
ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

 
  By: Rimantas Pleikys  

Credit Line: 
http://www.radiojamming.info/ 

 

 
 

A specially emitted radio interference is classified into 
radio communication jamming and radio broadcasting 
jamming. The first occasions of jamming of military 
radio telegraph were recorded back in the beginning of 
the 20th century. Germany and Russia were the first to 
engage in jamming back then. The jamming signal 
most frequently consisted of co-channel characters. It 
was until the early thirties, when the first cases of 
jamming of radio broadcasting were recorded. In the 
late 20’s Berlin started to jam the programs of Radio 
Komintern. In 1931 the USSR jammed the Romanian 
radio, in 1934 Austria jammed the German radio. The 
Lithuanian language broadcasts of the Vatican radio 
were jammed by the USSR in 1940.  

Massive jamming of foreign radio broadcasts was 
initiated by the USSR in February of 1948. It was 
targeted at VOA and BBC Russian language 
broadcasts. Eventually jamming developed into a true 
monster, the greatest jamming network in the world. 
The Soviet jamming network was administrated by the 
2nd department of the all-union ministry of 
communications, headed by Natalia Krestyaninova for 
more than 25 years.  

The Soviet Union and its East European allies used 
six types of the jamming audio signals:  

1.      To block out the "most anti-Soviet" stations, a 
wide spectrum electronically generated noise signal 
was used. RFE/RL, Voice of Israel, and Radio Tirana 
would experience this type of jamming.  

2.      On August 3, 1964, one more source of 
interference was invented - Radio Mayak program, 
transmitted in FM mode and heard distorted on 
domestic receivers - to jam some "grey propaganda" 
stations such as VOA, BBC, Deutsche Welle, and R. 
Beijing.  

3.      In 1976, Soviets started to use the speech 
resembling signal.  
 

 

 
Radio monitoring operator at her workplace in 

"control and correction post" of Kaunas city local 
radio jamming station in Lithuania. 

 

 
Communications receivers "Krot-M" 
(USSR), used for tracking of the jamming 
targets in the 50's and 60's. 

 
 
Its advantage was that it conformed to the timbre of the 
human voice. This jamming sound, which used to be 
played back from open reel tapes, was composed of 
two voices of male and female Russian announcers.  

http://www.antentop.org/       Page 71 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

 

In 1971-1980 the Polish language programs of RFE 
were jammed from the USSR with a nonstop 
music, sent from Warsaw. 

4.      A unique case was the Polish service of 
RFE/RL: from 1971 until 1980 only light instrumental 
music was employed to jam it, both in clear AM and 
distorted FM modes.  

5.      East Germany aired its domestic radio programs 
via medium wave transmitters tuned in to several 
hundred Herz outside of the RIAS frequencies.  

6.      Czechoslovakia used the swinging carrier, also 
known as wobler, AM transmitters to jam RFE/RL.  

The report of the RFE Engineering Department (dated 
January 29, 1982) calls for at least 4 transmitters per 
jammed program for each beam necessary. 250 kW 
and 500 kW transmitters have been proposed to 
replace the old 100 kW units in the RFE and RL relay 
stations. In Israel, there was an attempt to build a 
high-power radio station (16 x 500 kW) for 
transmission of the VOA, RFE and RL programs to 
the Soviet Union. This effort was halted due to the 
local protests. In Portugal, six 500 kW transmitters 
were installed. Fourteen of the 16 RFE/RL’s language 
services were jammed, and twelve of the 21 
languages of VOA. Deutsche Welle (DW) was 
jammed in five of its 11 East European and USSR 
languages. BBC was jammed in two of its 12 Eastern 
languages. The effectiveness of jamming ranged from 
minor annoyance to total blockage.  

W. Edwards, “Longwave duel”: “The trading pawn in 
the hands of the U. S. had been the megawatt long 
wave transmitter located in Munich. The record shows 
that when the Soviets stopped jamming the VOA 
Russian programs in June of 1963, the VOA megawatt 
transmitter in Munich shut down very soon thereafter. 
In August 1968, when the Soviets resumed jamming of 
the VOA. [...] the megawatt in Munich returned to the 
air. Again, in September of 1973 Soviet jamming 
against the VOA stopped and a month later the 
megawatt transmitter on 173 kHz went off the air. This 
off again-on again relation was rooted in the 1948 
European Broadcasting Conference at Copenhagen 
where medium wave and long wave frequencies were 
 

 

Tape-decks "Tembr" for playback of the "speech-
like" audio signal, used for jamming in the USSR 
in 1976-1988. 

 

Device for playback of the "speech-like" jamming 
audio signal 

assigned to the participating countries within Europe. 
Under the plan, 173 kHz was assigned to the USSR. 
[...] The presence of the VOA megawatt transmitter in 
Munich appearing on the same frequency caused an 
acerbic reaction - the Soviets took the position that 
their 500 kW signal on 173 kHz from Moscow was 
being jammed”.  

 
500 kW MW transmitter "Vikhr" was a reserve unit 
for jamming at Sitkūnai radio station in Lithuania. 

http://www.antentop.org/       Page 72 
 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

Jamming in the USSR: The local jamming 
transmitters ranged in power from 1 to 20 kW with 10 
to 20 units per station. The typical antennas were 
multi-wire broadband dipoles, suspended vertically or 
at 45 degrees angle. The effective range of ground 
wave jamming usually was about 30 km. In 1986, the 
local jamming stations were located in 81 big city of 
the Soviet Union.  Dwarf jammers were numbered with 
"60" and "600" series (“Object Nr. 600”, etc.), while 
giants were assigned "800" series.  

 

 

 

Balashikha local radio jamming station (15x20 kW) 
near Moscow. 

 

 

Panevėžys local radio jamming station (10x5 
kW) in Lithuania 

 
Transmitter technician and equipment at the "Object Nr. 600" in Vilnius, Lithuania. Late 70's 

  
http://www.antentop.org/       Page 73 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

Some of the broadcasters liked to be deceptive: Radio 
Beijing used to change its frequencies slightly during 
the broadcast (frequency agility method), leaving the 
hoarse choir of Soviet jammers aside. There were 
several occasions recorded when R. Beijing played its 
Russian programs backwards, and these particular 
frequencies were not jammed. Moscow monitors would 
tape programs, play them backwards to make 
transcripts, and submit the scripts to the KGB and 
Communist party bosses.  

 
2.5/5 kW SW communications radio transmitters 
"Viaz-M2" (USSR), used at the local radio jamming 
stations in the late 70's and 80's. 
 
The jamming monitoring sites (“Control and Correction 
Posts”) used to be installed several kilometers away 
from the transmitting facilities. The operators - mostly 
women - scanned the HF broadcasting bands. It was 
their decision to start jamming, depending on the 
actual audibility of the target station. Monitors issued 
orders by a dedicated phone line to the transmitter 
personnel to tune a particular transmitter to a particular 
frequency. All frequencies, times, station names, 
program languages and audibility evaluations were 
entered in logbooks. The transmitters sometimes were 
switched on remotely from the receiving site.  

 

Radio monitoring station of the local radio 
jamming station ("Object Nr. 600") was located in 
this house of Vilnius, Lithuania 

 
Standard multi-wire broadband "VGDSh" type 
dipole, used for ground wave jamming in the 

USSR 
 
http://www.antentop.org/       Page 74 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

Vytautas Liatukas, a supervisor of Kaunas city jammer 
in Lithuania, complained in a company paper back in 
1975 about their station "being in continuous shortage 
of filaments for radio tubes, transmitter measuring 
devices, cabling, as well as about the poor condition of 
the roof of the building and antennas." Some 
transmitters were said to be in operation for as much 
as 20 years with no major overhaul.  

 

Transmitter building of the "Object Nr. 603" in 
Kaunas, Lithuania. 
According to an old Soviet standard, masts of the 
jammers were painted in yellow and black until 1975, 
to prevent enemy aircraft from identifying them in the 
natural background. From about 1975 onward, all the 
radio and TV towers, including jammers, were painted 
in white and red. They have been illuminated at night 
with red non-blinking lights. 

 
Tower of the local radio jamming station in Tallinn, 

Estonia. 

 
 

2.5/5 kW SW communications radio transmitters "Viaz-M2" at the local radio jammer near 
Panevėžys in Lithuania. 

  
http://www.antentop.org/       Page 75 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

Every jammer used the same identification code, or 
call sign, for all its transmitters, made up of two letters. 
The call letters of the jammer were transmitted twice 
per minute for identification of each station.  

Jonas Čepas, a veteran of the State Radio Frequency 
Service of Lithuania, gave the following exclusive 
account: “We witnessed many problems affecting TV 
and radio broadcasting caused by the shortwave 
transmitters used to jam foreign radio stations. Various 
combinations of the signals interfered with television 
and radio programs broadcast on long, medium, and 
short waves, with radio communication and other 
radioelectronic equipment. The signals emitted by 
powerful transmitters made their way even to the 
electric circuits of tape recorders and record players. 
Being aware of the many heavy-duty transmitters 
operating near their residential areas, people were 
worried about health hazards related to effect of the 
electromagnetic field. Measurement data proved that 
the worries were substantiated”.  
Thirteen long distance jamming radio centers with over 
100 high power (50-500 kW) short wave transmitters 
were used for blocking out large territories by 
transmitting interference into specific region. The 
operational distances of such sky wave jammers were 
500-3,000 km. The vertical curtain array and rhombic 
antennas were  used for long range jamming. 
Additionally, the USSR jammed from its territory the 
Polish, Czech, Slovak and Bulgarian language 
programs of RFE/RL, VOA, BBC and DW. Several 
secret cross-border jamming agreements were signed 
between Moscow, Prague, Sofia and East Berlin. 
Romania and Hungary participated in the cross-border 
jamming network until 1963-64. There were 10 to 12 
sky wave jamming centers in East Europe with over 90 
transmitters.  
 
 
 

 

 
2.5/5 kW SW communications radio transmitters 
"KV-5" (USSR), used for the local jamming in the 
50's and 60's. 

 

 

Standard 88.5 m tower of the Soviet local radio 
jamming stations 

 
Vertical curtain array SW antennas, used for the 

long-distance sky wave jamming 
 
http://www.antentop.org/       Page 76 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

Those who used to span the dial could often find 
"holes" in the jamming wall. Twilight immunity was 
one of several technical methods used for many years 
by the Western broadcasters to reduce jamming. The 
twilight immunity makes use of broadcasting to the 
target area on certain frequency on which the 
skywave jammer, placed a few thousand kilometres to 
the East, cannot be effective for a given area because 
of its lower maximum usable frequency at that time. 

Roar of jammers smothered RFE/RL, VOA, BBC, DW, 
Voice of Israel, R. Beijing, R. Tirana, R. Korea and R. 
Free Russia. Before 1963, broadcasts from Vatican, 
Rome, Belgrade and Paris were jammed as well. 
Several times, when the political climate became 
warmer, the USSR would stop jamming government 
stations from London, Washington and Cologne:  
·        Six months in 1956, between Khrushchev’s visit 
to Britain and the Hungarian crise  
 
·        In September of 1959, during Khrushchev’s visit 
to the U. S.  
 
·        In early 1960 until the “U2” incident 
 
·        June 19, 1963 - August, 1968 (Soviet invasion of 
Czechoslovakia) 
 
·        September, 1973 - August 20, 1980 (Martial law 
declared in Poland) 
For over 30 years Washington and Moscow held an 
ongoing debate about radio jamming and I list below a 
comparison of their main arguments:  

U.S.: “The participating States make it their aim to 
facilitate the free and wider dissemination of 
information of all kinds” (Helsinki Agreement, 1975); 
“Any frequency assignment shall have the right to 
international protection from harmful interference.” 
(Article 9, ITU Geneva Regulation); “Everyone has the 
right to seek, receive, and impart information through 
any media and regardless of frontiers” (Article 19, 
Universal Declaration of Human Rights); “All stations 
whatever their purpose must be established and 
operated in such a manner as not to result in harmful 
interference to radio services or communications of 
other members” (Article 28, Montreaux convention).  
USSR: “The sovereignty of the USSR in the field of 
radio broadcasting secures for the USSR the 
possibility and rights to sever a radio aggression 
directed against her in ether.” (International Legal 
Regulation of Radio Communication and Broadcasting, 
S. Krylov, 1950); “The participating States will respect 
each other’s sovereign equality and individuality as 
well as the rights inherent in and encompassed by its 
sovereignty... they will respect each other’s right to 
define and conduct as it wishes its relations with other 
States in accordance with international law...” (Helsinki 
Agreement, 1975).  

 

MW jamming modulator "Zenit-M" at Sitkūnai radio 
center in Lithuania 

 

Communications receivers "R-399A" (USSR), used 
in the 80's for tracking of the jamming targets. 
 
Officially the Soviets failed to mention the fact that they 
jammed foreign radio stations for a long time. Later 
they admitted it and declared they had rights to 
“defend the national sovereignty of countries in the 
fields of information and culture”. The United Nations 
adopted a resolution in 1972 that declared jamming to 
be a violation of human rights. At several summits - 
e.g. Reykjavik, 1986 - the Soviets proposed to cease 
jamming of VOA (not RFE/RL) in exchange of the 
rights to acquire or to rent AM and FM transmitters in 
or near the U.S.  

 
  
http://www.antentop.org/       Page 77 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

On the evening of November 29, 1988 the Soviet 
Union ceased to jam all foreign radio stations. The 
jamming session that lasted for 40 years was over. In 
December of 1988, Czechoslovakia and Bulgaria 
stopped the jamming of RFE/RL`s broadcasts. In the 
end of 1988, not less than 1600 transmitters were 
switched off in about 120 jamming radio centers of the 
USSR, Czevhoslovakia and Bulgaria.  

When the Soviet Union collapsed, some jammers were 
converted into broadcasting stations or were put in 
month balls; others were dismantled. One such low 
power jammer, installed shortly after the WWII in the 
Jewish cemetery of the Lithuanian Baltic seaport 
Klaipeda, was also dismantled, and the chapel was 
returned to believers. In another city the closed 
jammer building was converted into a café. Some 
former Soviet jammers were modified into a 
commercial radio stations, as Radio 7 in Moscow.  
Jamming in Poland. RFE/RL archive document dated 
August 17, 1956: “During the period of unrest [...] it has 
been decided to end the jamming of Western 
broadcasts in Poland”; “newspapers reported the local 
jamming station is being dismantled.”  The date 
acknowledged by the Polish government is November 
24, 1956. After a short period of confusion, jammers in 
Czechoslovakia and Russia carried on against the 
RFE Polish broadcasts. However, the cessation of 
local jamming within Poland itself greatly increased the 
intelligibility and reliability of reception of RFE 
programs”.  
 
Stanley Leinwoll, a former RFE/RL manager, wrote in 
his article “Jamming - Past, Present, and Future” 
(“World Radio-TV Handbook”, 1980): “Coincident with 
a series of riots in the city of Poznan [...] jamming of 
RFE Polish language programs was ended. The 
official date was November 24, 1956. There had been 
mounting outcries from the press about the jamming of 
foreign broadcasts, and it has been reported that at the 
onset of the Poznan rioting the local jamming station 
was destroyed”.  
 
Ralph Walter, Perry Esten, “Jamming against RFE 
programs” (July 6, 1965): “In the summer of 1964 the 
USSR switched to a new type of jamming against RFE 
Polish programs. Instead of noise modulation formerly 
used, the new interference consisted of very distorted 
program material from the “Mayak” program, which is a 
24-hour service from Moscow for listeners in the USSR 
and abroad. It is believed that this new type jamming 
was adopted to minimize complaints from the free 
world about jamming operations”.  

 

David Walcutt, a retired RFE/RL engineer, wrote to 
me in 1997: “I have a lot of material on jamming. 
These are files that were moved to Washington after 
the Munich office of RFE/RL closed.  
 

 

 

Racal "RA-1772" (UK) communications receivers, 
used for tracking of the jamming targets in the 70's 
and 80's at the receiving station near Warsaw. 

 

 

Building of the former monitoring station of the 
cross-border radio jamming operations in Poland, 
40 km East of Warsaw. 

 
But when the Engineering Department closed, I 
rescued these materials from the trash because of 
their historic nature. It is certain that Polish jammers 
were located in Russia.   
There are triangulation studies which prove it”. 
Triangulation data was collected by Deutsche 
Bundespost and ITU.  
 

 
http://www.antentop.org/       Page 78 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

 
 

Popovka SW broadcasting center near Leningrad (St. Petersburg) in Russia, used in 1971-1988 for 
cross-border jamming of the RFE/RL Polish language programs. 

 
RFE/RL archive document dated July 14, 1971: “From 
11 to 27 of December, 1970, RFE Polish channels 
were jammed by music programs without 
announcements, whereby Poland used several of its 
short-wave channels.  This was caused by the unrest 
in Gdansk and other Polish cities. On 18 March 1971 
jamming activity was resumed. After two days 
modulation became distorted.  Added was an 
increased jamming activity from the USSR: partly 
Mayak jamming (distorted) and partly pop music 
(distorted). 
 
RFE/RL archive document dated January 27, 1982: 
“Soon after the commencement of martial law in 
Poland, heavy jamming from transmitters located 
inside the Soviet Union was affecting all of our [RFE] 
Polish frequencies. At the same time we noticed a 
dramatic decrease in jamming on the 
Czechoslovakian service. This indicates that the 
jamming transmitters covering our Czechoslovakian 
programs were shifted to cover Poland”.  
Research of the Institute for Telecommunications 
Services: “In many instances, a specific marker could 
be associated with a particular broadcast language. 
For example, the jammer with the marker “1G”, 
located near Leningrad, primarily jammed Polish 
language broadcasts.  
 
 

 

100 kW SW "Tesla" transmitters near Warsaw 
were shortly tested for jamming of the RFE Polish 
programs in December of 1970. 

 
An interesting feature of most of the Polish language 
jammers was that they were not located within the 
borders of Poland.  For example, jammers that were 
associated with Polish language broadcasts were 
found in Leningrad (“1G”), Tashkent (“4F”), and Kiev 
(“1D”)”.  
 

  
http://www.antentop.org/       Page 79 



ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

 
Antenna field of the SW radio station near Lidzbark Warminski in Poland, used for cross-border sky 

wave jamming, beamed to the Soviet Union, Czechoslovakia and Bulgaria. 
 
Jamming in Czechoslovakia. “RFE/RL Research”: 
“Before the invasion of Czechoslovakia this language 
service was jammed by stations both inside and 
outside the country. The latter are in the USSR. On 
May 8, 1968 Czechoslovakia had stopped all jamming 
except for some transmissions of RFE. Immediately 
after the [Soviet] invasion and for several days 
thereafter there seemed to be some confusion among 
the jamming networks and some of the lower 
frequencies we used for Czechoslovak were free of 
jamming. What jamming there was on the higher 
frequencies then seemed to be by jammers in the 
USSR, and for a while the medium and lower short-
wave frequencies were quite clear of jamming. This 
situation changed about the beginning of September 
1968 when [...] the former jammers located in 
Czechoslovakia made a slow comeback: the old call 
sign “Z3” was first heard again on 25 November, 1968 
and “G7” reappeared on 7 January 1969. A new 
stronger jammer started on [medium wave] 719 kc on 
25 March 1969. In summary, all Czechoslovak 
frequencies are now heavily jammed from the USSR 
and Hungary, and from within Czechoslovakia. 
Jamming against the RFE Czechoslovak service has 
varied over the years, but can in general be 
characterised as heavy noise jamming”. There were 
18 local town jammers in Czechoslovakia. Three sky 
wave jamming radio stations transmitted interference 
to the USSR and Bulgaria.  
 

Jamming in Bulgaria: In 1951-1988 there was a 
network of local jamming stations, covering all the 
major cities, as well as several sky wave jamming 
radio centers, beamed at the USSR, Poland and 
Czechoslovakia.  

Jamming in Hungary: The local and sky wave radio 
jamming centers were active between 1951 and 1964. 
By the end of February 1964, no incoming cross-
border jamming was heard, except one low-power 
station in the Ukraine.  

RFE research document “A history of jamming”, dated 
17 October 1965: “The classic jamming pattern still 
found in the case of RFE Czech/Slovak and Bulgarian 
Services (and used against all RFE languages prior to 
November 1956) is that of extensive coverage of a 
country with low - or medium - intensity interference 
from long-range jammers located in the Soviet Union 
or in other satellites, plus reinforcement in highly 
populated areas by large numbers of local jammers. 
Generally a number of transmitters at different 
locations are active against each frequency to be 
jammed. Operations are coordinated by a central 
authority which includes a monitoring facility for 
identifying jamming targets and probably for assessing 
effectiveness.”  
 

 
 
http://www.antentop.org/       Page 80 
 
 



 
ANTENTOP- 01- 2006, # 008 Radio Jamming in the Soviet Union 
 

In the early seventies USIA announced its plan to use 
communications satellites to start television 
broadcasting directly into the USSR and Eastern 
Europe.  According to Viktor Sheimov, a KGB 
communications expert who fled to the West, the 
Central Committee of the Communist Party instructed 
the Institute of Space Research to design a satellite 
television jamming system.  The scientists had 
concluded that jamming of satellite television with 
existing surface jammers would probably be ineffective 
due to the narrow beam receiving antennas.   
On 27 March 1990 at 1:30 a.m. local time the 
American TV Marti started broadcasting into Cuba 
from the U.S. air balloon Fat Albert (part of the U.S. 
border surveillance system) floating over Cudjoe Key, 
South of Florida. Cubans had installed many small 
jamming transmitters beforehand that effectively 
“erased” the first TV Marti programs. However, the 
jamming was inadequate in the country side.  To 
extend the jamming range, Castro’s engineers and 
pilots equipped several Russian made Mi-17 
helicopters with jamming equipment. The Cubans got 
so exited that they even started jamming Radio Marti’s 
services from VOA transmitters in Greenville, NC, and 
Bethany, OH.  Radio Marti previous to this had not 
been jammed by Cubans for 5 years. 
It has been recently reported in 1997 that “Med TV, 
the world’s only Kurdish language satellite TV, 
suffered deliberate technical interference on 1st July, 
the launch date for its new test transmission on 
Eutelsat” (Med TV/World Media, BBC).  Before this 
there was a Turkish protest aimed at Syria over Med 
TV’s terrestrial relays. According to World Media, the 
jamming was not an accident because “it completely 
swamped Med TV with a noisy dark screen and 
silenced the TV sound.”   The management of Eutelsat 
began to investigate this affair but technically it is very 
difficult to determine the jammer’s location.  Med TV 
director Hikmet Tabak’s view is that the Turkish 
Government has “both the political motive and the 
financial and technical capacity” to jam the Kurdish 
television station. BBC monitoring specialists confirm 
the existence of intentional jamming.  Med TV’s 
representatives assert that interference in Turkey is 
carried out from the Sinop uplink station “by means of 
military equipment”. It is difficult to counter this type of 
jamming  because the satellite’s transponder 
automatically relays the jamming signal sent to it. 

 

Sky-wave jammer near Kashi in Xinjian province, 
western China (39N20/75E46): one of 13 rotatible 
Thales ALLISS antennas with 500 kW Thales 
TSW2500 transmitters 

In the fall of 1997 Anatoly Batiushkin, one of the 
former managers of the Soviet jamming system, gave 
this answer to my inquiry: "All employees who have 
had at one time a direct relationship with (jamming) 
work are now retired pensioners, and my efforts to ask 
them to review your book (Jamming) were not 
successful. All jamming sites have been either 
converted to other purposes or have had their 
equipment written off. All related legal, technical and 
operational documentation no longer exists."  

By the end of 2003, the most active jamming countries 
are China, Cuba, Iran and Vietnam. The jamming 
emissions were also traced in North Korea, South 
Korea, Morocco, Saudi Arabia and Mianmar. Besides, 
Cuba and Iran are involved in satellite television 
jamming.  

 
 
 

 
 
http://www.antentop.org/      mirror:  www.antentop.boom.ru Page 81 
 


