
 
 
 
The Early Years of Talk Radio: WJAG, Norfolk, Nebraska 

 
(Article begins on page 2 below.)  

 
 

This article is copyrighted by History Nebraska (formerly the Nebraska State Historical Society). You may 
download it for your personal use.  
For permission to re-use materials, or for photo ordering information, see: 
https://history.nebraska.gov/publications/re-use-nshs-materials 
 
Learn more about Nebraska History (and search articles) here: 
https://history.nebraska.gov/publications/nebraska-history-magazine 
 
History Nebraska members receive four issues of Nebraska History annually: 
https://history.nebraska.gov/get-involved/membership 

 
 
Full Citation: Mark Smith and Larry Walklin, “The Early Years of Talk Radio: WJAG, Norfolk, Nebraska,” 
Nebraska History 92 (2011): 2-13 

 
Article Summary: Political talk dominates the AM airwaves today, but in 1946 and 1947, Norfolk station WJAG 
found its broadcast license in jeopardy due to controversial on-air commentary.   

 
 
 
Cataloging Information: 

 
Names: Eugene Huse, Karl Stefan, Arthur (Art) Thomas, Robert E (Bob) Thomas, Foster May, Mrs T H Beeson Jr  
 
Nebraska Place Names: Norfolk  
 
Keywords: WJAG, Voice of the Street (later called Voice of the People), Norfolk Daily News, “Radio Flashes,” 
Communications Act (1934), Huse Publishing Company, Federal Communications Commission (FCC), Office of 
Price Administration (OPA), National Consumers Advisory Commission, National Association of Broadcasters, 
Communism, Hotel Norfolk, broadcast license, Karl Stefan, Arthur (Art) Thomas, Foster May 
  
Photographs / Images: view to the west along Norfolk Avenue; early radio towers, Lincoln, 1920s; Karl Stefan; 
broadcasting equipment at KGBZ, York, c. 1930; Art Thomas; Hotel Norfolk; Harry Packard of KFAB (then a 
Lincoln station) doing a mobile broadcast in 1934; announcement of the scheduling of Voice of the People, 
Norfolk Daily News, August 7, 1946; radio department of Lawlor’s, Lincoln, 1947 
 

 
 

https://history.nebraska.gov/publications/re-use-nshs-materials
https://history.nebraska.gov/publications/nebraska-history-magazine
https://history.nebraska.gov/get-involved/membership




T h e  E a r ly  Y e a r s  o f  Ta l k  R a d i o : 

WJAG, Norfolk, Nebraska 
B y  M a r k  S m i t h  a n d  L a r r y  W a l k l i n

The history of radio broadcasting reflects a rich variety of talk shows distributed by  
national networks and produced by local stations. One pioneer talk radio show began  
as a live street broadcast on a Nebraska station.

Eugene (Gene) Huse, publisher of the Norfolk (Nebraska) Daily News,  
experimented with radio before World War I, and founded WJAG in 1922.  
The station’s first announcer, Karl Stefan, built on Huse’s broadcast  
vision of localism and community service.1 Stefan’s engaging  
personality on popular local news and talk programs boosted not  
only the station’s notoriety but also Stefan’s election to the U.S.  
House of Representatives in 1934. 

Looking west along Norfolk Avenue [late 1930s].  
The Hotel Norfolk and WJAG radio tower are visible  
on the right. NSHS RG2186-5-49



Before entering public service, Stefan created 
a program called Voice of the Street and served as 
its initial host. His successor, Arthur (Art) Thomas, 
overhauled the format just after the outbreak of 
World War II.2 Controversial Voice topics jeopar-
dized WJAG’s license renewal in the 1940s and 
likely impacted the physical health of Thomas; 
however, his talk show strategies remained intact 
decades after his departure. 

T h e  H u s e  P u b l i s h i n g  C o m p a n y 
received a Limited Commercial, Land Radio Station 
license for WJAG on July 27, 1922. The Huse family, 
sole publisher of the News since 1888, thus has the 
longest broadcast claim in Nebraska. 3

Publisher Gene Huse envisioned the new 
medium of radio as an ancillary service for the 
well-established News print operation. In its earliest 

days, Huse dubbed his broadcast facility the “Nor-
folk Daily News Radio Station.” WJAG promoted the 
News, and the latter also served as an advocate for 
its new media partner. In January 1924, the News 
began to promote WJAG with a column entitled 
“Radio Flashes.” Published Monday through Sat-
urday, “Flashes” publicized station programming, 
reception tips for WJAG listeners, and correspon-
dence from the “radio family.”4 

The most notable voice behind the WJAG mi-
crophone throughout the 1920s and early 1930s, 
Karl Stefan, joined the News in 1909 as a teleg-
rapher for the Associated Press.5 On September 
13, 1922, WJAG’s first day of regularly scheduled 
programming, Stefan announced the settlement 
of a nationwide railroad strike. Stefan departed 
the News city editor’s desk in September 1924 to 
purchase a Norfolk cigar store and magazine dis-
tributorship, but continued on the air at WJAG.6 
Stefan not only served as announcer, but also cre-
ated local radio programming that endured years 
after his departure from broadcasting. The noon 
news report—the foundation of WJAG program-
ming—featured news, bulletins, farm markets, 
weather, a hospital report, and area births.7 Stefan 
strengthened his ties with northeast Nebraska 
listeners through the creation of the WJAG Radio 
Family. He invited the audience to join him around 
a mythical table each noon hour and by 1932 near-
ly 100,000 listeners had contacted the station for 
memberships. Through the creation of familial and 
social titles Stefan communicated with listeners 
individually: father, mother, banker, baseball fan, 
and crippled girl, to name a few.8

Robert E. (Bob) Thomas, a longtime Norfolk 
resident who became WJAG manager in 1951, 
observed Stefan’s growing popularity firsthand. Ac-
cording to Thomas, Stefan forged a special bond 
with listeners through his ability to speak with 
them one-on-one.9 Stefan connected with listeners, 
frequently by name, with a buoyant, homespun 
announcing style embedded in a German accent. 
On a typical WJAG broadcast he reminded a local 
farmer, Sam Kent, the current price of hogs would 
“make everything alright.” Born in Bohemia and 
fluent in several tongues, Stefan deviated from Eng-
lish to connect with local immigrants. A frequent 
birthday message broadcast to listeners in both 
German and Bohemian reminded listeners, “I am 
wishing that you will live as many years as the fox 
has hairs on his tail.”10

With the deepening Depression, radio provided 
affordable access to news and entertainment. 
Carrying considerable clout with listeners, Stefan 

Early radio towers, Lincoln, 
Nebraska, 1920s. NSHS 
RG2158-227

4  •  nebraska history



proposed to the station manager, Art Thomas, a 
new type of talk show that moved the announcer 
out of the studio and onto the sidewalks of Norfolk 
Avenue. Thomas agreed to provide the audio hard-
ware and broadcast the Voice of the Street, hosted 
by Stefan. The program featured live interviews 
with pedestrians in downtown Norfolk, which 
were fed to the WJAG studios nearby. Although he 
requested no additional compensation, Street inter-
views with passersby in front of Stefan’s cigar store 
certainly increased the visibility of the tobacco and 
magazine shop.11 First broadcast in December 1932, 
the show was originally programmed as a thirty-
minute feature, Monday through Friday; however, 
attracting sufficient pedestrian attention, particular-
ly along a cold Norfolk sidewalk, likely contributed 
to a decision to shorten Street to a quarter hour one 
week after its premiere. By early January 1933, the 
weekday program had nestled into its longtime slot 
of 10:15 a.m.12 

Stefan posed daily questions. In late 1932 he 
quizzed passersby on the state of farm prices,  
the cost of Nebraska state government, and the  

differences between young people and the youth 
in the early 1900s. From 1933 through late 1937, the 
News used its robust subscriber base in northeast 
Nebraska to promote Street broadcasts in a daily 
column that printed responses attributed to pe-
destrians by name.13 Occasional Street broadcasts 
originated beyond the familiar downtown location, 
from county fairs to other local events—including 
an unusual show in May 1933 during which Stefan 
talked with young men standing in line naked at 
the Norfolk City Auditorium while they underwent 
physical exams for the government’s forestry ser-
vice program.14

With no broadcast competition for northeast 
Nebraska listeners within a fifty-mile radius of Nor-
folk, WJAG dominated local radio in the early 1930s 
with thousands of documented listeners in the 
radio family. The icon of WJAG had not considered 
a career in politics, but his listeners thought oth-
erwise. In 1933, Stefan’s notoriety on the airwaves 
translated into petitions with more than three 
thousand signatures from Third District voters, who 
urged Stefan to run for the U.S. House. The WJAG 
announcer acknowledged the public mandate and 
officially filed as a Republican in July 1934.15 A rep-
resentative of the Republican State Committee said 
Stefan’s broadcast duties had put him in touch with 
the issues affecting Third District residents. Stefan’s 
regular appearances on the noon news and Voice 
of the Street continued throughout the primary and 
general election campaigns.16 In a major political 
upset in a year dominated by Democrats, Stefan 
swept the election from his Democratic opponent 
and longtime Representative, Edgar Howard, by 
nearly twenty thousand votes. Stefan carried every 
county in the Third District, which included Platte, 
Howard’s home county.17 According to the News, 
Stefan’s success hinged on, among other things, 
contacts with potential voters and listeners  
through Voice of the Street. Howard had ac-
knowledged years earlier that Stefan’s engaging 
announcing style had created favorable impres-
sions among listeners that no doubt boosted his 
likeability among voters.18

Although Stefan was very successful as an 
interviewer and talk radio host, he was not the 
only broadcaster in Nebraska to experiment with 
talk radio. Foster May, like Stefan a member of the 
Nebraska Broadcasters Association Hall of Fame, 
became famous for his “on the street” interviews 
starting in 1933 on Lincoln station KFOR.19 A news-
paper columnist described May’s broadcast style 
as “pleasing, charming, luring, [and] exciting. And, 
as fuel for the voice is an amazing lot of cleverness 

Karl Stefan forged a special bond with listeners on 
WJAG. His notoriety on the airwaves led to a petition 
drive urging him to run for Congress. He represented 
Nebraska’s Third District from 1935 until his death in 
1951. NSHS RG2411-5302b

spring 2011  •  5  



and guile.”20 May worked with the Lincoln station 
until 1935 when he moved to WOW, Omaha. The 
intro line “Take It Away, Foster May” was familiar to 
his audience. One local radio observer, Jack Dow, 
claimed that May commanded a substantial portion 
of local listeners, and like Stefan, May was attracted 
to politics. May ran for both U.S. House and Senate 
as a Democrat, but was not elected.21 May handled 
newscasts as well as interview and talk programs. 
According to a story at the time of his death, May, 
in his prime, insisted on doing all of the newscasts 
on WOW from 6 a.m. to midnight. May eventually 
worked in Los Angeles as a news supervisor for the 
ABC network. He died at the age of forty-seven as a 
result of throat cancer.22

By 1935, WJAG had progressed from an irregular 
schedule of programming in the early 1920s to a 
full-service facility with a talk show that performed 
a community surveillance function: The opportu-
nity to “listen in” on conversations broadcast from 
a busy Norfolk street. Karl Stefan had laid the foun-
dation of Street as an early example of talk radio; 
however, his replacement host would be forced 
not only to revamp the show because of wartime 

mandates but also weather the storms of a political 
controversy on Street programs that plunged the 
station into a mire of regulatory red tape.

S h o r t l y  a f t e r  A r t  T h o m a s  a r r i v e d 
in Norfolk to direct the North Nebraska Drouth 
Relief Committee, the News hired him in February 
1932 to manage WJAG.23 Thomas honed his writing, 
managerial, and promotional skills as a newspaper 
and trade publication editor, and later as a public-
ity director for the Omaha Chamber of Commerce. 
Thomas had joined the Stroud Manufacturing 
Company of Omaha, a producer of road-building 
equipment, in 1920. He stayed with Stroud as part 
owner and general manager for twelve years until 
his appointment to the drouth committee, charged 
with overseeing relief for area farmers ravaged by 
the Depression and excessively dry weather.24

With Stefan’s departure to Congress, two of 
WJAG’s most popular programs, Voice of the Street 
and the noon news report, required new staffing. 
In late 1934, Art Thomas added those announc-
ing duties to his managerial tasks. He conducted 
Street broadcasts with the notion “there’s a story 

Broadcasting equipment 
at York, Nebraska, radio 
station KGBZ circa 1930. 
This is typical of the  
transmission setup found  
in many radio stations of 
that era, including WJAG.  
NSHS RG3174-3

6  •  nebraska history



in that man, and I’m going to get it.”25 Two years 
later, WJAG observed five thousand days of broad-
casting. For a special Street broadcast in August, 
Thomas handed the traveling microphone to four 
youngsters, who conducted the program.26 By the 
late 1930s, WJAG’s Street had achieved national 
exposure. Radio Guide observed: “In the best 
winning-friends-and-influencing-people manner, he 
[Thomas] asks a few leading questions. No rehears-
ing, no trick questions, or anything like that.” 

Thomas had moved the program a short dis-
tance from Stefan’s Norfolk Avenue storefront to 
Fourth and Norfolk Avenue just outside the Hotel 
Norfolk, the location of the WJAG studios. Bad 
weather occasionally forced Street broadcasts in-
side the hotel lobby.27 Like Stefan, Thomas had to 
convince hesitant pedestrians to address the radio 
audience. WJAG News, a public relations publica-
tion, printed a caricature of Thomas with his Street 
microphone in hand chasing a pedestrian in down-
town Norfolk shouting, “But Lady––This Won’t Hurt 
You!!” The 1938 cartoon assured potential intervie-
wees “that Art Thomas doesn’t chase the ladies on 
the Voice of the Street and we hope it doesn’t deter 
you from stopping for a chat. . . .”28 That same year 
Broadcasting, an industry publication, estimated 
more than eighty percent of homes in Madison 
County—WJAG’s home county––had at least one 

radio, a figure that matched national ownership.  
To mark the sixth anniversary of the Street,  
WJAG celebrated “Karl Stefan Day” in December. 
Representative Stefan conducted a Street broadcast 
and the noon news, and the radio staff profiled his 
life story.29

In December 1941, the U.S. entered World War 
II. The 1934 Communications Act granted President 
Roosevelt wide latitude in his handling of wartime 
broadcasting. In place of mandatory restrictions 
the government created the Office of Censorship, 
an organization that prescribed wartime news 
guidelines, in December 1941.30 The government re-
quested cessation of broadcasts such as pedestrian 
interviews that might provide America’s enemies 
with valuable information.31 Fearing that reports of 
favorable weather might also encourage enemy ac-
tivity, weather information ended on WJAG in early 
1942. The Voice of the Street, regularly broadcast 
on WJAG for ten years, was moved into the studio 
and renamed the Voice of the People on January 17, 
1942. Staff discussions of listener letters replaced 
live street interviews. By September 1946, People 
had been shuttled from 10:15 a.m. (the Street time 
slot) to 12:45 p.m., Monday through Saturday.32

Thomas continued to moderate People through-
out World War II and the postwar years. He 
described the program as “entirely unrehearsed and 
anything is liable to happen and sometimes does.”33 

I n  N o v e m b e r  1 9 4 6 ,  t h e  F e d e r a l 
Communications Commission (FCC) questioned 
the discussion of public issues on WJAG. The FCC 
informed the Norfolk station that renewal of its 
broadcast license, scheduled to expire November 
1, had been delayed pending an investigation:

WJAG Station Manager Art Thomas hosted the  
controversial Voice of the People program in the  
late 1940s. Courtesy of WJAG, Norfolk, Nebraska

Built in 1926, the Hotel 
Norfolk was the home of 
WJAG radio until 1945. The 
building still stands at the 
northeast corner of Fourth 
Street and Norfolk Avenue, 
and is listed on the Na-
tional Register of Historic 
Places. NSHS RG2186-5-76

spring 2011  •  7  



The Commission has recently received a 
number of complaints . . . that material with 
respect to controversial issues of public im-
portance broadcast over your facilities has not 
been presented with the fairness, objectivity 
and equality of treatment for all viewpoints re-
quired for operation in the public interest, and 
that the station has been utilized for propaga-
tion of the licensee’s own personal views.34 

The FCC granted WJAG a sixty-day extension 
of its broadcast license pending an explanation 
from the Huse Publishing Company (Norfolk 
Daily News), the licensee of WJAG.35 The FCC re-
leased the contents of five letters, which claimed 
WJAG presented one-sided views of public issues, 
criticized organizations, and berated individuals, 
primarily on People.36 A Richland, Nebraska, man 
argued the “public interest” demanded an equi-
table discussion of public issues on WJAG: “It is 
reasonably supposed that a radio station, being a 
public communications facility, should impartially 
present both sides of all controversial questions. 
This, it will be conceded by a consensus of opin-
ion, within the radius of this station has not been 
done.”37 Similar complaints had been drafted by 
residents of the nearby towns of Newman Grove 
and Lindsay, but the most specific and disparaging 
correspondence had been sent to the FCC from an 
Omaha woman.38 

In 1946, Mrs. T. H. Beeson, Jr., requested re-
sponse time on WJAG’s People to discuss broadcast 
statements of her affiliation with the Office of 
Price Administration’s (OPA) National Consumers 
Advisory Committee. The OPA was created by the 
federal government to control wartime inflation 
through rationing, and price and wage controls. 
The OPA established volunteer boards in local 
communities to monitor the rationing of gasoline, 
automobiles, meat, and other consumer staples in 
World War II. President Truman relaxed wage and 
ration controls in 1945, but price controls remained 
intact. Truman vetoed a bill in June 1946 that would 
have further undermined OPA regulations. Without 
a congressional override or new legislation, price 
controls disappeared, which triggered economic 
inflation. By late July 1946, Truman signed revised 
legislation. Cattle producers protested renewed 
price ceilings on meat by withholding livestock. 
Amid adverse public reaction the president lifted 
those controls in October. A month later, Truman 
dismantled remaining regulations across the eco-
nomic spectrum.39

After the war, national discussions of possible 
Communist influence in government and society 
had filtered into local discussions on People. In 
a June 1946 People broadcast, Beeson discussed 
her membership in an OPA advisory committee 

WJAG was not the only 
Nebraska station to do 
mobile broadcasts in the 
early decades of radio. 
Harry Packard of Lincoln 
station KFAB (which moved 
to Omaha in 1948) broad-
casts from the Nebraska 
State Fair in 1934. NSHS 
RG4626-1-8

8  •  nebraska history



organized to render guidance on price controls. “I 
favor a strong OPA because I believe that human-
ity needs protection against profiteers who have 
endangered the existence of every nation since 
time began,” she told the WJAG listeners.40 Thomas 
questioned Beeson’s support of OPA production 
controls at a local packing plant, which appar-
ently resulted in meat shortages. Beeson also was 
affiliated with the League of Women Shoppers, a 
collective bargaining watchdog organized to inves-
tigate labor walkouts. The Omaha woman denied 
what she said was Thomas’s assertion the league 
was a Communist-front organization.41 Beeson told 
northeast Nebraska listeners, “I do not feel able or 
anxious to make one trip after another to WJAG, 
asking for time to answer unfair, untrue [OPA] 
statements.”42 Thomas noted the station’s policy 
of reading letters on People, an outlet for listen-
ers with pro-OPA viewpoints. The June broadcast 
produced fifty-eight pieces of correspondence. 
For more than a week, those responses were read 
on WJAG. Nearly 90 percent of the mail, station 
representatives claimed, expressed opposition to 
Beeson’s viewpoints.43 

In an October 1946 written complaint to the FCC, 
Beeson charged that People broadcasts ridiculed 
her group associations: “I have been called Red, 
Radical, Communist, Atheist and many other such 
names by Mr. Thomas. . . . Listeners should be giv-
en an opportunity to at least hear something from 
the other side.” On at least one occasion, Beeson 
claimed she was denied broadcast time to chal-
lenge a “personal attack.” WJAG’s OPA discussions, 
Beeson insisted, had evolved into “political propa-
ganda” deserving of response time.44 Months before 
Beeson’s formal charge of politicization, Thomas 
consulted the National Association of Broadcasters 
(NAB) legal division. FCC rules governing equal op-
portunities for political candidates and discussions 
of election issues on broadcast stations did not 
apply, the NAB advised WJAG, to individuals who 
disagreed with on-air statements.45 On a July 10, 
1946, People broadcast, Thomas reminded WJAG 
listeners: “If a listener feels maligned, we can give 
him time if we wish to, and we always have done 
so. . . .”46 In 1946 Thomas discussed Communism 
on People. In a February broadcast, he warned 
listeners, “Don’t say Communism won’t come to 
Northeast Nebraska. It has.”47 Thomas publicly 
expressed political statements outside the WJAG 
studios, as well. In a speech to local Rotarians, 
Thomas claimed that Communist influences were 
present in the Norfolk area:

Some of you have accused me of seeing 
Reds [Communists] under the bed. If you 
would read some of the [local] letters we get 
from radicals you would be concerned about 
the U.S. too. Fortunately the percentage is not 
large, but it is growing. . . . 

If you are one who thinks I talk too much 
about communism and believe that I am un-
duly alarmed . . . won’t you please come in to 
my office some afternoon . . . and let me show 
what some people are saying and doing right 
here in Madison county and the county’s [sic] 
around us. . . . You will be amazed.48

In December 1946, WJAG responded to FCC al-
legations of broadcasting divergent viewpoints in 
an unfair manner. Thomas reminded the Commis-
sion that the 1946 FCC publication Public Service 
Responsibilities of the Broadcast Licensee, popularly 
known by the color of its cover as the “blue book,” 
encouraged discussions of public issues. “When a 

“Don’t say Communism  

won’t come to Northeast  

Nebraska. It has.”

Norfolk Daily News,  
August 7, 1946.

spring 2011  •  9  



station broadcasts this type of program,” Thomas 
said, “it is liable to criticism from those who dis-
agree, particularly if they are of the emotional and 
promotional type.”49 Regarding equal treatment of 
Beeson’s views, the FCC was told, “She was given 
time on WJAG and was never denied it, nor has 
anybody else been denied time on WJAG except 
those who wanted to make political broadcasts 
free.” In addition, Thomas pointed to WJAG’s quar-
ter century of stellar radio service in northeast 
Nebraska.50 WJAG owner Gene Huse assured FCC 
chairman Charles Denny in March 1947 that “every 
one of the alleged objections has been eliminated 
and I will continue to do my utmost to see that 
there will be no reason for any complaints in the 
future.”51 A report compiled by Thomas examined 
Beeson’s charges and reiterated station policies:

I do not believe I ever called Mrs. Beeson  
a Red, Communist, or atheist. I may have 
called her a radical. I would need time to 
check on that.

I never refused her time on the air nor to 
‘several people’ as she charges. . . .

I read over the [Voice of the People] pro-
gram every letter she [Beeson] sent me. . . .

If we think a letter is libelous we either don’t 
read it [on the air] or cut out portions. Some 
long winded letters are condensed. . . . Some 
say the same things that others have more ably 
said. We get more letters than we have time 
to read. But we do try to pick out letters on a 
diversity of subjects representing all points of 
view. . . . No sinister hand is keeping any letter 
from our audience. There is complete freedom 
of speech, within the bounds of good taste and 
the laws of libel.52

Representative Stefan wrote to FCC Secretary T. 
J. Slowie on behalf of WJAG, praising its broadcast 
service with the belief “irresponsible individuals 
now seek to enlist the F.C.C. in their plan to ruin a 
responsible medium of real public service.”53 The 
FCC inquiry continued in 1947; WJAG received 
sixty-day extensions of its license in December 

The radio department at 
Lawlor’s, 1118 O Street in 
Lincoln, December 10, 1947. 
NSHS RG2183-1947-1210

10  •  nebraska history



1946 and February 1947.54 In a March 1947 letter 
to Gene Huse, Stefan expressed his bewilderment 
about the lengthy FCC investigation. “I just don’t 
know what the hell is happening down there [at the 
FCC],” Stefan confessed. “I talked to the [Commis-
sion] Secretary today and he would not talk to me 
over the telephone about WJAG. He wants to talk 
to me personally and says he is coming down [to 
my Washington office] within the next few days.”55 
Huse praised the coverage of opposing viewpoints 
on WJAG. “We could not rate 66.5 percent of Nor-
folk listeners [tuned to WJAG] on this Voice of the 
People program if we were anything but fair,” he 
told Stefan.56

T h e  s t r a i n  o f  b a t t l i n g  t h e  F C C 
and disgruntled listeners had taken its toll on 
Thomas and may have strained the relationship 
between Thomas and owner Gene Huse. In Feb-
ruary 1947, as the government’s inquiry plodded 
forward, station owner Huse confided to Stefan that 
Thomas had engaged in “crusades” that resulted 
in “a mess” with the FCC.57 On the morning of April 
13, 1947, Thomas awakened with impaired vision 
after suffering a stroke. A day later, the Commis-
sion renewed WJAG’s broadcast license through 
November 1949. WJAG received a standard three-
year license retroactive to November 1, 1946, the 
original renewal date.58 Huse relayed word of the 
FCC action to Thomas, who was recuperating in 
a local hospital. Huse wrote Stefan that “the old 
boy perked right up . . . I think that worry over this 
license has been a big part in causing his trouble.”59 
It had been a turbulent year at WJAG. The station 
survived FCC scrutiny of its broadcast operation, 
and the community almost lost a local broadcast 
veteran. Stefan expressed his relief to Huse that the 
investigation had ended:

…not only [is the renewal] a vindication for 
WJAG and its staff, but it is vindication for Art 
Thomas who has been so loyal and has tried 
so hard to carry out the rules and regulations 
of the Federal Communications Commission. . 
. . From what I can gather, the entire Commis-
sion feels as I do about it.60 

Thomas, who suffered impaired vision after his 
stroke, participated in but did not lead People dis-
cussions after May 1947. Thomas relinquished his 
managerial duties in March 1951 and died in June.61 
Representative Stefan died unexpectedly a few 
months later, in October.62 

An era of pioneer programming had ended on 
WJAG; however, incarnations of the Voice of the 
People lived on. Edited listener letters, a staple of 

People programming since World War II, were read 
on air until the introduction of enhanced telephony 
technology in the 1980s, which allowed WJAG  
to place one or more callers on the air for conver-
sations with the host. In November 2004 the Voice 
ended after more than nearly eighty years on  
the air, first as a traveling Street microphone and 
later as a People studio talk show. For nearly its 
entire studio schedule, at least two station staffers 
read and debated listener letters and, in later  
years, discussed national, state, and local issues 
with listeners on the telephone interface. Limita-
tions in staffing and a drop in listener participation 
prompted the station general manager to discon-
tinue the program.63 

The historical record suggests that early talk 
radio in Norfolk fulfilled two functions. First, lo-
cally produced, pioneer talk on WJAG forged 
strong but controversial connections with the 
audience, a strategy that mirrors contemporary 
radio programming. Second, after the war WJAG 
talk programming had been justified by manage-
ment to satisfy FCC obligations of providing public 
affairs shows that serve local needs. Finally, the 
hosts of talk radio at WJAG in the 1930s and 1940s 
fashioned durable imprints on local talk radio. Karl 
Stefan and Art Thomas had successfully created, 
shaped, and contributed to a popular model of 
listener engagement that endured more than eight 
decades at WJAG and is a broadcast industry staple 
in modern times. 

N o t e s

1. Mark Smith, “The Early Years of Broadcasting in Norfolk, Ne-
braska, 1922-1928,” Nebraska History 79:2 (Summer 1998): 54-68. 
WJAG is still owned by the Huse family.

2. Mark Smith, “Karl Stefan, WJAG, and the Congressional Cam-
paign of 1934,” Nebraska History 81:2 (Summer 2000): 74-82.

3. A 1922 edition of the Norfolk Daily News states that “a broad-
casting license was issued to The News by the government.” 
“Norfolk News Radio Station is in Action,” Norfolk Daily News 
(hereafter cited as NDN), Sept. 14, 1922, 1; Quentin S. Proctor, 
Federal Communications Commission (FCC), Washington, D.C., 
Autograph Letter Signed (hereafter cited as ALS), to L. G. Delay, 
Nebraska State Historical Society (hereafter cited as NSHS), 
Lincoln, March 22 1973, Nebraska Radio Collection (hereafter 
cited as NRC), NSHS, Lincoln. T. J. Stowie, Federal Communica-
tions Commission (hereafter cited as FCC), Washington, D.C., to 
Bob Thomas, WJAG, Norfolk, Nebraska, Autograph Letter Signed 
(hereafter cited as ALS), May 3, 1953, WJAG subject files (hereaf-
ter cited as WJAG papers), Norfolk, Nebraska. 

Nine stations received federal licenses in Nebraska prior to 
WJAG. Only WJAG and WAAW, the latter founded by the Omaha 
Grain Exchange in April 1922, were still on the air in the 2000s. 
WAAW, however, has experienced multiple owners and call 
letter changes since 1922 (KOWH, KMEO, and later, KCRO). 

Mark Smith, a native of 
Wayne, Nebraska, is an 
Associate Professor of 
Communication at Truman 
State University in Kirksville, 
Missouri. A former Nebraska 
radio broadcaster, he 
holds degrees from Wayne 
(NE) State College (B.S.), 
University of Nebraska-
Lincoln (M.A.), and the 
University of Missouri-
Columbia (Ph.D.). 

Larry Walklin, a native of 
Grand Island, Nebraska, 
is the Fred and Gladys 
Seaton Professor of 
Broadcasting in the 
College of Journalism and 
Mass Communications 
at the University of 
Nebraska-Lincoln.  He is 
the principal investigator of 
the Nebraska Broadcasters 
Association history project 
and holds degrees from 
Kansas State University 
(B.A.), Michigan State 
University (M.A.), and the 
University of Iowa (Ph.D.).

spring 2011  •  11  



The Omaha World-Herald, which purchased WAAW in 1939 and 
changed its call letters to KOWH, sold the station in 1949. In the 
ensuing decades, there were several ownership and call-letter 
changes. Today, the station is known as KCRO. Fred Stafford, 
“Improving City a High Priority,” NDN, May 1, 1987, 13(A); Proctor 
to Delay, NRC; WJAG, A Celebration of Tradition, WJAG, 1922-
1987 (Norfolk, Nebraska: privately printed, 1987), 5; “Omaha on 
Air First in 1922,” Omaha World-Herald (Sunday), Sept. 29, 1935, 
7(H); “FCC Upholds WAAW Sale to Newspaper,” Broadcasting-
Broadcast Advertising, Mar. 1, 1939, 15; “Radio Stations 40 or 
More Years Old in 1962,” Broadcasting (Special Report), May 14, 
1962, 130; Nebraska Broadcasters Association, Lincoln, NE, 2011 
NBA Membership Directory.

4. By late 1922, WJAG was also billed as “The News radio sta-
tion” and the “Norfolk Daily News broadcasting station.” From 
1922 to 1925, the “Radio Flashes” column offered numerous 
reception tips for radio listeners. “Norfolk News Radio Station is 
in Action,” 1; “Prominent Men Talk to Radio Fans From ‘WJAG’,” 
NDN, Oct. 12, 1922, 9; “ ‘WJAG’ Schedule Published for Radio 
Boosters,” NDN, Dec. 18, 1922, 2; “Radio Flashes,” NDN, Jan. 29, 
1924, 5; Mar. 1, 1924, 3; Jan. 20, 1925, 8; Oct. 17, 1925, 3; Nov. 3, 
1925, 3.

5. In the early 1900s, the News received AP dispatches via tele-
graph, which Stefan decoded and rewrote for the newspaper. 
Later, he became a reporter and city editor. Art Thomas, WJAG, 
in Congress, House, Representative Carl Mapes of Michigan 
speaking on the life of Karl Stefan, Congressional Record 76th 
Cong., 1st sess. 84, pt. 2 (Jan. 9, 1939): 50-52.

6. Ted Landale, “Gene Huse, Doer of Other Things,” Sunday 
Omaha World-Herald Magazine, Jan. 7, 1951, 5(C); “Norfolk News 
Radio Station is in Action,” 1; “Karl Stefan Leaves News for Busi-
ness,” NDN, Sept. 2, 1924, 2.

7. “Radio Flashes,” NDN, Jan. 26, 1929, 10; “WJAG to Offer New 
Features Next Week,” NDN, Nov. 30, 1928, 7.

8. In the 1920s, “cripple” was considered an appropriate term 
for a person with a physical disability. “Let’s Go! WJAG Throws a 
Party!” Radio Digest, Feb. 20, 1926, 5, 24; “Ten Years on the Air,” 
Karl Stefan, July 17, 1932, WJAG papers; “Many Persons Com-
prised ‘Official’ WJAG Family, NDN, July 25, 1952, 4.

9. James Denney, “He Rode Radio to Congress,” Sunday Omaha 
World-Herald Magazine of the Midlands, Oct. 29, 1972, 9; Bob 
Thomas, interview by author (Mark Smith), July 14, 1997.

10. Stefan also encouraged listeners with this homily: “Just 
another day to live, to work and to play and with the night, let’s 
recall the day’s joys, the worries and the cares, and let’s find no 
hatred there.” Congressional Record 84, pt. 2 (Jan. 9, 1939): 50-
51; Karl Stefan, United Nations program, sound recording, circa 
1952, WJAG audio archives; “‘Hello Friends, Hello Everybody’—
Karl Stefan’s Noonday Greeting on WJAG,” NDN, July 25, 1952; 
Letter from Mae Lee Moldenhauer, WJAG office manager, to Mr. 
Ross Rice, Fremont, NE, August 26, 1960, WJAG papers.

11. Congressional Record 84, pt. 2 (Jan. 9, 1939): 51.
12. No historical documentation is known to exist to explain 

how the audio signal was transmitted from Stefan’s storefront 
to the WJAG studios, nor a few years later when the program 
was conducted two floors below the studio level in front of the 
Hotel Norfolk. Stefan recalled “the difficulty to get [shy] people 
to talk into the microphone.” “Will Quiz Norfolk People Over 
Radio,” NDN, Dec. 16, 1932, 6; “Radio Flashes,” NDN, Dec. 17, 
1932, 3; Dec. 21, 1932, 3; Jan. 14, 1933, 3; Karl Stefan, Karl Stefan’s 
Speech, WJAG anniversary broadcast, July 25, 1937, WJAG pa-
pers.

13. The final “Voice of the Street” column appeared in the News 
on Nov. 15, 1937. “Voice of the Street” promotional ad, NDN, Dec. 
17, 1932, 3; “Voice of the Street,” NDN, Jan. 16, 1933, 5; Nov. 15, 
1937, 7.

14. George Marshall, “Streetcasting Veteran,” Radio Guide, Apr. 
9, 1938; “Voice of the Street,” NDN, May 17, 1933, 2. 

15. “Karl Stefan Urged to Run for Congress,” NDN, June 26, 1934, 
2; Congressional Record 84, pt. 2 (Jan. 9, 1939): 51; “Karl Stefan to 
Enter Campaign for Congressman,” NDN, July 3, 1934, 2.

16. The Radio Act of 1927 and Communications Act of 1934 
state: “If any licensee shall permit any person who is a legally 
qualified candidate for any public office to use a broadcasting 
station, he shall afford equal opportunities to all other such 
candidates for that office in the use of such broadcasting sta-
tion.” The government did not formally render until the 1960s 
that news broadcasts by station employees, running as political 
candidates, constituted a use. No documentation is known to ex-
ist that challenged Stefan’s use of the airwaves or whether equal 
opportunities had been granted to Stefan’s opponents. “Enthusi-
asm is Pronounced at Stefan Rally,” NDN, Sept. 28, 1934, 1; “Radio 
Flashes,” NDN, Aug. 18, 1934, 3; “Politicians Ask Stefan Secrets 
of His Campaign,” NDN, Nov. 9, 1934, 5; 47 U.S.C. §315(a), http://
www.fcc.gov/mb/policy/political/candrule.htm. For FCC rulings 
on broadcasters seeking political office, see Newscaster Candi-
dacy, 40 F.C.C. 433 (1965) and WBAX, 17 F.C.C. 2d 316 (1969).

17. Congressional Quarterly, Congressional Quarterly’s Guide to 
U.S. Elections (Washington: Congressional Quarterly Inc., 1994), 
1176; “Democrats Sweep to Victory in Nebraska,” NDN, Nov. 7, 
1934, 1; “Stefan Winner in Landslide,” NDN, Nov. 7, 1934, 1.

18. “Politicians Ask Stefan Secrets of His Campaign,” 5; “Stefan 
No Longer Paid Announcer,” NDN, Nov. 10, 1934, 5.

19. Omaha World-Herald, Aug. 12, 1942.
20. Ibid., Aug. 13, 1942. 
21. Ibid., Aug. 19, 1976; Mar. 31, 1952, 24.
22. Another notable Nebraska broadcaster of the time was 

George Kister, whose career at KFKX in Hastings and KMMJ in 
Grand Island spanned forty-three years. Kister did not run for 
public office, but his long career as a popular radio newscaster 
in east-central Nebraska brought him the high levels of audience 
recognition enjoyed by Stefan and by May. Kister, who started in 
radio in 1926, was, perhaps, more of an early contemporary of 
Stefan than was May. Both Stefan and Kister started when radio 
was new and before it became a normal part of the household 
routine. By the time May started and Thomas took over the 
WJAG program from Stefan the audience for news, interviews 
and talk programming was accustomed to the program possibili-
ties. Omaha World-Herald, Mar. 31, 1952. George Kister, Speech 
to the Nebraska Broadcasters Association convention, Lincoln, 
1980.

23. “A. C. Thomas will be New Manager of WJAG,” NDN, Feb. 6, 
1932, 5; Art Thomas, personal journal, WJAG papers.

24. Art Thomas, personal journal, WJAG papers.
25. Art Thomas began conducting Street broadcasts full-time on 

Dec. 5, 1934 and the noon report, in place of Stefan, on Dec. 24, 
1934. “Radio Flashes,” NDN, Dec. 4, 1934, 8; Dec. 22, 1934, 3; Art 
Thomas, in “Streetcasting Veteran.”

26. Art Thomas, Musical Roll Call, WJAG anniversary broadcast, 
July 25, 1937.

27. Marshall, “Streetcasting Veteran.”
28. WJAG, “Voice of the Street,” WJAG News, June 1938, 1.
29. Broadcasting-Broadcast Advertising 1939 Yearbook 

(Washington: Broadcasting Publications, Inc., 1939), 42, 52; Con-
gressional Record 84, pt. 2 (Jan. 9, 1939): 50-52.

30. Section 606(a) of the Communications Act of 1934 describes 
the President’s broadcast powers in wartime: “During the con-
tinuance of a war in which the United States is engaged, the 
President is authorized, if he finds it necessary for the national 
defense and security, to direct that such communications as in 
his judgment may be essential to the national defense and secu-
rity shall have preference or priority with any carrier subject to 
this Act. He may give these directions at and for such times as 
he may determine. . . .” Statutes at Large 68, pt. 1 (Mar. 1933 to 

12  •  nebraska history



June 1934): 1104; Barnouw, The Golden Web, a History of Broad-
casting in the United States, Volume II, 1933 to 1953 (New York: 
Oxford University Press, 1968), 156.

31. Barnouw, The Golden Web, 156; “Code of Wartime Practices 
for American Broadcasters,” Broadcasting-Broadcast Advertis-
ing, Feb. 15, 1943, 24.

32. Bob Thomas, Voice of the People historical memorandum, 
Aug. 29, 1978, WJAG papers; “Voice of the People” promotional 
ad, NDN, Aug. 7, 1946, 6; “Radio Flashes,” NDN, Aug. 30, 1946, 9.

33. Wartime demands created the Voice of the People. “Art 
Thomas Retires as Manager of Station WJAG,” NDN, Mar. 7, 1951, 
1; Art Thomas, Newscasting, Madison Rotary Club speech, Oct. 
21, 1946, WJAG papers.

34. T. J. Slowie, Secretary, FCC, Washington, D.C., to NDN and 
WJAG, copy, Dec. 2, 1946, Nebraska State Historical Society, Karl 
Stefan file (hereafter cited as Stefan papers).

35. T. J. Slowie, Secretary, FCC, Washington, D.C., to Honorable 
Karl Stefan, Norfolk, Nebraska, copy, Dec. 2, 1946, Stefan papers.

36. The FCC informed Stefan it released “typical copies of the 
complaints received” to the licensee. In similar comments to Art 
Thomas, the FCC stated, “We are enclosing copies of a number 
of them [complaints] which are similar in content to the others 
we have received.” A review of Stefan’s papers, WJAG historical 
material, and a search for FCC documents failed to uncover a 
precise number of complaints. A Freedom of Information Act 
request submitted to the FCC struck a dead end. FCC docu-
ments from the 1940s are stored in the Federal Records Center in 
Suitland, Maryland. According to the FCC, government records 
questioning WJAG’s license renewal in 1946-47 were “either 
misfiled or missing.” The license renewal postponement was 
documented through station newsletters and the Stefan papers. 
Slowie, to Stefan, copy, Dec. 2 1946, Stefan papers; Slowie to 
NDN and WJAG, copy, Dec. 2, 1946, Stefan papers; Roy J. Stew-
art, Chief, Mass Media Bureau, FCC, Washington, D.C., to Mark 
Smith, Autograph Letter Signed, Sept. 12, 1997.

37. Fred Hoppe, Richland, Nebraska, to Rassel [Rosel] H. Hyde, 
Washington, D.C., copy, Oct. 22, 1946.

38. The Stefan papers reveal that two Newman Grove residents 
and a Lindsay couple expressed their views of WJAG to the FCC. 
Elmer V. Weinberger, Newman Grove, Nebraska, To Whom It 
May Concern, copy, Oct. 19, 1946, Stefan papers; Miles E. Mc-
Donnell, Newman Grove, Nebraska, to Commissioner of Federal 
Communication [sic], copy, Oct. 21, 1946, Stefan papers; Mr. and 
Mrs. H. G. Franek, Lindsay, Nebraska, to Paul Walker, FCC, Wash-
ington, D.C., copy, Oct. 22, 1946, Stefan papers.

39. Art Thomas, “Program of the Year by OPA Woman,” WJAG 
News, July 1946, 1; Andrew H. Bartels, “Office of Price Adminis-
tration,” in The Greenwood Encyclopedia of American Institutions 
[incomplete reference], 421-26.

40. “Statement by Omaha OPA Woman,” WJAG News, July 1946, 1.
41. Thomas, “Program of the Year by OPA Woman,” 1.
42. “Statement by Omaha OPA Woman,” 1.
43. Thomas, “Program of the Year by OPA Woman,” 1.
44. Mrs. T. H. Beeson, Omaha, Nebraska, to FCC, Washington, 

D.C., copy, Oct. 22, 1946, Stefan papers.
45. In correspondence to the FCC, Beeson included an 

exchange of comments with Thomas, charging him with politici-
zation of OPA issues. Months earlier, WJAG News printed the text 
of a July 10, 1946, People broadcast that questioned Beeson’s 
viewpoints. Beeson, to FCC, copy, Oct. 22, 1946, Stefan papers; 
WJAG, “OPA Woman Misquoted FCC,” WJAG News, July 1946, 3.

46. “OPA Woman Misquoted FCC,” 3.
47. Art Thomas, CIO PAC Worker’s Radio Handbook Used 

Against WJAG, Voice of the People, typewritten document,  
Feb. 6, 1946, Stefan papers.

48. Art Thomas, Newscasting, Oct. 21, 1946, Stefan papers.

49. Thomas quoted part III, section C of the “blue book”: “The 
commission, in determining whether a station has served the 
public interest, will take into consideration the amount of time 
which has been or will be devoted to the discussion of public 
issues.” The investigation of WJAG’s controversial programming 
was not an isolated incident. In 1941, a Boston station had been 
chastised by the FCC for controversial commentary. See May-
flower Broadcasting Corp., 8 F.C.C. 333 (1941). Another section 
of the “blue book” states: “the public interest clearly requires 
that an adequate amount of time be made available for the 
discussion of public issues.” (See Public Service Responsibility 
of Broadcast Licensees, FCC memorandum issued Mar. 7, 1946, 
at 40.). Art Thomas, to T. J. Slowie, Secretary, FCC, Washington, 
D.C., copy, Dec. 7, 1946, Stefan papers.

50. Thomas, to Slowie, copy, Dec. 7, 1946, Stefan papers.
51. A few weeks after Huse wrote the FCC, Representative 

Stefan informed Huse that the Commission required a more 
thorough explanation of station policies governing the discus-
sion of public issues. “[The FCC chairman] suggests that it 
might be advisable to include in the statement a description of 
the Voice of the People program . . . and the method employed 
by you to assure that all sides of controversial issues are fairly 
presented,” Stefan said. Another response from Huse was sent 
the FCC in April 1947, but a copy of that document was not un-
covered by the authors. Gene Huse, NDN, to Charles R. Denny, 
Chairman, FCC, Washington, D.C., copy, Mar. 21, 1947, Stefan 
papers; Stefan to Huse, copy, Apr. 1, 1947, Stefan papers; Stefan 
to Charles R. Denny, FCC, Washington, D.C., copy, Apr. 9, 1947, 
Stefan papers.

52. The background report was not addressed to any particular 
individual or government agency. Available historical docu-
ments do not support allegations that Art Thomas labeled 
Beeson a “Red, Radical, Communist [or] Atheist” on WJAG 
broadcasts. Art Thomas, Comment on Beeson Appeal, Dec. 7, 
1946, Stefan papers.

53. Stefan to T. J. Slowie, Secretary, FCC, Washington, D.C., 
copy, Dec. 9, 1946, Stefan papers.

54. The license extensions were granted, Broadcasting stated, 
“pending consideration of information requested under Sec. 
308(b)” of the 1934 Communications Act, which states: “The 
Commission . . . during the term of any such license, may re-
quire from an applicant or licensee further written statements of 
fact to enable it to determine whether such original application 
should be granted or denied or such license revoked.” Actions 
of the FCC, Broadcasting, Jan. 6, 1947, 62; Actions of the FCC, 
Broadcasting, Mar. 3, 1947, 61; Statutes at Large 68, pt. 1 (Mar. 
1933 to June 1934): 1085.

55. No documents are known to exist of a Stefan-FCC meeting 
in Mar. 1947. Stefan to Huse, copy, Mar. 21, 1947, Stefan papers.

56. Huse to Stefan, ALS, Apr. 4, 1947, Stefan papers.
57. Ibid., ALS, Feb. 2, 1947, Stefan papers. 
58. WJAG, “Art Thomas’ Health,” WJAG News, July 1947, 1; Ac-

tions of the FCC, Broadcasting, Apr. 21, 1947, 74; Stefan to Huse, 
copy, Apr. 14, 1947, Stefan papers.

59. Huse to Stefan, ALS, Apr. 14, 1947, Stefan papers.
60. Stefan to Huse, copy, Apr. 14, 1947, Stefan papers.
61. “Art Thomas’ Health,” 1; “Art Thomas Retires as Manager 

of Station WJAG,” NDN, Mar. 7, 1951, 1; “Art Thomas, 66, Former 
Manager of WJAG, Taken,” NDN, June 4, 1951, 1.

62. “Heart Ailment is Fatal to Champion of Third District,” NDN, 
Oct. 2, 1951, 1. 

63. Brad Hughes, G.M., WJAG, telephone interview with Mark 
Smith, Aug. 29, 2008. 

spring 2011  •  13  


	NH2011WJAG new intro
	NH2011WJAG scan
	NH2011WJAG intro done
	NH2011WJAG lay-out


