
 1

Ofcom Content Sanctions 
Committee 
 
  
Consideration of Life TV Media Ltd in respect of its service Life TV 
 
For  Breaches of sections 3.3 (Programme Content: ‘Major 

Matters’ - requirement for due impartiality on major 
matters of political controversy) and 4.3 (Programmes 
at the Time of Elections – requirement to ensure and 
maintain due impartiality during elections) of Ofcom’s 
(ex-ITC)  Programme Code in the repeated 
transmission of two programmes first broadcast on 5 
April 2004 and 26 April 2004 respectively. 

 
On 5 April 2004 and 26 April 2004 onwards 
 
Decision to Fine £12,000 
 
 
Summary of Decision 
 
For the reasons set out in full in the Decision below,  the Ofcom Content Sanctions 
Committee, (“the Committee”) found as follows: 
 

1. Life TV Media Ltd (“Life TV Media”) is licensed by Ofcom to run the 
satellite service Life TV.  It transmits a variety of material aimed at family 
viewing (including light entertainment). 

 
2. Life TV Media broadcast the programme, European Union: Shock Waves, 

on 36 occasions between 5 April 2004 and 25 May 2004. European 
Union: Shock Waves was a highly partial critique of the European Union 
with no alternative viewpoints either in the programme or in the service as 
a whole.  It was presented by Trevor Colman who is an active member of 
the UK Independence Party (“UKIP”) and was, at the time of broadcast, 
contesting a seat in the South West (Teignbridge) as a UKIP candidate in 
the European Parliamentary Elections held on 10 June 2004.  It was 
transmitted during the election period for the European Election.  The 
transmission of this programme was therefore in breach of section 3.3 
(Programme Content: ‘Major Matters’ and requirement for due impartiality 
on major matters of political controversy) and section 4.3 (Programmes at 
the Time of Elections and the requirement to ensure and maintain due 
impartiality during elections) in that the programme was presented by a 
UK Independence Party (UKIP) candidate and broadcast on days within 
the ‘election period’ for the European Parliamentary Elections (the period 
began on 5 May 2004).  

 
3. Life TV Media broadcast the programme The Real Face of the European 

Union on 25 occasions between 26 April 2004 and 4 May 2004.  The 
programme was a highly partial critique of the UK’s role in the EU and 
was argued from a separatist perspective. There were no alternate 
viewpoints either in the programme or in the service as a whole. The Real 



 2

Face of the European Union was produced by the organisation: The 
Campaign for Truth in Europe. The transmission of The Real Face of the 
European Union throughout this period was a breach of section 3.3 
(Programme Content: Major Matters) of the Code in that due impartiality 
was not maintained by the licensee. 

 
4. Life TV Media appeared to have accepted both the above breaches and 

the matter was referred to the Content Sanctions Committee (“the 
Committee”) for the consideration of a statutory sanction.  The Committee 
heard representations from the licensee.  

 
5. There was no doubt in the view of the Committee that these were highly 

political and partial programmes produced from a totally partisan position.  
While the licensee appeared to accept the breaches, it was noted by the 
Committee that Life TV Media continued to argue at times during the 
hearing that the programmes “could…be interpreted as a documentary 
with no intent of creating political bias”.  The Committee’s gravest concern 
is the extent of the breaches which were repeated over a sustained period 
and in the case of one of the programmes during an election period. The 
material shown was very clearly in breach of the relevant provisions of the 
Code. The licensee appeared to misunderstand and misapply the ‘due 
impartiality’ requirements, took too much on trust from the suppliers of 
these programmes and did not satisfactorily discharge its own compliance 
function.   

 
6. However, the Committee took into account that this appeared not to be a 

deliberate breach by the channel or motivated by malice aforethought or 
any particular political agenda but appeared to have been a genuinely 
inadvertent mistake which they felt the channel was very unlikely to 
repeat. The Committee also noted the measures that Life TV Media had 
since taken to ensure that appropriate procedures were now in place.  

 
7. Taking all these matters into account, the Committee determined that the 

Code breaches were so serious that a sanction by way of a financial 
penalty was necessary. It concluded that in view of the seriousness of the 
breach and taking into account all the circumstances, an appropriate fine 
was £12,000 payable to Ofcom for forwarding to The Treasury. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3

 
 
 
 
Decision 
  

1. The Ofcom Content Sanctions Committee met to hear the submissions of 
Life TV Media Ltd (“Life TV Media”) before considering whether to impose 
sanctions on it for breaching the relevant Programme Code (formerly the 
Programme Code of the Independent Television Commission) (“the 
Code”) by transmitting material in breach of sections 3.3 and 4.3 of the 
Code in relation to two programmes first shown on 5 April 2004 and 26 
April 2004 respectively and subsequently transmitted on multiple further 
occasions.  

 
The need to consider sanctions 
 

2. Life TV Media Ltd (“Life TV Media”) is licensed by Ofcom to run Life TV 
(TLCS 361), a light entertainment channel for general family viewing that 
broadcasts on the Sky platform (EPG 160).  

 
3. On 5 April 2004, Life TV Media broadcast for the first time the programme 

European Union: Shock Waves. Ofcom received one complaint about this 
programme. It was 34 minutes long.  It was subsequently broadcast on 35 
further occasions up to and including 25 May 2004. On two days it was 
broadcast twice and on one day three times. On 26 April 2004, Life TV 
Media broadcast for the first time the programme The Real Face of the 
European Union. It was 41 minutes long. It was subsequently broadcast 
on 24 further occasions up to and including 4 May 2004, on all but two 
occasions three times per day. Both programmes contained highly partial 
criticisms of the European Union in content and tone. 

 
4. European Union: Shock Waves was introduced as having been 

“independently researched and produced as a public service to the people 
of the UK”. It was presented by Trevor Colman who was captioned as an 
“independent researcher - Sanity Group”. This is an anti-EU lobby group, 
taking its name from Subjects Against the Nice Treaty. Trevor Colman is, 
however, an active member of the UKIP and was contesting a seat in the 
South West (Teignbridge) as a UKIP candidate in the European 
Parliamentary Elections held on 10 June 2004. A disclaimer at the 
beginning of the programme told viewers that “the views expressed in this 
programme are not necessarily representative of the views of the 
broadcaster or its employees”. 

 
5. The focus of The Real Face of the European Union, produced by The 

Campaign for Truth in Europe, was the UK’s role in Europe, which it 
considered from a totally partial position and a separatist perspective. 
Ofcom received two complaints about this programme.  The emphasis 
was on the UK’s loss of sovereignty over taxation, law making and 
defence as well as EU corruption. There was a disclaimer at the end of 
the programme that the makers of the film were “not affiliated with any 
political party”.  However, Nigel Farage, MEP for the UKIP, featured 
prominently, as well as other well known critics of the EU such as Norris 



 4

McWhirter. There were no MPs or MEPs from any other party involved, 
nor any other pro-EU voice included. 

 
6. Both European Union: Shock Waves and The Real Face of the European 

Union were in breach of section 3.3 of the Programme Code. This states 
that:  

 
“In dealing with major matters of controversy, licensees must ensure that 
justice is done to a full range of significant views and perspectives”.  

 
In fact, the Code specifically cites the UK’s role in the European Union as an 
example of a major matter.  These programmes were presented from one point of 
view and did not acknowledge other viewpoints at any time.  If a licensee does not 
maintain due impartiality within a programme on a matter of controversy, then it must 
ensure that it is maintained on the service through other programmes (in this case 
broadcast during the election period) to ensure that impartiality over time is 
maintained.  This was not achieved in the case of either of these two programmes.   
 

7. In addition, European Union: Shock Waves was in breach of section 4.3 
of the Code.  This states that: 

 
“Appearances by candidates in UK elections as…presenters of any type of 
programme should cease for the election period”.  

 
European Union: Shock Waves was broadcast during the election period of the 2004 
European elections and was presented by Trevor Colman.  Trevor Colman was a 
candidate for the UKIP standing for election in the seat of the South West 
(Teighbridge). 
 

8. In correspondence, John Hammond, Director of Life TV Media told Ofcom 
that he had not personally seen the programme The Real Face of the 
European Union because “it came with an assurance of the producers 
that every claim made [could] be proved as factual and that it [was] not a 
political broadcast”. Mr Hammond had regarded the programme as a 
“documentary – the subject being the history of the UK’s involvement in 
the EU and the effect of the EU on certain aspects of our lives”.  In 
respect of the programme European Union: Shock Waves John 
Hammond said that it was “regrettable that the company was not made 
aware of Trevor Colman’s position with the [UKIP] party by the producers 
of the programme. With this information, the scheduling department would 
not have repeated the programme as part of the normal scheduling 
procedure”.  

 
9. As to the question of whether any payment had been received for 

broadcasting the programmes, Life TV Media stated that an amount of 
technical work had been needed to both programmes before they met 
broadcast standards. A total of £3,000 was charged for the work on the 
programmes but no other revenues were collected. 

 
10. Several months after Ofcom opened its investigation, Life TV Media 

confirmed to Ofcom that it had replaced its compliance officer and 
dismissed the Director of Programming who was dealing with the 
programmes for gross misconduct. The Director of Programming had 
acted outside her area of responsibility, by-passing programme 
procedures, scheduling measures and the previous Ofcom compliance 



 5

officer. Life TV Media said that it had taken these matters very seriously 
and, following the new appointment of a compliance officer, had reviewed 
its procedures regarding programme acquisition, scheduling and 
broadcast to prevent this type of incident from happening again. Ofcom 
was concerned that the Director of Programmes had been able to act in 
isolation for such a long period and that it had taken Life TV Media until 
November 2004 to take action.    

 
11. According to Life TV Media, the compliance failures were inadvertent and 

the result of human error following a decision to broaden the content of 
the channel by extending its range of programming and increasing the 
amount of factual programming.  However, the Committee was concerned 
that Life TV Media, having decided to move into new areas of 
programming, had not put in place adequate training and operational 
procedures.  Furthermore, no one within the broadcaster, including its 
compliance officer and Director of Programmes, had checked or had had 
the sense to check whether there might be any problem with the content 
of the programmes. 

 
12. Ofcom considered these breaches of sections 3.3 and 4.3 of the Code to 

be significant and serious breaches. These obligations existed to ensure 
due impartiality is maintained in matters of political controversy and, in 
particular, at times of elections as required by the Communications Act 
2003 (and its predecessor the Broadcasting Act 1990).  The Committee 
considered that sections 3.3 and 4.3 of the Code could not be clearer.  In 
particular, section 3.3 specifically refers to the UK’s role in the European 
Union as being a matter which in most circumstances would be 
considered as a major matter of political controversy and therefore 
requiring that licensees achieve “due impartiality” and ensure that “justice 
is done to a full range of significant views and perspectives”.  Life TV 
Media was in clear breach of those obligations. Furthermore, not only 
were the breaches serious, but they were repeated.  What was of 
particular concern was that no one (including the senior management) at 
the licensee appeared to be aware that material in very clear breach of 
the Code was being broadcast over a period of up to six weeks.   

 
13. Ofcom accordingly found Life TV Media in breach of the Code and 

referred the matter for consideration of sanctions to the Ofcom Content 
Sanctions Committee (“the Committee”). Ofcom’s Outline Procedures for 
Statutory Sanctions in Content Cases (a copy of which was sent to Life 
TV Media before the hearing), clearly states that Ofcom will impose a 
statutory sanction not only if it believes that a broadcaster has deliberately 
or seriously breached the terms of its licence conditions or Ofcom’s 
statutory Codes, but also if Ofcom believes that it has done so repeatedly.    

 
14. The Committee met to hear the submissions of Life TV Media before 

considering whether to impose sanctions on it for breaching the relevant 
Programme Code.      

 
Relevant considerations 
 

15. The Committee regards the breaches of the Code as serious. Its gravest 
concern is the extent of the breaches which were repeated over a 
sustained period and during an election period. The material shown was 
very clearly in breach of the relevant provisions of the Code. The licensee 



 6

appeared to misunderstand and misapply the ‘due impartiality’ 
requirements, took too much on trust from the suppliers of these 
programmes and did not satisfactorily discharge its own compliance 
function.  

 
16. The Committee noted Life TV Media’s representations that the 

transmission of these programmes was inadvertent rather than a 
deliberate act motivated by malice aforethought or political agenda.  The 
Committee was nevertheless concerned that the licensee had originally 
claimed that the programmes were simply factual documentaries.  While 
Life TV Media appeared to accept the breaches, the Committee was 
particularly concerned to hear the licensee again argue at the hearing that 
the programme could be interpreted as a documentary with no intent of 
creating a political bias.  There was no doubt in the Committee’s mind that 
these programmes were not impartial documentaries.  In fact, European 
Union: Shock Waves was in the Committee’s view a long political 
broadcast by a UKIP candidate standing in the 2004 European Elections.  
Furthermore the broadcaster continued to make representations to Ofcom 
that no complainant had given specific details about factual inaccuracy.  
The Committee was concerned that the licensee appeared to be unable to 
distinguish the important difference between accuracy and impartiality.    

 
17. The Committee also noted that the compliance failures were, according to 

the licensee, the result of human error.  However, having heard Life TV 
Media’s submissions, the Committee is concerned that the broadcaster, 
having made a positive decision to move into new areas of programming 
outside of what they know, did not consider that different considerations 
might apply and therefore ensure that adequate training and operational 
procedures were in place to deal with them. The Committee is also 
concerned that no one within the company, including its compliance 
officer and Director of Programmes, who had seen the programmes in full 
knowledge of the Code, had checked or had had the sense to check 
whether there might be any problem with the content of the programmes. 
Furthermore, it had been a long period during which the Director of 
Programmes had been able to act in isolation and another long period 
had elapsed after the matter had been brought to the company’s attention 
by Ofcom before appropriate action was finally taken.  In this sense, the 
licensee had been negligent in carrying out its compliance.  

 
18. The Committee accepts and also takes into account the contrition 

expressed on behalf of Life TV Media and its representation as to the 
measures it has been taking to improve its compliance systems and 
ensure that appropriate procedures are now in place. The Committee also 
accepts that, having been found in breach of the Code for these 
compliance failures, the channel is very unlikely to repeat such breaches.  

 
Appropriate sanction 
 

19. Taking all of the above considerations into account the Committee 
determines that a sanction by way of a fine is necessary.  

 
20. By the Communications Act 2003, section 237(3), a financial penalty for 

Life TV Media in this case may not exceed the greater of £250,000 or 5 
per cent of Life TV Media’s qualifying revenue for the relevant period 



 7

(year ending 2003).  Once received by Ofcom, any fine is forwarded to 
The Treasury.   

 
21. On the view the Committee took of the seriousness of the Code breaches 

that had occurred and of all the other considerations mentioned above, 
the Committee considered a financial penalty of £12,000 was appropriate.   
The amount reflects Ofcom’s concern that a licensee breached the clear 
requirement for “due impartiality” in a “major matter” and the fact that a 
candidate standing in a UK election appeared as a programme presenter 
in an election period. The breaches were exacerbated by the repeated 
transmission of the material over a sustained period.  

 
Conclusion 
 

22. The licensee clearly and seriously breached the Code’s 
requirements for due impartiality on major matters of political 
controversy and for ensuring due impartiality during elections. 
Taking into account the seriousness and sustained nature of the 
breaches, Life TV Media, in respect of its service Life TV, is fined 
£12,000. 

 
Content Sanctions Committee 
 
Richard Hooper 
Rosemary Kelly 
Tim Suter 
 
21 June 2005 
 


