover of its June 13, 1994, edi-
tion, and the contempt case was brought on quickly so it could
be dealt with before Milat’s trial. The NSW Court of Appeal
ruled in September that the clear tendency of the picture was to
pervert the course of action, in which identity was said by the
Chief Justice to be “the central issue in the case”. When the mag-
azine was fined $100,000 and its editor $10,000, plus all costs,
Who Weekly sought leave to appeal to the High Court on the
grounds that the existing contempt laws were outdated and un-
necessarily restrictive. In its application the magazine cited the
High Court’s own interpretation of an implied freedom of politi-
cal communication. The court rejected the application in Febru-
ary, however, and again ordered Who Weekly to pay all costs.
Another NSW publication to pay dearly for contempt was the
Northern Star, which was fined $20,000 plus costs over a Febru-
ary 1994 report which led to a trial being aborted. The paper con-
ceded that its report of the first day of the trial, in which it
described the defendant as “a prisoner with a record of success-
ful escapes” and highlighted the security measures being taken
at the District Court at Lismore, was a contempt.

In June, contempt proceedings were launched by the Com-
monwealth against broadcaster Alan Jones for comments about
alleged Australian spying at the Chinese embassy in Canberra.
The Commonwealth had obtained a NSW Supreme Court in-
junction restraining media organisations from reporting the de-
tails of the allegations (and details of the injunction), citing the
national interest. The story had been broken by ABC television
news, although the service’s “scoop” had to wait 24 hours after
ABC managing director Brian Johns ordered the story not be run
on the grounds that it was “probably” covered by a D-notice,
that quaint and archaic system of voluntary censorship largely
unknown in the community, even among journalists, and an
idea well past its time.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 251



At the annual award night of the Sydney-based Free Speech
Committee, the top award is known as the Golden Gareth, after
Gareth Evans, Australia’s Foreign Minister and former Attor-
ney-General. The would-be United Nations dignitary might be
on the list himself this Christmas after his response in June to the
Samuels Report on Australia’s security organisations. Senator
Evans proposed new “secondary disclosure” laws, under which
journalists and media executives could be jailed for seven years
for reporting leaked material. An exception would be made if the
activities reported on were illegal, but Senator Evans pointed out
that, for instance, nothing the Australian Secret Intelligence Ser-
vice did “is illegal under Australian law”. However, Senator Ev-
ans said he saw the proposed laws as preventative, not punitive.
The Coalition reserved judgment on whether it would support
the laws in the Senate and the Greens and Australian Democrats
said they would oppose them. Senator Evans backed away from
the concept of jail terms, but kept the idea of fines for “secondary
disclosure” and tied the concept to a promised revamp of the
D-notice system. A week later Senator Evans was again in the
media spotlight — and the media was in his spotlight — when
he attacked the “sensationalist reporting” of paedophilia allega-
tions made under parliamentary privilege by a Coalition back-
bencher. Senator Evans called for controls on privilege and a
more responsible media coverage of the sorts of such allegations,
but conceded that no laws had been broken.

A legal milestone came in the Human Rights Commission,
where Sydney Morning Herald football writer Jacquelin Magnay
won $3500 compensation and a public apology from the Balmain
rugby league club (now known as the Sydney Tigers) for its dis-
criminatory policy on access to dressing rooms. The club said it
would set up an interview room so that all journalists could have
equal access to players after matches, regardless of their gender.

Journalists have, from time to time, been accused of unethi-
cally impersonating police to gain access or material for reports.
But the boot was on the other foot in January when police imper-
sonated journalists to gain access to a tree-sitting protester in
north Queensland. Legal advice was sought over the police ac-

252 Australian Studies in Journalism



tion, but eventually none was taken. The police, disguised as SBS
television journalists, were hauled to the top of the tree, where
the protester had been ensconced for 208 days, thwarting several
earlier attempts to dislodge him.

Chequebook journalism

In a landmark case in October, a Victorian County Court
judge ordered a former prison warder who helped her lover to
escape to forfeit $42,000 profit she made by offering her story to
the media. Judge Joseph O’Shea upheld an application by the
Victorian Director of Public Prosecutions that Heather Diana
Parker be ordered to forfeit her share of the money paid for an
interview on the Channel 9 60 Minutes program ($32,500) and in
the Packer Woman’s Day magazine ($20,000). In February the 60

Minutes-Woman’s Day team struck again, with a reported
$200,000 deal for what was touted as “Australia’s greatest love
story”, the romance between former Prime Minister Bob Hawke
and his biographer, Blanche d’Alpuget. As noted elsewhere, the
return on this investment was extremely questionable, but the
recipients of the money were laughing all the way to the altar.
Figures for chequebook journalism are notoriously difficult to
determine, but the combined wisdom had it that the $200,000
equalled iceman James Scott’s fee and was eclipsed only by the
record $225,000 paid to Lindy and Michael Chamberlain on her
release from jail in 1986.

Ethics and confidentiality

The Media, Entertainment and Arts Alliance’s review of its
Australian Journalists’ Association Code of Ethics continued
without resolution after two years and there were doubts in
some quarters about whether the seven-person committee
would ever reach an agreed position on a proposed new code,
despite continued assurances that its release was imminent. Re-
markably enough, while the MEAA committee apparently could
not reach agreement, the politicians could. In October, the Senate

News media chronicle: July 1994 to June 1995 253



committee investigating the rights and responsibilities of the me-
dia released its first report, Off the Record: Shield Laws for Journal-

ists. The report suggested guidelines limiting the circumstances
under which journalists should be jailed or otherwise dealt with
for declining to give to a court the name or names of confidential
sources — in effect, providing a limited form of privilege. In
many respects, these guidelines reflected existing practice, such
as a judge not insisting on disclosure where the source’s identity
was not essential to the issue of the case. The report also called
for a stronger Australian Press Council as a primary self-regula-
tor for the media, but of course the Senate was as powerless to re-
form the Press Council as the Press Council was to reform the
media. After the chair of the Senate committee passed from Sena-
tor Barney Cooney, the committee’s interest in the issue seemed
to wane, with subsequent hearings cancelled and a second re-
port, addressing more general ethical matters, seemingly still a
long way off. One reporter with more than a passing interest in
changes to practice in the area of confidential sources was Aus-

tralian reporter Madonna King. In September the Queensland
Court of Appeal ruled that the state’s Criminal Justice Commis-
sion had the right to demand King reveal the source of a series of
stories on organised crime which it alleged had been based on a
confidential commission report to state parliament. However, a
transfer to Sydney took King out of the commission’s jurisdic-
tion, but it was beginning to appear that Courier-Mail journalist
Paul Whittaker might not be so lucky.

The Senate committee’s call for a greater role for the Austra-
lian Press Council coincided with council research into five years
of complaints and editors’ attitudes. In all, 269 of the 736 com-
plainants surveyed responded to the questionnaire, and the
council interpreted their responses as being generally support-
ive. However, complainants strongly indicated (96% support)
that the council should be able to order an apology be printed af-
ter an adverse ruling and 77 per cent believed the council should
be able to impose fines. The complainants also wanted the pub-
lishers’ representation on the council reduced to just 50 per cent,
and favoured extending the council’s authority to broadcast me-

254 Australian Studies in Journalism



dia as well as print. Not surprisingly, perhaps, the 32 editorial
executives who responded (from 80 surveyed) also were gener-
ally supportive of the council, although five wanted the council
to have the power to fine and another three thought it would be
more effective as a statutory authority.

The question of source confidentiality was given a new twist
in the Northern Territory when a public servant, John Young, 53,
was sacked for having sent copies of Department of Transport
and Works letters to the ABC Darwin radio station 8DDD, say-
ing he was acting in the public interest. The department learnt
Young’s identity when an ABC acting producer showed the
leaked letters and a handwritten note to Young’s immediate su-
perior. Young said he would not rule out legal action against the
ABC, which he accused of unprofessional conduct.

Media and politics

The role of the Canberra press gallery came under scrutiny in
1994-95, not because of a federal election (although there was an
election in NSW and June ended with Queensland in election
mode), but because of what was perceived in many quarters as a
“hatchet job” on Liberal leader Alexander Downer. Downer,
who replaced John Hewson on 23 May 1994, initially enjoyed a
generally supportive media. But by August, gaffes over Aborigi-
nal land rights policy and domestic violence (which he jokingly
described as “The things that batter” — an unfortunate pun on
the Coalition’s “The things that matter” policy statement) had
soured relations with many sections of the gallery. On January
27, 1995, while explaining his decisions to step down from the
Liberal leadership, Downer was scathing about certain members
of the press gallery, and singled out Fairfax’s Australian Financial

Review for special attention. Downer said that while many of the
journalists were very good and very professional, too many of
the gallery members were “run-of-the-mill” and some were “too
inexperienced” or “just unprofessional”. He also attacked the
“centre-left bias” of the gallery and said he had seen too many
“whispers” beaten up into “breathtaking new revelations” for

News media chronicle: July 1994 to June 1995 255



page one stories. Certainly there were media errors — veteran
Sydney Morning Herald reporter Alan Ramsey wrote an unre-
served apology over a column in which he claimed Downer had
wept over the “things that batter” remark. The Downer camp
also alleged there were deliberate misrepresentations, particu-
larly in the Financial Review. It is interesting to note that even be-
fore his elevation to Liberal Party leadership, Downer had been
one of the party’s most vocal critics of foreign ownership of the
Australian media. In the final analysis, it appears there was an el-
ement of shooting the messenger in Downer’s broadside. After
all, many of the negative stories could be sourced to disaffected
factions within his own party. However, there is also an element
of truth in his allegations, particularly regarding the herd men-
tality, the focus on the leadership in the absence of anything sub-
stantive to write about, and the frenzy brought on by the smell of
blood when the final crisis nears. Former Gold Walkley winner
Monica Attard seemed to echo Downer’s sentiments in a
Walkley lecture in September when she warned that the “pack”
mentality which she said had invaded Australian political jour-
nalism was both biased and dangerous. Attard, who won her
Gold Walkley for her coverage of an attempted coup in the So-
viet Union in 1991, said the problems of the Canberra press gal-
lery had been brought home to her when she returned to
Australia to present PM for ABC radio.

One of the problem areas of politics and journalism is caused
by the transition of some journalists into political “flaks” — press
secretaries, media advisers and so on — and, even more to the
point, when the transition is reversed. But increasingly, it is not
the political minders but the politicians themselves who are
making the transition. The high-profile example of this genre in
1994-95 was Graham Richardson, who quit the Senate and his
powerful position as factional chief of Labor Party’s NSW Right,
and almost immediately took up a position with the Packer camp
— the Nine Network and Australian Consolidated Press maga-
zines. The inconsistency of this position was highlighted at the
ALP national conference in September where Richardson was a
“special commentator” for Nine’s Sunday program but occupied

256 Australian Studies in Journalism



the same central room at the conference hotel as he had when he
was there as factional heavyweight.

Industrial

After a prolonged campaign industrial campaign by the
MEAA, News Ltd agreed to pay members four 1.5 per cent pay
rises (on January 1 and July 1 in 1995 and 1996). Sub-editors and
computer artists working in production were upgraded whether
they were working with the new electronic layout technology or
not, and as each newspaper went “live” with the new technol-
ogy, lump-sum payments of $4000, $2500 and $700 were made,
depending on their use of the technology. In addition, paid ma-
ternity leave of six weeks and unpaid leave of 46 weeks are now
part of the MEAA-News Ltd agreement for employees with
more than a year’s service.

Another industrial dispute involving the Alliance and News
Ltd, and one with the potential to have a much wider impact on
Australia’s print journalists, arose from the company’s push to
move journalists from industrial awards to contracts, which the
union said was an attempt to de-unionise the workforce. Cer-
tainly the few journalists who did take the contracts resigned
from the union. These journalists were dismayed, however,
when the Industrial Relations Commission ruled in January that
details of their “confidential” contracts and correspondence had
to be shown to the union to allow it to prepare its case against the
contracts. The commission order came after several months of
rolling stoppages at Murdoch newspapers around Australia.

Industrial unrest at SBS continued to simmer, largely over the
service’s heavy-handed approach to discipline, the effects of
budgetary limitations and concerns over the “face” of the multi-
cultural broadcaster. A suggestion from the MEAA that the SBS
staff be allowed to elect one representative to the SBS board fell
on deaf ears. The disputes provided a baptism of fire for the new
head of SBS television, Sawsan Madina, who in September be-
came the first woman to head a national network in Australia.

News media chronicle: July 1994 to June 1995 257



Copyright was another issue that continued to be a source of
friction between publishers and journalists. In January, the Fed-
eral Court dismissed an action brought by the 13 largest metro-
politan daily and magazine publishers against the Copyright
Agency Ltd which argued that the agency had infringed on
copyright laws by passing the money it collected from educa-
tional institutions to authors, including journalists, rather than
to the publishers. When Justice Wilcox ruled there was no sub-
stance in any of the publishers’ seven allegations, they lodged an
appeal. Media, Entertainment and Arts Alliance joint federal sec-
retary Christopher Warren welcomed the decision, although he
said it would have little impact on the long-running dispute over
copyright of material stored on electronic databases. Warren also
called on the publishers to stop using legal and political means to
try to achieve what was essentially an industrial matter. In a
loosely associated matter, writer Morris Lurie won an
out-of-court settlement after suing University of Queensland
Press over the inclusion of one of his pieces in a Nation Review an-
thology, Ferretobilia. Apparently Lurie sought $10,000 for the
rights to the piece, but was paid nothing — until the settlement,
which reportedly went a fair way to matching his original asking
price.

Miscellaneous

A little-reported Trade Practices Tribunal ruling in November
signalled the end of newsagents’ monopolies over the distribu-
tion of newspapers and magazines. Although initially affecting
only Victoria, the ruling was expected to have national implica-
tions, ending the system whereby corner and convenience store
sub-agents had to pay half their commission to the newsagents
even when the publications were delivered directly to them. The
tribunal ruling, on an application by 7-Eleven Stores Pty Ltd,
overturned a 1993 ruling by the Trade Practice Commission,
which was given three years to phase in the new system.

The federal government’s “aNiMaLS” department, the Na-
tional Media and Liaison Service, was criticised in January by the

258 Australian Studies in Journalism



Auditor-General, John Taylor, as being above the law. In a report
entitled A Loophole in Accountability?, he said there was no legal
mechanism to allow him to undertake an efficiency audit of the
service, which employed 23 journalists. The Opposition de-
scribed NMLS as “a political hit squad funded by the taxpayer”.

Conclusion

Journalism was not the winner in the media in 1994-95, and in
some cases it was a long way from being the most important ele-
ment in decisions which impacted directly on Australia, Austra-
lians and Australian society. On the positive side, an attempt to
stop the ABC’s slide into commercialism should have some
long-term benefits, although there are still areas of concern with
joint ventures such as Australian Information Media. Pay TV of-
fers little hope of a more diverse media: rather, the future seems
likely to offer substantially the same players (or their families)
offering variations on a theme, with little extra resources being
invested in the quality of the news and current affairs we are of-
fered. Kerry Stokes’ encouraging Boyer Lectures were the pre-
cursor not to a new era of rationalism but to rationalisation and
blood-letting. The Packer and Murdoch dynasties seem set to
adopt new dynamics in which the red ink of the bottom line, not
the printers’ ink of media tradition, is the dominant force, and in
these circumstances journalism is likely to matter less. Indeed,
the comparison between the open chequebooks of Murdoch’s
Super League with the tightfisted management of most of
Murdoch’s Australian newspapers is a stark reminder of where
the priorities increasingly lie. For Murdoch it was a strong year.
For Packer, it was one disaster after another. But the two domi-
nant media players share a desire to break down what regulation
remains in the media sector. Foreign ownership levels seem to be
adjustable at the whim of a Prime Minister, but there seems to be
general support for the 15 per cent cross-media ownership rules
among the Labor government. However, the government could
change in the next 12 months, and with such a change these rules
seem almost certain to change as well. Commercial radio owner-

News media chronicle: July 1994 to June 1995 259



ship continued to be concentrated in fewer hands, and many
small media outposts were screwed tighter and tighter in the
name of profitability and viability. Through all this, however, ex-
ceptional journalism continues to be produced. The Walkley
Award winners, among others, are a testament to this continuing
ability of journalists to produce excellence, in many cases de-
spite, rather than because of, the amount of support offered by
media proprietors.

260 Australian Studies in Journalism


