INTERNATIONAL
susauan || CYBER POLICY
roucr « || CENTRE

Strange bedtfellows on Xinjiang

The CCP, fringe media and US social
media platforms

Albert Zhang, Dr Jacob Wallis and Zoe Meers

Executive summary

This report explores how the Chinese Communist Party (CCP), fringe media and pro-CCP online actors seek—sometimes
in unison—to shape and influence international perceptions of the Chinese Government’s human rights abuses in
Xinjiang, including through the amplification of disinformation. United States (US) based social media networks,
including Twitter, Facebook and YouTube, along with Chinese-owned TikTok (owned by Chinese company ByteDance),
are centre stage for this global effort.

The Chinese Government continues to deny human rights abuses in Xinjiang despite a proliferation of credible evidence,
including media reporting, independent research, testimonies and open-source data, that has revealed abuses including

forced labour, mass detention, surveillance, sterilisation, cultural erasure and alleged genocide in the region. To distract

from such human rights abuses, covert and overt online information campaigns have been deployed to portray positive
narratives about the CCP’s domestic policies in the region, while also injecting disinformation into the global public
discourse regarding Xinjiang.

Our key findings:
Lijian Zhao RGTR &

« Since early 2020, there’s been a stark increase @z1j517
in the Chinese Government and state media’s S SRR
use of US social media networks to push #US State Department accusation of #China "genocide"
alternative narratives and disinformation relied on data abuse and baseless claims by far-right
ideologue

about the situation in Xinjiang. Chinese state

{,i?thegrayzone.com/zom,’02/1 8/us-...

media accounts have been most successful

in using Facebook to engage and reach an

international audience. N rm———
»

Fra ims

“source

« The CCPisusing tactics including leveraging
US social media platforms to criticise and
smear Uyghur victims, journalists and
researchers who work on this topic, as well as

PR

their organisations. We expect these efforts

e/

rmnarm |

to escalate in 2021 (we note targets for the
sanctions announced 22 March 2021 by the

March 2021


https://www.bbc.com/news/world-asia-china-55794071
https://www.aljazeera.com/news/2020/2/18/china-war-on-terror-uproots-uighur-families-leaked-data-shows
https://www.hrw.org/news/2021/02/24/china-baseless-imprisonments-surge-xinjiang
https://interactives.stuff.co.nz/2021/03/the-disappeared-uyghur-new-zealanders-terrified-for-missing-loved-ones-in-xinjiang/
https://xinjiang.sppga.ubc.ca/
https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale
https://xjdp.aspi.org.au/explainers/exploring-xinjiangs-detention-facilities/
https://www.hrw.org/news/2020/12/09/china-big-data-program-targets-xinjiangs-muslims
https://jamestown.org/product/sterilizations-iuds-and-mandatory-birth-control-the-ccps-campaign-to-suppress-uyghur-birthrates-in-xinjiang/
https://www.aspi.org.au/report/cultural-erasure
https://newlinesinstitute.org/uyghurs/the-uyghur-genocide-an-examination-of-chinas-breaches-of-the-1948-genocide-convention/
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://archive.vn/8lMKi
https://twitter.com/zlj517/status/1363852209272676356?s=20
https://merics.org/en/press-release/statement-sanctions-imposed-china-also-affect-merics
https://merics.org/en/press-release/statement-sanctions-imposed-china-also-affect-merics

Chinese Ministry of Foreign Affairs included European politicians and researchers working on Xinjiang who are now being
targeted online by Chinese state media).

+ Chinese Government officials and state media are increasingly amplifying content, including disinformation, produced by
fringe media and conspiracist websites that are often sympathetic to the narrative positioning of authoritarian regimes.
This amplifies the reach and influence of these sites in the Western media ecosystem. Senior officials from multilateral
organisations, including the World Health Organization (WHO) and the United Nations (UN), have also played a role in sharing
such content.

+ The Xinjiang Audio-Video Publishing House, a publishing organisation owned by a regional government bureau and affiliated
with the CCP’s United Front Work Department, has funded a marketing company to create videos depicting Uyghurs as

supportive of the Chinese Government’s policies in Xinjiang. Those videos were then amplified on Twitter and YouTube by
a network of inauthentic accounts. The Twitter accounts also retweeted and liked non-Xinjiang-related tweets by Chinese
diplomatic officials and Chinese state-affiliated media in 2020.

This research involved the following activities:

+  We collected publicly available social media mentions of ‘Xinjiang’ between 1 January 2014 and 1 February 2021 on Twitter
and Facebook.

«  Weanalysed 272,875 public Facebook posts collected using the social media analytics platform CrowdTangle and 958,416
tweets on Twitter collected using the open-source tool Twint.

+  We conducted manual content analysis of Xinjiang-related hashtags on TikTok: #Xinjiang, #Uyghur and #3752 (Xinjiang
in Mandarin).

+ RStudio was used to analyse the data using the tidyverse, ggplot2 and other packages.

+ We used other open-source tools, including reverse image search engines, the network analysis program Gephi and the
Wayback Machine, to find and archive deleted websites.

Tactics and techniques

The CCP’s propaganda tactics and information campaigns are evolving to contest global narratives on sensitive issues. In January
2021 for example, Zhuang Rongwen, Director of the Cyberspace Administration of China and a deputy minister in the Central
Propaganda Department, gave a speech pointing out the need for the CCP to avoid negative or critical perspectives in domestic
reporting, exercise strict control over content and find innovative methods to spread propaganda on social media platforms.
Previous ASPI research has noted the CCP’s use of proxy voices to attempt to distract from international criticism on politically
sensitive issues. This report also highlights how the CCP is seeking to extend its global diplomatic and state media messaging by
awarding tenders to Chinese companies to create and disseminate online content supportive of the party’s preferred narrative

on Xinjiang.

The Chinese Government leverages a range of covert and overt actors to shape narratives on US social media platforms, including
its diplomats on Twitter, state-owned media accounts, pro-CCP influencers and coordinated inauthentic networks (Figure 1).
In tandem, those entities amplify misleading narratives and disseminate disinformation.



https://archive.vn/jai5s
https://web.archive.org/web/20210315223911/https://www.qcc.com/firm/8f696eeaa53345300839edbfb41e7819.html
https://www.aspi.org.au/report/party-speaks-you
https://archive.vn/IPgXJ
http://www.cac.gov.cn/2021-01/31/c_1613688664594335.htm
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://archive.fo/QlsHP

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Figure 1: CCP influence actors with arrows indicating amplification relationships

Chinese state media

Strongly aligned % diplomats

Inauthentic networks

Fringe news websites

Alignment with CCP narratives

Pro-CCP netizens
& influencers

Moderately aligned

Overt Grey zone Covert

Transparency

Our analysis of Twitter and Facebook data uncovered multiple approaches intended to influence global narratives on Xinjiang,
but we focused on two different online tactics. First, Chinese state-owned media outlets and Chinese diplomats leveraging fringe
media; and second, pro-CCP actors amplifying Chinese state-affiliated accounts.

Chinese state-owned media outlets and Chinese diplomats both use and amplify online sources that are both fringe and highly
favourable to the Party ideologically. This appears to be part of an effort to counter credible media reporting and research. These
third-party actors being amplified aren’t necessarily influenced directly by the Chinese Government, but they frequently produce
content that supports the same positions and narratives the CCP seeks to present to global audiences. This report focuses on the
fringe media outlet The Grayzone and how its articles are promoted by Chinese state-affiliated actors.

The use of third-party content in state-sponsored disinformation and information campaigns is important, as it has the potential
to amplify less factually credible media outlets while also shaping public discourse and international governance. An example

of where third party content has entered mainstream public discourse is the use of The Grayzone content by Gabby Stern (World
Health Organisation (WHO) Director of Communications) and Alena Douhan (UN Special Rapporteur on the negative impact of
unilateral coercive measures on the enjoyment of human rights) to support their arguments on Twitter.

The other phenomenon is that pro-CCP actors have previously amplified Chinese state media and diplomatic accounts on US
social media platforms and disseminated disinformation using inauthentic accounts. This report investigates a new pro-CCP

information campaign on YouTube and Twitter that involves the publication of video content about the livelihoods of Uyghurs

in Xinjiang, using a routinely positive portrayal of domestic and cultural idylls. Those videos have been boosted by inauthentic
accounts on YouTube and Twitter. While attribution of the Twitter accounts is difficult without technical signals, we contend

this campaign is very likely linked to the Chinese state for two reasons: The first is that some of the accounts involved were
previously attributed to the Chinese state by Twitter. The full dataset of those accounts has been analysed by ASPI’s International

Cyber Policy Centre (ICPC). The second is that the key content creator being amplified in this network is a government-affiliated

Xinjiang-based company.


https://archive.ph/H5CLy
https://archive.ph/d2IJY
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/information-operations-june-2020.html
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall

Overview: Xinjiang political discourse over time

Our dataset of Twitter and Facebook posts shows that mentions of Xinjiang have steadily increased since 2018 (Figure 2) and that
mentions of Xinjiang have become highly political. The most liked and shared social media content using the keyword ‘Xinjiang’ in
our dataset was posted by Chinese state media and US government officials.

Figure 2: Total monthly mentions of ‘Xinjiang’ on Facebook and Twitter between 1 January 2014 and 1 February 2021

— Facebook — Twitter

40,000

§ 30,000

§ 20,000
€
E

10,000

0

2014 2016 2018 2020

Year

Peak mentions of Xinjiang occurred in November-December 2019 and July-August 2020. The former coincided with the ‘China
cables’ released by the International Consortium of Investigative Journalists on 24 November 2019, the US Congress passing the
Uighur Act of 2019 and multiple UN officials raising serious concerns about the application of the Counter-Terrorism Law of the

People’s Republic of China. The second was likely due to a combination of the June 2020 publication of a Jamestown Foundation
report by Adrian Zenz about alleged Uyghur sterilisation, a joint UN statement by 27 countries on Xinjiang and Hong Kong, and the
US passing sanctions over the repression of China’s Uyghurs. All of which resulted in increased international condemnation and

critical discussion of China’s Xinjiang policies.

On TikTok, previous analysis has shown that politically sensitive Xinjiang-related content may be moderated or curated. TikTok is

owned and operated by the Chinese company ByteDance, which collaborates with public security bureaus across China and plays
an active role in disseminating CCP propaganda on Xinjiang. In August 2020, ASPI ICPC research found that, out of 444 publicly

visible videos using the hashtag #Xinjiang, only 5.6% were critical of the CCP’s policies in the region. Analysis of the #Xinjiang
hashtag in March 2021 showed similar results: the hashtag had more than 9 million views in total, but the top three videos on the
#xinjiang hashtag page depicted beautiful Xinjiang landscapes and had fewer than 600 likes each. It is unclear how videos are

ordered on TikTok hashtag pages, but our analysis suggests they are typically ordered at least partially by the number of likes
received (videos with more likes are generally listed higher on the page, see Figure 3). One video with the caption ‘Free Uyghur’ had
2,831 likes and was ranked 129th on the page whereas other videos with similar likes appeared among the top 30 videos.


https://www.icij.org/investigations/china-cables/
https://www.icij.org/investigations/china-cables/
https://www.theguardian.com/world/2019/dec/04/us-house-approves-uighur-act-calling-for-sanctions-on-chinas-politburo-xinjiang-muslim
https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Terrorism/SR/OL_CHN_18_2019.pdf
https://jamestown.org/product/sterilizations-iuds-and-mandatory-birth-control-the-ccps-campaign-to-suppress-uyghur-birthrates-in-xinjiang/
https://jamestown.org/product/sterilizations-iuds-and-mandatory-birth-control-the-ccps-campaign-to-suppress-uyghur-birthrates-in-xinjiang/
https://www.dfat.gov.au/sites/default/files/43rd-hrc-joint-statement-id-hc-xinjiang-hong-kong.pdf
https://www.reuters.com/article/us-usa-china-xinjiang-idUSKBN23O3EW
https://www.aspi.org.au/report/tiktok-wechat
https://chinatechmap.aspi.org.au/#/company/bytedance
https://www.aspi.org.au/report/tiktok-wechat
https://archive.ph/G3imw
https://www.tiktok.com/@kkigarta/video/6872925584469527814

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Figure 3: Position of video on #xinjiang hashtag page (rank) plotted against number of likes the video received. Red dots
represent videos ordered by the number of likes it has. Green dots are videos appearing lower in the page compared to
videos with similar likes. Blue dots represent the top three videos appearing on the top of the #xinjiang hashtag page (these
depicted beautiful Xinjiang landscapes).

100,000
These videos (coloured blue) are clear
- outliers. If videos on the #xinjiang hastag
)
©
b 10,000 page were ordered by number of likes, then
o
E’ these videos would appear 84-86th rather
%]
1]
e than in the top 3.
5 1,000
]
Ke)
1S
= |
[ =
©
°
a 100 L E— 5
e < \ s .l' °
% .
\ [
~ 2 .

- . & \“_ .'i-‘

0 500 1000

Video Rank

In addition, the Xinjiang hashtag in Mandarin (##32) had more than 900,000 views distributed between 245 publicly accessible
videos, but only one video was critical of CCP policies. In contrast, there appears to be less effort to curate the #uyghur and
#uyghurlivesmatter hashtags, which had nearly 65 million and 9 million views, respectively, and most videos in the top 20 were
critical of the CCP.

Chinese social media platforms such as Weibo and Douyin (the Chinese equivalent of TikTok) provide rich and domestically created
content for Chinese diplomats and state media to amplify on US social media networks. On 16 March 2021 for example, China’s
foreign ministry spokesperson Zhao Lijian posted a video from Douyin on Twitter highlighting the ‘peaceful’ lifestyle and ‘beautiful’
landscapes of Xinjiang.

Since the end of 2019, there’s been an increase in the use of Facebook and Twitter accounts by Chinese Government and state
media (see Figure 4 below) to push alternative narratives and disinformation about the situation in Xinjiang, often by amplifying
third party content. Over that period, the most active accounts posting about Xinjiang were mostly Chinese state media or
accounts whose content can often align with CCP narratives. For example, Jerry’s China, an account by an Australian living in
Guangdong, posted 697 times on Twitter about Xinjiang in 2020 and was retweeted by Li Bijian, the Consul General of China in
Karachi, Pakistan, among others.

The narratives being pushed by Chinese diplomats, state media and pro-CCP netizens include:

- allegations that reporting of Xinjiang statistical data is misleading and abuses the data - particularly around topics such as
birth rates, population growth and number of re-education camps.

+ allegations that Western media and organisations are not independent, are biased in their research and reporting on Xinjiang,
or both.


https://archive.ph/G3imw
https://archive.ph/RtqpW
https://twitter.com/zlj517/status/1371655218383908867
https://twitter.com/jerry_grey2002
https://archive.ph/M9q2T

+ assertions that accusations of human rights abuses in Xinjiang are a smear campaign by anti-China forces to undermine the
CCP and interfere in China’s domestic affairs.

+ claims that the Uyghur people living in Xinjiang support Chinese Government policies in the region.

Figure 4: Monthly mentions of Xinjiang by Chinese diplomatic and state media accounts on Facebook and Twitter,
2014 to0 2020

- Facebook — Twitter

1,000
= 750
g 500
£
g N\ o
- * v
/\Mﬁw P/ |
0
2014 2016 2018 2020

Year

The CCP, however, is losing control over the Xinjiang narrative on US social media platforms. In 2018, the Twitter accounts of
Xinhua News, the China Daily, the China Global Television Network (CGTN) and the Global Times were the top four accounts that
accumulated the most likes for tweets mentioning Xinjiang. But, by 2020, the official Twitter account of the then US Secretary of
State Mike Pompeo received the most likes for tweets mentioning Xinjiang. Xinhua News was the only Chinese state media account
remaining in the top 10 (see Appendix 1).

On Facebook, it is a different situation. Public Chinese state media accounts have engaged and reached more users than on
Twitter. According to CrowdTangle data from 2018 to 2020 that examines public pages and groups, public Chinese state media
accounts were consistently in the top 10 Facebook accounts accumulating the most likes on their posts mentioning Xinjiang (see
Appendix 1).

Other most-liked accounts on Twitter mentioning Xinjiang in 2020 included the Twitter accounts of the Inter-Parliamentary
Alliance on China, Xinjiang scholar Adrian Zenz, the US State Department and Kenneth Roth, the executive director of Human
Rights Watch—all of whom cited evidence from multiple credible sources and all of whom are critical of the Chinese Government’s
human rights abuses in Xinjiang. Prior to 2018, Chinese state media accounts mentioning Xinjiang accounted for more than 40%

of allinteractions on the topic in some months, but since 2018 that’s steadily decreased to less than 10% on average (Figure 5).

Part of that decline can potentially be attributed to a shift in tactics by the CCP to leverage a growing population of online pro-CCP
influencers and inauthentic networks, resulting in a contraction of its state media and diplomatic account interactions. Overall,
twitter users criticising and supporting CCP domestic policies in Xinjiang have increased over time and diluted statements made by
CCP officials and state media on US social media platforms.



Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Figure 5: Percentage of Chinese diplomatic and state media interactions (likes and retweets) compared to total interactions
with posts mentioning Xinjiang, per month, 2014 to 2020

40%

20%

Percentage of total interactions per month

0%
2014 2016 2018 2020

Year

To combat its loss of narrative control in the global online environment, the CCP has retaliated by spreading disinformation and by
smearing Uyghurs who speak out, journalists, researchers and organisations working on Xinjiang issues (including ASP! itself). It
has also used legal threats and leveraged pro-CCP influencers and inauthentic accounts to amplify those messages. Previous ASPI
ICPC research has provided a snapshot of the CCP’s ongoing information campaign currently targeting the BBC, for example.

Seeding doubt and distraction through fringe media

In our data collection, we observed that from early 2020 Chinese-state linked information operations have used fringe media
outlets and individuals to counter negative stories.

Fringe media outlets are media sources that may lack clearly defined editorial policies and journalistic practices, such as
distinguishing between news and opinion and fully disclosing ownership, financing and conflicts of interest. In some cases, such
as the pro-Kremlin news agency News Front, they appear to pursue specific ideological goals; in other cases, they appear to exist
primarily to generate income.

Fringe media outlets can provide valuable dissenting voices in public debates and reporting about groups and issues that larger
outlets ignore. However, some fringe media organisations promote conspiracy theories that align with their political views and are
vulnerable to manipulation. This includes manipulation by state-owned media outlets in authoritarian countries, which find their
content useful for creating the perception that there are ‘independent’ assessments that favours their interests. This can create
misleading authority and credibility for particular narratives.


https://www.dailytelegraph.com.au/subscribe/news/1/?sourceCode=DTWEB_WRE170_a_GGL&dest=https%3A%2F%2Fwww.dailytelegraph.com.au%2Fnews%2Fnational%2Fvicky-xu-embarrassed-china-by-exposing-human-rights-abuses-heres-how-they-hit-back%2Fnews-story%2F62682723a99c6f525bbde441ad601416&memtype=anonymous&mode=premium
https://web.archive.org/web/20210221083437/https://www.globaltimes.cn/page/202102/1215037.shtml
https://web.archive.org/save/https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjb_663304/zwjg_665342/zwbd_665378/t1860724.shtml
https://archive.ph/6bVyX
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-sanctions-uighurs-xinjiang/2021/03/10/dd57f8c8-814a-11eb-be22-32d331d87530_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-sanctions-uighurs-xinjiang/2021/03/10/dd57f8c8-814a-11eb-be22-32d331d87530_story.html
https://www.aspi.org.au/report/trigger-warning
https://www.codastory.com/disinformation/armed-conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/?fbclid=IwAR1EE_eiMCHOTE4XA_Non75YLv_TYpj9idOAk7NUfpRRorqKMCT6FTfFQHg

The Grayzone is one fringe news source, and its reach has been amplified by Chinese and Russian state-affiliated entities. Between

December 2019 and February 2021, The Grayzone was cited in English at least 252 times in Chinese state-owned news outlets
(the Global Times, CGTN and Xinhua) and a further 61 times in People’s Daily Online articles. Before December 2019, we could find
no mentions of The Grayzone by Chinese media outlets in either English or Chinese. Peak total shares of The Grayzone articles on
Twitter and Facebook also coincided with their amplification by Chinese state media outlets (Figure 6).

Figure 6: Monthly shares of The Grayzone articles on Twitter and Facebook between April 2018 and December 2020

— Facebook — Twitter

4,000

3,000

2,000

1,000

Monthly shares of 'The Grayzone' articles

2019 2020 2021

Year

The Grayzone’s top 12 stories of 2020 include accusations that Xinjiang forced labour stories are falsified by the US Government

and the military-intelligence complex to drive a new Cold War (note: this included criticism of ASPI and the Center for Strategic and
International Studies). The founders of The Grayzone have been interviewed by Chinese state media outlets, including the Global
Times and CGTN, and have been featured on Russian state media outlets RT and Sputnik Radio.

Chinese diplomats and state media appear to have first started amplifying The Grayzone in December 2019 after the outlet
published an article attempting to discredit Adrian Zenz. According to CrowdTangle data, that article attracted more than 8,500
Facebook interactions. Chinese Government spokesperson Zhao Lijian first retweeted the article on 30 December 2019, followed
by Chinese Government spokesperson Hua Chunying, who tweeted the article months later in March 2020. Now it continues to
be actively used in online attempts to counter references to the incarceration of Uyghurs in China. According to SimilarWeb, The
Grayzone gets 61.17% of its traffic from social media and around 89.63% of that traffic from Twitter (as of February 2021).

In addition to the CCP pushing out The Grayzone articles on social media, an Australian journalist tweeted in February 2021 that the
Chinese embassy in Australia was circulating The Grayzone articles to the Australian media (Figure 7).


https://twitter.com/whoareright/status/1373073890302255105?s=21
https://web.archive.org/web/20210129111336/https:/thegrayzone.com/2021/01/01/top-the-grayzone-stories-of-2020/
https://web.archive.org/web/20210311010935/https://thegrayzone.com/2020/03/26/forced-labor-china-us-nato-arms-industry-cold-war/
https://twitter.com/globaltimesnews/status/1254474071410012160?s=20
https://twitter.com/globaltimesnews/status/1254474071410012160?s=20
https://www.youtube.com/watch?v=uBp3oqTMRjs
https://www.youtube.com/watch?v=dl_wLRjvxU4
https://www.facebook.com/watch/live/?v=773751503089196&ref=watch_permalink
https://archive.ph/uUMNI
https://archive.ph/nlfVg
https://www.similarweb.com/website/thegrayzone.com/
https://twitter.com/stephendziedzic/status/1364731543835480064

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Figure 7: Screenshot of email sent to media by the Embassy of the People’s Republic of China in Australia
Good Morning,

Please find the article from The Grayzone

about Adrian Zenz's report regarding Xinjiang.
https://thegrayzone.com/2021/02/18/us-media-
reports-chinese-genocide-relied-on-

fraudulent-far-right-researcher/

Media Section
Embassy of the People's Republic of China in
Australia

The Grayzone and the CCP’s reach

To analyse the impact of The Grayzone articles on US-based social media platforms, we studied a network of accounts on Twitter
interacting with Chinese diplomats, state media and officials of international organisations. Using the statistical program software
R and packages (rtweet, ggraph and the tidyverse), we collected the retweets of the following tweets from the Chinese Foreign
Ministry (see screenshots of them in figures 8 and 9 below):

« China’s Foreign Ministry spokesperson, Zhao Lijian’s retweet of an article from The Grayzone criticising the US affiliation of the

Network of Chinese Human Rights Defenders and Adrian Zenz’s research (posted 30 December 2019).

« China’s Foreign Ministry Spokesperson Hua Chunying’s tweet of the same article from The Grayzone (posted 12 March 2020).

Figure 8: Tweets by Chinese Foreign Ministry spokespeople Hua Chunying and Zhao Lijian

. Hua Chunying 5% @ Lijian Zhao R7E @
@SpokespersonCHN @z1j517

™ China government account
™ China government account
It seems that some US officials enjoy smearing China
around the clock & around the world. What they say Claims that China detained millions of Uyghur Muslims

about Xinjiang is the LIE of the CENTURY. LYING and are based largely on 2 studies. A closer look at these
CHEATING won't make you nobler and greater. Why not s US btk -
come to Xinjiang and see with your own eyes? Papers reveals gqvemment acking, absur y
shoddy methodologies, a rapture-ready evangelical
researcher named Adrian Zenz. @ajitxsingh
@MaxBlumenthal @China_Amb_India

Washington, DC

@ The Grayzone @TheGrayzoneNews - Dec 25, 2019
Claims that China has detained millions of Uyghur Muslims are based largely on
two studies.

@ajitxsingh & @MaxBlumenthal examine these dubious papers, their US
‘"a“w. AdrianZenz | Independent Researcher government backers, shoddy methodologies - and the rapture-ready "researcher”
. - Adrian Zenz.
China detaining millions of Uyghurs? Serious problems with claims by US-backe...

Far-right Christian fundamentalist Adrian Zenz helped popularize claim China thegrayzone.com/2019/12/21/chi...
detained millions of Uyghur Muslims. He says he's "led by God" on a "mission”
& thegrayzone.com

11:12 PM - Dec 30, 2019 - Twitter Web App
3:07 PM - Mar 12, 2020 - Twitter Web App

42 Quote Tweets 420 Likes

m
o
7

356 Retweets 122 Quote Tweets  2.1K Likes 169 Retwe


https://twitter.com/zlj517/status/1211621187224141824
https://twitter.com/SpokespersonCHN/status/1237953397644390400

In our analysis, we also included WHO Communications Director Gabby Stern’s retweet of another article by The Grayzone (posted
20 July 2020, see Figure 9 below) which, due to her position as an official of a global organisation, would have likely influenced
Twitter users. The article Stern posted questioned Taiwan’s claim that it had provided early information about the coronavirus
and its transmissibility and appeared to support the WHO and China’s position on the issue. In addition, we included any other
tweets posted in the date range from 21 December 2019 to 12 October 2020 that linked to this piece in The Grayzone, titled

“China detaining millions of Uyghurs? Serious problems with claims by US-backed NGO and far-right researcher ‘led by God’
against Beijing”.

Figure 9: WHO Communications Director, Gabby Stern’s tweet on 20 July 2020

Gabby Stern @ @gabbystern - Jul 20, 2020
‘Taiwan never provided any warning to @WHO about the novel coronavirus
or its transmissibility. The email, the contents of which have been confirmed

by both Taiwan and @WHO, did not contain any new information about the
coronavirus...

&P Ajit Singh @ajitxsingh - Jul 19, 2020

With strong US support, Taiwan claims that it provided "early warning”
to the WHO about Covid and "human-to human-transmission”. The US
and Taiwan have used this claim to attack the WHO and China.

There's just one problem: it's totally false.

My latest: thegrayzone.com/2020/07/17/us-...

5]

o 161 Tl 221 o 370 T

We identified a small community of pro-CCP Twitter accounts - possibly a combination of authentic and inauthentic users -
interacting with those tweets. In addition, Gabby Stern’s retweet received more than 750 interactions (replies, retweets, likes) and
her influential position as the WHO’s Director of Communications likely lent credibility to The Grayzone.

While we don’t allege a causal link between actors on social media, there were some network effects in our dataset worth
exploring (see Appendix 2). Only 19 accounts (3% of the total network) retweeted more than one of the tweets that we originally
selected, but these accounts posted other similar links and tweets and tended to retweet Chinese state media and diplomatic
accounts. Those accounts also appeared to engage with mostly authentic users who support pro-CCP positions.

Of those 19 accounts, 13 displayed striking similarities in their content-sharing behaviours which may possibly indicate inauthentic
activity. Their timelines showed sporadic posting patterns in the second half of 2020, with the exception of two accounts
(‘spookfessor’ and ‘holoaxan’), which had been posting since April 2020 (see Appendix 2).


https://twitter.com/gabbystern/status/1285106090829664261
https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-uyghurs-problems-claims-us-ngo-researcher/

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms 11

The ‘This is Xinjiang’ campaign

Our data collection for this report also uncovered a covert coordinated information operation on Twitter and YouTube by Chinese
state-affiliated actors amplifying videos from a YouTube channel called ‘78 3Z{EChangyu Culture’. The videos appear to have
been created by a Chinese company, also called Changyu Culture. This company was supported by funding from the Xinjiang
Audio-Video Publishing House, a publishing organisation owned by the Chinese government’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region
Bureau of Radio, Film and Television and affiliated with the United Front Work Department of the CCP. The videos depict positive
biographies of Uyghur people supposedly attending ‘vocational centres’ in Xinjiang and supporting the Chinese government’s

policies in the region.

This section analyses a subset of 145 Twitter accounts and three YouTube channels that have been active since February 2020.
Many of the Twitter accounts have been suspended since the beginning of the investigation, indicating these accounts have already
been flagged by Twitter, possibly for unusual activity. To be clear: ASPI ICPC has been unable to determine the owner of the Twitter
accounts, but the combination of posts positively portraying Chinese domestic policies in Xinjiang, the network’s amplification of
other Chinese state-owned Twitter accounts and the content of the YouTube videos suggest a Chinese state-affiliated or pro-CCP
actor. We could, however, attribute one Twitter account to the Changyu Culture company. The following sections present our
evidence to support these claims.

Characteristics of the accounts

We found the Twitter accounts had little impact on or engagement with legitimate users, had few or no followers and followed
few other accounts (Figure 10). Most accounts tended to use Western names and have anime characters, Asian women or natural
landscapes as profile pictures. Such pictures have often been used as profile pictures in past Chinese state influence campaigns.

Figure 10: Suspicious account with low follower numbers that shares only Chinese state-affiliated media

'+ Yau Pisey Wong
N 1 @piseyYau
-

amazing! CCP treats children in southern #Xinjiang like
this!
where is the #concentration #camp?

: CGTN & @CGTNOfficial -Jun 2, 2020

& China state-affiliated media

#Xinjiang refutes claim of detaining children in preschool facilities
news.cgtn.com/news/2020-06-0...

11:11 PM - Jun 2, 2020 - Twitter Web App

Q n Q

&


https://www.youtube.com/channel/UCr7j9Khci1T1CUbPLBIaj2A
https://archive.vn/XqIJQ
https://web.archive.org/web/20210315223911/https://www.qcc.com/firm/8f696eeaa53345300839edbfb41e7819.html
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall

In our sample, accounts tended to use the same tweet text, which made it easy to find other accounts in the network (Figure 11).

We suspect these phrases were replicated either automatically or by manual copying-and-pasting.

Figure 11: Accounts replicating headlines or using similar phrases and images

« Q  Conspiracies to smear China with Xinjiang-related issues w 000 € Q. “Everyone should have the right to receive education and e
Top Latest People Photos Videos Top Latest People Photos Videos
9‘ Booth Washington @BoothWashingto3 « Apr 22 Leo Evan @Leokvant - Sep 15
m Conspiracies to smear China with Xinjiang-related issues will never II’.\It(eryone should have the right to receive education and have a job they
succeed i A ——
china-un.ch/chn/ryrbt/t181..

apost.us/?p=23886

Q 2 Q2 L - -
In American logic:
Zhao Chheng Tsang @ChhengZhao - Apr 22 o n

: sC::;T;acies to smear China with Xinjiang-related issues will never “inh“rsl Sl:lllill|5=l:lllll:enlrﬂliﬂll Gallllls.
zpostus/?p=23886 Uighur workers=slave labors.
O ol v That means others have the right to education
Leo Evan @Leokvant - Apr 22 and “'e "ul“ l(l WDIK, _ i
®  Conspiracies to smear China with Xinjiang-related issues will never hut “iuhl“'s don't have the "ul“ to education,
d B
i nor the right to work.
O 5| Vi 1 - -
Q ) Q T
45 Warren @Warren55975469 - Apr 22
j " Conspiracies to smear China with Xinjiang-related issues will never =% Patrick Maggie @PatrickMaggie2 - Sep 15
- succeed ﬂ Everyone should have the right to receive education and have a job they

= like

apost.us/?p=23886
china-un.ch/chn/ryrbt/t181...

Conspiracies to smear China

with Xinjiang-related issues In American |0!Ii0'

. Uighurs’ schools=concentration camps.
will never succeed Uighur workers=slave labors.
That means others have the right to education
and the right to work,
hut Uighurs don't have the right to education,
nor the right to work.

A

Network analysis shows an insular community sharing and retweeting only articles by Chinese-state media, Chinese diplomatic
officials and videos from the K853 {EChangyu Culture’ YouTube channel. The network graphic in Figure 12 shows large red circles
representing accounts that were highly retweeted, whereas small and white nodes were rarely retweeted. The Twitter account of

the Global Times was by far the most engaged account by the network.



Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms 13

Figure 12: Retweet network of suspicious accounts and the accounts they retweeted, coloured and sized by the number of
times the account was retweeted

o o o]

W L=l a °
. b ", ag -
Y ChméDallif’o =

o

XHNﬁ S F’DChmése
; SN .o Chlnaﬁ)rgcn Y "0 .

f A\ rambowﬁﬁ%%%qéhma R

-, pressasnyse;ﬁ ARV

o ©

All of the accounts in our data sample were created in 2020 and mostly in the second half of the year. Some accounts were probably
purchased commercially and belong to a Chinese-speaking Dracula-quoting bot-network that was also discovered in ASPI’s
analysis of a June 2020 Twitter information operation linked to the CCP (Figure 13). This bot network is most likely primarily used as
a commercial product but has also become an asset used in state-linked political information operations.



https://graphika.com/posts/draculas-botnet/
https://twitter.com/elisethoma5/status/1272833104726462464
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/information-operations-june-2020.html

Figure 13: Screenshot of recently created and unreported inauthentic accounts tweeting about Xinjiang, with biographies

Ndi u:!’

\/ \I I/Fnlluw\'\
p I S

I/n:c-\ | I/ Fnlluw\\
N 3o o

Dawn Baldwin
@DawnBal05156495

When he saw her, Arthur was simply choking with emotion, and friend as that | sent to you sad news of Miss Lucy Westenra's
) Joined October 2020

0 Following OF

[ Joined October

0 Following 0 Foll

©

=N

g
a

Not followed by anyone you're following Not followed by any
Tweets Tweets & replies Media Likes Tweets Tweets & replies Media Likes

11 Dawn Baldwin Retweeted T3 Ava Childress Retweeted

$BBmiFicon @icon89087370 - Nov 8 000 fRES R Ficon @icon39087370 - Nov 8 oee
youtube.cnm/watch?v:NPPAQd... youtube.co m/watc_h?v:NPPAQdm

oligl s yzliall Llsuol daymudl 3Lzl gligli 56 yrliall wleol sausll sladl

3lagli b yzliall Lol sl sLal
& youtube.com

sligli b yzliall Lol Bagmall Bzl
& youtube.com

1 23 Q 23

[=

0 23 Q 23

[=

In this new separate (but related) network, accounts were posting and engaging with videos about Uyghurs in Xinjiang from June
2020 onwards. In February 2020 and possibly earlier, accounts in this network also shared news articles on the Hong Kong National
Security Law, the US Covid-19 response and the Black Lives Matter protests (we’ve highlighted this in previous work). However,

most of the content disseminated in this network focused on disputing evidence of, and criticism about, Uyghur forced labour
and detention. The articles ranged from accusations of smear campaigns and denials of Western media investigations to positive
depictions of life in Xinjiang.

For example, a link to a Global Times article about Xinjiang regional government officials rejecting claims of forced labour and
re-education camps was posted separately by 44 accounts within a period of 90 minutes on 21 December 2020. All 44 accounts
attached the same image, with a watermark that didn’t appear in the original Global Times article (Figure 14). Other images shared
by accounts in this network also contained similar grey transparent watermarks (see Appendix 3).



https://www.aspi.org.au/report/retweeting-through-great-firewall
https://www.aspi.org.au/report/covid-19-disinformation
https://archive.vn/nLX2O

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Figure 14: Screenshots of accounts sharing the Global Times image with watermarks circled in yellow for emphasis

hayden @hayden8169 . Dec 21, 2020 o00 42~ wangwangsuibai @wangsuibai1972 - Dec 21, 2020 oae

[« [* 4, " . _aa Py — .

“ ‘Forced labor' rumors abuse Xinjiang workers' rights: officials reject Forced labor rumors abuse Xinjiang workers' rights: officials reject
West's slandering at rare Beijing press conference West's slandering at rare Beijing press conference
globaltimes.cn/content/121052..

@aah, warner @warnerd497 - Dec 21, 2020 voe !!9 Stanford110 @Stanford1101 - Dec 21, 2020 ove

& ‘Forced labor’ rumors abuse Xinjiang workers' rights: officials reject = ‘Forced laber' rumors abuse Xinjiang workers' rights: officials reject
West's slandering at rare Beijing press conference West's slandering at rare Beijing press conference
globaltimes.cn/content/121052... globaltimes.cn/content/121052...

Amplifying YouTube videos

Two other accounts of particular interest were ‘rainbow56917891’ and ‘pressmyser’, which exclusively shared YouTube videos from
the }@FZ{EChangyu Culture’ channel. Both accounts have now been suspended from Twitter.

Before the suspension, ‘rainbow56917891’ had posted at least 80 videos from the channel, with most posts receiving two

or fewer retweets and likes. Posts with more than 50 interactions (retweets, reactions and replies) had similar numbers of
retweets and likes from the same group of accounts and used natural landscape photos as profile pictures, indicating potential
inauthentic amplification.

The ‘38 3Z{EChangyu Culture’ YouTube channel had more than 5,460 subscribers but only 949 user views as of November 2020,
suggesting that most of the channel’s subscribers haven’t watched any of the videos. Typical global YouTube channels have

many more views than subscribers, since only a small portion of viewers subsequently subscribe (for example, the world’s most
popular YouTube channel, ‘T-Series’, has more than 170 million subscribers but more than 142 billion views). The suspicious
number of Changyu Culture subscribers suggests that a large number of Google accounts have been created to boost the channel
by subscribing but not watching the videos to amplify the view count. According to the YouTube analytics website Social Blade,
the Changyu Culture channel had negative video views in September 2020, suggesting that accounts were possibly deleted by
YouTube, resulting in video view counts decreasing that month.

The Changyu Culture channel was created in August 2015 but posted its first video only in September 2020. More than 180 videos
in total have been uploaded to the account. Most videos uploaded by this channel had fewer than 20 views as of February 2021 and
are in Mandarin with English subtitles (Figure 15).


https://socialblade.com/youtube/channel/UCr7j9Khci1T1CUbPLBIaj2A

Figure 15: Screenshot of ‘i 3X{EChangyu Culture’ About page taken on 10 November 2020

‘.. HEF3Z{tChangyu Culture SUBSCRIBE
=

el

HOME VIDEOS PLAYLISTS COMMUNITY CHANNELS

Stats

Joined Aug 11, 2015

.

The videos present the biographies of multiple Uyghur individuals who have allegedly attended ‘vocational education and training
centres’ and have been ‘rehabilitated’ after returning to their communities with ‘new’ skills and values. The video with the most
views features a ‘former trainee’ who was interviewed in January 2020 by CGTN. ASPI ICPC can’t vouch for the authenticity or
inauthenticity of the biographical videos.

Occasionally, the channel’s videos were boosted by Chinese state media. On 3 October 2020, Chinese state media outlet China.org.
cn published one of Changyu Culture’s videos on its website and posted a Facebook video that received nearly 400 reactions and

was viewed more than 2,000 times, according to CrowdTangle data (Figure 16). Other Changyu Culture videos were also shared on
the China Daily website and Facebook page.

Figure 16: Screenshots of China.org.cn article and Facebook post featuring one of Changyu Culture’s videos

32| Frangais | Deutsch | B33 | Pycomni o

China org ch @rhis siteOchina WiiOCHy GuideChina Archives @ China.org.cn °

[ seaion.] At 2 2070 2t 227 DM
@ Mobile FYRSS @) Newsletter Oct3 PM

3, 2l at 3152

Espaiol | o= | Esperanto | 23 0 | BIGS.

eaming Chinese

Xinjiang stories: Ayxamgul the fashionista

Xinjiang stories: Ayxamgul the fashionista

5 0 Gommente) 2, it (w1 Emai Ayxamgul runs a beauty salon and a clothing
store in Aksu. She finds fulfilling happiness in her
growing business and enjoys the company of her
family.

2.5K POST VIEWS 26K TOTAL VIEWS

[ N Di) 39 Q7 @9

Ayxamgul runs a beauty salon and a clothing store in Aksu. She finds fulfiling happiness in her growing business and enjoys the company of her family.

The YouTube channel appears to be associated with a private Chinese advertising and public relations company called Xinjiang
Changyu Culture Co. Ltd, which was founded in 2016 in Urumgq;i - the capital city of the Xinjiang Uyghur Autonomous Region.

The company is listed on the Chinese job recruitment website BOSS Zhipin (BossE §£), where it states that it has fewer than 20
employees. The company logo and photos of its office match the logo in the profile photo of the ¥8F3Z{EChangyu Culture’
channel (Figure 17).



https://archive.ph/EgWAm
https://archive.ph/dV8Nt
https://archive.ph/6JwXr
https://web.archive.org/web/20210317032420/http://regional.chinadaily.com.cn/en/2020-10/09/c_542813.htm
https://archive.ph/ltK9K
https://archive.vn/oGDuQ
https://archive.vn/oGDuQ
https://www.zhipin.com/gongsi/5fa2fa787a79bd2703Z929S8GQ~~.html?ka=job-cominfo

Figure 17: ‘¥ 3Z{EChangyu Culture’ YouTube profile picture (left); Changyu Culture company photo on BOSS Zhipin (right)

Tender documentation shows that Changyu Culture was awarded a 600,000 yuan (~US$90,000) procurement contract in late 2019
to produce a media project called X Z2%#752’ (‘This is Xinjiang’) by the Xinjiang Audio-Video Publishing House, which is owned by
the Xinjiang Uyghur Autonomous Region Bureau of Radio, Film and Television. The bureau’s deputy director was once Xu Guixiang,
who held multiple senior positions within the CCP’s Propaganda and United Front Work departments. The Xinjiang Audio-Video
Publishing House’s organisational chart shows that its leadership is also composed of CCP officials.

Changyu Culture also appears to have a Twitter account with the handle ‘@dishapa65190266’. We can infer this account may
belong to the company because the cover photo is an original image taken inside the company’s offices (Figure 18). This was
determined by matching objects in the cover photo and objects found in the photos listed on the company’s BOSS Zhipin page (see
Appendix 4).

Figure 18: Changyu Culture Twitter account

<« HFX{L (Changyu Culture)

19 Tweets

HFEX{ (Changyu Culture)
@dishapa65190266

—EHEEENER A EEE, LUERBREE, iEREE.
A group of young men with dreams come together to video life and record what
WE've seen.

Translate bio
Joined August 2020
4,406 Following 4,355 Followers


https://archive.vn/XqIJQ
https://www.qcc.com/firm/8f696eeaa53345300839edbfb41e7819.html
https://archive.vn/dbFmP
https://archive.fo/PJjnG
https://archive.vn/tAT2P

This account was created in August 2020, but all its tweets before 21 September 2020 have been deleted. We know previous tweets
existed because we used Twitter’s search function to look for replies to tweets. The tweets were mostly from Hindi-language
accounts and other accounts listing ‘@dishapa65190266’ in Follow4Follow threads. It has more than 4,000 followers, many of
which were most likely purchased or followed by other accounts before it was sold.

Afurther indication of inauthentic behaviour is the fact that many of the accounts in the Twitter network that share content from
the ] 3{EChangyu Culture’ YouTube channel have already been restricted or deleted by Twitter, probably after they were
detected by Twitter’s detection systems for identifying unusual activity.

Conclusion

Efforts by the CCP to contest narratives about Xinjiang continue to evolve as the party exploits the reach of US-based social media
platforms and uses Western fringe media outlets to influence audiences likely to be less sympathetic to mainstream reporting.
These efforts are multipronged and cross-platform. Research by ASPI and others has identified how a media ecosystem of

shared interests, comprising state-sponsored assets and opportunistic proxies, consistently seeds Russian disinformation into
international political discourse. The CCP’s diplomatic and state media messaging is linked to the party’s objective of improving
its so-called discourse power. As one part of that effort we see the Chinese state using tactics similar to Russia in the online media
environment, in order both to gain traction with audiences in the West, and to distract and distort investigations of human rights
abuses in Xinjiang by international civil society. As this report shows, some of the CCP’s efforts are more effective at driving impact
than others. However, the significant statements from the Cyberspace Administration of China on the importance of innovation

in propaganda work suggest that the CCP will continue to trial new ways of distracting from, and suppressing where it can,
international criticism of its systems of governance and control - especially on Xinjiang.

This report identifies elements of the ecosystem through which the CCP launders and seeks to amplify its propaganda and
disinformation. The consistent amplification of The Grayzone by Chinese state media, suggests that this is coordinated targeting of
an audience that the CCP assesses to be vulnerable to its counter-messaging on Xinjiang.

China’s approach to diplomatic and state media messaging has had to adapt in order to project power and influence in an open
internet environment, where it has fewer levers to control information and shape opinion than it does over the Chinese internet.

Shock tactics, disinformation, the circulation of conspiracy theories and leveraging fringe media outlets and individuals when their
narratives align are new tools in the CCP’s propaganda arsenal as it attempts to portray its control of Xinjiang positively in the face
of credible, mounting evidence of human rights abuses and international criticism.


https://twitter.com/search?q=%40dishapa65190266%20until%3A2020-09-21&src=typed_query
https://archive.vn/hbkHb
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-08/Pro%20Russian%20vaccine%20politics.pdf?vMuk2m7DlWP_GG25A86MqWZ_bg_jxlXL=
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/china-s-counteroffensive-war-ideas
https://www.chinafile.com/reporting-opinion/features/message-control-china

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms 19

Appendix 1

There’s a battle for control of the Xinjiang narrative across US social media platforms. In 2018, the top four Twitter accounts with
the most likes on tweets containing the keyword ‘Xinjiang’ were those of Xinhua News, the China Daily, CGTN and the Global Times.
By 2020, Xinhua News had almost doubled the number of likes it had in 2018 but was only the tenth most liked account (Table A1.1).
Former US Secretary of State Mike Pompeo’s account had the most likes among posts mentioning Xinjiang.

Table A1.1: Twitter accounts with most likes on tweets mentioning Xinjiang from 2018 to 2020 (total likes among all tweets)

2018 2019 2020
xhnews 27,393 azzamizzulhaq 107,702 secpompeo 373,439
chinadaily 19,088 secpompeo 85,297 xinhuatravel 178,065
cgtnofficial 16,222 solomonyue 69,240 mediavenir 160,509
globaltimesnews | 14,432 cjwerleman 60,444 azzamizzulhaq | 98,057
pdchina 9,550 globaltimesnews | 53,783 ipacglobal 90,856
tarekfatah 9,062 chinadaily 44,695 rodrigodasilva | 81,149
evazhengll 7,677 pdchina 44,468 adrianzenz 75,735
marcorubio 7,437 xinhuatravel 44,411 statedept 62,634
sophiehrw 7,089 statedrl 39,467 kenroth 62,140
ustadtengkuzul 6,748 cgtnofficial 39,248 xhnews 51,775

According to CrowdTangle data, the top 10 accounts on Facebook with the most likes on their posts mentioning Xinjiang have
mostly been public Chinese state media accounts. The ‘U.S. Department of State: Bureau of Democracy, Human Rights, & Labor’
made the top 10 in 2019 but not in 2020. Note that CrowdTangle only provides data on publicly available posts on Facebook Pages
and Groups and does not provide data on private posts or comments.



Table A1.2: Facebook accounts with the most liked posts mentioning Xinjiang from 2018 to 2020 (total likes among all posts)

2018 2019 2020

CGTN 414067 CGTN 2900073 CGTN 5787299

China Xinhua 293077 People’s Daily, 1180037 People’s Daily, 1680369

News China China

China Daily 289993 Global Times 879034 Xinhua 800487
Culture&Travel

Global Times 212343 China Daily 622199 China Xinhua 762482
News

Aksi Cepat 207951 China Xinhua 551483 Global Times 647697

Tanggap News

People’s Daily, | 183040 CCTV 497286 China Daily 646973

China

CCTV 61421 Xinhua 290852 Discover Xinjiang | 453582

Culture&Travel

China Plus 41831 Aksi Cepat 212010 Discover China 408321

Culture Tanggap

China Xinhua | 40038 FlyOverChina 193327 China Xinhua 361696

Sci-Tech Sci-Tech

Cordova Media | 35732 U.S. Department 190539 FlyOverChina 360139

of State: Bureau
of Democracy,
Human Rights, &
Labor




Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Appendix 2

Figure A2.1 shows the accounts in our dataset that had retweeted at least one of:
« the Ministry of Foreign Affairs Information Department’s Zhao Lijian’s tweet of The Grayzone article
« China’s Foreign Ministry Spokesperson Hua Chunying’s tweet of the same The Grayzone article

+ WHO Communications Director Gabby Stern’s retweet of Ajit Singh’s The Grayzone article

+ any other tweets sharing the The Grayzone article.

Figure A2.1: Retweet network; users are arranged around a circle and lines are drawn connecting users who retweeted
each other

Retweet Relationships

Number of retweaats: User retweeted this person or Grayzong URL:
0 @ 5 @ i . 15 * Gabby Stern * HuaChunying = The Grayzone News =  Zhao Ljan
Gabby Stern

Zhao Lijian

Ty

Hua Chunying

S . Ty

The timelines of 13 accounts that had retweeted more than one of the listed tweets above also showed sudden spikes in activity
for several accounts (See Figure A2.2 below). Of these accounts, most have only recently become active despite the accounts being
created on various dates over the past five years or abandoned and then reactivated again at a later date.


https://twitter.com/zlj517/status/1211621187224141824
https://twitter.com/SpokespersonCHN/status/1237953397644390400
https://twitter.com/gabbystern/status/1285106090829664261
https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-uyghurs-problems-claims-us-ngo-researcher/

Figure A2.2: Tweeting profiles of accounts

AliHumdani BarneyGimble EastisRed ExChinesePak1
1000
750
500

250 | eand il

fchaumac_chau holoaxan NinetynineShake ronyeap

1000
750
500

0

250

SINOPAKDREAM spookfessor William02540246 wuwhtay
1000
750
500

- T Eom e p—— . ‘

Apr Jul Oct Apr Jul Oct Apr Jul Oct

Number of tweets

xav68696618
1000
750
500

250
& i
Apr Jul Oct
Date of writing tweets

There are also some subgroups within these 19 accounts that retweet each other. In Table A2.1, tweets are ordered by how many
times they were retweeted among the account dataset. Likewise, users tended to tweet the same links (Table A2.2).




Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms

Table A2.1: Text of tweets retweeted by accounts

Tweet

Twitter accounts

Even when #China is leading the world with several
#vaccines in advanced stages of R&amp;D and with
ample production capacity, it still decided to join
#COVAX.

Those lecturing others should first examine themselves.

They cannot cover up their entrenched poor human
rights records by blaming China. A few examples:
#China continues to focus on ensuring that developing
countries have equal access to appropriate, safe and
effective #vaccines.

#China just signed an agreement with #Gavi, the
Vaccine Alliance, officially joining #COVAX.

BAN, SANCTION, ARREST....Disregard allies or
non-allies 1987 TOSHIBA 2014 ALSTOM Now
HUAWEI, TIKTOK, WECHAT Who's NEXT?

China contributes the largest number of peacekeepers
in the world of any member of the UN Security Council.
Respect] 1 https://t.coMWnOfm2ihzH

Germany: 1904-1908 Colonizers killed over 100000
Namibian natives. In 2004 no “reparation”’, replaced
with "healing of wounds”. hitps://t.co/6f2TxefpT1

\We appreciate the voices of justice and fairness at the
UN. We believe justice instead of prejudice will prevail
in the end. https://t.co/LILDh&7cll

Welcome to Urumgi, the capital of Xinjiang, China.
https://t.co/PZ0SfmLROG

#China will continue to work together with #C0OVAX
partners and contribute its share to the global fight
against the pandemic to safeguard all human beings’
safety and health.

NinetynineShake, ExChinesePak1, fchaumac_chau,
ronyeap, SINOPAKDREAM, wuwhtay

NinetynineShake, AliHumdani, ExChinesePak1,
ronyeap, SINOPAKDREAM, xavG68696618

NinetynineShake, fchaumac_chau, ronyeap,
SINOPAKDREAM, wuwhtay

ExChinesePak1, fchaumac_chau, ronyeap,
SINOPAKDREAM, wuwhtay

NinetynineShake, AliHumdani, ExChinesePak1,
ronyeap, SINOPAKDREAM

NinetynineShake, AliHumdani, ExChinesePak1,
SINOPAKDREAM, xav68696618

NinetynineShake, AliHumdani, ExChinesePak1,
fchaumac_chau, SINOPAKDREAM

NinetynineShake, ExChinesePak1, ronyeap,
SINOPAKDREAM, wuwhtay

AliHumdani, ExChinesePak1, SINOPAKDREAM,
William02540246, wuwhtay
fchaumac_chau, ronyeap, SINOPAKDREAM, wuwhtay

Table A2.2: Links tweeted by accounts

Link Number of retweets among
subset

https://www.youtube.com/watch?v=ut57tzrqwdq 19

https://www truth-hk.com 17

https://www.nbcnews.com/news/world/u-s-targets-chinese-uighur-militants-well- 11

taliban-fighters-afghanistan-n845876

https://twitter.com/rodericday/status/1287411708374454273 10

https:/twitter.com/undoubtedlyabot/status/1285765210675052544 7s=19 10

https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-uyghurs-problems- 9

claims-us-ngo-researcher/

https://www.cnn.com/2020/06/08/us/us-police-floyd-protests-country-comparisons- 7

intl/index_html

https://www.cnn.com/2019/10/05/asia/india-modi-open-defecation-free-inti-hnk- 5

scli/index.html

http://sptnkne.ws/duuz 4

http://xhne.ws/zanxe 4

https://news.cgtn.com/news/2020-08-25/lies-and-truth-vocational-education-and- 4

training-in-xinjiang-tesmtjg2gu/index.html

https://theintercept.com/2020/02/02/fbi-chinese-scientists-surveillance/ 4

https://twitter.com/wang_taitai/status/12935295960175329357s=19 4

23



Appendix 3

Suspicious Twitter accounts identified in the coordinated inauthentic network posted images with grey watermarks. In Figure
A3.1, the text ‘Warner26811’ is clearly visible, and we were able to find a Twitter handle associated with that text. This suggests
the watermarks in these images are references to Twitter handles in the network, which may link multiple accounts to the one
operator distributing the images and posts.

Figure A3.1: Image posted by accounts in the network with the ‘Warner26811’ watermark

SEP.2,2020 DEC.20,2020

DOCTORS
ARE LYING
ABOUT THE
NUMBER OF
COVID-19
CASES FOR
MONEY!

COVID-19
VACCINE

A

3

In addition, the profile picture of ‘Warner26811’ (Figure A3.2) also contains a watermark that begins with ‘Wa...’, which suggests
that the watermark is most likely its handle. Each of the 44 accounts sharing the Global Times article mentioned above had profile
pictures that contained a watermark of its own Twitter handle.

The watermarks may be used to help operators determine which images each account will post. Accounts that share images
with the same watermark might belong to one group controlled by the one operator or tasker. In this network, the posting

patterns of these fake accounts using the same text and retweeting the same content are indicators of an inauthentic and
coordinated campaign.



Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms 25

Figure A3.2: Screenshot of ‘Warner2681’ account posting a Global Times article with a watermark (left) with the profile picture
containing watermark (right)

Warner2681 @Warner26811 - Dec 21, 2020 oo
‘Forced labor rumors abuse Xinjiang workers' rights: officials reject
West's slandering at rare Beijing press conference
globaltimes.cnfcontent/121052...

Figure A3.3: Profile photos of ‘liuhaizhu607’, ‘Arno23051’ and ‘virginia8971’ (left to right); note watermarks of their Twitter
handles

- SRKF@EIHHR




Appendix 4

The cover photo of Changyu Culture’s Twitter account (Figure A4.1) was taken in the same office as the photos displayed on
Changyu Culture’s company listing on BOSS Zhipin (Figure A4.2). The cover photo is also not currently present on any publicly
accessible websites and so was most likely uploaded by people working at Changyu Culture.

Figure A4.1: ‘Changyu Culture’ Twitter cover photo



https://archive.ph/tAT2P
https://www.zhipin.com/gongsi/5fa2fa787a79bd2703Z929S8GQ~~.html?ka=job-cominfo

Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, fringe media and US social media platforms 27

About the authors

Albert Zhang is a researcher working with the International Cyber Policy Centre at ASPI.
Dr Jacob Wallis is a senior analyst working with the International Cyber Policy Centre at ASPI.

Zoe Meers is an honorary associate at the United States Studies Centre at the University of Sydney.

Acknowledgements

The authors would like to thank Danielle Cave, Michael Shoebridge, Kelsey Munro, Ariel Bogle, Tom Uren and Dr Samantha Hoffman whose
insightful comments have helped develop this report. ASPI’s International Cyber Policy Centre receives funding from a variety of sources
including sponsorship, research and project support from across governments, industry and civil society. No specific sponsorship was received
to fund production of this report.

What is ASPI?

The Australian Strategic Policy Institute was formed in 2001 as an independent, non-partisan think tank. Its core aim is to provide the Australian
Government with fresh ideas on Australia’s defence, security and strategic policy choices. ASPI is responsible for informing the publicon a
range of strategic issues, generating new thinking for government and harnessing strategic thinking internationally. ASPI’s sources of funding
are identified in our Annual Report, online at www.aspi.org.au and in the acknowledgements section of individual publications. ASPI remains
independent in the content of the research and in all editorial judgements.

ASPI International Cyber Policy Centre

ASPI’s International Cyber Policy Centre (ICPC) is a leading voice in global debates on cyber, emerging and critical technologies, issues related to
information and foreign interference and focuses on the impact these issues have on broader strategic policy. The centre has a growing mixture
of expertise and skills with teams of researchers who concentrate on policy, technical analysis, information operations and disinformation,
critical and emerging technologies, cyber capacity building, satellite analysis, surveillance and China-related issues.

The ICPC informs public debate in the Indo-Pacific region and supports public policy development by producing original, empirical, data-driven
research. The ICPC enriches regional debates by collaborating with research institutes from around the world and by bringing leading global
experts to Australia, including through fellowships. To develop capability in Australia and across the Indo-Pacific region, the ICPC has a capacity
building team that conducts workshops, training programs and large-scale exercises for the public and private sectors.

We would like to thank all of those who support and contribute to the ICPC with their time, intellect and passion for the topics we work on. If you
would like to support the work of the centre please contact: icpc@aspi.org.au

Important disclaimer

This publication is designed to provide accurate and authoritative information in relation to the subject matter covered. It is provided with
the understanding that the publisher is not engaged in rendering any form of professional or other advice or services. No person should rely
on the contents of this publication without first obtaining advice from a qualified professional.

ASPI

Tel +61 26270 5100

Email enquiries@aspi.org.au
www.aspi.org.au
www.aspistrategist.org.au
i facebook.com/ASPl.org
2 @ASPI_ICPC

© The Australian Strategic Policy Institute Limited 2021

This publication is subject to copyright. Except as permitted under the Copyright Act 1968, no part of it may in any form or by any means
(electronic, mechanical, microcopying, photocopying, recording or otherwise) be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted
without prior written permission. Enquiries should be addressed to the publishers. Notwithstanding the above, educational institutions
(including schools, independent colleges, universities and TAFEs) are granted permission to make copies of copyrighted works strictly for
educational purposes without explicit permission from ASPI and free of charge.

First published March 2021. ISSN 2209-9689.

INTERNATIONAL No specific sponsorship was
prkeeall | CYBER POLICY received to fund production of
pOLICY CENTRE } this report.

INSTITUTE



https://www.aspi.org.au/
mailto:icpc%40aspi.org.au?subject=
mailto:enquiries%40aspi.org.au?subject=
http://www.aspi.org.au
http://www.aspistrategist.org.au
http://facebook.com/ASPI.org
https://twitter.com/aspi_icpc

A S P IHHINTERNATIONAL

seareic . || CYBER POLICY
merore || CENTRE




	Executive summary
	Tactics and techniques
	Overview: Xinjiang political discourse over time
	Seeding doubt and distraction through fringe media
	The ‘This is Xinjiang’ campaign
	Conclusion
	Appendix 1
	Appendix 2
	Appendix 3
	Appendix 4




