
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  
NEWSLETTER 

ISSN 1443-4962 
No. 27                                                 May 2004 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 
07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

27.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 July 2004. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 
The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 
Barry Blair, of Tamworth, NSW, and Victor Isaacs, of Canberra, are major 

contributors to this Newsletter. 
 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 
27.2 NEWS CORP MOVES BASE TO USA 
 
The headlines made interesting reading when Rupert Murdoch announced that The News 
Corporation Ltd would shift its stick exchange listing from Australia to the United States – 
where it earns about almost 75 per cent of its revenue. “Murdoch moves to Wall St”, declared 
the Australian. “News Corp quits Australia”, said the Age. “US move boosts Murdoch: News 
Corp to buy family share in the Courier-Mail”, said the Courier-Mail; “Investor bonus as 
News Corp moves”, said Adelaide’s Advertiser. Part of the announcement was that News 
Corp would buy out the 58 per cent share of Queensland Press Ltd that the Murdoch family 
has held since 1987. News Corp will retain a secondary stock-exchange listing in Australia 
(wide range of sources available, especially the Australian metropolitan daily newspapers of 7 
April 2004: e.g. Australian, pp.1, 2, 21 and 26; also see Australian, 8 April 2004, Media & 
Marketing liftout, pp.17, 18 [including an article by John Henningham speculating on whether 
the changes would hasten the conversion of the Courier-Mail to a tabloid format – the most 
significant aspect of the article, for historians, was the mention of the years when a wide 
range of newspapers converted to tabloid]; and Weekend Australian Financial Review, 8-12 
April 2004, p.33; see also Grahame Morris’s comments in his “Beyond Spin” column in the 
Australian, 15 April 2004, Media & Marketing liftout, p.18). News Corp president Peter 
Chernin said on 29 April that the company had no intention of delisting from the Australian 
Stock Exchange (Courier-Mail, 30 April 2004, p.29). 
 
27.3 LATHAM, LABOR AND THE MEDIA 
 
Federal Opposition Leader Mark Latham – dubbed by Greens Senator Bob Brown as “the 
Prime Minister-in-waiting” – is being courted by the various media proprietors. Labor’s new 
Leader had a meal with Lachlan Murdoch and News Ltd CEO John Hartigan at the Murdoch 
rural property, “Cavan”, near Yass, New South Wales at the beginning of March. Seven 
Network owner Kerry Stokes and his CEO, David Leckie, Channel 10 executive chairman 
Nick Falloon, Fairfax CEO Fred Hilmer and PBL chief executive Peter Yates have all met 
Latham. News Ltd and PBL both have a 25 per cent interest in pay TV operator Foxtel 
(Australian Financial Review, 25 March 2004, pp.1, 76-77). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 2 

 
27.4 COMMUNICATIONS MINISTER TO STEP DOWN 
 
After only six months as the Minister for Communications, Daryl Williams has announced he 
will not seek re-election to Parliament at the next election, due to be held before year’s end. 
Williams served as John Howard’s former Attorney-General for seven and a half years and 
the Justice Minister for 18 months of that period (Australian, 6 April 2004, p.2, and see 
profile, same date, p.11). 
 
 
27.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
16 March 2004 Death: Blair Jude Roots, on Gold Coast, aged 51; worked on papers in north 

Queensland before becoming a renowned ABC correspondent from Townsville and 
Darwin and a leading reporter on such programs as Countrywide and Landline 
(Courier-Mail, 23 March 2004, p.18). 

21 March 2004 Death: James William Simmonds, on Gold Coast, aged 68; journalist and 
scriptwriter; began on Portland Observer, Vic.; became law and crime reporter for 
Melbourne Truth and covered the Lindy Chamberlain case, writing the first book on 
the trial, Wednesday’s Child; spent nearly 10 years as Melbourne bureau chief for 
the Sunday Telegraph; became a scriptwriter for television police dramas such as 
Homicide, Matlock Police and Division 4 (Courier-Mail, 13 April 2004, p.18). 

28 March 2003 Death: Percy Beams, aged 92; was one of Melbourne’s most respected and 
influential sports writers and versatile sportsmen; chief football and cricket writer 
for the Age from 1946 to 1975; played 213 VFL games for Melbourne, and was 
captain-coach from 1942-44; chosen in the club’s team of the century; played 10 
times for Victoria. Played 18 first-class cricket matches, scoring 1186 runs at 
average of 51.56, including a double century and two centuries; captained Victoria 
in 1945-46. Covered several overseas cricket tours for the Age (Herald Sun, 30 
March 2004). 

6 April 2004 The News Corporation Ltd announces it will shift its primary stock exchange listing 
to Wall Street (see 27.2). 

23 April 2004 Death: William George (Bill) Mordey, in Newcastle, aged 67; sports writer, 
sporting promoter, horse stud owner; joined Sydney’s Daily Mirror at 15; became 
one of its best-known sportswriters (Australian, 27 April 2004, p.13; Canberra 
Times, 30 April 2004, p.18). 

 
27.6 EDITORS   
 
Michael Gawenda will stand down as editor of Melbourne’s Age later this year and take up a 
reporting role in Washington for the Fairfax newspaper group. Gawenda started his career at 
the Age in 1970. A global hunt for a replacement has begun, but the Fairfax London 
correspondent, Peter Fray, is rumoured to be the front runner, according to one report 
(Australian, 16 April 2004, p.2). 
 
Judith Whelan, an assistant editor of the Sydney Morning Herald since 2002, has been 
appointed as editor of the Good Weekend, the Fairfax magazine that is inserted in the 
weekend editions of the Sydney Morning Herald and the Age. She replaces Fenella Souter 
who stepped down at the end of 2003 after seven years in the position (Australian, Media & 
Marketing liftout, 4 March 2004, p.18). Souter’s farewell message appeared in the Good 
Weekend, 6-7 March 2004, p.9, and Whelan introduced herself on 10 April 2004, p.5. 
 
Australian Associated Press’s news editor-in-chief, Tony Gillies, is profiled in PANPA 
Bulletin, February/March 2004, p.28. Gillies was formerly at Rural Press Ltd. 
 
Matthew Stevens, 44, has been appointed deputy editor (weekend) for the Australian, having 
most recently been the national chief of staff. Rory Callinan joins the Australian’s Brisbane 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 3 

bureau after having been the investigations editor on the Courier-Mail. Anne Fussell has been 
appointed editorial manager of Nationwide News, based in Sydney. Her position as managing 
editor of the Courier-Mail has been filled by Steve Gibbons who has held various editing 
positions at the paper for the past three and a half years. He is a former assistant editor of the 
Advertiser, Adelaide, and edited the APN regional dailies in Rockhampton, Tweed Heads and 
Lismore (Weekend Australian, 24-25 April 2004, p.2; Courier-Mail, 24 April 2004, p.4). 
 
27.7 TELSTRA BUYS TRADING POST GROUP  
 
Telecommunications giant, Telstra, has bought the Trading Post group of classified 
advertising publications for $636 million, outbidding the Fairfax newspaper group. They are 
seen to have synergies with Telstra’s Sensis (owner of the White Pages and the Yellow 
Pages). Sensis chief executive Andrew Day warned that the purchase of the Trading Post and 
its websites signalled an attack on the newspaper “rivers of gold” classifieds (Australian, 9 
March 2004, pp.19 and 24, and 11 March 2004, Media & Marketing liftout, p.23). 
 
27.8 LAST LETTERS FROM TED AND NORM 
 
The deaths of two long-term regulars in the letters columns of Australian newspapers, Norm 
Christenson and Ted Matulevicius, have not gone unmarked. Paul Christenson wrote to 
mention his father’s death (Norm’s “career” spanned more than 25 years and 250 letters) and 
the tributes flowed. Bill Carpenter remarked: “With the death of Norm so soon after Ted, one 
realises how hazardous this letter-writing caper is.” Margaret Murray, of Christenson’s home 
suburb of Thornleigh, Sydney, contended: “The world needs more people like you, 
challenging the weasel words of those to whom we give political; power”  (Sydney Morning 
Herald, 26 and 27-28 March 2004, pp. 14 and 42 respectively; Australian, 26 March 2004, 
p.14, and Weekend Australian, 27-28 March 2004, p.16). 
 
27.9 SPENCER STREET AND THE AGE 
 
Alan Wood wrote (Australian, 24 February 2004, p.15): “On Saturday Melburnians awoke to 
find they only had bits of the Age newspaper on their front lawn. The main news section was 
missing. On Sunday the news section turned up along with the Sunday Age, which explained 
to readers what had happened. About 150 pickets from the Australian Manufacturing Workers 
Union illegally blockaded its printing plant near Tullamarine airport.” (See also Michael 
Bachelard’s report, “Fairfax appeal to Bracks over picket”, Australian, 27 February 2004, p.2; 
and the Herald Sun, 21 February 2004.) 
 
The industrial action (which cost Fairfax $2.1 million) followed the closure of the Age’s CBD 
(Spencer Street) printing plant and the dismissal of 86 workers. The Industrial Commission 
has since ordered the Age to rehire the 86 printers because the termination of their jobs would 
have breached an enterprise bargaining agreement. The order is effective until 30 March 2005 
(Australian, 10 March 2004, p.4; Sydney Morning Herald, 10 March 2004, online edition; see 
also Carmel Egan’s, “The Age plagued by vexed press” and “Radical’s ruse stops edition”, 
Australian, 18 March 2004, Media & Marketing liftout, pp.17 and 23, and p.23, respectively). 
 
27.10 DEFAMATION  
  
The magistrate Pat O’Shane has been awarded $220,000 in damages in the NSW Supreme 
Court after being defamed in a Sydney Morning Herald opinion piece, by Janet Albrechtsen, 
that implied she was biased, incompetent and unfit for office because she allowed extreme 
views to affect her judgement (Sydney Morning Herald, 17 March 2004). 
 
The Age has reached a $430,000 out-of-court settlement with a Northern Territory woman, 
Jan Ross-Manley, following its publication four years ago of a defamatory article about her. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 4 

The article was written by a journalist who is now the speech writer for NT Chief Minister 
Clare Martin (Australian, 24 February 2004, p.3). 
 
27.11 WILSON WINS JOURNALIST OF YEAR AWARD 
 
Peter Wilson, the Australian’s Europe correspondent, has won the 2003 Graham Perkin 
Australian Journalist of the Year Award, pipping the Fairfax newspapers’ Paul McGeough 
(Weekend Australian, 13-14 March 2004, p.2). 
 
27.12 NEW CHAIRMAN FOR ADVERTISER 
 
Reg Cordina, 65, who began his newspaper career in 1953 as an office boy in the mailroom at 
the Adelaide News, has been appointed chairman of Advertiser Newspapers Limited, 
Adelaide. He replaces Brian Sallis, who retired on 9 March. From 1994-2001 Cordina was 
general manager of the Herald and Weekly Times Ltd (Advertiser, 10 March 2004). 
 
27.13 PRESS COUNCIL CRITICISES GOVERNMENT 
 
The Australian Press Council has criticised a seven-day ban preventing press photographers 
from most of Australia’s leading metropolitan dailies taking photographs in the House of 
Representatives. The Speaker, Neil Andrew, imposed the ban after seven newspapers ignored 
a directive not to publish photographs of a man who leapt from the floor of the public gallery 
on to the floor of the House in February (Courier-Mail, 26 February 2004, p.4). 
 
27.14 READERSHIP: MODESTY SHRUGGED OFF 
 
The disconcerting modesty that some of Australia’s metropolitan newspapers demonstrated 
when the six-month circulation figures were issued in mid-February disappeared when the 
readership figures were issued at the end of the month. The circulation figures were generally 
negative or less than exciting; the readership figures were much more positive. The Courier-
Mail, which took three days to find an angle to used to report its declining circulation figures 
(a comparison with the total regional daily circulation in Queensland), was straight out of the 
blocks with the news of its improved readership figures. Readership rose 2.2 per cent during 
the year, according to the Roy Morgan Research figures. The Sunday Mail, Brisbane, went 
from a tiny single-column item on Page 2 reporting that it had retained its place as Australia’s 
second biggest-selling newspaper, and failing to mention that its circulation had actually 
fallen a little, to a much bigger four-column item of 13-pars on Page 2 with “1.5 million!’ in a 
big reverse heading that hits you in the eye and “Our readership surges to record levels” as the 
strap line. The item began: “Readership of your soaraway Sunday Mail is at an all-time high 
after breaking through the 1.5 million mark for the first time.” Isn’t it fascinating how 
readership is reportedly up when circulations are going down? More copies must be getting 
passed over the back fence. 
 
Most metropolitan newspapers struggled to retain their Saturday readers last year, according 
to the figures released in March by Roy Morgan Research (Australian, Media & Marketing 
liftout, 4 March 2004, p.16, and Australian, 27 February 2004, p.19). The figures indicate that 
Melbourne’s Herald Sun was the only major metropolitan newspaper to increase readers for 
all its editions in the 12 months to 31 December 2003. Other strong performers were: the 
weekday and Saturday editions of the Cairns Post, the weekday Northern Territory News, the 
Sunday Times in Western Australia, the Sunday Mail in Queensland, and the Saturday 
editions of the Gold Coast Bulletin and Launceston’s Examiner. The February edition of the 
HWT magazine, inHOUSE, boasts: “The circulation of the Herald Sun (553,000) is greater 
than the combined circulations of the Age, Sydney Morning Herald, Australian Financial 
Review and Canberra Times (545,652). 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 5 

Newspaper  Readership:   
Calendar year 2003 

Readership: 
Calendar year 2002 

Readership
change % 

Australian (M-F)  442,000 436,000 + 1.4 
Australian (Sat.) 881,000 908,000 – 3.0 
Australian Financial Review (M-F) 284,000 293,000 – 3.1 
AFR Weekend Edition (Sat.) 173,000 181,000 – 4.4 
Daily Telegraph (M-F) 1,193,000 1,185,000 + 0.7 
Daily Telegraph (Sat.) 948,000 965,000 – 1.8 
Sydney Morning Herald (M-F) 893,000 869,000 + 2.8 
Sydney Morning Herald (Weekend) 1,304,000 1,308,000 – 0.3  
Sunday Telegraph 1,872,000 1,928,000 – 2.9 
Sun-Herald 1,474,000 1,474,000 steady 
Herald Sun (M-F) 1,545,000 1,491,000 + 3.6 
Age (M-F) 688,000 699,000 – 1.6 
Herald Sun (Sat.) 1,463,000 1,415,000 + 3.4 
Age (Sat.) 992,000 1,059,000 – 6.3 
Sunday Herald Sun 1,605,000 1,479,000 + 8.5 
Sunday Age 643,000 671,000 – 4.2 
MX 131,000 140,000 – 6.4 
Courier-Mail (M-F) 616,000 603,000 + 2.2 
Gold Coast Bulletin (M-F) 97,000 100,000 – 3.0 
Townsville Bulletin (M-F) 83,000 86,000 – 3.5 
Cairns Post (M-F) 85,000 79,000  + 7.6 

Courier-Mail (Sat.) 949,000 968,000 – 2.0 
Gold Coast Bulletin (Sat) 170,000 164,000 + 3.7 
Townsville Bulletin (Sat) 110,000 111,000 – 0.9 
Cairns Post (Sat) 113,000 109,000 + 3.7 
Sunday Mail (Qld) 1,509,000 1,438,000 + 4.9 
Advertiser (M-F) 579,000 578,000 + 0.2 
Advertiser (Sat.) 731,000 747,000 – 2.1 
Sunday Mail (SA) 771,000 786,000 – 1.9 
West Australian (M-F) 592,000 595,000 – 0.5 
West Australian (Sat.) 1,034,000 1,046,000 – 1.1 
Sunday Times (WA) 928,000 883,000 + 5.1 
Mercury (M-F) 129,000 134,000 – 3.7 
Examiner (M-F) 84,000 86,000 – 2.3 
Advocate (M-F) 62,000 64,000 – 3.1 
Mercury (Sat.) 155,000 160,000 – 3.1 
Examiner (Sat) 101,000 97,000 + 4.1 
Advocate (Sat) 65,000 71,000 – 8.5 
Sunday Tasmanian 135,000 141,000 – 4.3 
Sunday Examiner 107,000 104,000 + 2.9 
Northern Territory News (M-F) 53,000 50,000 + 6.0 
Northern Territory News (Sat.) 65,000 64,000 + 1.6 
Sunday Territorian 51,000 50,000 + 2.0 
 
The Roy Morgan Research readership figures for the top-20 performing magazines are: 
 
Magazine Readership:   

Calendar year 2003 
Readership: 
Calendar year 2002 

Readership: 
Change % 

Australian Women’s Weekly 2,690,000 2,692,000 – 0.1 
Woman’s Day 2,520,000 2,450,000 + 2.6 
New Idea 1,920,000 1,880,000 + 2.3 
Better Homes & Gardens 1,470,000 1,500,000 – 2.0 
That’s Life 1,220,000 1,230,000 – 1.1 
TV Week 1,180,000 1,160,000 + 2.3 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 6 

Reader’s Digest 1,010,000 1,210,000 – 15.9 
Cosmopolitan 919,000 941,000 – 2.3 
National Geographic 855,000 824,000 +  3.8 
Australian Good Taste 853,000 670,000 + 27.3 
Cleo 797,000 748,000 + 6.6 
Super Food Ideas 797,000 818,000 – 2.6 
Who 789,000 845,000 – 6.6 
Take 5 738,000 706,000 + 4.5 
Australian House & Garden 688,000 657,000 + 4.7  
Burke’s Backyard 647,000 640,000 + 1.1 
Marie Claire 611,000 626,000 – 2.4 
NW 601,000 545,000 + 10.3 
TV Soap 551,000 503,000 + 9.5  
Ralph 548,000 557,000 – 1.6 
 
27.15 THE IMAGE THAT CHANGED OPINION ON REDFERN’S RIOTS 
 
The Daily Telegraph published a full front-page picture on 20 February of the attack on a 
woman and the theft of her handbag that led police officers to be cruising the streets near 
where Thomas Hickey, a black youth, died on the weekend of 14-15 February. Inside the 
Telegraph published other pictures. They were stills taken from the security video cameras 
stationed near Redfern station. Aborigines rioted in Redfern for nine hours on the Sunday 
night/Monday morning of 15-16 February, blaming police for Hickey’s death. The release of 
the video images changed the flow of public opinion on talkback radio and in letters to the 
editor of newspapers (Australian, Media & Marketing liftout, 26 February 2004, p.19). 
 
27.16 CT MAGAZINE’S FIRST ANNIVERSARY 
 
Subscribers to the Canberra Times received a 40-page first anniversary issue of ct magazine 
in March. One article (p.8) was entitled “Canberra Snapshot”, a day in the life of Canberra 
Times photographers. Another (pp.33-36) focused on Mansfield, the Victorian town where 
that State’s Country Press Association will hold its annual conference in November this year.  
 
27.17 NEOS KOSMOS INTRODUCES ENGLISH-LANGUAGE SUPPLEMENT 
 
Victor Isaacs writes: Neos Kosmos, the largest circulating Greek newspaper in Australia, now 
publishes an English-language supplement.  The tabloid English section is inside the main 
broadsheet Greek section.  Presumably, this is an attempt to retain readership among members 
of the Greek community who are becoming more at home in English than Greek. 
 
27.18 PRINTING SHAKE-UP 
 
Australia’s $1.6 billion magazine printing industry is set for a shake-up as Kerry Packer’s 
Australian Consolidated Press reviews all of its printing contracts as part of a push to cut 
costs. The big loser from the review is likely to be Michael Hanna’s Independent Media 
Group. ACP, Australia’s biggest magazine publisher, is expected to move business to rival 
printer PMP or some of the smaller operators it has effectively seeded over the past three 
years (Australian Financial Review, 29 March 2004, pp.1, 50). 
 
27.19 THEAGE.COM.AU 
 
In 1999 there were an average of 200,000 “unique visitors” a week to theage.com au viewing 
1.4 million pages. In 2004 there are an average of 700,000 unique visitors a week to 
theage.com.au viewing 8.4 million pages. Unique visitors are individual website users. Each 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 7 

viewer may view a number of web pages. Page impressions measure the number of web pages 
viewed by unique visitors (Age, 22 March 2004, “Mini Age” liftout, p.8). 
 
27.20 ONLINE ADVERTISING SPENDING JUMPS 
 
Australian online advertising expenditure rose by 41 per cent in 2003 to $236 million. 
Classified advertising accounted for 37 per cent of online advertising expenditure. Finance 
and recruitment were the biggest spenders online. The source for these statements is the 2003 
Online Advertising Expenditure Report by the Audit Bureau of Verification Services 
(Australian, 6 April 2004, p.21). 
 
27.21 PRESS COUNCIL’S ROUND TABLE ON RESEARCH 
 
The Australian Press Councill will convene on 17 May its first Round Table on print media 
research. The council is trying to obtain an overview of research in progress that may be of 
interest to it in fulfilling its objects and give help and guidance to those who want to 
undertake useful print-media research. More details can be obtained from the Press Council at 
info@presscouncil.org.au (executive secretary is Jack R. Herman). 
 
27.22 NEWSPAPER RECYCLING 
 
The latest figure for newspaper recycling in Australia – an average of 73.5 per cent for 2003 
in each state and territory – is believed to be the highest in the world, the annual report of the 
Publishers National Environment Bureau shows. Bureau executive director Frank Kelett says 
Australia consumed 718,482 tonnes of newsprint last year and recovered 528,393 tonnes, an 
increase of 0.7 per cent on 2002 (Australian, 15 April 2004, Media & Marketing liftout, p.20; 
PANPA Bulletin, April-May 2004, p.23). 
 
27.23 PHOTOJOURNALSIM AND WARS 
 
Kate Geraghty is believed to be the first female photographer that the Sydney Morning Herald 
has ever sent to cover a war. She covered the war in Iraq last year. See “Shooters in the line of 
fire”, an article in the four-page Anzac special wraparound in the Sydney Morning Herald, 24-
25 April 2004, p.4A. 
 
27.24 ANNITA GIVES BULLETIN’S NICE SET OF NUMBERS 
 
The 27 April edition of the Bulletin carried a 3,700-word article (pp.16-21) arising from an 
interview with Annita Keating van Iersel, the wife of the former Prime Minister Paul Keating.  
Jennifer Byrne did the interview as part of her “Lunch with” series.  In the interview, Annita 
says Paul Keating ended their 23-year marriage during a small dinner party with friends in 
Canberra. She is adamant that ending the marriage “wasn’t my doing”, despite the impression 
Paul Keating has given in Labor circles. The Bulletin increased its print run for the issue and 
still demand could not be met. Another run was ordered (“Sauce”, Sydney Morning Herald, 
24-25 April 2004, p.22; Australian, 21 April 2004, p.1). On 4 May the Bulletin followed up 
with another two pages on Annita (“I had to do it”, pp.18-19).  
 
27.25 LACHLAN AND SARAH ARE EXPECTING 
 
The chairman of News Limited, Lachlan Murdoch, and his wife Sarah O’Hare are expecting 
their first child, the eighth grandchild for News Corp chairman and chief executive Rupert 
Murdoch (Australian, 30 April 2004, p.3). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 8 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 
27.26 APN POST RECORD FULL-YEAR PROFIT 
 
APN News and Media Ltd posted a record full-year net profit of $103.5 million for 2003 and 
expects even better times to be ahead. An outstanding performer for the company was the 
New Zealand Herald, which it bought from publisher Wilson & Horton in December 2001. 
APN’s major Australian publications are 10 regional dailies in Queensland and four in New 
South Wales. APN’s profit in 2002 was $90.18 million. The company is considering listing 
on the New Zealand Stock Exchange (Courier-Mail and Australian, 3 March 2004, pp.27 and 
p.21, respectively, and 29 April 2004, pp. 29 and 26, respectively). 
 
27.27 TASMANIA (1): RURAL PRESS LTD  
 
It took Rural Press Ltd only two months of owning the Western Herald, Rosebery, Tasmania, 
before it performed radical surgery. The Herald was part of the package when Rural Press 
completed an aggressive takeover of the Advocate, based in Burnie and Devonport, in 
January. On 12 March, the Western Herald’s final issue as a weekly appeared. On 23 March 
its first monthly issue appeared – as a 12-page insert in the Advocate. It will appear on the 
fourth Tuesday of each month. The first monthly issue indicated on the front-page, under the 
masthead: “The West Coast’s own monthly newspaper”. But thinking like a monthly was still 
in its early stages. Page 11 carried a small box of details about the paper, but labelled it there 
“The West Coast’s own weekly newspaper”.  The banners across the tops of Pages 2, 3, 4, 8, 
10 and 11 said: “News this week”; Page 5, “Opinion this week”; Page 9, “Features this week” 
(Western Herald, 12 March 2004, p.2, and 23 March 2004, p.1; Damian Bester, E-mail 
message to ANHG, 24 March 2004; Peter Dwyer, E-mail message to Rod Kirkpatrick, 1 April 
2004; see ANHG 17.54 and 18.59.2). 
 
Since taking over the Advocate, Rural Press had already shut down the monthly Western Tiers 
newspaper that served the Meander Valley, near Deloraine, in northern Tasmania. Greg Hall, 
an Upper House Member for Rowallan, expressed his displeasure in the Tasmanian 
Parliament. He said there had not been an issue of the Western Tiers since January. This is 
confirmed by the State Library of Tasmania catalogue  (Mercury, Hobart, 11 March 2004, 
p.13). 

 
27.28 TASMANIA (2): EDITOR JOINS PREMIER’S OFFICE  
 
Rod Scott, the editor of the Launceston Examiner for the past 11 years, resigned in late April 
to become the chief of staff for the new Tasmanian Premier, Paul Lennon. Scott, who became 
the editor on the resignation of Michael Courtney, had been the deputy editor for a year and 
the news editor for eight years (Mercury, Hobart, 15 April 2004, online edition; Australian, 
15 April 2004, “Strewth”, p.11). 
 
The Examiner advertised the vacant editorship on 22 April (Australian, Media & Marketing 
liftout, p.23).  
 
27.29 CIRCULATION: REGIONAL DAILIES 
 
The Fraser Coast Chronicle, Maryborough-Hervey Bay, topped the circulation performers 
amongst regional dailies for the six months to 31 December 2003, Audit Bureau of 
Circulation figures show. Its Monday-to-Saturday figures were up 5.18 per cent. The Gold 
Coast Bulletin’s Monday-to-Friday figures jumped 4.06 per cent and its big-selling Saturday 
issue rose by 2.43 per cent to sales of 78,971. The Gympie Times (Tues.-Sat.) was up 4.11 per 
cent,   the Saturday Townsville Bulletin was up 3.64 per cent and the Bendigo Advertiser 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 9 

(Monday to Saturday) was up 3.53 per cent. Big losers were the Toowoomba Chronicle 
(Monday to Saturday), down 4.27 per cent, and the Wagga Wagga Daily Advertiser (Monday 
to Friday), down 3.25 per cent. 
 
Newspaper  
(Mon-Sat unless otherwise stated) 

Six months to 
31/12/2003 

Six months to 
31/12/2002 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 27,128 26,909 + 0.81 
Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,528 4,431 + 2.19 
Barrier Daily Truth, Broken Hill 6,044 6,215 – 2.72 
Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,496 5,614 – 2.10 
Daily Examiner, Grafton (M-Sat) 5,819 5,777 + 0.73 
Daily Examiner, Grafton (Sat) 6,943 n.a. n.a. 
Northern Star, Lismore (M-Sat) 16,549 16,207 + 2.11 
Northern Star, Lismore (Sat) 25,341 n.a. n.a. 
Maitland Mercury (M-F) 4,641 4,648 Steady 
Newcastle Herald (M-Sat) 55,499 53,183 + 4.35 
Newcastle Herald  (Sat) 85,991 n.a. n.a. 
Central Western Daily, Orange 5,315 5,283 + 0.61 
Northern Daily Leader, Tamworth 8,513 8,554 – 0.48 
Daily News, Tweed Heads (Mon-Sat) 4,999 5,147 – 2.88 
Daily News, Tweed Heads (Sat) 6,273 n.a. n.a. 
Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-Sat) 13,950 13,862 + 0.63 
Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-F) 13,411 13,862 – 3.25 
Daily Advertiser, Wagga Wagga (Sat) 16,558 16,105 + 2.81 
Illawarra Mercury, Wollongong 30,384 30,121 + 0.87 
Ballarat Courier (Victoria) 20,441 20,426 Steady 
Bendigo Advertiser 14,665 14,069 + 3.53 
Geelong Advertiser (Mon-Fri) 29,332 28,496 + 2.93 
Geelong Advertiser (Sat) 45,282 n.a. n.a. 
Sunraysia Daily, Mildura 7,420 7,552 – 1.75 
Shepparton News (M-F) 10,899 10,736 + 1.52 
Warrnambool Standard 12,794 12,655 + 1.10 
Bundaberg News-Mail (Qld) (Mon-Fri) 11,534 11,310 + 1.98 
Bundaberg News-Mail (Sat) 15,549 n.a. n.a. 
Cairns Post (M-Sat) 30,000 + 29,712 + 0.97 
Cairns Post (M-F) 27,000 + 26,899 + 0.38 
Cairns Post (Sat) 44,661 43,676 + 2.26 
Gladstone Observer (Tu-Fri) 7,780 7,982 – 2.53 
Gladstone Observer (Sat) 9,458 n.a. n.a. 
Gold Coast Bulletin (M-Sat) 47,608 45,810 + 3.92 
Gold Coast Bulletin (M-F) 41,157 39,550 + 4.06 
Gold Coast Bulletin (Sat) 78,971 77,100 + 2.43 
Gympie Times (Tu-Sat) 5,545 5,326 + 4.11 
Gympie Times (Sat) 8,706 n.a. n.a. 
Queensland Times, Ipswich (Mon-Sat) 12,782 13,026 – 1.87 
Queensland Times (Sat) 16,946 n.a. n.a. 
Daily Mercury, Mackay (Mon-Sat) 15,541 15,748 – 1.31 
Daily Mercury (Sat) 19,978  n.a. n.a. 
Sunshine Coast Daily, Maroochydore 
(Mon-Sat) 

22,560 21,079 + 7.03 

Sunshine Coast Daily (Sat) 38,998 n.a. n.a. 
Fraser Coast Chronicle, Maryborough-
Hervey Bay (Mon-Sat) 

9,814 9,331 + 5.18 

Fraser Coast Chronicle (Sat) 11,118 n.a. n.a. 
North-West Star, Mount Isa (Mon-Fri) 3,716 3,650 + 1.81 
Morning Bulletin, R’hampton (Mon-Sat) 18,281 18,744 – 2.47 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 10 

Morning Bulletin (Sat) 24,032 n.a. n.a. 
Morning Bulletin (electronically 
delivered editions: Mon-Fri) 

27 n.a. n.a. 

Morning Bulletin (electronic: Sat) 40 n.a. n.a. 
Toowoomba Chronicle (M-Sat) 25,195 26,318 – 4.27 
Toowoomba Chronicle (Sat) 32,218 32,935 – 2.18 
Townsville Bulletin (M-Sat) 28,811 28,343 + 1.65 
Townsville Bulletin (M-F) 26,496 26,213 + 1.08 
Townsville Bulletin (Sat) 40,777 39,344 + 3.64 
Kalgoorlie Miner (WA) 5,661 5,818 – 2.70 
Advocate, Burnie (Tas.) 24,610 24,480 + 0.53 
Examiner, Launceston 35,496 35,483 Steady 
 
APN News and Media Ltd has appointed Terry Quinn as editor-in-chief of the group’s 
regional daily newspapers in Australia and New Zealand. Quinn leaves Fairfax New Zealand 
to join APN. He has held senior editing positions in Scotland, England and the US (Border 
Mail, Albury-Wodonga, 8 March 2004, online edition). 
 
27.30 SIXTY-TWO YEARS IN NEWSPAPERS 
 
Weekly Times legend Geoff Wright retired recently after 62 years in newspapers, the final 14 
as a roving reporter for the “cockies’ Bible” which earned him a huge following among rural 
readers. Geoff began his newspaper career at Warrnambool in 1941. After a variety of 
appointments, he joined the Sun News-Pictorial in the 1960s.  HWT managing director Julian 
Clarke once wrote of him: “Geoff Wright strides like the Lone Ranger across the landscape of 
Australian bush journalism. His gangly frame and gnarled features are as familiar – and as 
welcome – as cold beer in countless pubs of countless country towns throughout Victoria and 
across the length and breadth of the continent. Geoff’s gruff exterior conceals the brain of a 
true journalist and the heart of a poet. For half a century, he has crafted the sort of journalism 
that people still love to read in this age of information overload ... “ (inHOUSE, February 
2004).  
 
27.31 TALLANGATTA SCHOOL AND PAPER 
 
Sue Hughes writes (in response to 26.35): The Tallangatta Secondary College, in north-
eastern Victoria, distributes the fortnightly Tallangatta Herald. The editor, Geoff Lowcock, is 
the college principal. The paper is circulated free, but donations are invited.  
 
27.32 NEW EDITORS 
 
New editors have been appointed at the Queensland Times, Ipswich (Daniel Sankey); the 
Coffs Harbour Advocate (Lee McDougall, the paper’s first female editor); the Warwick Daily 
News (Natalie Gauld); the Goulburn Post (Gerard Walsh); the Bundaberg News-Mail (Lucy 
Ardern); and the Muswellbroolk Chronicle (Dayarne Smith). The Inverell Times is seeking a 
new editor. Sources: APN Password, March 2004; Rural Press News, March 2004; 
Muswellbrook Chronicle, 30 April 2004; Northern Daily Leader, 24 April 2004, p.43. 
 
27.33 BRUNSDONS BOW OUT 
 
Dennis and Pam Brunsdon have seen a few things change in the newspaper and printing 
industry over the years, from linotype and slugs to computers and offset printing. The familiar 
faces of Uptin Print and the Port Macquarie News spent their last day on the job on 26 March 
2004 after a long innings in the industry. Dennis worked at Uptin Print for 21 years, and Pam 
for 18. When Dennis was five (1947), his father Allan bought the Hastings Gazette. Dennis 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 11 

became an apprentice printer. At the Gazette, long hours were the norm because it was all 
handset and hand-fed printing machines. “It used to take us 13 hours to produce a paper.”  
 
Later the Gazette was printed at the Port Macquarie site, where it took a little less time. “It 
dropped from 13 hours to just 25 minutes,” Dennis said. After the Hastings Gazette was sold 
to Fairfax in 1983 and the job printing section to Keith Uptin, Dennis began working at the 
Port Macquarie site. During that time he and many of the other letterpress printers 
experienced challenging changes in their profession. “One of the biggest problems for us old 
operators was going to a qwerty keyboard,” he said. “It was tricky.” (Port Macquarie News, 
26 March 2004) 
 
27.34 CASTLEMAINE MAIL 150 ON 6 MAY 
 
The Castlemaine Mail, which began life as the Mount Alexander Mail, will be 150 years old 
on 6 May 2004. The Mail was a daily from 1 October 1862 until 14 November 1942. It 
changed its title from the Mount Alexander Mail to the Castlemaine Mail on 1 October 1917 
(source: the Mail of those dates). 
 
27.35 TAMWORTH’S NEW PAPER 
 
Tamworth, home of the Northern Daily Leader, has another new title venturing uncertainly 
into waters tried by many before it. The Northwest Advertiser is an eight-page fortnightly 
paper with a gardening column as just about the only editorial content. It’s printed by the 
independently owned Namoi Valley Independent, Gunnedah. The first issue of the Advertiser 
appeared on 12 March 2004, the second on 26 March and the third on 9 April. It proclaims it 
is “local … privately owned and friendly”. 
 
27.36 GOLD COAST BOOMING 
 
The Gold Coast Bulletin keeps doing personal bests. On 11 April (during Easter) it published 
a 436-page tabloid issue, with 224 pages containing real estate advertisements. That edition 
made a net profit of more than $1 million, according to general manager Roy Miller. The 
previous record was mentioned in 26.42: 416 pages on 17-18 January 2004. It comprised a 
192-page news section, a 32-page Weekender, and a 192-page real estate section. 
 
27.37 THE BRIDGE CROSSES TO A NEW ERA 
 
The Koondrook and Barham Bridge sent the ANHG its final hot-metal, letterpress issue (12 
March 2004) and its first cold type/offset issue (19 March 2004). Page 1 of the 12 March 
issue was headed: “The end of an era”. It included an article by Baptist minister the Rev 
Geoff Leslie who has contributed a column for 10 years. Leslie reflects on the wonder of a 
paper continuing to be produced by hot-metal techniques so long. Lindsay and Sue Harrington 
have owned the paper, on the NSW-Victorian, border, since July 1976. Leslie’s columns, full 
of human-interest anecdotes, are available on the internet (at www.ruralministry.org). 
The Bridge office has moved from Murray Street, Barham, to 30 Mellool Street. See 27.49.2. 

 
NEWSPAPER HISTORY 

 
27.38 TWO NOTES ON FRONT PAGE NEWS by Victor Isaacs 
 
27.38.1 WHEN DID FRONT PAGE NEWS BEGIN IN AUSTRALIA? 
 
Newspaper history writing in Australia often repeats the story that the first newspaper in 
Australia to place news instead of classified advertisements on its front page was the Sydney 
Sun upon its establishment in 1910.  Even otherwise excellent historians such as Robin 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 12 

Walker (The Newspaper Press in New South Wales 1803-1920, p. 109) and Gavin Souter 
(Company of Heralds, p. 302) repeat this story.  The story is not true for Australia.  It is not 
even true for Sydney.  Who started the myth? The Sydney Sun itself in a self-congratulatory 
pamphlet published in 1929. 
 
The first newspaper in Australia to place news regularly on its front page was the Melbourne 
evening paper, the Herald, as early as 1889.  It placed news on its front page regularly from 
17 October 1889. 
 
(Even before 1889, news or other editorial items were occasionally placed on the front page 
alongside advertisements.  Examples are: 
28 Sept 1872: news from the English mails arriving on the steamship “Bangalore”, 
3 March 1875: wreck of the “Gothenburg”, Brisbane floods and other items, 
13 July 1882: Anglo-Egyptian war, 
31 October 1882: Melbourne Cup, 
3 August 1889 and most subsequent winter Saturdays: “Football Favourites” profiles, 
22 August 1889: Maybrick murder case, 
28 August 1889: wedding of Princess Louise.) 
 
In the case of Sydney, the first newspaper to place news on its front page was the newspaper 
the Sun replaced, the Australian Star.  This had front-page news from 8 November 1904 – six 
years before the Sydney Sun was established. Sydney’s other afternooner, the Evening News, 
changed over to front-page news on Monday, 4 August 1913 (thank you to Reader Services at 
the State Library of NSW). 
 
The next major papers to change were the Geelong Advertiser on 21 June 1924 (coinciding 
with the inauguration of a new printing press) and the Sydney Daily Telegraph on 8 October 
1924 (as it struggled to survive in the turbulent Sydney newspaper market of the time).  Most 
other papers changed over in the 1930s and early 1940s.  The Sydney Morning Herald 
changed on 15 April 1944 (Souter, Company of Heralds, p.596; and see 27.49.16). For more 
dates, see ANHG items 3.6 and 13.33. 
 
27.38.2 WESTERN AUSTRALIA’S PECULIAR FRONT PAGES 
 
WA’s dailies were slower than their interstate counterparts to change to front-page news, and 
the changeover of each one had unusual features. 
 
Daily News (Perth afternoon): As with many small country dailies, the Daily News gradually 
began to publish some news items on its front page, although it mainly remained filled with 
classified advertising.  Similarly news items crept on to the back page, and this gradually 
became the main news page.  Even when ads were dropped from p.1, the back page remained 
the main news page, p. 1 being the second most important news page.  When the Daily News 
changed from broadsheet to tabloid on 6 March 1939, it also adopted a conventional news 
arrangement (i.e. with p.1 the main news page). 

West Australian (Perth morning, the State’s main newspaper): This changed from broadsheet 
to tabloid on 19 December 1947.  However, it still retained classified advertising on its front 
page – thereby presenting a most strange appearance!  For another month, it retained the old 
arrangement even as a tabloid (i.e. the editorial and main news pages were still the centre 
pages).  From 24 January 1948, these changed to pages 2 and 3.  The West Australian did not 
place news on its front page until 10 December 1949, being the last metropolitan daily in 
Australia to place news there.  (But read on, for the strange story of the Kalgoorlie Miner’s 
front page.) 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 13 

Kalgoorlie Miner:  This paper had some editorial items on its front page from the 1900s, in 
the then style of many country newspapers.  Over time, it became the practice for commercial 
news to be placed on the front page.  The main news pages remained on its centre pages.  In 
early 1951 the Kalgoorlie Miner looked like a paper out of the 1900s: the main news pages 
were the centre pages; it had a strong vertical layout, with no multi-column paragraphs or 
headings; and it had no photographs in its editorial matter.  From 13 August 1951 the 
Kalgoorlie Miner changed to tabloid size but otherwise retained its old layout.  Gradually, a 
few two-column paragraphs or headings appeared, and a few photographs were used - mainly 
portraits, not of topical events. 
 
On 17 June 1953 the Kalgoorlie Miner became the last daily in Australia to place its main 
news coverage on Page 1.  (This was also a commemorative issue marking the 60th 
anniversary of gold discovery in Kalgoorlie.) 
 
27.39 AUDIT OF ANHG MEMBERS’ RESEARCH INTERESTS 
 
Brown, Megan (Postgraduate Student University of Wollongong): I am currently researching 
“Women Writing in Colonial Newspapers and Periodicals” for my PhD Thesis. I am 
attempting to look at the various forms of writing they used to insinuate themselves into print. 
Any thoughts or suggestions from those experienced in this field would be gratefully 
received. E-mail: mab98@uow.edu.au 
 
Clark, Alan (South Coast Register, Nowra). I have worked at the Register since 1975, and am 
interested in the history of all sections of the press in the Nowra district in particular, and 
Shoalhaven generally. PO Box 799, Nowra 2541.E-mail: alanwclark@yahoo.com 
 
Cryle, Denis (Central Queensland University): Colonial press history (publications in 1989 
and 1997); imperial press (2004 forthcoming); and national newspapers (News Limited). E-
mail: d.cryle@cqu.edu.au 
 
Emery, Victoria (Deakin University, Geelong): Late nineteenth and early twentieth century 
reading culture. Local and sectional journals, in particular Catholic journalism in Melbourne. 
Forthcoming paper ‘Sketching the amateur journalist’ in the proceedings of the Australian 
Media Traditions conference, 2003. E-mail: vemery@deakin.edu.au  
  
Griffen-Foley, Bridget (Macquarie University): Australian journalists on Fleet Street; the 
“New Journalism” in Australia; Australian radio periodicals. Departments of Modern History 
& Politics, Macquarie University, NSW 2109. E-mail: bgfoley@hmn.mq.edu.au 
 
Isaacs, Victor: Metropolitan newspaper history; Newspaper design; Bibliography of 
Australian newspaper history (would be pleased to hear of any obscure or old references). 43 
Lowanna St Braddon ACT 2612. E-mail: abvi@webone.com.au 
 
Johnson, Stuart. Research: PhD thesis ‘The Shaping of Colonial Liberalism: John Fairfax and 
the Sydney Morning Herald 1841-1877’. A survey of the Herald on major issues such as state 
aid & education, free trade, land policy & manhood suffrage. Submit late 2004. Publications: 
A series of three articles examining the religious faith of John Fairfax. The first being ‘Busy 
for Both Worlds’: John Fairfax as a Leading Evangelical layman (Part 1), LUCAS: An 
Evangelical History Review, 27 & 28 (2000), 41-63. Part 2 will appear this year. Part 3 may 
interest ANHG readers as it will consider Fairfax’s nonconformist background and the 
editorial position of the Herald. Also, entries on John Fairfax for two biographical dictionaries 
published abroad. Email: stuartj@student.unsw.edu.au 
 
Kirkpatrick, Rod (University of Queensland): Australian newspaper history, especially 
provincial. Nearly completed a manuscript on the history of provincial daily newspapers 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 14 

throughout Australia. Writes an article for each issue of PANPA Bulletin. Writes annual 
review of Australian media for the International Press Institute’s World Press Freedom 
Review. Compiles this newsletter. E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 
 
Mason, Anthony (University of Canberra): PhD Thesis: The Australian broadsheet 
newspaper reporting of the Fiji coups. Particularly focussing on the sources used by the 
journalists, the practices of the journalists and the kinds of representations that resulted. 
Conference paper published in Pacific Journalism Review. Seminar paper from Asia Pacific 
Week at ANU available to those interested. E-mail: anthony.mason@anu.edu.au 
 
Pearson, Mark (Bond University): Media law, press freedom and open justice, and the history 
of all three. Pearson, Mark. (2004), The Journalist’s Guide to Media Law (deals with legal 
and ethical issues), Allen & Unwin, Sydney. Chapters 3 and 4 cover the history of press 
freedom and open justice. Email Mark_Pearson@bond.edu.au  Web www.bond.edu.au/hss 
 
Russell, John: Has interests in the history of colonial printing and publishing especially 
newspapers and periodicals, the role of women, and labour in print. E-mail: 
karinrussell@optusnet.com.au 
 
Spennemann, Dirk HR (Johnstone Centre & School of Environmental and Information 
Sciences, Charles Sturt University, Albury): Current research interests: (i) Newspaper 
publishing in the German colonies, with special reference to the Pacific; (ii) Nineteenth 
Century Newspapers in the Pacific, with special interest in the fiction published therein; (iii) 
Fiction in Nineteenth Century newspapers in the Riverina; (iv) Nineteenth Century German-
language newspapers in Australia (emerging research interest). Forthcoming publications in 
2004(5): (a) Fiction Index to the Samoanische Zeitung (1901-1914) [Letao Press, Albury, free 
to web]; (b) Fiction Index to the Albury Banner (1860-1900) [Publisher to be determined]; (b) 
German Publishing in Samoa (1900-1914) [retrospect, Albury, free to web]--contains detailed 
bibliographical discussion of the German gazette, the Samoanisches Gouvernmentsblatt; (c) 
Survey of newspapers and periodicals published in the German colonies (1885-1914) [Charles 
Sturt University, Johnstone Centre report]; (d) Government publishing in the German Pacific 
(New Guinea and Samoa) – in review by BSANZ Bulletin. Address: School of Environmental 
and Information Sciences, Charles Sturt University, PO Box 789, Albury NSW 2640. E-mail: 
dspennemann@csu.edu.au 
 
Veale, Brigid (Southern Cross University): Has successfully submitted a thesis entitled “The 
changing face of regional newspapers: a case study of the Advocate (Coffs Harbour)”, for the 
award of Master of Professional Communication at the University of Southern Queensland.  
The thesis examined the impact of corporate ownership on the news content of a regional 
newspaper, through a case study of the Advocate; includes a content analysis of the 
newspaper and interviews with editors and journalists.  She was a journalist with APN for 14 
years in Queensland and NSW and is now working in the media unit at Southern Cross 
University, Lismore. E-mail: bveale@scu.edu.au  
 
27.40 ANHG’S PANPA BULLETINS GIFT TO NATIONAL LIBRARY 
 
The National Library of Australia has written to the Australian Newspaper History group to 
thank it for donating many back issues of PANPA Bulletin to the NLA. The issues donated 
included various issues from 1983-1992 (December 1983, September and December 1986, 
June September and December 1987, April, June, August, September, October and December 
1988, February, April, June, September and December 1989, June, July, August, October, 
November and December 1990, January to August and December 1991, September, 
November and December 1992) and complete sets for 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 
1999, 2000 and 2001. The ANHG also donated “Fudge”, a supplement to the Bulletin, for 
June, August, October and December 1988, and February, April and June 1989. The various 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 15 

issues came from a collection put together by John Tidey, of Middle Park, Victoria, and 
another by Rod Kirkpatrick, of Middle Park, Queensland. The donated issues cover the period 
from when the Bulletin appeared quarterly, then every two months, and then monthly. Since 
the middle of last year, PANPA Bulletin has appeared every two months. It will become a 
monthly again in June this year. The magazine, published by the Pacific Area Newspaper 
Publishers Association, appeared quarterly until the end of 1987, every two months from 
February 1988 and monthly from July 1990.  
 
27.41 NOWRA NEWSPAPERS CELEBRATE 125 YEARS 
 
On 27 February Nowra, in the Shoalhaven district of New South Wales, celebrated 125 years 
of newspaper publication. ANHG member Alan Clark wrote an article on Nowra newspapers 
to mark the occasion. It was published in the current Nowra paper, the South Coast Register, 
25 February 2004, p.17. 
 
27.42 PORT AUGUSTA FILES SAVED 
 
They’ve survived more than 120 years, a closure and almost a trip to the dump. Now, thanks 
to the generosity of a former Transcontinental printer, Maurice Hill junior, who is a son of its 
founder, a vital window into Port Augusta’s past has been returned to the city. A collection of 
bound Port Augusta Dispatch newspapers from 1877 (the paper began on 18 August that 
year) are now in the possession of Port Augusta library staff, after Maurice Hill, formerly of 
Port Augusta, donated them back to their city of origin.  
 
The Dispatch files, dating from 1877, are now the oldest hard copies kept in Port Augusta’s 
library. Only microfilm reproductions had been available until now. The Dispatch ceased 
publication on 21 April 1916, probably because of the rationing of newsprint during the war. 
Hill’s father, Maurice senior, and John Edwards, both employees of the Port Augusta 
Dispatch, left that paper in 1914 to take over the North Western Star from 31 October. It had 
relocated to Port Augusta from Wilmington where it had begun on 30 August 1912. The 
Transcontintental began in October 1914 and absorbed the North Western Star from 10 
August 1910 and the Quorn Mercury from 19 October 1956. 
 
Hill’s son, Maurice junior, has long been an amateur historian of the region’s newspapers. He 
started as an apprentice printer on the Transcontinental in 1936 and worked for the rest of his 
life in the newspaper business. Hill says he was lucky to get the papers. “The West Coast 
Recorder, based in Port Lincoln, and the Port Augusta Dispatch were owned by the same 
group of people, and they swapped papers with each other ... so these papers that have been 
given to the library are actually from Port Lincoln. I got them when the Port Lincoln paper 
shifted premises and a new tenant thought they were rubbish. Luckily, someone who knew 
what they were saw him throwing them out and got the papers back before they hit the tip. I 
was lucky that they thought of me, because of my father’s connection to that paper, and I’ve 
just had them in my shed for years.” But rather than be sentimental about the paper, Hill is 
only too glad to see them back in the city where they belong (Transcontinental, Port Augusta, 
10 March 2004; research of State Library of South Australia notes about newspapers).  
 
27.43 ADELAIDE ADVERTISER: A JOURNALIST REMINISCES 
 
Tim Lloyd writes (Adelaide Advertiser, 13 March 2004):  The Advertiser’s lovely old 19th 
century buildings with modernist facades at 11 to 27 Waymouth St have been lined up for 
demolition. Also going is the old Advertiser production building, surrounded by a network of 
lanes behind the Advertiser and the Post Office buildings. In fact a whole swath on 
Waymouth St’s southern side is designated for demolition, to be replaced by two office 
buildings of up to 18 storeys. Different parts of my life have been tied up with these 
buildings. I started my career in journalism on the first floor of No. 11, when it was home to 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 16 

the rural weekly, the Chronicle. The building housed the Advertiser and the Chronicle 
journalists, photographers and sub-editors. It was a five-floor rabbit warren of newspaper 
offices, cigarette chewing journos, telephones with bells and furious clacking of typewriters. 
As a theatre reviewer for the Advertiser I would rush my same-night reviews over the fourth 
floor bridge to the production building at midnight.  
 
There, the operators of the Linotype machines would set the text in hot metal, copies would 
be run off for the proof readers and sub-editors and I could stay to see my blocks of type 
mirrored in zinc alloy on tomorrow’s broadsheet page. On the lower floors of the production 
building, the first edition of the paper was already rolling on the giant three-storey high 
presses and the whole building hummed and vibrated with joy. In the basement, you could 
watch the two-tonne rolls of newsprint being railed in on small trolleys on an underground 
line from the newsprint store on the other side of Post Office Place. A couple of years later, I 
was based further down Waymouth St at No. 27, in an elegant office with wood panelling, up 
a magnificent flight of marble stairs with cast iron balustrade. It was devoted to rural and 
country news pages of the Advertiser, where farmers could wander in off the street for a chat.  
Computers came to journalism, replacing the typesetting processes, so we were all centralised 
on one floor in the production building above the presses. A decade later, the presses were 
abandoned and printing moved to new, highly automated presses at Mile End. (See also, 
“Adelaide offices make the News”, Australian, 8 April 2004, p.44.) 
 
27.44 MERCURY PRINT MUSEUM, HOBART 
 
From Sydney, Jürgen Wegner writes: Between the offices of Hobart’s Mercury newspaper 
and its main printing plant, the Mercury Print Museum occupies the ground floor of a large 
restored 1814 Georgian residence. This is Ingle Hall and the building is regarded as one of 
Australia’s finest examples of early Georgian architecture to have survived almost intact. 
Unlike its parent, which commenced production as the Hobarton Mercury in 1854, the 
Museum is a quite recent addition to Hobart’s historical venues. It was established in June 
1999 primarily to cater for visits by school groups as part of the paper’s “Newspapers in 
Education” program. 
 
While its main aim is education and especially to show students the development of printing 
and newspapers (and the history of the Mercury) over the past two centuries, it has a much 
broader appeal. Entry is by “gold coin donation” and you are taken on a chronological 
audiovisual tour through printing and the history of the paper. The tour commences with the 
figure of a newspaper editor in period costume at his desk, and leads from traditional 
newspaper and print production methods to modern, automated equipment.  
 
Original displays include a Stanhope iron hand press (on loan from the Tasmanian Museum 
and Art Gallery), and a variety of platen presses from Arab to Adana. There are display cases 
showing a variety of support equipment such as forme trolleys, typewriters, cameras, Morse 
signalling equipment, printing blocks and plates, type, composing sticks, ingots and ingot 
bucket, handset rule mitres, and much other related incidental material. 
 
Many museums draw the line at the “traditional” and obviously “historical” material, i.e. from 
the days of letterpress. The second part of the Museum, however, focuses on more recent 
developments as part of the continuity of history. Here there are examples as diverse as a 
Linotype Paul keyboard used in typesetting, an early example of a “laptop” (the NEC PC-
8201A for fieldwork, especially sports coverage), a Linotron 400 terminal, Mergenthaler’s 
System 5500, as well as more modern examples such as the Compugraphic 8000 typesetter, 
the Cybergraphics system, to current Apples still in limited use today. 
 
I found the smaller items of local significance of greater interest. These include displays of 
printed matter from the past about the paper such as a 1920s visitor’s guide, ledgers, the 1910 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 17 

annual picnic and sports day programme, an old time card rack, and even an old metal street 
stand as used by the paper “boys”. There is also a display on the Mercury of  25 June 1977, 
the last hot metal issue to be produced,  including a locked-up forme of the front page, stereo 
mould and plate, and the finished printed paper. The Museum also contains a small but 
growing library on the subject of newspapers and printing which numbers about 100 volumes. 
 
Some promotional items have been produced for visitors. These include a poster showing 
Ingle Hall and even a mouse-mat. The Museum 38-page illustrated “guide” written by John 
Mercer (Two centuries of printing and communication) is exceptionally good value at $5. It 
covers both the developments in printing and newspapers in the past 200 years as well as 
much detailed information about the Mercury’s history. 
 
Contact details are: Website: http://ink.news.com.au/mercury/print_museum/ Rod Boucher, 
Newspapers in Education, The Mercury, GPO Box 334, Hobart 7001 (boucherr@dbl.newsltd.com.au) 
Phone: 03 6230 0736 
 
27.45 AUSTRALIAN JOURNAL: A QUERY 
 
Megan Brown writes: Have there been any studies done on the Australian Journal 
(Melbourne), 1865 to around the 1950’s? There is a lot of women’s writing in it and I have 
been on the hunt for background to the paper. (mab98@uow.edu.au) 
 
27.46 BREAKING THE NEWS OF THE VOYAGER DISASTER 
 
From Brogo, near Bega, NSW, John Farquharson writes: February was the 40th anniversary 
of Australia’s worst peacetime naval disaster – the sinking of the destroyer HMAS Voyager 
after a collision with the aircraft carrier HMAS Melbourne, off Jervis Bay. On that date this 
year, the ABC’s Margaret Throsby repeated an interview from last year with David Salter, the 
maker of a TV documentary on the disaster. 
 
As a journalist for over 50 years, I would like to correct for the record an inaccurate 
impression given in the documentary. In dealing with the newsbreak of the collision, the 
documentary suggested this occurred when Wallace Brown, of the Courier-Mail learned of 
the disaster at 2am on 11 February. That is not so, and I would be intrigued to know why the 
ABC, David Salter and his TV crew chose to ignore what Tony Eggleton , Navy Office public 
relations officer at the time, told them in that respect, as well as the accurate account given in 
Dr Tom Frame’s book on the disaster, Where Fate Calls (Hodder & Stoughton, 1992). 
 
By 2am news of the naval disaster of 10 February 1964, had gone around the world. As the 
political correspondent for Australian United Press in the Canberra Press Gallery, I broke the 
Voyager story shortly after 11pm (10 Feb.). I had obtained the bare bones of what had 
happened from Tony Eggleton at the Navy office. Had the ABC researcher done a thorough 
job, s/he would have found that in addition to Dr Frame’s account, I had written in detail of 
how the news break occurred in a piece to complement an article by Dr Frame to mark the 
25th anniversary of the Voyager disaster (Canberra Times, 4 February 1989). 
 
What actually happened was much more newsworthy than the TV documentary version. It all 
began with a journalist in AUP’s Sydney office overhearing, on a crossed telephone line to 
Garden Island, a conversation about ships colliding off Jervis Bay. A call came through to me 
in Canberra just as I was about to leave the Press Gallery, asking me to check whether there 
had been an accident involving two navy ships. I rang Eggleton at home, but he had already 
been at the Navy office for an hour. He said he had been getting desperate and was thinking 
of phoning some Canberra correspondents to suggest they ask him some questions. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 18 

As soon as I asked Tony whether there had been a collision at sea involving RAN ships he 
confirmed there had been and gave me the details that he had. Overall, I thought the 
documentary was well done, apart from the inaccurate impression given about the breaking of 
the story, and the long speculative bow it drew in suggesting that the Coalition Government’s 
defeat at the polls in 1972 stemmed from a gaffe by then Prime Minister Holt in connection 
with the Voyager. After all, there were two Prime Ministers – Gorton and McMahon – before 
Gough Whitlam won office for Labor in 1972. 
 

RECENTLY PUBLISHED 
 
27.47 BOOKS 
 
27.47.1 THE MAN WHO DIED TWICE: THE LIFE AND ADVENTURES OF MORRISON 
OF PEKING by Peter Thompson and Robert Macklin, Allan and Unwin, 380 pages, $32.95. 
A new biography of this intrepid and influential Australian journalist. (Reviewed in Weekend 
Australian, Canberra Times and Courier-Mail, 13 March 2004). 
 
27.47.2 INDEX TO QUEANBEYAN NEWSPAPERS 1860-1861. Brooke Watson and 
Wendy Eldridge trading as Archive Angels have produced a comprehensive index of 
Queanbeyan newspapers from 1860 to 1861.  It is the first in a series of volumes to be 
published.  It contains over 7200 entries listed alphabetically by surname, including births, 
deaths, marriages, obituaries, inquests, trial and court appearances, news, advertisements, 
political issues and notices.  The cost is $27.50 including postage. Archive Angel’s address is 
18 Moreton Street, Russell Vale NSW 2537, phone 02 4283 5773 or 03 9704 7372. 
 
27.47.3 John Farquharson writes: In his review of Keith Murdoch: Founder of a Media 
Empire by R.M. Younger  (ANHG 26.57.1), Victor Isaacs says this is the first full-length 
biography of Sir Keith Murdoch to be published. In1980 Macmillan published a biography of 
Murdoch by Desmond Zwar titled In Search of Keith Murdoch. While it may not fulfil the 
definition of “full-length”, it still covers his life. Zwar had to write to a length specified by the 
publisher.  
 
The first attempt to write a biography of Keith Murdoch was made by Melbourne journalist 
C.E.Sayers, father of Stuart (one-time literary editor of the Age), was not published. Zwar 
acknowledged that credit for the research background for much of his book must go to Sayers. 
Angus McLachlan, one-time news editor of the Sydney Morning Herald and later managing 
director of the Fairfax company, reviewed Zwar’s book (SMH, 21 November 1980), highly 
commending it. He noted that “Zwar finished his book by revealing (for the first time, as far 
as I know) an extraordinary deal which Murdoch contemplated two years before his death. He 
would leave the Melbourne Herald and personally take over the ailing Argus, then owned by 
the London Daily Mirror group. He would pool his own newspaper interests with the 
Mirror’s in a new company of which he would own 51 per cent”.  But Murdoch pulled back, 
and so did the Mirror. 
 
27.48 THESIS 
 
E. L. Vickery, TELLING AUSTRALIA’S STORY TO THE WORLD: THE DEPARTMENT 
OF INFORMATION 1939-1950, PhD thesis, Australian National University, 2003. 
 
27.49 ARTICLES 
 
27.49.1 IS HIS OUR ANDREW GILLIGAN? By Sheena MacLean, Australian, 26 February 
29004, Media & Marketing liftout, p.23. A discussion of the ethics of Mark Forbes reporting 
in the Age some statements from the seminar presentation made by Frank Lewincamp at the 
Strategic and Defence Studies Centre ANU, Canberra. Lewincamp is the Director of the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 19 

Defence Intelligence Organisation. Forbes was a student in the Master’s Degree Program in 
Strategy and Defence. See also the letter to the editor, Australian, 24 February 2004, p.14, 
from Professor Ross Babbage, Head, Strategic and Defence Studies Centre, ANU.  
 
27.49.2 WHEN THE COOLGARDIE MINER WAS BORN IN A TATTERED BAG 
SHANTY by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, February/March 2004, pp.29-31. The eastern 
goldfields press of Western Australia begins. See 27.37. 
 
27.49.3 DORRIGO SOON TO BE LAST HOT-METAL PRINTED PAPER, PANPA 
Bulletin, February/March 2004, p.54. The end is nigh for hot metal technology in Australian 
newspapers. 
 
27.49.4 ETHNIC PRESSES: THE EUROPEANS IN AUSTRALIA, 1950s-1960s by Barry 
York, NLA News, November 2003, pp.19-21, and ETHNIC PRESSES: ASIANS AND 
ARANBS, 1980s-1990s by Barry York, NLA News, December 2003, pp.15-17. Both articles 
discuss the collection of ethnic community newspapers held by the National Library of 
Australia. 
 
27.49.5 AUSSIE MAGAZINE AND THE MAKING OF DIGGER CULTURE DURING 
THE WAR by Amanda Laugesen, NLA News, November 2003, pp.15-18. The legacy of 
journalist and editor, Phillip Harris, is explored. 
 
27.49.6 READ ALL ABOUT IT – HOT OFF YOUR PC by Elaine Mulcahy, Age, 2 
December 2003, “Next”, p.7. Online and digital editions of newspapers: an update. 
 
27.49.7 BEHIND THE LINES. The Australian published from 15 to 26 March a daily Page 2 
article, associated with the above general heading, intended as a writing resource for senior 
high school students. Vicki Greer, of St Andrew’s Cathedral School, prepared Sydney the 
articles. Examples: “The how and why of letters to the editor” (15/3); “Editorial cartoons and 
their messages” (16/3); “Delving deeper for a news feature” (18/3); “Sharp focus on the front-
page photos” (19/3). 
 
27.49.8 PRESS FREEDOM UNDER ATTACK by John Hartigan, Australian Press Council 
News, 16 (1), February 2004, pp.1-4. The CEO of News Limited delivered the Press 
Council’s 2003 annual address at the State Library of NSW. 
 
27.49.9 THE SEARCH GOES ON by Joel Achenbach, Sydney Morning Herald, 13-14 March 
2004, Spectrum, pp.4-5. Google rules the world of wisdom for now, but the next step is a 
knowledge source that thinks before it looks. 
 
27.49.10 RAIDERS OF THE LOST E-ARCHIVES by Scott Carlson, Australian, 17 March 
2004, Higher Education liftout, pp.36-37. Preserving history and documents is a computer-
age problem. 
 
27.49.11 BLOGGING: A PERSONAL MEDIUM IS NOW THE MESSAGE by Trevor 
Cook, Weekend Australian Financial Review, 20-21 March 2004, pp.22-23. Millions of 
people are going online to pour out their heart and soul into cyberspace. But what started as 
the domain as the individual has become a powerful communications tool. 
 
27.49.12 MEDIA WATCH by Catharine Lumby, Bulletin, 30 March 2004, pp.18-19. Sports 
stars have nowhere to hide – the media are alerted to their every move. 
 
27.49.13 ONLINE: SEE AND READ THE NEWS AS IT HAPPENS by Hugh Martin, Age, 
22 March 2004, “Mini Age” liftout, p.8. This is just one of the articles in this 12 broadsheet-



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 27         May 2004 Page 20 

page Mini Age that give a valuable insight into the basics of journalism and newspaper 
production as it is now. 
 
27.49.14 MOORE TO DIGEST by Sally Jackson, Australian, 11 March 20045, Media & 
Marketing liftout, p.19. The man at the helm of Australian Reader’s Digest has big plans – 
and he thinks baby boomers will love them. One is to increase the dimensions of the page so 
that it is more prominent on newsagency and supermarket shelves. 
 
27.49.15 AJA FINDS ETHICS TOO HARD TO ENFORCE by Mark Pearson, Australian, 15 
April 2004, Media & Marketing liftout, p.20. The journalists’  union has all but given up on 
ethics complaints, referring them to the Press Council. 
 
27.49.16 SECOND FRONT by Jonathan King, Sydney Morning Herald, 17-18 April 2004, 
p.38. Sixty years ago the Sydney Morning Herald made news by turning itself inside out; it 
put news and pictures on Page 1 instead of classified advertising (see 27.45). 
 
27.49.17 TWO FAMILIES BUILT DYNASTIC STABILITY FOR SA PRINT EMPIRE, 
PANPA Bulletin, April-May 2004, pp.24-26. A potted history of the Border Watch, Mount 
Gambier, and the Laurie and Watson ownership dynasties. 
 
27.49.18 HIGH NOON by Dominic Rushe, Weekend Australian Magazine, 1-2 May 2004, 
pp.16-22. Time is running out for Conrad Black, a former principal of the Fairfax group of 
newspapers. High society is deserting him, the billionaire lifestyle has evaporated, the writs 
are flying and bankruptcy looms. Where did it all go wrong? 
 

 The  ANHG  Book  Store 
 
(1) The book arising from the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium held at 
the State Library of NSW on 1 March 2003 is on sale. The Australian Press: A Bicentennial 
Retrospect features the papers presented at the symposium and is a 106-page A5 perfect-
bound book, complete with ISBN. It will cost you $12 (including post and packing) for one 
copy or $20 for two copies. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG). No plastic. 
  
(2) The companion volume, Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short History, which 
was published in February 2003, is available separately for $4 (including postage and 
packing). Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  
  
(3) Combo deal: You can buy one copy of (1) and one copy of (2) for a total of $15, including 
postage and packing. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  
 
             ANHG subscriptions   
 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  
(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name)___________________________(Address)__________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 


