
DOCUMENT RESUME

ED 353 617 CS 508 041

AUTHOR Hellack, Georg
TITLE Press, Radio and Television in the Federal Republic

of Germany. Sonderdienst Special Topic SO 11-1992.
INSTITUTION Inter Nationes, Bonn (West Germany).
PUB DATE 92
NOTE 52p.; Translated by Brangwyn Jones.
PUB TYPE Reports Evaluative/Feasibility (142)

EDRS PRICE MF01/PC03 Plus Postage.
DESCRIPTORS Developing Nations; Foreign Countries; Freedom of

Speech; *Mass Media; *Mass Media Effects; *Mass Media
Role; Media Research; Professional Training;
Technological Advancement

IDENTIFIERS *Germany; Historical Background; Journalists; Market
Analysis; Media Government Relationship; Media
Ownership; Third World; *West Germany

ABSTRACT
Citing statistics that show that its citizens are

well catered for by the mass media, this paper answers questions
concerning the media landscape in the Federal Republic of Germany.
The paper discusses: (1) Structure and framework conditions of the
German media (a historical review of the mass media since 1945); (2)

Press (including its particular reliance on local news and the
creation of the world status media group, Bertelsmann AG); (3) News
agencies and public relations work (which insure a "never-ending
stream" of information); (4) Radio and Television (with emphasis on
the Federal Republic's surprisingly large number of radio
stations--public, commercial, and "guest"); (5) New communication
paths and media (especially communication and broadcasting satellites
and cable in wideband-channel networks); (6) The profession of
journalist (which still relies on on-the-job training rather than
university degrees); and (7) Help for the media in the Third World
(professional training in Germany of journalists and technical
experts from underdeveloped countries appears to be the most
appropriate way to promote Third World media). An appendix includes
Germany's Freedom of Speech Law, statistical data on daily press
development, a list of the 10 newspapers and magazines with the
largest circulation, data on television, a 12-item bibliography, and
pertinent addresses. (NKA)

***********************************************************************

Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made
from the original document.

***********************************************************************



INTER NATIONES BONN

Visitors' Information

Sonderdienst
SPECIAL TOPIC
SO 11 - 1992

PRESS
Inter Nationes
Kennedyallee 91-103
D -5300 Bonn 2
Telefon: 02 28 / 88 00
Telex: 17 228 308 ind
Telefax: 88 04 57

Code No. 720 Q 0716

PRESS, RADIO AND TELEVISION

IN THE

FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY

by

Georg Hellack

PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERI,L HA BEEN GRANTED BY

/1

Lee

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER IERICI

BEST COPY

U.S. DEPARTMENT OF EDUCATION
Office of Educations' Research and irnorovemeni

EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION
CENTER (ERICI

CiTh.s document has been reproduced as
received from the person or organization
originatIng rt

C Minor changes nave been made to improve
reproduction Quality

Points of view or opinions stated in this docu
ment do not necessarily represent etticiat
OERI position or policy

C)

Vers:M(..r.tlit he, Eiett-,It- Fre:t: cf C hit t luesteci.

Pubhcotion lIOre Priere Senvoyer des exemplaire_ rollicocion libre se agrodecen comr Nantes



CONTENTS

Press, Radio and Television in the Federal Republic of Germany

Page

L Structure and framework conditions of the German media 1

1. After Zero Hour 1
2. The Germans assume responsibility once more 2
3. Press and broadcasting laws - a Bundeslander responsibility 5
4. Europe exerts influence 7

H. Press 7

1, Subscription newspapers determine the market 8
2, The national press 9
3. The kiosk-sales market is losing market shares 10
4. Further sectors of the press market 11
5. Magazines 12
6. Electronics is revolutionizing the press 13
7. Publicistic influence through economic clout 13
8. A media group of world status: Bertelsmann AG 15

HI. News agencies and public relations work 15

1. News as a commodity: the news agencies 16
2. Special agencies and press services 17
3. State public relations work 18
4. The Press and Information Office of the Federal Government 18

IV. Radio and Televisfon 20

1. Public broadcasting - chiefly a Lander matter 20
2. Broadcasting corporations with national functions 21
3. Broadcasting guests on German soil 23
4. Under one roof - the ARD 23
5. The largest television corporation - the ZDF 23
6. Supervision and control by the general public 24
7. Financing through licence fees and advertising 25
8. Many suppliers, one programme 26
9. Sound broadcasting - variety on VHF 27

V. New communication paths and media 28

1. New systems call for large investments 28
2. The competition for markets with unequal means 30
3. Press publishing firms are penetrating commercial broadcasting 31
4. The market is on the move 32
5. An attempt at cooperation in the dual system 34
6. Not all technologies are successful 35



VI. The profession of journalist 35

1. Journalist training 36
2. Journalists' representative bodies 37
3. Self-monitoring instead of supervision 3 8

`VII. Help for the media in the Third World 39

1. Training and further training a priority 3 9

2. Programme exchange has established itself 40
3. State development aid: a political responsibility 41

VIII. Appendix 42

1. Article 5 of the Basic Law of the Federal Republic 42
of Germany

2. Statistics on the development of the daily press in s 3

the Federal Republic of Germany (1954-92)
3. The ten newspapers with the largest, circulation 44
4. The ten magazines with the largest circulation 45
5. Percentage shares of the individual ARD broadcasting 46

corporations in the First German Television (Channel 1)
6. Bibliography 47
7. Addresses 48

Visitors' Information

Editors: Dr. Horst Kollmann, I.Tapia
Editorial closing date: December 1992
English translation: Brangwyn Jones



Press, Radio and Television in the Federal Republic of Germany

If one studies statistical data, it becomes apparent that the citizens of the Federal

Republic of Germany are well catered for by the mass media: the daily press sells

more than 26.5 million copies daily. Thus its newspaper density - based on the

number of copies per thousand inhabitants enjoys fourth place in the world

after Japan, Great Britain and Switzerland. 34.9 million wireless licences and 31.2

million television licences have been issued.

But the statistics don't tell us much. What is more important : what is the extent

of the freedom enjoyed by the mass media, their financial basis, the problems they

have to tackle and their future in competition with new means of communi-

cation? This publication offers answers to these questions concerning the media

landscape in the Federal Republic of Germany.

I. Structure and framework conditions of the German media

1. After zero hour

In 1945, the National Socialist totalitarian regime left behind a field of rubble in

Germany: in the mass communication sector, too. Following Germany's defeat,

the Occupying Powers abolished the old media system and embarked on the dev-

elopment of a new one which corresponded with their own political and social

traditions. In the Western Occupation Zones, press and radio assumed an appro-

priate role within the framework of a free democratic pattern of state and society.

In this respect, a basic structure of historical development remained intact until

the 1980s: the press was organized on a private enterprise basis, broadcasting

under public law. In the Soviet Occupation Zone, which subsequently became the

German Democratic Republic, the media served the aims of the Communist party

and was subjected to a tight system of control and directives. All private

(1)



property in the media sector was eliminated.

2. The Germans assume responsibility once more

There were two stages in the reorganization of the west German press: initially,

some 160 newspapers were published on the basis of licences issued by the Occu-

pying Powers and consequently known as Lizenzzeitungen. When obligatory

licensing was abolished on 23 September 1949, 137 newspapers were still being

published in the Western Occupation Zones. Then the Altverleger, i.e. pub-

lishers who had owned newspapers and magazines before 1945, returned to the

market. There was a flood of newly established and re-established newspapers

with the result that, within the first nine months following the abolition of

compulsory licensing, there were over 570 newspaper publishers in the Federal

Republic of Germany - which had only just been founded. The publication of

newspapers in the ex-German Democratic Republic (GDR) was placed in the

hands of the political parties and mass organizations, 90% of which was accoun-

ted for by the German Socialist Unity Party's own newspapers.

In the broadcasting sector, each of the Occupying Powers undertook reorgani-

zation according to differing critera. The Reichs-Rundfunk-Gesellschaft (Reich

Broadcasting Company) which had been centrally organized up to 1945, was

broken up. In all the Occupation Zones, broadcasting corporations, operating in-

dependently of each other, were set up in all the Occupation Zones.

Following the founding of the Federal Republic of Germany, the German

Bundestag, the federal parliament during the course of a pronounced federali-

zation of the state structure - was only granted the power to enact framework

legislation in the press sector. The laws regulating the press system, on the other

hand, were left to the cultural sovereignty of the individual Lander (constituent

states) enshrined in the Grundgesetz (Basic Law). The Lander energetically

(2)



resist any impairment of their rights - not always to the advantage of legal,
economic and journalistic uniformity in media legislation. The differences in

media policy concepts - depending on the particular Bundesland are chiefly

noticeable in the broadcasting sector.

In reports by the London-based International Press Institute, which watches over

the impairment of press freedom in the world, the Federal Republic of Germany

features as one of the few countries in which the state respects the strong position

of liberal mass communications. The freedom of the mass media is guaranteed

in Article 5 of the 1949 Basic Law. The restrictions, which are precisely set out in

Article 5, serve the protection of youth against publications and films of a brutal

or indecent nature, the personal rights and preservation of the individual citi-
zen's private sphere. Disputes must be settled by the courts.

The Federal Constitutional Court, the supreme judicial body in the Federal Re-

public of Germany, has repeatedly interpreted the functions and significance of

mass communication in a democracy. In this connection, the press was naturally

more often the centre of discussion than the broadcasting system initially which,

because of its exclusively public law-structure, was less frequently engaged as a

spokesman in the battle of opinions. True, in its comments, the Federal
Constitutional Court laid down guiding principles in respect of the public-law

organizational form and the prerequisites for the operation of radio and tele-
vision on a private enterprise basis.

With regard to the press, the Federal Constitutional Court stated that the former

is not only guaranteed the constitutional right of free expression of opinion but

also "institutional independence ... from the collecting of information to the
dissemination of news and opinion". This restricts all state legislation which

might impair the freedom of the press in any way. However, this also prevents

"regulatory" intervention when the independence of mass communication -

particularly that of the press is jeopardized through internal media develop-

(3)



ments, such as advancing concentration of the press. However, whenever there

is imminent danger of the opinion market being monopolized and, in parti-

cular, of newspapers, which have a limited circulation or are commercially

unsound, disappearing completely - rules enshrined in economic law take effect,

especially on the strength of the Cartel Law, which contains precise directives on

ownership shares if publishing firms take a financial interest in competitive
enterprises, or private broadcasting organizations in several companies. In

addition, there is a statutory obligation to register mergers at the Federal Cartel

Office and to seek their approval.

The characteristic difference in the organizational form of the press, on the one

hand, and the broadcasting system, on the other, which had been in existence for

more than three decades since the founding of the Federal Republic of Germany,

came to an end in the mid-1980s, in other words with the advent of cable and

satellite broadcasting and the extension of the terrestrial transmission network to

new frequencies. The broadcasting system under public law, which was protected

from free competition, has been replaced by a dual pattern and now includes

private groups as the responsible bodies for radio and television companies.

Following the reunification of Germany on the basis of the treaty which came

into force on 3 October 1990, there still remained the unfinished task of adapting

the GDR's totalitarian media system to the democratic structures of the Federal

Republic of Germany. The national broadcasting system has now been replaced

by broadcasting corporations under public law at Land, i.e. federal state, level. The

monopolistic broadcasting system is being replaced by the dual system which

allows radio and television companies operating on a private enterprise basis.

The ownership of the press by the political parties and mass organizations was

transferred to private publishing firms.

(4)



3. Press and broadcasting laws - a Bundesliinder responsibility

The press order is regulated by the press laws of the individual Lander which
coincide in respect of the main provisions - such as the imprint (naming the
person responsible under criminal law for the contents), the right of counter-
statement, the duty to take due care and the identification of publications paid for.
The editor has the right to refuse to give evidence: he cannot be compelled to
name his informants or sources.

One particularly moot point is the Penal Code provision for the "safeguarding of
justified interests" - known as the preservation of "public" interests in mass
communication whenever state matters warranting protection are affected, such
as in the case of treason. A further legally disputed point is the obligation
enshrined in the Land press laws - on the part of public authorities "to impart to

representatives of the press information of service to them in the fulfilment of
their public function". There are. however, regulations regarding secrecy,
interference in a pending lawsuit etc which safeguard this right from abuse.

The legal position of the public broadcasting corporations is laid down in the
Land broadcasting laws or in state agreements between several Bundeslander.

Compared with the press laws, however, the regulation of their stucture,
organization and finance is of far greater significance. First and foremost, the
objective is to ensure that public influence is brought to bear through
representatives of leading social groups and organizations on the broadcasting
board. Consequently, in a judgement passed in the year 1961, the Federal
Constitutional Court considered the public-law status of the broadcasting
corporations as appropriate and dismissed an application for the admission of
privately-owned broadcasting companies on the grounds that there was a lack of
utilizable frequencies for broadcasting transmitters and that a much greater capital
outlay was required to set up and operate a broadcasting station compared with
the press.

(5)



In recent years, this protective zone around existing broadcasting corporations

which excluded private competition has been largely remove 1. Technical devel-

opment has resulted in a situation where a greater number of usable trans-
mission frequencies have become available and where households are frequently
better catered for by cable and satellite than by traditional transmitters. At the

same time, the financial outlay for the production and broadcasting of radio and

television programmes for limited geographic areas has diminished.

A ruling by the Federal Constitutional Court in 1986 confirmed the dual broad-

casting system, assigned the reponsibility for basic provision to the broadcasting

corporations under public law and gave th ,m a guarantee of continued existence

and development. On 1 December 1987, the state agreement on the reorganization

of the broadcasting system signed by the western Bundeslander came into force.

This agreement regulated the juxtaposition of state and private broadcasting.

Consequently, the Bundeslander parliaments have passed new broadcasting laws

in recent years through which the varying balances of power among the political

parties are reflected in the divergent media concepts.

The first Land broadcasting law to accommodate the wishes of private pro-

gramme operators was approved by the Lower Saxony state parliament in May

1984. Basically, it allows anyone except the political parties to apply to the

1_,andestnedimanstalt (State Media Office) for permission to transmit radio and

television programmes. The main condition: it must be a comprehensive pro-

gramme providing information, advice and entertainment. The programmes can

be financed by the organizers own funds, fees, donations or advertising. A Land

broadcasting committee, on which the major organizations from public life are

represented, monitors the programme. The legislative procedure in the other

Bundeslander has also been completed, albeit with considerable differences in

some cases. The experiences gained following the admission of private broad-

casting has already partially resulted in amendments to the broadcasting laws.

(6)



4. Europe exerts influence

Whereas the international sector was exclusively concerned for a long time with
transmission frequencies and emission cones from satellites, in recent times the

European Community (EC) and the Council of Europe have approved media di-

rectives for cross-border television programmes which partly clash with nation-

al rights. On the strength of a suit filed by Land Bavaria, the Federal Constitu-

tional Court has to clarify whether EC rules do not restrict the cultural and media

sovereignty of the German Bundeslander and is therefore unconstitutional. One

particular point at issue are the regulations on the programmes produced in
Europe ("quota regulation") and the amount of time allocated to advertising dur-
ing transmission. The problem in this connection is the fact that the EC au-

thorities base their assessment of broadcasting primarily on the economic aspects

(economic value) whereas, according to German law, the public function of the
media in the state and social system and their cultural factor take precedence.

II. Press

The German daily press market is traditionally dominated by regional and local

subscription newspapers. It offers readers a reliable overview of the major events
in the field of national and international politics, the economy, business, culture
and sport. Its particular strong point, however, lies in its reports about happen-
ings within its circulation area, usually concentrated around a large city. Since

readers are closely tied to "their" newspaper through information from their

immediate area, all newspapers devote special attention to the local section,
intensified further by their competition with local radio programmes.

The newspapers thus cultivate the market for local business advertisements

which, on average, account for more than 40% of the total turnover. Even the 31

separate editions of Bild, boasting the largest circulation in Germany as a street-

(7)



sales daily, and covering the whole of the Federal Republic, differ in their regio-

nal news reports and advertisements.

1. Subscription newspapers determine the market

In November 1992, there were almost 1,620 editions of daily newspapers on the

German newspaper market. The editions differ from each other in certain edi-

torial sections, particularly in the case of local news. As such a splintered daily

press of this nature would hardly be an economically viable proposition, it is not

surprising that only 394 publishing firms provide the financial and, as a general

rule, the technical basis for a large number of editions. Altogether, however,

they only maintain 143 fully-staffed editorial offices .

Economically independent publishing firms either finance joint editorial offices

or - what is more usual - one publishing house takes over from the other the

Mantel , i.e. the first two pages or so containing the political news, and then adds

its own regional and local interchangeable pages and parts of the advertisement

section. It is for this reason that one speaks of 143 "publicistic units" which pro-

vide a topical and universal news section for the newpapers which, for the most

part, appear daily.

This concentration of political content indispensable for the formation of opin-

ion on a few editorial offices was not always so. Almost four decades ago, the

number of "publicistic units" was greater by more than a hundred. In the 1960s, a

shrinking process of almost 50% took place in the western Bundeslander whilst

the number of editions, despite the concentration processes, is hardly fewer than

it was 40 years ago.

This process of concentration, for mainly economic reasons, has resulted in the

emergence of publishing houses and publishing groups which, in some cases, en-

(8)



joy a monopoly in their circulation areas. Because of the demarcation of the cir-

culation areas between the newspapers in Germany, one-third of all readers no

longer have the opportunity to choose between several local newspapers. In 24

of the 80 major cities only one newspaper with local news is published. Even in
those places where there might be greater competition between local or regional

newspapers, the publishing firms involved are often financially intertwined.

Of the 143 "publicistic units," 55% have a circulation of more than 100,000 copies.

The total daily circulation accounts for almost 90% of this group. These news-

papers also enjoy the lion's share of the advertisment turnover in the daily press.

This came to almost Dm 8.4 billion for all daily newspapers in 1991 compared

with total advertising expenditure of Dm 27.0 billion in the media. The daily
press still continues to enjoy the largest advertising turnover and is well ahead of

the electronic media.

following the dissolution of the GDR, there was a flood of new publications in

this part of Germany which were frequently financed by west German publishing

firms. There were also special editions of west Gemans newspapers for the "new"

Bundeslander. After the space of a good year, a still unfinished process of con-

centration is taking place. Mainly the national newspapers belonging to the

political parties and mass organizations have fallen victim to this process.

Newspapers are heavily dependent on the cyclical trend because they earn
two-thirds of their income from advertising whilst the remaining third comes
from sales chiefly subscriptions.

2. The national press

Apart from the tabloid Bild, only the Frankfurter Allgenzeine Zeitung, die Welt

and the tageszeitung are distributed nationwide. The Siiddeutsche Zeitung and

Frankfurter Rundschau publish a national edition. The quality or interregional

Tai
(9)



1

I

press has a circulation of iess than 1 million copies at the present time. It is read,

however, by the influential and opinion-leading sections of the population, poli-

ticians, public figures and the economy. Apart from the newspapers mentioned

above, several regional dailies enjoy great prestige because of the high quality of

their reporting and commentaries even though their circulation is restricted to

one particular region. These include, among others, the Stuttgarter Zeitung, the

Tagesspiegel (Berlin), the Kolner Stadt-Anzeiger, the Berliner Zeitung and the

Hannoversche Allgemeitte Zeitung.

3. The kiosk-sales press is losing market shares

Apart from the traditional subscription newspapers (15 of them can trace their

history back to the 18th century), which account for 75% of the total circulation of

German dailies, a kiosk-sales press, skilfully organized from a journalistic angle,

has established itself with ten different publications and currently enjoys 25% of

sales. The best seller is Bild with a circulation of 4.4 million copies (2nd quarter

1992). Other major tabloids are the Express, sold mainly in the Dusseldorf-

Cologne-Bonn area, the BZ and Berliner Kurier in Berlin, and the Abendzei-

tung in Munich. The total German daily-press circulation came to 26.8 million

copies in July 1992. It has dropped by some 2.5 million copies in recent years.

This loss has fallen mainly on the GDR party newspapers and kiosk publications.

Bild, for instance, has lost a good quarter of its sales whilst Super, a newly es-

tablished newspaper in the ex-GDR, had to withdraw from the market after only

15 months with a loss of Dm 140 million. The subscription newspapers, on the

other hand, have succeeded in increasing their circulation - if only marginally.

(10)



4. Further sectors of the press market

Apart from the daily newspapers with their universal range of information, a
vast market has developed for local weeklies, alternative newspapers, infor-

mative publications and advertisers. These periodicals partially filled the gap

which had occurred through the concentration processes in the German daily
press. Those of economic interest are chiefly the more than 1,000 advertisers

which are distributed free of charge and which realized an advertising turnover

in the region of Dm 2.2 billion in 1991. Many of them are owned by publishing
firms which also produce daily newspapers.

Whereas two Sunday newspapers Bild am Sonntag (circulation 2.6 million)

and Welt am Sonntag (420,000) (2nd quarter 1992) published by the Axel
Springer group dominated the market formerly, other daily newspaper publishers

have also brought out special Sunday editions in recent years. These now include

Sonntag Aktuell in Stuttgart, a special Sunday edition by several dailies (circu-

lation 900,000) and the HNA-Sonntagszeit published in Kassel by the
Hessisch-Niedersiichsisthe Allgemeine (circulation 190,000 copies).

One group of newspapers, which are styled weekly newspapers, reach their
readers mainly at the weekend. Their efforts are committed to an analytical
examination of political, economic and intellectual life. In this context, the basis
can be of a party-political nature such as the Christian-Social Bayernkurier - or
of an ideological nature such as the Rheinisther Merkur. They are regarded as

particularly important opinion-leaders, headed by the Die Zeit, considered to be

liberal in view, and the Deutsche Allgemeine Sonntagsblatt which adopts an

open-minded Protestant position. The left-liberal Der Spiegel has no counter-

part (as yet). This "news magazine", published every Monday, has a circulation of

1.1 million copies (2nd quarter 1992). It is associated with sensational revelations

like no other press product in the history of the Federal Republic of Germany.



5. Magazines

It was not the scandal of the fake "Hitler's Diaries", published by stern in 1983,

which first attracted public interest to a group of magazines which, because of

their large circulation and publicistic response, tower over the almost nume-

rically limitless German periodical market, boasting some 20,000 different pub-

lications: the Popular Magazines, which include some 600 titles and a circu-

lation of more than 120 million copies for each publication period with a

revenue of Dm 3.0 billion also the second-largest advertising medium in the

press sector. Among their number we find topical illustrated magazines such as

stern or Bunte, publications providing radio and television programmes, as well

as periodicals for women, men and young persons, hobbies, recreation and sport.

The circulation of topical magazines has been steadily declining in recent years.

Here, competition from television is having a particularly disadvantageous effect

on sales and advertisement receipts. Because of the steadily increasing number of

television channels, the market for radio and television magazines boasting 12

different publications and a total sales circulation of almost 22 million copies

remains expansionary. The Heinrich Bauer Publishing Company has a market

share of more than 45% in this magazine sector.

At a figure of 3,000 titles, the numerically large number of specialist journals but

with limited circulation for the most part also includes scientific periodicals.

Some of them have been brought out by time-honoured publishing firms for

decades and enjoy great international prestige.

To these must be added the publications by organizations and associations with a

wide circulation: as far as the number of titles is concerned, about a third of all

German magazines are tied to an association or concentrated on the represen-

tation of an association's interests. Among these is the magazine with the largest

circulation in the whole of the Federal Republic of Germany: the ADAC Motor-

welt, published by the Allgeineine Deutsche Automobil -Club with a circulation of

10.9 million copies (1992).

(12) I0



6. Electronics is revolutionizing the press

In the last few years, there has been a radical change in newspaper and magazine

production which can be quite happily described as a revolution. Ever since the

first text-processing machines were installed in German editorial offices in 1979,

the use of electronic data processing for text editing, typesetting and make-up,

plus the adoption of new printing techniques, have completely changed the work

in editorial offices and printing-presses.

The fact that commercial competition has compelled the adoption of more ration-

alized and cost-effective production has also not spared journalists and is putt-

ing their professional image to the test: the more the editor can influence the

technical production of a newspaper, the sooner the jobs in the publishing firm's

technical sector will become redundant. Similarly, the communication of infor-

mation by electronic means, such as by news agencies, for example, permits a

reduction of jobs in editorial offices.

7. Publicistic influence through economic dout

Axel Springer, from Hamburg, was undoubtedly the best known of all German

newspaper publishers - and not just because his firm published Bi Id. For many an

intellectual, he personfied the negative image of a "press baron" who, with pub-

lishing instinct and skilful use of capital, succeeded in capturing a leading posi-

tion both in the daily and Sunday press markets as well as the popular magazine

sector. The Springer Group newspapers account for almost 30% of the German

daily press circulation. Until a few years ago, this publishing house enjoyed a

monopoly on the Sunday newspaper market: in the radio and television maga-

zine sector, its publications account for almost one-third of the total circulation.

Whilst Axel Springer was still alive, the publishing firm was converted into a

joint-stock company which, through the purchase of shares by other media
entrepreneurs, has triggered controversy about majority voting-rights.

7 (13)



Mid-1989, the Italian media-enterprise Monti and the Axel Springer Publishing

House invested 10% of their share capital in each other's firms. But there is

already talk once more of a split. Following fierce disputes, Leo Kirch, the highly

influential dealer in feature films and television programmes, and with shares in

private television companies, has been able to dispatch a representative to the

Springer supervisory board since he controls 25% plus one share of the joint-stock

capital.

Following Axel Springer's death (1985), the group remained primarily committed

to the daily press sector. It participated in newspaper publishing firms mainly

located in north Germany, Berlin and the new Bundeslander but only with

minority holdings, as a rule, to avoid objections being raised by the Federal Cartel

Office.

The group is expansionary in the commercial radio and television sector and is

spreading increasingly into the European media market, particularly in Spain and

Austria. It was the first German publishing house to involve itself in a joint

enterprise in Hungary.

Although further newspaper publishing groups have been created, such as the

one centred on the Westdeutsche Allgemeine in Essen (with a 6% share of the

market, the second-largest daily newspaper group), the Siiddeutsche Zeitung,
Munich, the Stuttgarter Zeitung, the KOlner Stadt-Anzeiger and the Frankfurter

Allgemeine Zeitung, their influence on the daily-press market is nowhere near

that of the Axel Springer AG.

There has also been a development in the family-magazine press which has now

resulted in two-thirds of this type of magazine being concentrated in four pub-

lishing houses or groups. They are: Axel Springer Verlag AG, Heinrich Bauer

Verlag, Burda Verlag and Grittier + Jahr. The latter, in turn, has a majority hold-

ing in the Bertelsmann Group.

(14)



8. A media group of world status: Bertelsmann AG

The Bertelsmann-Konzern (Bertelsmann Group) has developed from a small
book publishing firm into a media group with the largest turnover in Europe.
The latter amounted to Dm 14.5 billion in the 1990/91 business year, almost
two-thirds of which was earned abroad. By heavily committing itself to the
American media market, it is involved there in book publishing firms, book
clubs, printing firms and through the Bertelsmann Music Group which
absorbed, among others, the prestigious RCA record publishing company the

music market. A quasi industrial utilization of intellectual and artistic ideas.
Backed by a book and record club with millions of members, apart from the daily

press market, the group is also active in the magazine, publishing, printing, paper

manufacture, music publishing, films, radio and television sectors. The group
prepared itself with considerable financial means for private television. It holds

38.9% of the capital in RTL plus, the most successful of the commercial television

companies, for example.

III. News agencies and public relations work

If one talks to German journalists about the acquisition of information, they do

not generally complain about the lack of possibilities of obtaining information: on

the contrary, they bemoan the "avalanche of information". State institutions,
political parties, associations and interest groups with varying aims surge into
public, distribute communications and informative reports, extend invitations to

press conferences and journalist discussions. First and foremost, however, the

news agencies ensure that there is a never-ending stream of information.

I

(15)



1. News as a commodity: the news agencies

A total of six news agencies offer an all-round service in the provision of German

domestic news: Deutsche Presseagentur (dpa), Allgemeiner Deutscher Nachrich--

tendienst (ADN), Deutscher Deposchendienst (ddp), Associated Press (AP),

Reuter (rtr) and Agence France Presse (AFP). Inter Press Service, (IPS), the Third

World agency, also has a German-language service which uses the ddp network

to distribute information. The market leader in this tough competitive field is

the Deutsche Presse-Agentur. It has the legal status of a limited liability company,

i.e. GmbH, the shares for which are held by German press publishers and

broadcasting corporations. In order to prevent individual shareholders exerting

too strong an influence by bringing commercial pressure to bear, press publishing

houses may not hold more than 1.5% of the registered capital and the

broadcasting corporations no more than a total of 15% overall. dpa's basic service

supplies almost all German newspapers with news. Apart from a large number of

subscribers outside the media, the agency has more than 500 media enterprises as

customers at home and more than 750 abroad, including 60 news agencies. The

distance between dpa and the two German competitors, ADN and ddp, is

correspondingly L.insiderable. ADN was the state-controlled news agency in the

ex-GDR and has been privatized. The partners' shares were taken over by the ddp

majority shareholder, likewise a private-law company.

AP, Reuter and AFP are backed by the worldwide network of their parent com-

panies for their German-language service, which they supplement with German

domestic news. Because of the battle for new customers, there is fierce com-

petition in the prices charged by the agency services. Two-thirds of all newspaper

publishers subscribe to at least two agencies, in some cases to all of those men-

tioned above. This is financially justifiable since, as a general rule, the daily

newspapers' expenditure on agency services does not amount to even 1% of

overall production costs.

J
(16)



Related to the total circulation of the German daily press, the market shares

enjoyed by the news agencies were as follows in February 1992: dpa 100%, AP

74%, rtr 63%, AFP 44%, ADN 43%, ddp 30%.

2. Special agencies and press services

Be that as it may, the agencies, with their theoretically limitless range of topics,

provide only part of the news being constantly supplied to the media. There are,

for example, several other agencies of a specialized nature. They include the
Katholische Nachrichtenagentur (KNA) - which is owned by church institutions,

the Catholic press and private persons and the Evangelische Pressedienst (epd)

borne by the Protestant Land churches. They have now been joined by idea, the

Protestant Alliance information service. These agencies not only supply the de-

nominational press but also the editorial offices of the daily press and the broad-

casting corporations. The epd, for example, has 80 subscribers in the media sector,

the KNA as many as 280. If we take the Vereinigte Wirtschaftsdienste (vzvd) as an

example, it emerges that current information is not only of importance for the

media: among the 7,000 clients of this agency, which specializes in economic

news, the editorial offices in the press and broadcasting sector account for less

than 10%. The remaining subscribers are to be found among industrial and
commercial associations, organizations and enterprises. The vwd company capi-

tal has been provided in equal parts by the Deutsche Presse-Agentur, 10 leading

industrial organizations and a consortium of press publishers.

Press and information services, correspondencies and photo agencies in some

cases independent, but frequently supported by parties, associations and or-

ganizations from the political, economic, church and cultural sectors (their num-

ber is put as 1,000) can help media to fill up the last column or the last minute of

a broadcast. There is not one topic dealt with by the media for which these ser-

vices are not able to provide special and background information (not always free

from opinion) or ready- for -press material.

(17)



With the increasing number of television programmes, one expansionary market

is the provision of television news with picture material or films. The main

suppliers are television companies from 32 different countries which have joined

together in the European Broadcasting Union (EBU), organized via a Eurovision

programme exchange. Private news-film agencies also offer their material to

Eurovision; in fact they enjoy the biggest share. Whereas EBU news is generally

only made available to its members, private agencies, such as the Bonn-based

Deutsche Fernseh-Agentur (DFA), which is owned by several newspaper pub-

lishers, also provide radio and television companies with ready-to-transmit

material. The Deutsche Presse-Agentur also provides sound broadcasting with

contributions.

3. State public relations work

Information and the formulation of political demands and objectives are insepar-

able in a democratic social order. This has been clearly confirmed in a decision

concerning state public relations work by the Federal Constitutional Court. The

latter also stated: "A responsible share on the part of the citizens in the formu-

lation of political demands and objectives by the public presumes that indivi-

duals are well-informed enough about the issues to be decided on, about the de-

cisions taken by the constituted state bodies, measures and suggested solutions, to

be able to assess, approve or reject them." The German Federal Government,

however, usually requires the services of the media to convey information to the

public.

4. The Press and Information Office of the Federal Government

If a journalist is working as a correspondent in Bonn, the seat of government, for

a German or foreign newspaper or broadcasting corporation, he generally belongs

to the group of persons to whom the government spokesman supported by

spokesmen from the ministries makes statements and answers question,3 at the

(18) 24,



Federal Press Conference three times a week. The Federal Press Conference is an

association in Bonn to which some 630 German correspondents belong. About 50

German newspapers have their own offices in Bonn. The broadcasting cor-

porations have their own studios equipped with the technical facilities to trans-

mit radio or television reports to the editorial offices of the various institutions

or direct into the programmes. Radio or television reports on sessions in the
German Bundestag are possible at any time.

Foreign media have dispatched about 450 correspondents to Bonn. They are all

members of the Association of the Foreign Press in the Federal Republic of Ger-

many and also enjoy the right to ask questions at the Federal Press Conference.

The foreign correspondents work for some 45 news agencies, 270 newspapers and

magazines. 80 or so work for radio and television companies.

The government spokesman informs the journalists about cabinet meetings,

comments on current political events and answers correspondents' questions.

The press conferences are supplemented by discussions in a smaller circle, by

making informative material available, providing contacts and arranging inter-

views with politicians. The Federal Government Spokesman is also head of a

governmental department, the Press and Information Office of the Federal
Government. This department has a staff of some 730 persons and an annual
budget of Dm 296 million (1992). Its functions are two-fold: it informs the Ger-

man Federal Government about everything worth knowing on the world news

market and undertakes public relations work for the Federal Government at
home and abroad. In order to fulfil the first function, the news department
evaluates the services of 24 news agencies, more than 100 radio programmes and

25 television programmes in German and 22 foreign languages. In addition, the

leading German and foreign periodicals are read. All this activity is not aimed at

collecting new facts in international politics but the observation of the German

image in foreign media.

3 (19)



The promotion of Germany's reputation abroad is the responsibility of the

Foreign Section which had budget of Dm 107 million in 1992. The informing and

pastoral care of foreign correspondents in the Federal Republic of Germany enjoy

top priority. After all, these journalists exert great influence on the formation of

opinion about Germany in their own countries. This public relations work is

coordinated with the Foreign Office and the work performed by Inter Nationes,

an institution which is active in the fields of foreign cultural policy and political

public relations, as well as with German foreign missions. This embraces the

publication of printed matter in more than 30 languages in some cases, the pro-

duction and distribution of periodicals, film and television contributions. Some

2,000 foreign journalists, and other persons who are important for the formation

of opinion, are invited to Germany every year to form their own picture of
political, economic and cultural life.

IV. Radio and Television

1. Public broadcasting - chiefly a Lander matter

Foreigners are always suprised at the number of radio programmes available in

the Federal Republic of Germany. The public broadcasting corporations alone

transmit 50 different programmes which, however, cannot be received in all parts

of the Federal Republic of Germany. This diversity results from the federal
structure and the competence of the Bundeshinder in broadcasting matters. Con-

sequently, there are 11 broadcasting corporations under public law: 8 on the sta-

tutory basis of Land broadcasting laws and 3 whose legal status stems from state

agreements. Such state agreements have been concluded by the Bundeslander

Lower Saxony, Schleswig-Holstein, Hamburg and Mecklenburg-West Pomerania

on Norddeutscher Rundfunk (North German Broadcasting Corporation),
Rhineland-Palatinate and Baden-Wurttemberg on Sildwestfunk (Southwest

(20)



Broadcasting Corporation), and the Free State of Saxony, Bundeslander Saxony-

Anhalt and Thuringia on Mitteldeutscher Rundfunk (Central German Radio).

The Berlin-based Sender Freies Berlin has concluded a cooperation agreement

with the neighbouring Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg/ORB (East German

Broadcasting Corporation, Brandenburg).

It was already laid down in the Unification Treaty of 23 September 1990 that radio

and television in the ex-GDR should cease transmission on 31 December 1991.

On 31 August 1991, all the Bundeslander signed the State Treaty on Broadcasting

in Germany. The dual broadcasting pattern for the whole of Germany is laid

down in this agreement as are the starting capital for the new broadcasting corpo-

rations in eastern Germany and a reduction in radio and television fees in this

area to the year 1995. The ARD (Channel 1) and ZDF (Channel 2) had already

taken over a transmission chain for their television programmes beforehand. A

further network is available for the newly-founded Land corporations.

Most of the programmes transmitted during GDR times have been discontinued.

Some of them, however, are being continued by the new corporations under

public law and private broadcasting companies.

2. Broadcasting corporations with national functions

Additional problems arose from the broadcasting corporations which owed their

existence to the media situation in a divided Germany: Deutschlandfunk (DLF)

and RIAS (Radio in the American Sector) on the western side, and the Deutsch-

landsender on the eastern side. The decision was taken to charge Deutsch-

landfunk, Deutschlandsender Ku ltur and RIAS with the transmission of radio

programmes with no commercials and financed from licence fees for the

whole of Germany, with the emphasis on information and culture. These cor-
porations have been transferred from Federal Government jurisdiction to that

9
(21)



of the Lander. ARD and ZDF are setting up a joint facility for these nationwide

radio programmes. RI AS television has been affiliated to Deutsche Welle. The

latter is now solely responsible in this sector for the conveyance of the German

image throughout the world ever since Radio Berlin International, the GDR's

foreign service, was closed down on 2 October 1990.

In order to fulfil functions touching the interests of the Fecieral Republic as a

whole, the Deutsche We Ile broadcasting corporation was set up in Cologne in

1960. In contrast to the Land broadcasting corporations, central authority exerts

greater influence on this corporation's work. Of the eleven members of the
Rundfunkrat (Broadcasting Board), two are appointed by the Bundestag and the

Bundesrat. Four are appointed by the Federal Government.

The operating costs of Deutsche Welle are paid entirely by the Federal Govern-

ment. In 1992, this broadcasting corporation which transmits 93 sound short-

wave programmes in German and 34 other languages daily received Dm 402

million from the federal purse. The chief target regions are headed by Africa,

followed by Southeast Europe, the Near and Middle East and Latin America. The

number of programmes for North America is fewer. This difference of emphasis

results from the image of Deutsche We lle which attempts to make good the de-

ficits in those parts of the world where freedom of the press is suppressed ur re-

stricted by censorship, in other words, where people are denied access to sources

of information in their own country.

Since 1 May 1992, Deutsche Welle has been broadcasting a 14-hour worldwide

television service of topical interest via satellite in German, English and Spanish.

In several countries, the national broadcasting corporations include parts of

Deutsche Welle transmissions in their own programmes.

(22) 2 t)



3. Broadcasting guests on German soil

In addition, the American, British and Canadian forces in Germany operate their

own radio stations principally for their soldiers and dependents. In the Saarland,

the commercial broadcasting station Europa 1 transmits programmes for listeners

in Western Europe. There are also two private American broadcasting corpo-

rations in Munich Radio Free Europe and Radio Liberty whose programmes

are broadcast to the population of East European countries as well German

listeners.

4. Under one roof - the ARD

The Land broadcasting corporations, Deutschlandfunk, Deutsche We lle and

RIAS have joined together in an association Arbeitsgemeischaft offentlich-

rechtlicher Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland/ARD (Coordi-

nating Association of Broadcasting Corporations Governed Under Public Law in

the Federal Republic of Germany / ARD) to safeguard broadcasting interests,

establish internal financial adjustment, facilitate the exchange of programmes,

transmit a joint programme in the television sector and purchase feature films

and series for all the corporations. A programme conference coordinates the ARD

joint programme, i.e. First German Television (Channel 1).

5. The largest German television corporation - ZDF

Thoughts were already given in the 1950s to the setting up of a television com-

pany to provide a contrast television programme to the ARD which was criticized

on the grounds that it was "monopoly television" and politically one-sided. Ini-

tiatives for the founding of a Deutschland-Fernsehen GnibH came from the

(23)



then Federal Government under Konrad Adenauer as well as from industrial

associations which were thinking more in terms of a programme on commercial

lines. In 1961, the Federal Constitutional Court forbade the planned trans-

mission of a government-controlled television programme on the grounds that

it was unconstitutional. Now the prime ministers of the Bundesleinder declared

their willingness to organize a second programme. On June 6 1961, they founded

the Zweites Deutsches Fernsehen (Second German Television, i.e. Channel 2) as a

company under public law with its head office in Mainz. Unlike the federalist

pattern of the Land broadcasting corporations, the ZDF is centrally organized. As

well as representatives of the Bundeslander and political parties at federal level,

Federal Government representatives also sit on the broadcasting board. As in the

case of the ARD corporations, there are also representatives of the major

organizations from public life on the board.

The ZDF transmits the same programme for the whole of the Federal Republic

and has a budget of almost Dm 2.3 billion at its disposal (1992). Television licence

fees account for almost 60% of this sum.

6. Supervision and control by the general public

The public law status was deliberately chosen for broadcasting to safeguard its in-

dependence against the state and also to ensure that the general public was re-

presented on its broadcasting boards. Supervision and management are in the

hands of three bodies:

1. The Rundfunkrat (Broadcasting Board). The members have to represent

the interests of the general public. They are either elected by the Land parlia-

ments or directly by the political parties, the denominations and organiza-

tions from industry, commerce and cultural life.

(24)



2. The Verwaltungsrat (Board of Administration). Its members are elected by
the Broadcasting Council. It monitors the observance of programme direc-
tives, establishes the draft budget and supervizes the conduct of business. It
also appoints the Intendant (director-general) who has to be confirmed in
office by the Broadcasting Board.

3. The Intendant (Director-General). He manages the broadcasting corporation

in line with the decisions made by the Broadcasting and Administrative
Boards and is responsible for the programme.

As the composition of the broadcasting board, which is mainly responsible for
making decisions and which makes the direct or indirect influence of the political
parties and political groupings felt within a Bundesland, a broadcasting cor-
poration is often referred to as "red" or "black", depending on whether it is lo-
cated in a Bundesland with a Social Democrat or Christian Democrat majority.

7. Financing through licence fees and advertising

Radio and television fees, the level of which is laid down by the prime ministers
of the Lander, play an important role in the broadcasting corporations' finances.

Since 1 January 1992, the basic (radio) licence costs Dm 8.25 and the television fee

Dm 15.55. This means that the individual or household, which has registered
both a radio and a television, has to pay a monthly broadcasting fee of Dm 23.80.
2% of the broadcasting fee goes to the Lander to pay for general expenses of
private broadcasting (technical infrastructure, open channels). A further Dm 1 is
earmarked for initial fi;:ancing of broadcasting in the new Bundeslander (ex-
GDR), Dm 0.75 for the national radio programmes and Dm 0.75 to finance the

Franco-German TV Channel ARTE. The German Federal Post demands addi-
tional fees for the installation and use of a cable connection.

(25)



The broadcasting corporations in the ARD receive 70% of the television fees, the

ZDF 30%. In all, the ARD broadcasting corporations received Dm 4.5 billion

from viewers' fees in 1992. In addition, television fees amounting to an esti-

mated Dm 1.4 billion went to the ZDF. Each broadcasting corporation handles its

advertising independently. In 1991, the ARD achieved a return in the region of

Dm 1.4 billion (before tax). The ZDF earned some Dm 719 million by selling

transmission time for commercials in 1991.

The fees are collected centrally and then distributed among the corporations

according to the number of listeners or viewers in their transmitting area. The

allocations vary between 25.6% (Westdeutscher Rundfunk) and 1.2% (Radio

Bremen). A financial adjustment takes place internally, however, so that small

transmission areas are in a position to offer a competitive programme. The

German Post Office receives a fixed percentage for technical services. It allocates

broadcasting frequencies and manages part of the transmission network.

8. Many suppliers, one programme

The Land corporations in the ARD supply the joint television programme with

self-produced contributions according to a fixed scale. In addition, there are joint

contributions, such as the centrally purchased feature films and series, the Euro-

vision contributions and transmissions which one station produces on behalf of

all the others. The most important of these are the two newscasts - Tagesschau

and Tagesthemen produced by the editorial team at Norddeutscher Rundfunk

(NDR), Hamburg.

ARD viewing time has been considerably extended of late because some of the

commercial TV companies transmit round the clock. The ARD and ZDF trans-

mit a joint morning programme. Between 5.30 and 8 p.m. the ARD corporations

broadcast their own regional programmes spliced with commercials of maximum

(26)



20 minutes duration. No commercials are shown in the evening programme or

on Sundays. In addition to Channel 1 (ARD), the individual broadcasting cor-

porations transmit a total of seven individual or joint Third Programmes. Very

roughly speaking, the programme structure offers the following average picture:

informative programmes account for just under 50%, family, music and enter-

tainment the other 50%. As a result of the more heavily entertainment-oriented

programme structure of the commercial television companies, which attract a

larger number of viewers and thus a more attractive proposition for advertising

clients, there is now a noticeable trend towards more entertainment in the pro-

grammes transmitted by the public corporations, particularly in the way of series,

and prog ammes offering a mixture of entertainment and information, known as

"Infotcinment ", for short.

Both the ARD and ZDF broadcast additional programmes with a cultural bias.

The ARD has been telecasting 1-Plus since March 1986, the ZDF 3-Sat in

cooperation with the Swiss Radio and Television Company and the Austrian

Broadcasting Corporation since December 1984. Negotiations on a joint Franco-

German programme with a cultural bias to be transmitted by satellite and cable in

both countries and with its head office in Strasbourg, were centred for a long time

on the question of finance. A German cost contribution in the region of Dm 120

million has now been agreed and will be financed by a Dm 0.75 share of each tele-

vision licence fee. The programmes are to be provided on a 50-50 basis: by the La

sept company on the French side, and the ARD and ZDF (25% each) on the

German.

9. Sound broadcasting - variety on VHF

Despite television, which is generally regarded as more attractive, sound broad-

casting has striven to adapt its programmes to changed listening habits and to

3
(27)



exploit its media-specific advantages, especially since a dense network of Very

High Frequency transmitters make programmes for target groups or limited

regions possible. 7 of the 11 broadcasting corporations offer 4 programmes of a

very differing structure in their particular transmission areas. If one compares

the Westdeutscher Rundfunk programmes, the First Programme has 58% light

music, 36% talks, 6% serious music, the Third Programme is dominated by seri-

ous music (70%) and the Fourth Programme by light music (90%).

Most of the 180 or so private radio stations in the Bundeskinder have a regional

or local bias. A more marked orientation towards listeners' specific preferences

and individual parts of the transmission area are also perceptible in the television

programmes. One refers to "regional windows" which are more focused on
events taking place in the more immediate vicinity of listeners.

V. New communication paths and media

As in all other countries of the Western World, two communication techniques

are signifiyng a radical alteration of the media landscape and a new mass com-

munication age: the communication and broadcasting satellites and cabling in

wideband-channel networks.

1. New systems call for large investments

Through the expansion of the cable network for wideband communication,

which has been intensified particularly in conurbations - at investment costs of

more than Dm 2 billion annually since late 1982, the German Federal Post has

provided parallel opportunities for public and private radio and television pro-

grammes. Late 1992, more than two-thirds of the 26.9 million homes in the

western Bundeslander had been cabled up, i.e. about 11 million (40.7%). The de-

(28) :-:3 4.:.



gree of service varies greatly regionally: in the Lander in the ex-GDR, only 8% of

the homes are linked to the cable network. The consequence of this strategy is a

considerably increased choice of radio and television programmes for the cabled

households.

The German Federal Post has also made substantial financial efforts with regard

to communication and broadcasting satellites. This process has developed from

the communication satellites (ECS, Intelsat, Kopernikus) for comprehensive

distribution, including the supply of television programmes for local cable
networks, to broadcasting satellites whose directly transmitted programmes can be

received by private households with a dish antenna (some 3 million mid-1992).

In the provision of satellite channels for the transmission of radio and television

programmes, the German Federal Post's Telekom is facing stiff competition from

private satellite operators who offer private and public broadcasting companies

favourable conditions.

True, the ARD corporations did what they could to occupy as many additional fre-

quencies as possible to slow down competition from the commercial radio and

television companies.

Mid-1992, a total of 11 television programmes were transmitted nationwide via

satellite. In addition, the Post also feeds a similar number of further programmes

into the cable network although this varies locally. In 1992 in Bonn, for
instance, one can obtain 27 different programmes via cable. Apart from the 10

programmes offered by the public broadcasting corporations, there are 6 private

German and 10 private foreign programmes, plus a subscription programme (Pay

TV) - not forgetting the 35 radio programmes.

(29)



2. The competition for markets with unequal means

The development of a commercial sector in broadcasting was fiercely disputed in

the federal and state parliaments for a long time. The resistance by the
broadcasting corporations under public law to private competition is still quite

considerable. The controversies occupied the courts until the "dual broadcasting

pattern", with a regulated juxtaposition of public and private broadcasting
striven for by most of the Bundeslander and the Federal Government, was
officially confirmed by the Federal Constitutional Court: the Court assigned public

broadcasting the task of "basic provision". A relationship of uncontrolled com-

petition via the media is to exist between public and private broadcasting.

With the coming into force of the Broadcasting Agreement on 3 April 1987, the

Bundeslander drew the consequences from the admissibility of "dual broad-

casting" which had been confirmed by the supreme judges in Germany. Even so,

the Federal Government views the state treaty which only caine into being after

years of negotiations as a laboriously-achieved compromise between the

various Bundeslander with their highly differing points of departure but still not

the optimum broadcasting pattern for the whole of the Federal Republic of
Germany. Nevertheless, standardizing framework conditions were achieved

which allow the German media landscape to continue to develop.

Despite the legal and political safeguards for commercial television, the assured

existence of the entrepreneurs remains problematic for the forseeable future.

Whereas the broadcasting corporations under public law will continue to finance

themselves as explained above - by means of broadcasting licence fees, the

private companies must finance themselves entirely by selling viewing-time for

commercials. The ARD and ZDF, however, are experiencing noticeable com-

petition from the two commercial stations RTL plus and SAT 1, both of which

transmit nationwide-programmes. Their combined revenue of Dm 1.8 billion in

1991 was Dm 330 million more than the ARD and ZDF. In the first six months

(30)



of 1992, the private TV companies experienced a growth of some 70% in ad-

vertisement income, mostly to the detriment of the public corporations.

3. Press publishing firms are penetrating commercial broadcasting

Not all private broadcasting companies are enjoying great commercial success.

Even so, there is an exceptionally strong interest in forming commercial radio

and television companies. Press publishers, in particular, headed by the finan-

cially powerful combines and publishing groups, are striving to obtain parti-

cipatory shares, arguing that radio and television are considerably reducing the

press publishers' returns from advertising. Although the Bundeslander state

treaty of April 1987 restricts advertising in privately transmitted programmes to

no more than 20% of daily viewing time, the latter also broadcast commercials

after 8 p.m. and on Sundays.

SAT 1, based on Mainz, has been transmitting longest (1 January 1985) and offers a

good example of the composition of a private broadcasting group:

43% PKS (Programmgesellschaft fiir Kabel- and Satellitenrundfunk; the
shareholder is media entrepreneur Leo Kirch)

20% APF (Aktuell-Presse-Fernsehen, a merger of 165 newspaper publishers)

20% Axel Springer Verlag AG (this company also has a 35.1% share in APF )

15% AV Euromedia (subsidiary of the Holtzbrinck group , a media combine).

The remaining company capital (2%) consists of widespread holdings.

(31)



Leo Kirch, the film dealer, who also holds 26% of the Axel Springer AG shares,

exerts considerable influence on SAT 1. His library is said to contain 20,000 fea-

ture films and a further 50, 000 hours of TV productions. His son holds 48% of

the capital shares in a company entitled Pro 7 which transmits a nationwide tele-

vision programme. Pro 7, in turn, has a 45% share in a TV company called Kabel-

kanal whilst Leo Kirch owns 25% of the shares in Premiere, a TV pay-channel.

The financially strong groups are at least doing business in the nationwide trans-

missions and supporting programmes for larger regional areas, despite the rule

that participation in several companies must not exceed 25% of the capital or pro-

gramme. The holdings by the media groups via subsidiaries in some cases - in

the various commercial TV companies are so obscure that the Land media offices,

as the supervisory bodies, have started a thorough investigation.

In the local area, it is often the local publishing firms which are endeavouring to

acquire shares. As far back as 1988, a study revealed that 71 out of 91 private pro-

grammes being transmitted at the time were partly financed by press enterprises.

They usually produce parts of programmes which are then included as local or

regional "windows" in state or nationwide programmes.

4. The market is on the move

The market shares in the broadcasting sector are shifting slowly but surely in

favour of the private programme companies. According to studies undertaken in

September 1992 - based on the viewing figures - ZDF has a market share of 20.5%

(1989: 32.5), the ARD 20.4% (1989: 33.0), RTL plus 18.1% (1989: 10.7), SAT 1 14.0%

(1989: 8.7), and all the ARD Third Programmes together: 7.9% (1989: 9.8). What

is of greater significance are the number of households with a cable connection

and /or satellite antenna since a large number of households are still not able to

receive commercial TV programmes. In respect of households with cable or sat-

(32)



ellite reception, the market shares in September 1992 were as follows: ZDF 15.5%,

ARD 15.6%, RTL plus 19.2%, SAT 1 15.0%. With increasingly improved

availability of cable and satellite, and the exploitation of terrestrial transmitting

frequencies, competitive pressure by the private companies on the public broad-

casting corporations will continue to grow. The competition for viewers is tak-

ing place chiefly in the programme areas of feature film, series, shows with audi-

ence involvement and sports reports. The range of films has also increased in

recent years in public broadcasting programmes. Here use is not only made of the

large libraries of film and film exploitation companies: the rights to show films

still in the making are obtained by sharing in the production costs.

In the sports sector the public and private TV companies are quarrelling chiefly

about the broadcasting rights for football matches and tennis tournaments. UFA,

one of the Bertelsmann Group, for instance, paid Dm 60 million for the European

broad- casting rights for the Wimbledon Tennis Tournament for the next 5 years

and then passed on the rights for Germany to RTL plus. For the broadcasting

rights for the European Football Championships for 1992 and 1996, the public cor-

porations had the better cards: the ARD and ZDF will be able to obtain the de-

sired reports via the European Broadcasting Union (EBU), which purchased the

rights for 55 million Swiss francs.

Since there k, a similar competitive battle going on between commercial and
publicly-owned broadcasting corporations in most European countries, the major

TV enterprises from 5 European countries, including SAT 1 from the Federal

Republic of Germany, have joined together in the Association of Commercial

Television in Europe (ACT), with its head office in Brussels. They are not only

intent on representing media interests on the European internal market: they are

also endeavouring to achieve cooperation in the purchasing of broadcasting

rights. In this way, a counterbalance to the public broadcasting corporations in

EBU is to be created.

(33)



To date, the interest shown by foreign media enterprises in involving themselves

financially in German commercial broadcasting companies has been relatively

slight. In the case of TV companies producing national programmes, the Italian

media entrepreneur Berlusconi, Time Warner International from the USA and

Compagnie Luxembourgeoise de Telediffusion are participating; several British

and French companies likewise. The American media group Capital Cities/ABC

has pulled out of the German market.

5. An attempt at cooperation in the dual system

The Broadcasting Laws of Bundesland Northrhine-Westphalia of 19 January 1987

contain interesting deviations from the usual statutory provisions for the media.

It differentiates between Veranstaltergeineinschaften (organizer associations) and

Betriebsgesellschaften (operating companies). Apart from representatives of other

organizations (industrial and commercial associations, trade unions, the
Churches, local associations) as well as press publishers who process the news-

papers in the transmission areas concerned may belong to these Veranstalter-

genzeinsthaften - which are not orientated towards commercial activities.

The Betriebsgesellschaften are responsible for the production and financing of the

programme, including the acquistion of advertising. Publishers may hold 75% of

the capital and majority voting rights in a Betriebsgesellschaft. Every Betriebsge-

sellschaft is allocated to a Veranstaltergenzeinschaft: both are jointly issued with a

licence for commercial radio. In this way, 46 local radio stations have sprung up

in Land Northrhine-Westphalia.

A further regulation deviating from most of the other Land broadcasting laws

offers public broadcasting corporations the opportunity to take over up to one-

third of the capital and voting right shares in a Veranstaltergemeiiischaft which

organizes statewide (i.e. not local) programmes. In other words, competition is to

(34)



be replaced by cooperation. In exploiting this opportunity, Westdeutscher Rund-

funk now hold 30% of the shares in "NRW", a commercially organized company,

and a publishers' consortium 70%. On 5 February 1991, the Federal Constitu-

tional Court ruled that cooperation of this nature is admissible in the dual
system.

6. Not all technologies are successful

In the narrower sense, Videotext and Bildschirmtext (Btx) were new technologies.

The Videotext technology, introduced by the television corporations, was gene-

rally accepted by viewers. Its use involves no extra cost since almost all new tele-

vision sets are equipped with the necessary reception devices. This service by the

television corporations includes the latest news, programme information and

services.

Communication in the Btx system, which functions via the telephone network of

the German Federal Post's Telekom and the television set, has made little head-

way. The advantage of the Btx is the two-way communication. One can seek

details, place orders and retrieve information. Mid-1992, there were about 320,000

subscribers linked up to this system, about half of whom were private persons.

Audiotext, an information service system which can be retrieved via the tele-

phone, was launched as a field experiment in autumn 1991.

VI. The profession of journalist

Journalism is a free profession: there is no fixed job description and there are no

prescribed training paths. Many journalists still speak of a "natural-talent job".

Practice offers a different picture, however. Most journalists are white-collar

(35)



workers (salaried employees). Without special knowledge, someone embarking

on this profession is hardly likely to make the grade.

1. Journalist training

The oldest and most frequented path to journalism, particularly in the press, is

via a Volontariat , on-the-job training in an editorial office. "Basic principles for

editorial-office training on German newspapers" ensure a comparable training

standard. Of the 2,200 Volontare (journalist trainees) undergoing training in 1991,

some 1,400 of them were with daily newspapers, 500 with magazines, about 40

with news agencies and 220 at radio stations. In the daily press sector, about 60%

of those embarking on a career are university graduates. The training lasts two

years. It can be shortened for applicants with a university degree or those who

have completed vocational training. Even so, nearly all future journalists have

to undergo a "talent test". As a general rule, they spend four to six weeks of their

apprenticeship at off-the-job training institutions, such as the Deutsches Institut

fiir Publizistik, Hamburg, or at the Akademie der Bayerischen Presse, Munich.

Eight institutions providing journalist training style themselves "schools". The

Deutsche Journalistenschule in Munich trains about 45 applicants annually, 30 of

whom complete a course of study at the University of Munich. About the same

number of would-be journalists attend the journalist school belonging to the

Axel Springer Verlag, Berlin. The Henri-Nannen-Schule , Hamburg, financed

jointly by in the Verlag Gruner + Jahr and the weekly newspaper Die Zeit, ac-

cepts 20 applicants a year. The Georg von Holtzbrinck-Schule far Wirtschafts-

journalismus (business journalism) in Dusseldorf, and the Burda-Journalisten-

schule in Munich are likewise financed by press groups. The Institut zur For-

derung des publizistischen Nachwuchses (promotion of young journalists) is

also in Munich. The Institut far Publizistik is in Cologne.

(36)



Ten German universities Bamberg, the Free University of Berlin, the
Universities of Bochum, Erlangen/Nuremberg, Gottingen, Hanover, Leipzig,

Mainz, Munich and Miinster - offer special courses in the field of publicistics/

communications which, however combined with other subjects serve more

as preliminary rather than actual professional training since relation to practice is

generally limited. At three universities - Bamberg, Hohenheim and Mainz and

at the F :mover College of Music and Drama, applicants with a degree can corn-

d continuation course in journalistics/communication science which is

more practice-related.

Several i:rtiv.r,ities are trying to combine theory and practice in "integrated

courses"in which practical training in press enterprises, broadcasting stations and

public relations facilities are a compulsory part of the course. They are to be

f.yvn...i in the Universities of Bamberg, Dortmund, Eichstatt, Hamburg and

Munich.

The broadcasting corporations, which, for the most part, take on their new blood

from the editorial offices of newspapers or magazines, have two institutions pro-

viding on-going vocational training and in-service training: the Schule fur
Rundfunktechnik (broadcast engineering), Nuremberg, in which some 1,000

members of staff from the technical departments at broadcasting stations take part

annually, and the Zentralstelle Fortbildung Programm (in-service training centre)

Frankfurt/Main, at which some 80 to 90 seminars for 1,500 trainees and editors

are held yearly.

2. journalists' representative bodies

The glamour surrounding this profession in novels and films loses much of its

sparkle in the journalist's daily round. Not infrequently, his conception of the

profession clashes with that of the employer. This is why there is great readiness

on the part of journalists to join an organization representing their interests:

4i
(37)



about 70% of all journalists are members of such a body. The largest professional

organization, exclusively for journalists, is the Deutscher Journalistenverband

(DJV) with 24,000 members. The Deutsche journalisten-Union (dju) existed as

an independent journalists' trade union until April 1989 when it joined forces

with other trade unions printing, book binding and paper work, broadcasting,

pictorial arts, theatre and a group of writers - to form the Industriegewerkschaft

Media ( media union). The individual professional associations remained as spe-

cial groups in the union, but, as a result of the fusion, a powerful trade union has

been created with some 245,000 members, 18,000 of whom come from the jour-

nalistic sector.

3. Self-monitoring instead of supervision

The Deutsche Presserat (German Press Council) was established in 1956 as a

self-monitoring institution. It was hoped that the creation of this body modelled

on the British General Council of the Press would result in a unified

representation of the publishers' and journalists' interests vis-a-vis the general

public and the state. The Association of Newspaper and Magazine Publishers and

the Association of Journalists' Organizations each dispatched 10 members to the

new body which, however, was already prejudging a stalemate in conflicts of

interest. True, the German Press Council approved a sort of Press Code entitled

Publizistische Grundsatze (Journalistic Principles) - and repeatedly made

comments on media questions. Even so, over the years it became more and more

an "appeal court". Differences between publishers and journalists paralyzed it for

a while. After being restructured, it now functions mainly as a "moral court"

with no powers to impose sanctions but which serves as a reminder that mass

communication is not just business.

(38) 4



VII. Help for the media in the Third World

It was not until the World Year of Communication in 1983 and the discussion on

the new pattern of global information and communication made Europe aware of

the situation of the media in the Third World that state and private organizations

began to involve themselves financially, technically and personnelwise in pro-

motive support for the press and broadcasting in developing countries.

1. Training and further training a priority

Long-term, the training and further training of journalists and technical experts is

undoubtedly the most appropriate way of promoting the media in the Third

World since their knowledge of national needs and circumstances can be

incorporated in the training they receive in the Federal Republic of Germany.

Firm relations grew out of informal contacts and led to the setting up of an ARD

commission (now dissolved) to study the relations of the broadcasting corpo-

rations with the developing countries. At a later date, the ZDF , the Carl Duis-

berg Gesellscluift, the organization which looks after foreign trainees, and the Fed-

eral Ministry of Economic Cooperation participated in the commission's work.

Initially, the training was in the hands of the broadcasting corporation concerned.

On behalf of the ARD, for instance, Sender Freies Berlin took on the training of

television staff both in the programme and engineering sectors in October 1970.

In December 1970, the training centre for radio staff at Deutsche Welle, Cologne,

commenced operations. This radio station boasted the longest experience of

on-the-job training of foreign trainees. Since that time, some 2,500 scholarship

holders from 110 countries have completed this course. The Federal Ministry of

Economic Cooperation has assumed a considerable part of the costs in the case of

both stations and awards scholarships to the course members.

d5 (39)



Training for the 40 participants per course at the Sender Freies Berlin Television

Centre lasts 18 months as a rule: there are also special further training seminars.

The salient feature here, as at the Deutsche We lle training centre, is the deliberate

practice-related character of the training. It is for this reason that trainees produce

ready-to-transmit programmes as soon as possible.

Press trainees from developing countries also receive their training and further

training in Berlin: at the Internationales Institut flir Journalismus. Here, and at

the above-mentioned training centres, about 250 persons complete their training

yearly. With the assistance of foundations and state offices, staff from foreign

news agencies have the opportunity to further train in the journalistic and tech-

nical sectors at the Deutsche Presse-Agentur.

Apart from the training of foreign journalists and technical staff, German experts

are also advising existing media in the Third World. In the broadcasting sector

alone, some 40 experts are working in German development aid. The setting up

of partnerships and the conclusion of cooperation agreements between German

and foreign media institutions have also been exceptionally successful. German

experts advise and support their foreign colleagues with technical assistance and

the procurement of programmes. At the same time, journalists and technicians

from the Third World use the facilities of their German partners for training and

further training.

2. Programme exchange has established itself

Whereas technical assistance cannot take place in many cases because of the

differing standards, the provision of programmes has turned out to be increas-

ingly useful. For this purpose, the Deutsche We lle makes use of its Radio Tran-

scription Service. Its programmes, produced in 10 languages, are taken over and

processed by 970 broadcasting stations in 120 countries. Deutsche We lle has con-

(40)



cluded 1,150 cooperation agreements (programme exchange/rebroadcasting/per-

sonnel exchange etc). 20 years ago,the ARD , ZDF, Detitschlandfunk and the Fed-

eral Republic of Germany set up Transtel, a company for German television tran-

scription. It makes ready-to-transmit copies of German television productions for

recipients in other countries. These copies, however, are adapted beforehand to

the programme structures of the recipient TV station and the viewing habits of

the foreign audience.

3. State development aid: a political responsibility

Although the initiative for the projects mentioned so far is initially a media mat-

ter - even if subsidies are provided from public funds - the governments of the

Federal Republic of Germany realized early on the importance of promoting an

independent development of the media system in the new nation-states to exert a

positive influence on social change. Ever since the Federal Ministry of Economic

Cooperation assumed responsibility for the coordination of state development aid

in 1961, far more than 800 projects at a total cost of over Dm 1 billion have been

promoted. The emphasis of the projects has been on sound broadcasting because,

with its help, the most rewarding progress in the field of information and ed-

ucation of broad areas of the population can be achieved. With the passage of

time, press, television and film facilities have also been incorporated in response

to suggestions by UNESCO in recent years that the work and cooperation of news

agencies in non-aligned countries be given support. At an annual figure of Dm

50 million, the Federal Government is funding projects (including scholarship

programmes in the Federal Revblic of Germany) in more than 40 countries.

State development aid for the media is aimed at promoting the freedom of

opinion and making a contribution to social, economic and cultural develop-

ment in Third World countries. It thus corresponds with the objectives of

German foreign policy and the Federal Republic of Germany's cooperation in

international organizations.
(Inter Nationes)

(41)



VIII. Appendix

1. Article 5 of the Basic Law of the Federal Republic of Germany

"Everyone shall have the right freely to express and disseminate his opinion by

speech, writing and pictures and freely to inform himself from generally acces-

sible sources. Freedom of the press and freedom of reporting by means of broad-

casts and films are guaranteed. There shall be no censorship.

These rights are limited by the provisions of the general laws, the provisions of

law for the protection of youth, and by the right to inviolability of personal

honour."

4

(42)



2. Statistics on the development of the daily press in the Federal Republic of Germany (1954-92)

Publistic Units Press publishers Editorial Editions Sold copies in millions

Year absolute

(Index)

(1954=100) Year absolute

(Index)

1954=100 Year absolute 1954=100 Year absolute 1954=100

1954 225 100 1954 624 100 1954 1,500 100 1954 13.5 100

1964 183 81 1964 573 92 1964 1,495 100 1964 17.3 129

1967 156 70 1967 535 86 1967 1,416 94 1967 18.0 134

1976 121 54 1976 403 65 1976 1,229 82 1976 19.5 146

1979 122 54 1979 400 64 1979 1,240 83 1979 20.5 153

1981 124 55 1981 392 62 1981 1,258 84 1981 20.4 152

1963 125 56 1933 385 62 1933 1,255 84 1933 21.2 158

1984 125 56 1984 386 62 1984 1,267 84 1984 21.1 157

1985 126 56 1985 382 61 1985 1,273 85 1965 20.9 156

1989 119 53 19e9 358 57 1939 1,344 90 1969 20.3 150

1991* 153 1991* 410 1991* 1,673 1991* 27.3

1932* 143 1992* 394 1992* 1,620 1932* 26.5

* including the ex-GDR

Source: Walter J. Schtitz: Deutsche Tagespresse 1991.

In: Media Perspektiven, No. 2/92, and updating.

4 7

(43)



3. The ten newspapers with the largest circulation

Title Place of publishing Sold copies in thousands
(3rd quarter 1992)

Bild Hamburg 4,521

Westdeutsche Allgemeine Essen 626

freie presse Chemnitz 522

Sfichsische Zeitung Dresden 459

Mitteldeutsche Zeitung Halle 456

Siiddeutsche Zeitung Munich 397

Frankfurter Allgemeine Zeitung Frankfurt/ Main 382

Rheinische Post Dusseldorf 343

Volksstimine Magdeburg 343

LVZ. Leipziger Volkszeitung Leipzig 340

4 0

(44)



4. The ten magazines with the largest circulation*

Title Type Sold copies in thousands
(3rd quarter 1992)

Auf einen Buick
Horzu
TV Horen+ Sehen
Fernsehwoche
Bild der Frau
Funk Uhr
Neue Post
Tina
TV Movie
Das Beste

Radio and television magazine
Radio and television magazine
Radio and television magazine
Radio and television magazine
Women's magazine
Radio and television magazine
Popular magazine
Women's magazine
Radio and television magazine
Popular magazine

3,103

3,009

2,502

2,354

2,094

2,047

1,848

1,785

1,762

1,612

* Magazines published for members of an organization and supplements are not included.

4 d (45)



4. Percentage shares of the individual ARD broadcasting corporations in the First German Television

(Channel 1) in 1991

Westdeutscher Rundfunk 16.1

Norddeutscher Rundfunk 10.6

Bayerischer Rundfunk 9.0

Sudwestfunk 5.3

Hessischer Rundfunk 5.2

Sender Freies Berlin 4.8

Siiddeutscher Rundfunk 4.3

Saarlandischer Rundfunk 1.5

Radio Bremen 1.3

(To these must be added the joint programmes with a share of 41.9%. The shares for the Mitteldeutsche Rundfunkand

Ostdeutsche Rundfunk Brandenburg have still not been fixed,)

(46)



6. Bibliography

Rundfunkgesetze (Broadcasting Laws). Inter Nationes (Publ.)
Materialien zu Politik und Gesellschaft in der Bundesrepublik Deutschland -
(Documents on Politics and Society in the Federal Republic of Germany)

Bonn 1989

Pressegesetze (Press Laws). Inter Nationes (Publ.)
- Materialien zu Politik und Gesellschaft in der P ndesrepublik Deutschland

(Documents on Politics and Society in the Federa .sepublic of Germany)
Bonn 1980

Meinungsmacher oder Aufkleirer? (Opinion-maker or enlightener?). Inter
Nationes (publ.)

Journalistenausbildung in Deutschland (Journalist training in Germany).
Bildung und Wissenschaft (Education and Science) N. 9/10

Bonn 1992

Wege zum journalismus (Paths to Journalism). Bundesverband Deutscher
Zeitungsverleger (publ.)
Bonn 1992

Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland kMass Media in the Federal
Republic of Germany)
Hermann Meyn
Berlin 1992

Zeitungen 1992 (Newspapers 1992). Bundesverband Deutscher Zeitungs-
verleger (publ.).
Bonn 1992

Zeitschriftenpresse in Zahlen 1992 (Magazine Press in Figures, 1992). Verband
Deutscher Zeitungsverleger (eV {VDZ})
Bonn 1992

jahrbuch 1992 (1992 Year Book). Arbeitsgemeinschaft der Offentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland (publ).
Hamburg 1992

jahrbuch 1992 (1992 Year Book). Zweites Deutsches Fernsehen (publ.)
Mainz 1992

Medien jahrbuch 1992 (1992 Media Year Book). Kellerer und Partner GmbH
(publ.)
Ulm 1992

40 Jahre dpa/Deutsche Presse-Agentur (40 Years of dpa/Deutsche Presse
Agentur Presse-Agentur). Deutsche Presse-Agentur (publ.).
Hamburg 1989

Werbung in Deutschland 1992 (Advertising in Germany in 1992). Zentral Aus-
schue der Werbewirtschaft (publ.)
Bonn 1992

-

(47)



7. Addresses

Presse- and Informationsamt der Bundesregierung
(Press and Information Office of the Federal Government)
WelckcrstraBe 11
D-5300 Bonn 1

Deutscher Presserat
(German Press Council)
WmzerstraBe 46
D-5300 Bonn 2

Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger e.V.
(National Association of German Newspaper Publishers Inc.)
RiemenschneiderstraBe 10
D-5300 Bonn 2

Verband Deutscher Zeitschriftenverleger e.V.
(Association of German Magazine Publishers Inc.)
WinterstraBe 50
D-5300 Bonn 2

Deutscher Journalisten-Verband e.V.
(German Journalists Association Inc.)
BennauerstraBe 60
D-5300 Bonn 1

Bundes-Pressekonferenz e.V.
(Federal Press Conference Inc.)
I Ieussallee 2-10
D-5300 Bonn 1

Verein der Ausliindischen Presse in der
Bundesrepublik Deutschland
(Association of the Foreign Press in the Federal
Republic of Germany)
Flcussallee 2-10
D-5300 Bonn 1

A rbeitsgemeinschaft der Ziffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten
der Bundesrepublik Deutschland /ARD (Coordinating Association of
Broadcasting Corporations Governed Under Public Law)
NcckarstraBc 230
D-7000 Stuttgart 10

Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)
(Second German Television)
Essenhcimer LandstraBe
1)-6500 Mainz 31

Deutsche Welle
Auslandsnmdflutk der Bundesrepublik Deutschland
(External Broadcasting Corporation of the Federal Republic of Germany)
Raderberggtirtel 50
D-5000 I:81n 51

RTL plus Deutschland Fernsehen GmbH & Co. Betriebs KG
Aachcncr StraBe 1036
D-5000 Köln 40

SAT I Satelliten Fernsehen GmbH
I legelstrafic 61
D-6500 Mainz 1

( 4 8)


